المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : DNA او RNA او دونادوني او بو عوف مش فارقه اي ايسم المهم (المنتدى هذا الصباح) هوونا

DNA
30-09-2002, 01:10 PM
السلام عليكم يا احبابي واصحابي

انا جيت ومعايا نشره المنتدى هذا الصباح :-)

يللا بسم الله

جيف ادامز, معاق كندي بسبب شلل ف قدميه الاتنين, المهم انو تمكن من صعود سلم وعدد درجاتها 1776 درجه ع كرسي متحرك اتصنع مخصوص للمهمه دي.
ادامز اللي شارك 4 مرات ف الاولمبياد تبع المعاقين يعتقد انو صعود السلم هو اكبر تحدي للمعاقين. ادامز عمرو 31 سنه وهو اول شخص يحاول-ونجح- ف صعود برج سي ان ف تورونتنو ف كندا ع كلاسي متحرك واستغرق صعودو وهبوطو 5 ساعات.

-------------------

علماء ابتكرو طريقه جديده للمكفوفين والعميان عشان يتعلمو الحساب. الجهاز ف حجم الكتاب الصغيروان الجهاز يسهل ع العميان مثلا تعلم العد زحل المسائل الحسابيه التفاضل والتكامل بطريقه برايل.
يعتمد الجهاز ع ادخال كرت ف الجهاز والجهاز يقرأ محتويات الكرت ب صوت عالي مسموع وتهجي الكلمات والرموز الحسابيه والجهاز كمان قادر ع وصف صورة مرسومه.
--------------------------

شريهان, اكيد عرفتوها وافتكرتو فوازيرها الحلوة, المهم شريهان كانت من اسبوع ف مستشفى بيتيه ف باريس, عملولها عمليه استئصال الغده اللعابيه عشان ظهرت فيها اورام.
د.منار (فرنسي) اشار انو حالتها مستقره. العمليه استغرقت 10 ساعات والاطباء اضطرو ل ترقيع الوجه ب عضله من الفخذ. المهم انها امس نقلوها للمستشفى الامريكا ف باريس لتوفر الرعايه اكثر هناك. العمليه عملها فريق مكون من 7 دكاتره من امريكاوكندا بقياده منار.(الله يشفيها)
---------------------------

تور كروز وستيفنز سبيلبيرج (اليهوديJ للاسف واحسن مخرج) المهم دول قالو انهم يعملو كنترول لاولادهم لما يتفرجو ع التلفزيون.
سبيلبيرج يسمح لاولادو انهم يتفرجو ساعه وحده لما يخلصو واجباتهم ويبعد اطفالو عن مشاهده نشرات الاخبار(اكيد لانها مهببه وكلها اخبار ضرب وقصف وقتل)
كروز يقول انو يسمح لالولادو ب متابعه التلفزيون 4 ساعات ف الاسبوع فقط.

المراكز الامريكيه للوقايه ومنع الامراض اكدت ان غسيل الايدي بالصابون لايعقمها ويقتل الجراثيم تماما.
استخدام الجيل ف التنظيف انظف واشمل من الصابون, بعض المستشفيات الامريكيه استغنت عن الصابون بسبب عدم جدواها.
-----------------------

ف طوكيو وف اليابان, الناس العبقريه دي قدرت تصنع اسرع سياره ف العالم لااااااا وكمان كهربائيه, ليها 8 عجلات وتوصل 310 كليومتر ف الساعه, كلفتها 4 مليون دولار وطولها 6,7 متر وشارك ف تصنبعها 14 شركه يابانيه وشركه طليان وحده صممتها. (هيروشي شيميزو) الاستاذ ب جامعه (كيو)اليابانيه والمشرف ع المشروع قال ان السياره قوتها 600 حصان وتوصل تسارعها من صفر ل ميه خلال 7 ثواني من بدء تشغيلها, واضاف سيد شيميزو انها ف التجارب من سرعتها المصورون ماقدرو من اللحاق بيها:6
-------------------------

