المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اكتوبر 73 .. ماهو خــط بارليــــــــــــــف ؟؟ و حقيقه الجيش الذى لا يقـــــــــهر !!

mody80
23-08-2002, 05:10 PM
ازيكوا يا شباب

دى تانى حلقه من سلسله اكتوبر 73 اللى انشاءالله تعجبكوا وتنفعكوا

طبعا احب اوضح ان الحلقات لن تكون سرد ممل لمجرد احداث .. عارف ان ده مش هيكون مشوق بالنسبه لكوا .. وبرضه اوضح ان الموضوع ده مش لغرض التفاخر كما ظن البعض .. لكن انا اطرح لكوا معلومات من مقتطفات من مذكرات واعترافات وتغطيات حيه لوكالات و جرائد وافراد اجانب واسرائيليين وعرب
.. واظن الطريقه دى فى عرض الاحداث هتكون اكثر مصداقيه للبعض واكثر تشويقا للجميع

ما هو خط بارليف ؟

خط بارليف ليس مجرد خط عادى ولكنه أقوى خط دفاعى فى التاريخ الحديث
يبدأ من قناة السويس وحتى عمق 12 كم داخل شبه جزيرة سيناء وعنه يقول حمدى الكنيسى المراسل الحربى خلال الحرب:
( فعلى امتداد الضفة الشرقية للقناة كان الخط الأول والرئيسى وكان عباره عن تل رملى ضخم يبدا بشط القناه وبانحدار شديد يصعب على الجنود والمعدات تسلقه .. كما ان تكوينه الرملى جعله مضاد لقذائف الطائرات اذ يتناثر الرمل لاعلى ويهبط مره اخرى كان شيئا لم يكن، وتخلله نقاط مراقبه ووحدات للدفاع
وبعده على مسافة 3 - 5 كم كان هناك الخط الثانى ويتكون من تجهيزات هندسية ومرابض للدبابات والمدفعية.. وجهزت ثكنات الجنود بكل وسائل الترفيه والامن الفائق على اعماق كبيره تحت الارض
ثم يجىء بعد ذلك وعلى مسافة من 10 - 12 كم الخط الثالث الموازى للخطين الاول والثانى وكان به تجهيزات هندسية أخرى وتحتله احتياطيات من المدرعات ووحدات مدفعية ميكانيكيةوبالطبع كان يحوى اكبر كميه من المعدات الحربيه وكان اقوى نقطه حصينه
وكل هذه الخطوط بطول 170 كم على طول قناة السويس) ـ

المصدر : كتاب الطوفان طبعة عام 1974 للكاتب والإذاعى والمراسل الحربى حمدى الكنيسى

فى أعقاب يونية 1967 أرسل رئيس تحرير مجلة دير شبيجل الألمانية الغربية خطابا إلى السيدة جولدا مائير رئيس وزراء إسرائيل قال فيه بكل إنبهار " إننى يا سيدتى أشعر بالأسف الشديد لأننى أصدرت ملحق المجلة الخاص بالانتصار الإسرائيلى باللغة الألمانية ، إننى سأفرض على المحررين فى دور الصحف التى أملكها أن يتعلموا العبرية ... لغة جيش الدفاع الذى لا يقهر "ـ

وبعد أيام من حرب أكتوبر فى 22 / 11 / 1973 تقول دير شبيجل الألمانية الغربية:
( إن اجتياح المصريين خط بارليف ، جعل الأمة العربية بكاملها تنفض عن نفسها آثار المهانة التى تحملت آلامها منذ 1967 )ـ

ونشرت صحف امريكا بتاريخ 9-10-73 مانشيت بعنوان
جولدا مائير: انقذوا اسرائيل
(جولدا مائير هى رئيسه وزراء اسرائيل فى ذلك الوقت)

ورد عليها نيكسون (رئيس امريكا) بتاريخ 15-10-73 فى خطابه
send anything can fly
ارسلو اى شئ ممكن ان يطير

كما تقول وكالة اليونايتد برس :

