المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : للأسف أنا عربيه ....

دموع الغربه
17-02-2004, 12:02 AM
..بسم الله الرحمن الرحيم..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. تحيه طيبة وبعد...

إخواني الكرام يؤسفني أن تصل الحال إلى ما وصلت عليه بيننا نحن العرب الذي من المفترض أن تجمعنا علاقات الدم والاخاء..

لقد عشت بضعة اعوام أعاني في داخلي وأقاوم آهاتي...لا لاني بعيدة عن اهلي .. لكن بسبب ما أراه من تصرفاتنا نحن العرب..

كوني خليجية بالأخص سعودية ... في بلد متواضعه يجعل الناس هناك ينظرون الي نظرات احتقار.. ستفهمون ما أنوي قوله عندما تسمعون بعض ما تعرضت اليه..

عندما أمشي في احد شوارع المدينة التي ادرس فيها أو في الجامعة التي أدرس فيها.. تلاحقني النظرات والتعليقات فكان منها مالا أنساه : (شامين ريحة البترول!!).. فقلت في نفسي ماذا يعتقد هؤلاء؟؟ ( يفكرونا نسبح في البترول؟؟؟ وأنا في حياتي ما شميت ريحته!! أو يمكن لما نفتح الحنفيه ينزل منها بترول بدل الماي!!).. وفي إحدى المرات كنت خارجة من السوبر ماركت.. وأحمل بيدي كيس يحوي بعض الحاجيات ..فمر ثلاثة شبان يطلقون تعليقاتهم على ما يروه للملأ .. قائلين: (ناس عندها فلوس تشتري كل الي في بالها) فقلت في نفسي: (الظاهر يفكرون ان ابوي لاقي فلوسه في الشارع)..مع ان محتويات الكيس لم تكن تزيد عن العشر ريالات!!

ومرة أخرى وموقف مشابه كنت أنتظر دوري ان يحين وأنا واقفة عن الصراف الآلي وحينما جاء دوري فإذا بشاب يمر من خلفي قائلا: (هذي الخليجيه خلصت الفلوس وما بقالنا شي).. لم يزد ما سحبته من حسابي ذاك اليوم عما يساوي 100 ريال!!!

وفي احدى المرات ذهبت الى المسؤول عن السكن الذي اقيم فيه معترضة على المبلغ الذي يطلبه لسداد فاتورة الكهرباء (كان المبلغ كبير بالنسبه لفاتوره كهربا لغرفه صغيره وحمام بس.. ولمدة شهر مطلوب مني اكثر من خمسين ريال؟؟؟) فلما اعترضت اجاب المسؤول : (هذا ولا شي بالنسبه لكم) وعندما اشارت ملامح وجهي الى الاستنكار اردف قائلا : (انتو يالخليجيات).. لماذا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟( جد يفكرو كل واحد جنب بيته بئر بترول؟؟؟ يفكر الفلوس تنزل علينا من السما..)

لكن ..(أنا ما قصرت عليهم ذاك اليوم ورديت وما سكت)

في واقع الامر هؤلاء لا يعلمون أني ربما تكون حالي أسوأ من حالهم .. وأن بلدي لم تقرر الى الآن ابتعاث طلابها فيخففو عنا..لا يعلمون أن في بلدي من هم يعانون الفقر مثل ما يعاني بعضهم.. لا يعلمون أن هناك أغنياء في بلادهم وهناك الفقراء حالهم مثل حال كل بلدان العالم .. لا يعلمون اني لولا حاجتي للعلم ما كنت هناك..