جريده (ميل) الانجليزيه كشفت عن انو الاميره (ان) بنت اليزابيث ملكه بريطانيا قد تمثل امام المحكمه لان احد كلابها هاجم واحد ف امان الله ماشي ف منتزه(وندسور)الملكي ف لندن.
محكمه(بيرك شير)استدعت الاميره وزوجها وفقا لقانون الكلاب اللي ينص ع تغريم المتهم اذا ادين ب 5 الاف جنيه(استرليني مش مصري:6) او السجن ل 6 شهور او الحكم لعدم اهليته لامتلاك كلب.
(ف البلاد دي ديموقراطيه يعني القانون يمشي حتى ع بنت الملكه نفسها مش زي ف بلاد البعض لو امير درجه عاشره يسوي اللي ع بالو ومحد يقولك ليش!!)
------------------------

مخرجوا هوليود زعلانين, لانهم طالبو محكمه جزئيه ب منع حذف المشاهد الجنسيه واللي تحوي الفاظ خارجه من افلامهم.
المخرجين ادعو ان المشاهد ديك لو حذفت تسوي خلل ف احداث الفلم وتخل بالمضمون وده انتهاك لحريه الابداع( قله الادب تتسمى ابداع؟!!)
وان حذفها تعتبر زي نزع صفحات من كتاب متكامل.
---------------------------

توأم مصري مسكين عندهم التصاق عمودي رأس ل رأس –يعني قمه الراس ملتصقه ب قمه الراس التاني) يبغو يفصلوها وهم مش عارفين لانها خطيييييره ونسبه نجاحها لاتتعدى 50 %.
المشكله ان الاتنين يعتمدو ع بعض,
اذا فاكرين ان من اسبوعين اظن الامريكان نجحو ف فصل توأم ملتصق من الاكوادور او السلفادور , ليش نجحو , لانهم كل واحد عندو اوعيه دمويه رئيسيه تضخ الدم للدماغ يعني الاتنين مش مشتركين ف وعاء دموي واحد.
المصريين للاسف مشتركين كزا وعاء دموي رئيسي وخطير الفصل بينهم لانو الاتنين يعتمدو ع بعض, احد الحلول المستبعده انهم يستغنو عن واحد منهم بس احتمال يعملوها.
محمد واحمد عمرهم 50 شهر. الله يشفيهم

خبر علمي رائع ومرررره فرحني, العلماء نجحو ف انتاج اسنان كامله ف بطون الفيران, الهندسه الحيويه تقدمت خطه جباره وهتحدث ثوره ف طب الاسنان(على حظيJ وقت مادخلت الاسنان حصل كده) كيف حصل كده طيب؟ اديكم فكره بسيطه
في خلايا اسمها Mesinchymle cells او خلايا الام او المنشأ, دي الخلايا ف بدايه تكون الجنين تكون موجوده وهي بعدين تتحول لاي نوع من الخلايا اللي تتحول لانسجه واعضاء وجهاز وووووو
الخلايا دي الخاصه بالاسنان العلماء جو واخدوها –ف التجربه دي اخدو خلايا تبع اسنان خنزير عمرو 6 شهور- وعالجوها ب انزيمات وصنعو بيئه مشابهه لتكوين الاسنان حيث انهم حطوها على Polymers او زي القالب وخلوها تنمو عليها وزرعوها ف بطن الفئران وف خلال 30 اسبوع تكونت اجزاء ملحوظه للاسنان واضحه تحتوي ع طبقه المينا والعاج عليها.

فقره صدق اولاتصدق,باحثون ف جامعه الينوي الامريكيه اخترعو ماده تشبه الفايبرجلاس او الالياف الزجاجيه تصلح نفسها لو حصل لها ثقب او شرخ.

ف الصين يوجد مركز (اعتذار وهدايا) يعني لو حضرتك مكسوف من صاحبك لانك سويت فيه مقلب بايخ, تروح للمركز ده ومقابل 2 دولار ونص المركز يبعت مندوب عشان يعتذر عنك.