أن تخلى إسرائيل عن خط بارليف الحصين على الضفة الشرقية لقناة السويس يعتبر أسوا نكسة عسكرية أصيبت بها فى تاريخها ، وأضافت الوكالة أن الجنود الإسرائيليين الذين أقاموا وراء خط بارليف كانوا يقولون دائما أنهم يشعرون باطمئنان تام وأنهم آمنون وراء حصن لا يمكن أقتحامه والآن أصبح هذا الحصن فى أيدى المصريين الذى يتكون من عدد كبير من الدشم التى تحتوى على ملاعب طائرة وحمامات سباحة وغرف للنوم ومطابخ ويتساءل رجل الشارع الإسرائيلى الآن هل حقا أصبح المصريون يقيمون حيث كان يقيم الجندى الإسرائيلى ويأكلون الأطعمة الساخنة ويستمتعون بالماء البارد ويشاهدون الأفلام ويلعبون الكرة الطائرة ؟

هذا ما قالوه عن خط بارليف .. واظن خطه اقتحامه هى الاكثر ابهارا وامتاعا

وللحلقات بقيه انشاءالله

اخيرا احب اشكر الاعضاء اللى شاركوا فى الحلقه الاولى وهم (حسب ترتيب المشاركه):
yara
Cristal
الوليد بن طلال
BLACK TIGER

montada_montada وبالمناسبه فانى اهديك هذا الرابط وهو وثيقه عن المخابرات الاسرائيليه بخصوص يوم الحرب (انجليزى) لو مش فاهمها راح اترجمهالكوا فى حلقه جايه اكيدhttp://www.us-israel.org/jsource/History/intel73.html

ابوسالم
مهند الريس

شكرا للجميع لتشجيعى على اكمال الحلقات واقول لكوا ان لسه فى مفاجات عن مذكرات اسرى يهود وايضا وثائق للمراسلات بين كتائب اسرائيليه وكتيبه شارون وكيف انه خذلهم ولم ينقذهم

كل ذلك واسرار اخرى انشاء الله تعجبكوا راح اقدمها فى الحلقات الجايه

yara
23-08-2002, 09:19 PM
وبرضه اوضح ان الموضوع ده مش لغرض التفاخر كما ظن البعض حتى لو كان للتفاخر ايش اللي يمنع ؟؟؟؟

على الاقل نحس انه في يوم من الايام ( يحكى ان .... ) كان لنا هيبه

وان شاالله ترجع هيبتنا وجمعت المسلمين يد وحده

عضو 32371
24-08-2002, 08:27 AM
انا عارف تقصدنى عندما ذكرت ليس للتفاخر لكن انا اشارك هنا للحوار وليفهم العضو كل مايجرى وماجرى من خيانات عربيه ولم تجب على ردى فى موضوعك السابق لكن سؤال بما ان مصر فازت أو انتصرت فى حرب 73
واستعادت سيناء

هل هناك سياده مصريه على سيناء ؟؟؟؟؟؟؟

وللحديث بقيه ....

DOOM
24-08-2002, 10:14 AM
والله الموضوع اكثر من روعة ويعطيك الف عافية على هالمجهود الرائع ونستنى باقي الحلقات مع اني للاسف ما قرات الحلقة الاولى.........

mody80
24-08-2002, 04:38 PM
اهلا شباب

يارا .. تعرفى .. بجد الموضوع ده مش تفاخر .. لكن انا اكتشفت انهم (اي اليهود) هم اللى بيكتبوا وينشروا الحقائق دى عن نفسهم .. فى المقابل احنا بنحاول نقلل ونبخس من مكانه احداث عربيه واسلاميه مهمه زى دى
انا بس بحاول احط الموضوع فى حجمه الصحيح واصحح اى لبس او تشويه (متعمد او غير متعمد) لحرب 73 .. لانه عيب ان العالم كله يشهد لها بهذا الانبهار .. واحنا اصحاب النصر نحط من شانه
يا شباب هذه الحرب ليست كما يظن البعض انها حرب كان لا بد من فائز وخاسر
دى كانت حرب كرامه (واسالوا اباءكم عن مقدار المهانه والذل فى نفس كل عربى- وليس مصرى فقط- فى ذلك الوقت).. هذه الحرب كانت بصيص نور لامكانيه تعاون عسكرى كما كان واضحا فى توحيد توقيت الهجوم بين مصر وسوريا.. كانت كثالا لوحده الصف العربى من خلال وقفات لرجوليه لملوك وامراء العرب وقت وقف ضخ البترول للغرب