في نهاية الأمر اكتشفت.. أننا نحن العرب لا نعلم شيئا.. كل شخص يحسد أخيه على ما لديه.. كل أخت تحقد على أختها على ما آتاها الله .. كل غني يطمع بالمال ويبخل به .. كل ولد يتنكر لوالديه .. فماذا بعد؟؟؟؟

هل أصبح ذات يوم لأرى أن الولد يقتل ابنه؟؟!! هل أجد أخا يذبح اخاه؟؟؟

فماذا بعد؟؟؟؟

إذا كان البعض يكرهني لأني خليجية.. وفلان يحقد على فلان لأنه من بلد ما ... فهل تتوقعون أن يأتي يوم وترى الناس يحبون بعضهم.. والأخ يصفح عن اخيه والزوج مخلص لزوجته؟؟؟

لكن سيأتي يوم أقول فيه للأسف أنا عربية..

darkitp
17-02-2004, 12:12 AM
أختي الكريمة يجب أن تعتزي بأنك عربية ..
لأن الإسلام عربي.. !
والقرآن عربي ...
وإذا لم تكوني عربية ... ما كنت في الإسلام .. و دين الحق ..

أما عن طمعهم .. وسوء الأحوال فالله يمتحن ..من يصبر .. فيحاسب جزيلا ..
ومن يستنكر ..يحاسب بمثلها ..

..وأأسف أن أقول أننا نعيش في مجتمع لا فكر لديه حتى الآن .....

كايتو
17-02-2004, 12:27 AM
انا احب اللغة العربية لانها لغة القران و لغة اهل الجنة ....لكن ان انتمي للعرب ...فلا والف لا .....

فلا يشرفني ان انتمي الى اناس ...لا يفرقون بين ابيض واسود ...لكنهم يفرقون بين خليجي و مصري و فلسطيني و سوري ...الخ .............يعني قوم اغبياء بمعنى الكلمة !!! .........وليته الغباء فقط ..بل الخوف و الجبن و الانحطاط المريع الذي وصلنا اليه .........

فعلا ...اتفق مع صاحبة الموضوع ....فلا فخر لي بكوني عربيا ...لكن الفخر لي بكوني مسلما .......

abo_7ozayfa
17-02-2004, 12:39 AM
حقا هذا شىء مخزى ... فعندنا فى مصر مثلا عندما تقول لهم كويت يقولون لك آآهههه يهود العرب :(
آسف اخوانى و كذلك كل بلد سبحان الله نعم لقد قلت أنّ اتحاد العرب لا يعنينى بشىء و لكن الذى يعنينى هو اتحاد المسلمين و الله المستعان .. أين تعيشين أختى ؟؟؟؟؟

دموع الغربه
17-02-2004, 12:45 AM
حقا هذا شىء مخزى ... فعندنا فى مصر مثلا عندما تقول لهم كويت يقولون لك آآهههه يهود العرب :(
آسف اخوانى و كذلك كل بلد سبحان الله نعم لقد قلت أنّ اتحاد العرب لا يعنينى بشىء و لكن الذى يعنينى هو اتحاد المسلمين و الله المستعان .. أين تعيشين أختى ؟؟؟؟؟
بغض النظر عن البلد الذي اعيش فيه من المفترض ان ما يقارب على 75% من شعبه مسلم ( ولو ان الغالبيه ما يبين عليهم ) لكن بالنهايه عرب..

الفقيرلله
17-02-2004, 12:49 AM
الحمد لله

قال عمر رضي الله عنه
(( نحن قوم أعزنا الله بالإسلام فإن ابتغينا العزة بغيره أذلنا الله ))

فعندما جاء محمد صلى الله عليه وسلم بهذا الدين العظيم لم يخصصه لبني هاشم أو قريش أو للعرب فقط
بل جاء بهذا الدين للعالمين
بل للثقلين من الإنس والجن

فأذاب القوميات والعصبيات في وقت كان يعج مجتمعه بالعصبيات الجاهليه
وأرسى رابطه بديله ألا وهي رابطة الدين