سيندي جواه السنغفوريه انولدت ف سياره وسبحان الله وهي حامل بعد 26 سنه ولدت طفلها ف تكسي وهي رايحه للمستشفى
---------------------

بس خلاص
:) انشلله ياربي تعجبكم وتنبسطو منها والاهم من ده كلو تستفيدو منها

باي^^

بليز اللي بدو يرد رد سخيف وعبيط خليه عندك احسن:0)
(اياكي اعني واسمعي يا جاره:6 )

عماد 18
30-09-2002, 01:21 PM
مشكور عبدالرحمن على النشرة :) ..
الا انت متى ناوي تدرس ؟؟ <== يبي الفكة :6 ..
و بخصوص نقطة الامراء ..
مو بس الامراء عندنا ..
حتى لو كان واحد كحيان ..
و يعرف كم واحد في مناصب مهمة ..
ولده يسوي الي يبي ..

memy
30-09-2002, 01:23 PM
ثانك يو:D

على البرنامج (المنتدى هذا الصباح)

الله يعطيك العافيه:D

DNA
30-09-2002, 01:34 PM
انا ابتديت دراسه:)

عشان كده غابت النشره فتره

ومش هاتصدق اني انا دحين ف الجامعه :) انا محضر الموضوع من امس واخدتو معايا الجامعه وعندي بريك دحين وهاخلص بدري وراجع

وميمي شكرا للاهتمام وقراءه النشره

Undine
30-09-2002, 01:59 PM
مشكور على النشره:-)

والله يعطيك العافيه:o

silverpaco_101
30-09-2002, 02:46 PM
تسلم على هالنشره:)

flarestar
30-09-2002, 02:51 PM
مشكور DNA على الاخبار الحلوه:D

و برنامجك حلو:p

Mahdee87
30-09-2002, 03:04 PM
الف شكر على النشرة المفيدة ايها المادة الخطرة على جسم الانسان (الحمض النووي):cool:

DNA
30-09-2002, 03:09 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة Undine
مشكور على النشره:-)

والله يعطيك العافيه:o

الرسالة الأصلية كتبت بواسطة silverpaco_101
تسلم على هالنشره:)

الرسالة الأصلية كتبت بواسطة flarstar
مشكور DNA على الاخبار الحلوه:D

و برنامجك حلو:p

عفوا عفوا عفوا × 1000000 :6

DNA
30-09-2002, 03:14 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة Mahdee87
الف شكر على النشرة المفيدة ايها المادة الخطرة على جسم الانسان (الحمض النووي):cool:

خطيره:0) ؟

انت دحين جواك انت وداخل كل خليه ف جسمك تحتوي ع الDNA :6 :6
وعفوا;-)

العمدا
30-09-2002, 03:51 PM
مشكور دنا :)

وبالنسبه للتوامين ..

طيب ما يقدرون يفصلونهم بس يعيش واحد مثلا وهو ناقص لعضو او شي زى كذا ؟!

DNA
30-09-2002, 04:05 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة العمدا
مشكور دنا :)

وبالنسبه للتوامين ..

طيب ما يقدرون يفصلونهم بس يعيش واحد مثلا وهو ناقص لعضو او شي زى كذا ؟!

تعجبني ياعمدا لانك انت دايما تسال اسئله حلوة :0) قصدي انت الوحيد الي تسال:6

اذا حضرتك سمعت عن ال2 الماليزيين اللي جو السعوديه عندكم وهم ملتصقين من ناحيه البطن واسفلها
المهم دول اضطرو الدكاتره يستغنو عن ساق هم الاتنين كانو مشتركين فيها:) بس هم استفادو من الساق دي ف الجلد والانسجه اخدوها منها وعملو عمليه ترقيع ف المناطق اللي كانت ملتصقه. (يعني كل واحد من التوأمين عندو ساق وحده والدكاتره هايعوضوهم ب اطراف صناعيه)

اما المصريين المساكين دول, للاسف قمه الراس ملتصقه ف قمه الراس الاخرى (:( يعني الاتنين مايقدرو يشوفو بعض اصلا)

