المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تعالوا يا جماعه .. عايز اقول لكوا حاجه مهمه

mody80
09-09-2002, 05:04 PM
ازيكوا

الموضوع باختصار عن اقتراح ابو حزام بخصوص اختيار العضو والموضوع المميز .. طبعا كلكوا فاكرين

لكن بصراحه مش عارف ليه الحكايه اتعقدت وكلكعت من غير سبب واضح

عموما انا هحاول اضيف لفكره ابوحزام بعض التصورات يمكن نقرب وجهات النظر

اتمنى بس لن كو اتفهمونى وتتعاونوا مع اداره المنتدى عشان نوصل لحلول جميله ونقدر نساعد الاداره تنفذ الفكره دى خصوصا ان معظم الاعضاء كانوا موافقين بشكل مبدئى

انا بقول ايه رايكوا لو نفكره فى الفكره دى : كل واحد من الاعضاء بيكتب المواضيع اللى هو عايزها على مدار الاسبوع .. عادى جدا .. واخر الاسبوع واحد من المراقبين (مثلا يارا) يكتب موضوع يقول : هنا تقبل ترشيحات المسابقه
وكل واحد شايف انه كتب موضوع حلو على مدار الاسبوع ده يدخل ويكتب رابط وعنوان موضوعه (صاحب الموضوع يرشح نفسه)

وبعد يوم مثلا هيكون كل عضو نفسه يرشح موضوعه للمسابقه كتب رابط موضوعه فى الموضوع بتاع المراقب

وهيكون فى لجنه مهمتا ان كل عضو فيها يدى كل موضوع اشترك درجه من عشره .. فاهمين لحد دلوقتى ؟؟!!

وييجى الاسبوع اللى بعديه ونكرر نفس الحكايه تانى اخر الاسبوع

واخر كل شهر نجمع الدرجات اللى جمعها كل عضو على موضوعاته على مدار الاربع اسابيع بتوع الشهر .. والعضو اللى درجاته اكتر هو الفايز .. وتبدا مسابقه جديده الشهر اللى بعديه .. وكده

اما بالنسبه للجنه التقييم : انا شايف انه لتحقيق فرصه للكل للمشاركه تكون اللجنه من اربع اعضاء كل اسبوع .. ويتم تغييرهم باربع اعضاء غيرهم كل اسبوع .. يعن مش مهم مين .. لان كل واحد نفسه يشترك فى التقييم هياخد وره علة مدار اسابيع المسابقه الطويله انشاء الله

وطبعا الدرجات اللى كل عضو فى اللجنه هيحددها هيتم نشرها اخر موضوع المراقب وكده مافيش مشاكل ولا اختلاف انشاء الله

الحقيقه اللى عاجبنى انها هتحفز العضو انه يختار اخر الاسبوع اكثر موضوع هو راضى عنه وعن تفاعل الاعضاء معاه .. وهيرشح نفسه .. وكمان عضو اللجنه فى اسبوع معين من حقه يشترك فى المسابقه برضه لانه على مدار الاربع اسابيع مش هيكون لدرجته تاثير كبير على النتيجه النهائيه
وطبعا فى فرصه لكل عضو يشترك كمتسابق او كعضو لجنه (بالدور)

يعنى .. طبعا دى مجرد فكره جت على بالى .. و طبعا احنا هنا مجرد ضيوف على المشرفين واداره المنتدى .. وطبعا لازم راينا يكون مجرد تفكير معاهم بصوت عالى .. وطبعا ضيوف البيت لازم يسمعوا كلام اصحاب البيت اولا واخيرا
يعنى من حق الكل يقترح اضافه او تعديل .. لكن الكلمه الاولى والاخيره ليهم طبعا

انشاء الله لو قدر للمسابقه دى انها تتنفذ (على اى صوره) اعملو حسابكوا انى اول ما هخلص امتحاناتى وارجع لكوا مش هسمح لحد انه يطلع الاول غيرى .. انا حذرتكوا اهو .. وقد اعزر من انزر;) :D

وبس

مودى ايتى
;) :D

الفهد الخارق
10-09-2002, 08:42 AM
فكرة حلوة اخي مودي 80 بس يارايت المراقبين يشدوا حيلهم شويه ونطبق الفكرة بتاعتك .

محروم
10-09-2002, 09:24 AM
ليش لا مافى مانع ابد ..
وانا من هنا اقتراح ان تقوم الاخت الكريمه المراقبه يارا بهذا حيث انه تعتبر فى نظرى الشخصى من اعلى الكفائات الموجوده فى المنتدى مع احترامى لجميع المراقبين والاعضاء الموجودين
وشكر لك اخى كاتب الموضوع .
اخوكم محروم