غرسها في قلوبهم وأنماها بهم حتى تعمقت جذورها في أعماق أفأدتهم

فكانت النتيجه أن قاتل الأب ابنه لنصرة هذا الدين
والابن أباه والأخ أخاه

نعم روابط نسب
ولكن رابطة الدين عندهم أنستهم مادونها

فكان بلال الحبشي عند الله ورسوله يعدل ملأ الأرض من أبا جهل وأبا لهب

فالتغني بالعصبيات بجميع أنواعها ,إنما هي من عادات الجاهليه

فلم يتدنى مستوانا كمسلمين إلا عندما ابتغينا العزة بالعربيه وتخلينا عن الاعتزاز بالدين

فغير مهم أخيتي عندما تتخلي عن العروبه
ولكن تمسكي بدينك
واعتزي بأهل دينك أينما كانوا في جميع بقاع الأرض
وجذاري حذاري أن نتخلى عنه

لأن الخساره حينها ليس فقط في الدنيا

بل الخساره سوف تكون فادحه في الآخره
والله المستعان

كايتو
17-02-2004, 12:53 AM
فلم يتدنى مستوانا كمسلمين إلا عندما ابتغينا العزة بالعربيه وتخلينا عن الاعتزاز بالدين

جملة رائعة فعلا :biggthump ................اشكرك بشدة ... :)

ومن المحزن ما رأيناه في مصر منذ فترة قصيرة .....حيث ظهرت طائفة تدعو الى الحج الى مصر بدلا من مكة !!..وتقول ان القران نزل على النبي عليه الصلاة و السلام في مصر !!....

والمحزن اكثر اننا سمعنا منذ يومين عن ظهور حزب في مصر يدعو لاتباع مذهب الفراعنة و البعد عن اي اديان سواء الاسلام او المسيحية ......

يالطيف الطف
17-02-2004, 01:05 AM
الحمد لله

قال عمر رضي الله عنه

فعندما جاء محمد صلى الله عليه وسلم بهذا الدين العظيم لم يخصصه لبني هاشم أو قريش أو للعرب فقط

والابن أباه والأخ أخاه

نعم روابط نسب

ولكن تمسكي بدينك

والله المستعانما دام تكلم الاخ الفقير لله فكلامي ليس له فائده....

كلامات من ذهب اخوي الفقير لله
وموضوع اروع اختي

لكن سيأتي يوم أقول فيه للأسف أنا عربية..

انا هذا اليوم زماااااااااااااااااااااااااان اجى عندي:blackeye:

دموع الغربه
17-02-2004, 02:26 AM
الحمد لله ان هدانا واياكم الى الاسلام..
نعم جميعنا مسلمون..
اعتز بكوني مسلمه ..
ولكن كوني عربيه ... هو سؤالي فهل سيأتي يوم نأسف فيه على كوننا عرب؟؟؟
باعتقادي انه قادم ولكن نحن نستطيع التحكم في المدة الفاصلة بيننا وبين ذلك اليوم..
إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم..

كايتو
17-02-2004, 03:13 AM
الحمد لله ان هدانا واياكم الى الاسلام..
نعم جميعنا مسلمون..
اعتز بكوني مسلمه ..
ولكن كوني عربيه ... هو سؤالي فهل سيأتي يوم نأسف فيه على كوننا عرب؟؟؟
باعتقادي انه قادم ولكن نحن نستطيع التحكم في المدة الفاصلة بيننا وبين ذلك اليوم..
إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم..

الا يكفيك الحالة التي وصلنا اليها حتى تأسفي على كونك عربية ؟؟ :blackeye:

ابن بلد
17-02-2004, 08:23 AM
الســـلام عليكم جميعــا
الاخت السعوديه اللي تفضلت بطرح الموضوع احب اشارك معاكي بالراي لو ميضايقيش
انا مصري ومن القاهره وعمري مثلا ما روحت السعوديه وعمري ما خرجت بره مصر
بس للاسف شفــت سفراء لبدك من الجنسيـن وللاسف سفراء مش كويسيـن خالص وللاسف بيدو انطباع وحش عن البلد واهلها لناس كتير
انا طبعا مقدر ان كل مكان فيه الحلو والوحش وفيه اللي بيتقي ربنا وفيه اللي مفيهوش بس للاسف الوحش هو اللي بيبان كقرص الشمس اما الحلو فدايما مش سهل يبـان
عمومــا العمليه بالعكس مش المفروض تياسي بل علي العكس المفروض توري الناس صوره بلدك الحقيقـه وتمسحي الصوره الوحشـه
بس بجد اعذري الناس
انا بيجيلي سعوديين في الشغل وبصراحـه اللي مبينصبش عليهم بيقولو عليـه اهبل
وللاسف اكيد كلنا مسئولين وكلنا جناه واحنا السبب في بحر الكراهيه اللي شايف العرب بيغرقو فيــه
تعرفي
واللهي واللهي ورحمـه والدي انا كنت في شات عربي في غرفه كويتيـه وكان واحد كويتي بيعايرني ويقولي يلا يالي اليهود غلبكو في 6 ايام ...!!
الكلمه بسمعها كتير في الياهو في البولتيك شات من الامريكان بس عمري ما سمعتها من عربي
وبرضه في المنتدي السياسي هنـا لقيت موضوع عن مسابقه عاملها صندوق التنميـه الكويتي واسئله المسابقه كلها عباره عن كم اقرضت الكويت مصر في سنه كذا وكذا
والمسابقه دي شفت اعلانهــا وواحد صاحبي كان جاوب علي الاسئله ورايح يبعتها وطبعا اديته بالجزمـه
بصراحـه مش فاهم فيه ايه هما اليهود مثلا فاقعين فينا اسفين او حاجه زي كده ؟؟؟
ما المانيا كانت محتله فرنــسا وكانو بيدوهم بالجزمـه لحد لما القوات الامريكيه حررت فرنسا ودلوقتي شايف فرنسا والمانيا سمن علي عسل ضد امريكـا ..!
عمومـا ادينـا بنحاول والرجاء كل الرجاء اللي بيخش غرف تشات ويلاقي حد بيشتم التاني يدافع عن البلد العربي اللي بيتشتم وميردش الشتيمه علي البلد اللي منها المعوق اللي بيشتم

عمومـا الاخت العزيزه واللهي الشعوب العربيه مش مصر بس فعلا طيبيـن وكلمـه حلوه تكسب قلوبهـم والاهم من كده اننا لازم نعرف كويس اننا محتاجيـن بعض
المصري محتاج الكويتي والكويتي محتاج المصري والسعودي محتاج الاتنين والفلسطيني محتاجنا كلنا جنبـه علشان احنا محتاجين نرد كرامتنـــا ومش هيجي الا لما نشيل الكره ونطلع من بحر الكراهيه
انا اول مره اشارك هنـا وبتمني اننا ابقي من الاسره الكريمـه هنا مش مجرد غريق
في بحر الكراهيه !