حكايه الراس محلوله ممكن فصلها, المشكله ان الطفلين مشتركين ف اوعيه دمويه رئيسيه للدماغ وصعب جدا جدا يفصلوهم لان فيها مخاطره لحياه احد الطفلين
;) انشلله تكون وضحت

العمدا
30-09-2002, 04:10 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة DNA

تعجبني ياعمدا لانك انت دايما تسال اسئله حلوة :0) قصدي انت الوحيد الي تسال:6

اذا حضرتك سمعت عن ال2 الماليزيين اللي جو السعوديه عندكم وهم ملتصقين من ناحيه البطن واسفلها
المهم دول اضطرو الدكاتره يستغنو عن ساق هم الاتنين كانو مشتركين فيها:) بس هم استفادو من الساق دي ف الجلد والانسجه اخدوها منها وعملو عمليه ترقيع ف المناطق اللي كانت ملتصقه. (يعني كل واحد من التوأمين عندو ساق وحده والدكاتره هايعوضوهم ب اطراف صناعيه)

اما المصريين المساكين دول, للاسف قمه الراس ملتصقه ف قمه الراس الاخرى (:( يعني الاتنين مايقدرو يشوفو بعض اصلا)

حكايه الراس محلوله ممكن فصلها, المشكله ان الطفلين مشتركين ف اوعيه دمويه رئيسيه للدماغ وصعب جدا جدا يفصلوهم لان فيها مخاطره لحياه احد الطفلين
;) انشلله تكون وضحت

تسلم يا اخوى ..
واكيد فهمت ..
وما اقول الا الله يشفيهم ..

RPG_master
30-09-2002, 04:22 PM
مشكوووووووور دحومي:# :6

طيب ودي اسأل":"

بس ما ادري وش اسأل:#

شكرا:D

( الزعيم )
30-09-2002, 04:24 PM
مشكور اخوي على طلتك الجميلة ...

اتمنى تواصلك ...

تحياتي لك ,,

Chad
30-09-2002, 04:26 PM
مشكور أخوي عبدالرحمن على النشره

لكن عندي ملاحظه غريبه

الحين إنت قلت إنو السياره اللي سرعتها 310 كم في الساعه هي أسرع سياره في العالم

أكيد كنت تقصد أسرع سياره كهربائيه

لأني حسب ما أسمع فيه موديلات للفيراري توصل لأكثر من كذا :-) :-)

DNA
30-09-2002, 04:39 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة RPG_master
مشكوووووووور دحومي:# :6

طيب ودي اسأل":"

بس ما ادري وش اسأل:#

شكرا:D

لاتسال :) كفايه انك كبست ع موضوعي ودخلت تقرأ الكلام بس

الرسالة الأصلية كتبت بواسطة ( الزعيم )
مشكور اخوي على طلتك الجميلة ...

اتمنى تواصلك ...

تحياتي لك ,,

عفوااااا:-) :-) وشكرا ياقمر انتا

الرسالة الأصلية كتبت بواسطة A.J
مشكور أخوي عبدالرحمن على النشره

لكن عندي ملاحظه غريبه

الحين إنت قلت إنو السياره اللي سرعتها 310 كم في الساعه هي أسرع سياره في العالم

أكيد كنت تقصد أسرع سياره كهربائيه

لأني حسب ما أسمع فيه موديلات للفيراري توصل لأكثر من كذا :-) :-)

:) صح كلامك اسرع سياره كهربائيه ( اسف لانها ماكانت واضحه)
وعفوا

Pepsi Kun
30-09-2002, 04:52 PM
اها النشرة الاخبارية شوكرن ;-)

DNA
30-09-2002, 04:58 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة النايف
اها النشرة الاخبارية شوكرن ;-)

اسمها برنامج "المنتدى هذا الصباح" ;-) وهات رايك

MoaeD
30-09-2002, 05:06 PM
مشكووووور على المعلومات :)

DNA
30-09-2002, 05:09 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة B.B.Q
مشكووووور على المعلومات :)