عموما .. انا اعرض وجهات نظر العدو نفسه .. وليس من شهاده اصدق من شهاده العدو نفسه

انشاءا الله يا montada_montada هيكون الرد من لسان اليهود انفسهم على اسئلتك
ولكن المشكله انك فيما يبدو كسول .. ولا تحب البحث عن الحقيقه بنفسك .. وتفضل المعلومات الصريحه الواضحه دون تعب ( بذمتك هل تعبت نفسك وفتحت اى رابط من اللى انا دايما اهديهم لك فى ردود على اسئلتك المكرره ؟؟!! واضح تماما انه لا .. والدليل انك لسه بتسال؟؟!! )

عموما ما تقلقش السياده المصريه كامله على سيناء (للعبه اسرار خفيه) .. وراح اعمل لك حلقه مخصوص عن اسباب امتناع مصر عن توسيع دائره الحرب شرقا ..(بس المهم انت تقرا) .. عموما اهلا بيك وباسالتك باستمرار ;) ;)

شكرا DOOM لتعليقك الجميل
وهذا هو عنوان الحلقه الاولى:
http://www.montada.com/showthread.php?threadid=139880&goto=newpost

الحلقه الجايه يا شباب مفاجاه :

مفتطفات من مذكرات جولدا مائير شخصيا
بالاضافه لوصف لتفاصيل الساعات الاولى وكيفيه عبور خط بالرليف من مذكرات بن اليعازر (رئيس اركان اسرائيل)

موعدنا غدا انشاءالله

عضو 32371
24-08-2002, 09:25 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة mody80
اهلا شباب

يارا .. تعرفى .. بجد الموضوع ده مش تفاخر .. لكن انا اكتشفت انهم (اي اليهود) هم اللى بيكتبوا وينشروا الحقائق دى عن نفسهم .. فى المقابل احنا بنحاول نقلل ونبخس من مكانه احداث عربيه واسلاميه مهمه زى دى
انا بس بحاول احط الموضوع فى حجمه الصحيح واصحح اى لبس او تشويه (متعمد او غير متعمد) لحرب 73 .. لانه عيب ان العالم كله يشهد لها بهذا الانبهار .. واحنا اصحاب النصر نحط من شانه
يا شباب هذه الحرب ليست كما يظن البعض انها حرب كان لا بد من فائز وخاسر
دى كانت حرب كرامه (واسالوا اباءكم عن مقدار المهانه والذل فى نفس كل عربى- وليس مصرى فقط- فى ذلك الوقت).. هذه الحرب كانت بصيص نور لامكانيه تعاون عسكرى كما كان واضحا فى توحيد توقيت الهجوم بين مصر وسوريا.. كانت كثالا لوحده الصف العربى من خلال وقفات لرجوليه لملوك وامراء العرب وقت وقف ضخ البترول للغرب

عموما .. انا اعرض وجهات نظر العدو نفسه .. وليس من شهاده اصدق من شهاده العدو نفسه

انشاءا الله يا montada_montada هيكون الرد من لسان اليهود انفسهم على اسئلتك
ولكن المشكله انك فيما يبدو كسول .. ولا تحب البحث عن الحقيقه بنفسك .. وتفضل المعلومات الصريحه الواضحه دون تعب ( بذمتك هل تعبت نفسك وفتحت اى رابط من اللى انا دايما اهديهم لك فى ردود على اسئلتك المكرره ؟؟!! واضح تماما انه لا .. والدليل انك لسه بتسال؟؟!! )

عموما ما تقلقش السياده المصريه كامله على سيناء (للعبه اسرار خفيه) .. وراح اعمل لك حلقه مخصوص عن اسباب امتناع مصر عن توسيع دائره الحرب شرقا ..(بس المهم انت تقرا) .. عموما اهلا بيك وباسالتك باستمرار ;) ;)

شكرا DOOM لتعليقك الجميل
وهذا هو عنوان الحلقه الاولى:
http://www.montada.com/showthread.php?threadid=139880&goto=newpost

الحلقه الجايه يا شباب مفاجاه :

مفتطفات من مذكرات جولدا مائير شخصيا
بالاضافه لوصف لتفاصيل الساعات الاولى وكيفيه عبور خط بالرليف من مذكرات بن اليعازر (رئيس اركان اسرائيل)

موعدنا غدا انشاءالله

انا مابرد على كلامك وبخليك تكمل للاعضاء المسلسل المكسيكى