لذيذ
17-02-2004, 02:15 PM
الســـلام عليكم جميعــا
الاخت السعوديه اللي تفضلت بطرح الموضوع احب اشارك معاكي بالراي لو ميضايقيش
انا مصري ومن القاهره وعمري مثلا ما روحت السعوديه وعمري ما خرجت بره مصر
بس للاسف شفــت سفراء لبدك من الجنسيـن وللاسف سفراء مش كويسيـن خالص وللاسف بيدو انطباع وحش عن البلد واهلها لناس كتير
انا طبعا مقدر ان كل مكان فيه الحلو والوحش وفيه اللي بيتقي ربنا وفيه اللي مفيهوش بس للاسف الوحش هو اللي بيبان كقرص الشمس اما الحلو فدايما مش سهل يبـان
عمومــا العمليه بالعكس مش المفروض تياسي بل علي العكس المفروض توري الناس صوره بلدك الحقيقـه وتمسحي الصوره الوحشـه
بس بجد اعذري الناس
انا بيجيلي سعوديين في الشغل وبصراحـه اللي مبينصبش عليهم بيقولو عليـه اهبل
وللاسف اكيد كلنا مسئولين وكلنا جناه واحنا السبب في بحر الكراهيه اللي شايف العرب بيغرقو فيــه
تعرفي
واللهي واللهي ورحمـه والدي انا كنت في شات عربي في غرفه كويتيـه وكان واحد كويتي بيعايرني ويقولي يلا يالي اليهود غلبكو في 6 ايام ...!!
الكلمه بسمعها كتير في الياهو في البولتيك شات من الامريكان بس عمري ما سمعتها من عربي
وبرضه في المنتدي السياسي هنـا لقيت موضوع عن مسابقه عاملها صندوق التنميـه الكويتي واسئله المسابقه كلها عباره عن كم اقرضت الكويت مصر في سنه كذا وكذا
والمسابقه دي شفت اعلانهــا وواحد صاحبي كان جاوب علي الاسئله ورايح يبعتها وطبعا اديته بالجزمـه
بصراحـه مش فاهم فيه ايه هما اليهود مثلا فاقعين فينا اسفين او حاجه زي كده ؟؟؟
ما المانيا كانت محتله فرنــسا وكانو بيدوهم بالجزمـه لحد لما القوات الامريكيه حررت فرنسا ودلوقتي شايف فرنسا والمانيا سمن علي عسل ضد امريكـا ..!
عمومـا ادينـا بنحاول والرجاء كل الرجاء اللي بيخش غرف تشات ويلاقي حد بيشتم التاني يدافع عن البلد العربي اللي بيتشتم وميردش الشتيمه علي البلد اللي منها المعوق اللي بيشتم

عمومـا الاخت العزيزه واللهي الشعوب العربيه مش مصر بس فعلا طيبيـن وكلمـه حلوه تكسب قلوبهـم والاهم من كده اننا لازم نعرف كويس اننا محتاجيـن بعض
المصري محتاج الكويتي والكويتي محتاج المصري والسعودي محتاج الاتنين والفلسطيني محتاجنا كلنا جنبـه علشان احنا محتاجين نرد كرامتنـــا ومش هيجي الا لما نشيل الكره ونطلع من بحر الكراهيه
انا اول مره اشارك هنـا وبتمني اننا ابقي من الاسره الكريمـه هنا مش مجرد غريق
في بحر الكراهيه !

مرحبنبك . اخوي نورة المنتدى

فعلآ اخوي انا معاك المفروض يكونو سفراء لبلدانهم لكن للأسف بتتعامل مع نماذج احيانا تعطيك انطباع

مو حلو ..عن بلده تخيل اخوي في حج هذا العام كافشين يعني صايدين 300نشال في بيت الله وللأسف

معظمهم مصرين.. تخيل ..لكن زي ما قلت اخوي هذي نماذج قليله وشاذه بيننا وهل يعني ذالك ان كل المصرين

نشالين ابدآ اصابعك ماهي سوى . في الطالح وفي الصالح مثل كل المجتمعات العربيه.

وحياك الله معانا في الأسره الكريمه

DE NILSON
17-02-2004, 02:37 PM
افهم من كلامك

انو الناس يحسبونك كاش

وانتي مو كاش؟!!

sion001
17-02-2004, 02:44 PM
فعلا هذا صحيح يا أختي ، و أنا لا حظت هذا الشيء :أفكر: ، و الأنكح من هذا لما تكون هذه التصرفات لخليجي من بلد عربي

و لكن للأسف لو لاحظتي بعد تصرفات الخليجين خارج البلاد صراحة فظيعة من تفاخرهم و غرورهم و معاملة إلي أقلم منهم بطريقة سيئة، لكن بالطبع في أناس عاديون و هم الذين تقع على رأسهم المصيبة ، ففي مصر مثلا يعامل الخليجي معاملة خاصة بحيث سعر الغرفة في الفندق للخليجي أعلى من غيره من النزلاء :06: !!