عفوا;)

Pepsi Kun
30-09-2002, 05:14 PM

اسمها برنامج "المنتدى هذا الصباح" ;-) وهات رايك

مافي فرق وياليت تكون يومية :D

DNA
30-09-2002, 05:26 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة النايف

مافي فرق وياليت تكون يومية :D

لو ب ايدي:)
بس غصبن عني عشان الكليه
:o

ez2dj
30-09-2002, 07:48 PM
موضوع رائع يا DNA والله يعطيك العافية عليه

بالنسبة للتوأمين كنت بتكلم عن الماليزين إلي كانوا في السعودية...بس ماشاء الله عليك عندك معرفة أكثر مني ...

بس شريهان 7 دكاترة :واو: .....ماشاء الله مهتمين بالممثلات بس الله يشفيها ويهديها

أما أسرع سيارة في العالم أنا الصراحة أستغربت منها ...بس أتضح أنها كانت غلطة مطبعية :6
لأني سمعت أن أسرع سيارة أعتقد نوع بورش قديم اسمه GT 40 وسرعتها أعتقد 380 كيلومتر في الساعة ....وتسارعها من صفر إلى 100 خلال 3.5 ثانية <<<أنا مش متأكد من المعلومة

أما الكلاب ..ياأخي عند الغرب قوانين عجيبة وغريبة ...أنا اذكر شفت في أحد القنوات وحدة أمريكية أطلقت كلبيها على جارتها وقتلتها وفي النهاية سجنوا زوج المعتدية والسيدة مالبسوها التهمة والكلاب أعتقد أنهم ماعملوا معها أي شي <<< مسكين الراجل هو إلي أكلها في النهاية مع أنه ماكان موجود في مسرح الجريمة :6

أما الفيران ...أنته قصدك أن الأسنان تطلع في معدة الفار :واو:
يعني يطلع العقل في معدة الفار :6

ف الصين يوجد مركز (اعتذار وهدايا) يعني لو حضرتك مكسوف من صاحبك لانك سويت فيه مقلب بايخ, تروح للمركز ده ومقابل 2 دولار ونص المركز يبعت مندوب عشان يعتذر عنك.

خخخخ...هذي الصراحة ضحكت عليها :D

===============

مشكوووووريشن يا DNA إستمتعت الصراحة بالمعلومات

وإنشاء الله نشوف منك المزيد;)

Angel whisper
30-09-2002, 08:21 PM
يسلمو دونادوني على النشرة :6

بصراحة خاطري اركب هالسيارة :!

وسالفة الفيران .. noooooooo coment ..
هاذي من اختصاصكم يا معشر الاطباء :p

ومشكوووور دونادوني << علقت :p على الاخبار :) ...

DNA
30-09-2002, 08:43 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة ez2dj
موضوع رائع يا DNA والله يعطيك العافية عليه

بالنسبة للتوأمين كنت بتكلم عن الماليزين إلي كانوا في السعودية...بس ماشاء الله عليك عندك معرفة أكثر مني ...

بس شريهان 7 دكاترة :واو: .....ماشاء الله مهتمين بالممثلات بس الله يشفيها ويهديها

أما أسرع سيارة في العالم أنا الصراحة أستغربت منها ...بس أتضح أنها كانت غلطة مطبعية :6
لأني سمعت أن أسرع سيارة أعتقد نوع بورش قديم اسمه GT 40 وسرعتها أعتقد 380 كيلومتر في الساعة ....وتسارعها من صفر إلى 100 خلال 3.5 ثانية <<<أنا مش متأكد من المعلومة

أما الكلاب ..ياأخي عند الغرب قوانين عجيبة وغريبة ...أنا اذكر شفت في أحد القنوات وحدة أمريكية أطلقت كلبيها على جارتها وقتلتها وفي النهاية سجنوا زوج المعتدية والسيدة مالبسوها التهمة والكلاب أعتقد أنهم ماعملوا معها أي شي <<< مسكين الراجل هو إلي أكلها في النهاية مع أنه ماكان موجود في مسرح الجريمة :6

