المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لينكس انهى احسن فى الدى اس ال فى الينكس مندرك ولأ فيدورا او غيرها

kandil
03-01-2004, 04:32 PM
السلأم عليكم

بالنسبة ل DSL انشاء الله اخر الشهر دة هيكون عندى خط دى اس ال . وكنت عايز اعرف هل الينكس يتعرف علية على طول ولأ اية بالظبط .
ولية عدة اسئلة ؟
اولأ هل يوجد متصفح mozill خاص فى الويندوز ؟
ثانيا عايز اعرف من حيث السرعة فى الدى اس ال هل مندرك اسرع ولأ فيدورا ولأ اى نظام اخرى ؟
ثالثا لما ان شاء الله اعمل سيرفر او موقع على الأنترنت اعملو فى اى من الأنظمة المختلفة ؟
رابعا هذا السؤال خارج لينكس .............دلوقتى هيجيلى خط دى اس ال والسرعة 256 k/p ماشى طبعا هيكون معايا عدة اشخاص مشتركين فى نفس الخط والعدد 8 اشخاص وهم من نفس البيت الى انا عايش فية هل هنا الخط هيتقسم ولأة اية بالظبط يعنى السرعة هنا هيتقسم

ErrorMsg
04-01-2004, 02:25 PM
نعم يوجد متصفح موزيلا في ويندوز وأيضا يوجد firebird انظر
www.mozilla.org
--
بالنسبة أنو أسرع هذا لادخل له بالتوزيعة هذا يرجع إلى ال kernel أيها أحدث وإلى برامج الربط
---

isam
04-01-2004, 03:22 PM
لن تجد فروقات في السرعة، وخصوصا أن ال DSL سرعته فليلة .. أقصد قليلة مقارنة مع الخطوط السريقة الني تصل إلى 1 ميغا في الثانية..

سواء عان إختيارك هو ماندريك، أو فيدورا، أو غيرها فلا يوجد هناف فرق بالسرعة.. لكن من الممكن القول أن التريف للإتصال الذي يتم مرة واحدة سهل في كلا الإصدارتين ماندريك وفيدورا ..

بالنسبة للسيرفر .. إيضا من الممكن إختيار أي من الإصدارات.. لكني أفضل فيدورا لأنها حاليا تحصل على مقدار كبير من المتابعة والإهتمام في عمليان إصدار التحذيرات والإصلاحات الأمنية..

بالنسبة لتقسيم السرعة، والمشاركة بالخط، فهذا يعتمد على التقنية المستعملة في الربط .. إذ من الممكن أن تكون المشاركة كاملة، أي أن الجميع يتشاركوا بالخط بدون تحديد حصص، وبالتالي تكون الأولوية نوعا ما لمن يحجز السرعة أولا ...إذا كان الجهاز الموصول على الإنترنت (أول جهاز) لينكس، فهناك إمكانية تحديد حصص لكل جهاز، أو إعطاء أولوية لبروتوكولات أو بورتلت عن أخرة، فمثلا، يتم إعطاء الألوية للإتصال عن طريق HTTP عن FTP .. وإعطاء الإتصال عن طريق الماسينجر أولوية أعلى حتى لا يتم تعطيله، وإعطاء الإتصال عن طريق المشاركة بالملفات أقل أولوية حتى لا تسبب بطئ بالتصفح .. وغيره ..
أعتثد أن ما عندك هو فرصة جيدة لتعلم أمور الإتصال وغيره..

kandil
05-01-2004, 08:08 AM
السلأم عليكم ورحمة الله وبركاتة

اولأ شكرا لك اخى ErrorMsg على الموقع لو كنت انا دورت لما سئلت ................وجارى ان شاء الله التحميل.
اخى isam انا قررت باذن الله مندرك وانا انزعجت جدا جدا لما لأقيت فى نسخة عاشرة وعلى فكرة انا كنت فى الأسطوانة الثانية هل اكملها ولأ اصبر حتى تبقى نسخة العاشرة كاملة .

بالنسبة ل DSL احنا غيرنا الفكرة ان شاء اللة تحت البيت عندنا محل هيفتح كافى انترنت فقلنا بدل ما كنا ندفع كل شهر الكثير الحمد للة فى محل هيفتح وهو تحت البيت مجرد وصلة من عندو الى اى بيت انت عايزو

بس انا لية سؤال كمان هل السرعة هنا هتبقى سريعة ولأ بطئ يعنى السرعة انا عيزها 256 k/p هل هتيجى كدة ولأ ابطئ .
انتا قلتلى كل لأولويات انما فى حالة كافى انترنت واخذ وصلة من عندو الخط هيبقى السرعة اد اية غير كدة اكون ادفع فى الشهر حاجة بسيطة انت فهمت قصدى
وشكرا لك............................................

ErrorMsg
08-01-2004, 04:10 PM
ماندريك تصدر بسرعة جدا ربمى وأنت بالعاشرة تنزل 10.1

kandil
08-01-2004, 06:32 PM
يااااااااااااااااااااااااسلأااااااااااااااااااااااااااااااااام

اذاى اذ كان ريد هات بتصدر كل سنة والويندوز كل 4 او 5 سنين

ErrorMsg
11-01-2004, 03:04 PM
على فكرة ماندريك 10 ربمى أولا تكون بيتا بعدين تنزل على نادي ماندريك لينكس بمصاري بعدين بتنزل مجاناً
يعني مش بهذه السرعة