المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ويندوز 7 أطلب نصيحتكم إدخلوا بسرعة....

Pentium
28-05-2002, 12:19 AM
السلام عليكم أخواني الأعزاء...........

كيف الحال اليوم؟؟؟

أنا اشتريت جهاز كمبيوتر جديد و الحمد لله...و لكن كنت محتار في أنظمة التشغيل...فالويندوز ميلينيوم أصبح قديما بعض الشيء و xp يعاني أحيانا من عدم التوافقية.....

قلت أجرب النظامين مع بعض و بصراحة طريقة لم تعجبني أبدا...

فقلت أنزل XP بس.........( كل الهارد وير عندي متوافق معه )

فبماذا تنصحون؟ و إذا نزلته هل أجعله يعمل على FAT 32 و لا NTSF كنظام ملفات للهارد؟؟؟؟ أنا سمعت أن XP يعمل بسرعة أكبر مع الثاني...

أرجو الرد و بسرعة أخوكم

مع جزيل الشكر

;-)

TheDEVIL
28-05-2002, 12:59 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا عم Pentium يعني عيب لما تكون Pentium و محتار في مشكله بسيطه كده!!!!

عالعموم انا رأي ان مفيش نسخه ويندوز نزلت من غير عيوب.. و بعيد عن حكايه السرعه لان انت بتقول اشتريت كمبيوتر جديد اكيد هيكون سريع و مش هاتفرق نسحة الويندوز معاك

و اعتقد انه الافضل انك تشتغل على FAT32 لان NTFS هو للشبكات NT و معظم الملفات بتشتغل على FAT32 و قليل لما تشتغل على NTFS خاصه الالعاب... بالرغم من اني جربت xp مره في العاب ماشغلهاش فاعتقد ان النسحه المعقوله اللي تقريبا بتشغل كل حاجه هي ملينيوم و ممكن تنزل الاتنين مع بعض

عالعموم جرب التنين و شوف ايهم احسن وان كانت في مشاكل انا موجود ;)

Pentium
28-05-2002, 05:01 AM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة TheDEVIL
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا عم Pentium يعني عيب لما تكون Pentium و محتار في مشكله بسيطه كده!!!!

عالعموم انا رأي ان مفيش نسخه ويندوز نزلت من غير عيوب.. و بعيد عن حكايه السرعه لان انت بتقول اشتريت كمبيوتر جديد اكيد هيكون سريع و مش هاتفرق نسحة الويندوز معاك

و اعتقد انه الافضل انك تشتغل على FAT32 لان NTFS هو للشبكات NT و معظم الملفات بتشتغل على FAT32 و قليل لما تشتغل على NTFS خاصه الالعاب... بالرغم من اني جربت xp مره في العاب ماشغلهاش فاعتقد ان النسحه المعقوله اللي تقريبا بتشغل كل حاجه هي ملينيوم و ممكن تنزل الاتنين مع بعض

عالعموم جرب التنين و شوف ايهم احسن وان كانت في مشاكل انا موجود ;)

و عليكم السلام و رحمة الله:)

تسلم أخي .........و الله معك حق.....بس و الله احترت و طلبت النصيحة;)

شكر لك.....على نصيحتك خلاص أنا أشتغل على FAT 32 أما بالنسبة لنظام التشغيل نزلت XP بس........بصراحة لأني جربتهم مع بعض فترة شهر و لكنها لم تعجبني.....

برنامج هنا و برنامج هناك.............ملبكة:) لذلك اخترت XP مع التخلي عن استخدام بعض البرامج و الألعاب القديمة;)

شكرا لك:)