أما الفيران ...أنته قصدك أن الأسنان تطلع في معدة الفار :واو:

خخخخ...هذي الصراحة ضحكت عليها :D

===============

مشكوووووريشن يا DNA إستمتعت الصراحة بالمعلومات

وإنشاء الله نشوف منك المزيد;)

كانت غلطة مطبعية :6

:) انا قلت سياره كهربائيه :6

:-) العلم كده يتحدى حدود العقل ويغوص ف الخيال

وشكرا ايزي ;-)

DNA
30-09-2002, 08:49 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة Angel whisper
يسلمو دونادوني على النشرة :6

بصراحة خاطري اركب هالسيارة :!

وسالفة الفيران .. noooooooo coment ..

ومشكوووور دونادوني << علقت :p على الاخبار :) ...

انجي انجي تعبتيني معاكي

اول شي RNA بعدين ابو عوف:p ودحين دونادوني:0) ارسي ع بر طيب:0)

انا شايف انها عادي حكايه الاسنان :)

معلومه ع الطاير بمناسبه السؤال
قبل سنتين اذا ماخانتني الذاكره, باحثين نجحو وزرعو اذن بشريه زرعوها ونمت على ظهر الفئران:) دي تكنولوجي وراثيه ;-)

وشكرا لرد حضرتك

ez2dj
30-09-2002, 09:09 PM

:-) العلم كده يتحدى حدود العقل ويغوص ف الخيال

وشكرا ايزي ;-)

شكلك ماتفهم للتلميحات :6

العقل =أقصد فيه ضرس العقل

والعفو

DNA
30-09-2002, 09:19 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة ez2dj

شكلك ماتفهم للتلميحات :6

العقل =أقصد فيه ضرس العقل

والعفو

لالا انا والله فهمان عليك :) ما افهمت غلط:":

snake905
30-09-2002, 09:34 PM
):D :D :D :D

ابتسامه النجاح للطعم الحقيقي للبن :D :D

يا سلام على الاخبار الرائعه

ما ادري في احد يتذكر الفار ذا لما شفته في التلفاز <<فصيح:p )
كان ودي امسك المداس والصقه فيه :D :D

صراحه فن وابداع المخرجين حرام يروح على الفاضي :! :6

اما السياره هذي يا ولد لو الواحد يدعس فيها بس :!

سن وسط الفار <<رايح اتقيأ <<<<:D

وشكرا :D

DNA
30-09-2002, 09:56 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة snake905
):D :D :D :D

ابتسامه النجاح للطعم الحقيقي للبن :D :D

يا سلام على الاخبار الرائعه

ما ادري في احد يتذكر الفار ذا لما شفته في التلفاز <<فصيح:p )
كان ودي امسك المداس والصقه فيه :D :D

صراحه فن وابداع المخرجين حرام يروح على الفاضي :! :6

اما السياره هذي يا ولد لو الواحد يدعس فيها بس :!

سن وسط الفار <<رايح اتقيأ <<<<:D

وشكرا :D

العفو :-) وشكرا للمجامله اللطيفه :6

Lena
01-10-2002, 03:32 PM
مشكور يالحامض النووي عالاخبار الحلوه

ايخرا رجعت لنا الاخبار الخفيفه والطريفه:-)

بس قهرني المخرج يخرب عيالنا ويعدل في عياله:p

عموما تسلم ويطلع منك دايم الاحلى

DNA
01-10-2002, 07:37 PM
الرسالة الأصلية كتبت بواسطة Lena
مشكور يالحامض النووي عالاخبار الحلوه

ايخرا رجعت لنا الاخبار الخفيفه والطريفه:-)

بس قهرني المخرج يخرب عيالنا ويعدل في عياله:p

عموما تسلم ويطلع منك دايم الاحلى

العفووووووالعفووووووو^^

Y a z e e d
02-10-2002, 02:20 PM
اخبار حلوووة :p
اما ولد كروز اكبر ممثل ومحجر لعياله :6