عموما يا أختي إحنا لا نسمى أمة عربية بل أمة إسلامية ، لأن هناك من العرب قد لا يدينون بالدين الإسلامي فقد يكون نصراني ، فنحن مسلمون و ليس قوميون عربيون ، الله رفعنا بالإسلام ، و نحن الآن ليس في الحضيض إلا لأننا تركنا جوهر الإسلام ، فالمسلمون اليوم كغثاء السيل .

و شكرا
أختك

الجميلي
17-02-2004, 02:49 PM
الحمد لله

قال عمر رضي الله عنه

والابن أباه والأخ أخاه

نعم روابط نسب

ولكن تمسكي بدينك

والله المستعان

لله درك يا معلمنا الفاضل :)

لا نستطيع أن نزيد بشيء

H.warrior
17-02-2004, 02:55 PM
ياخسارة علي الحال الي وصلنا اليه http://smilies.sofrayt.com/1/q/bawling.gif[Automated by GetSmile]

Homoud
17-02-2004, 04:44 PM
هههههههههههههههههه كلامك يضحك :p

أنا عكسك تماما

أفتخر اني عربي ;)

abo_7ozayfa
18-02-2004, 12:49 AM
طبعا لا أزيد على كلام الاخوه و لكن أنّبه على الحلفان بغير الله أخى لا يجوز الحلف برحمة أبويا و لا بشرف اللى خلفتنى و لا بتربة أبويا و لا بالذمه و لا بالأمانه و لا والنبى و لا وحياة أمك و لا و النعمه الشريفه و لا .. و لا .. و لا .. الخ الخ الخ من الحلفان الدارج فى مصر(أنا مصرى و عارف) :31:
لأنّ لا يجوز الحلفان بغير الله و ان حلفت لست متعمدا فقل لا اله الا الله
و الله أعلى و أعلم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :ciao:

tootaa18
18-02-2004, 01:12 AM
والله يا اختي في ناس قلوبها مريضة وماتخاف من ربنا وتقول كلام ما تحسبله حساب
نصيحتي انك تتجاهلين الناس هذي
طبعا الكلام أسهل من الفعل بس اتكلي على الله وانشالله ربي يسهل عليك

كايتو
18-02-2004, 01:15 AM
هههههههههههههههههه كلامك يضحك :p

أنا عكسك تماما

أفتخر اني عربي ;)

طيب بس عطيني سبب واحد لتفتخر انك عربي ......

رح تقول لي تاريخنا المشرف ؟؟....مرحبا تاريخ .....تاريخ ذهب واندثر مع الماضي ......ويبدو اننا سوف نظل نغني عنه حتى يوم القيامة !!!! .....يعني صعدنا الجبل بعدين نزلنا منه ...نظل نفخر اننا صعدناه اكثر من 14 قرن ؟؟..ليش ما ظلينا فوق ؟؟؟ !!!! ........

دموع الغربه
18-02-2004, 01:22 AM
طيب بس عطيني سبب واحد لتفتخر انك عربي ......

رح تقول لي تاريخنا المشرف ؟؟....مرحبا تاريخ .....تاريخ ذهب واندثر مع الماضي ......ويبدو اننا سوف نظل نغني عنه حتى يوم القيامة !!!! .....يعني صعدنا الجبل بعدين نزلنا منه ...نظل نفخر اننا صعدناه اكثر من 14 قرن ؟؟..ليش ما ظلينا فوق ؟؟؟ !!!! ........

حلو كلامك وأنا أأيد كلامك

tootaa18
18-02-2004, 01:34 AM

كلامك صح اخ كايتو
اصلا احنا كل اللي فالحين فيه اننا نقول: العالم الاجنبي الفلاني سرق اختراع عالمنا العربي الفلاني :31:

tootaa18
18-02-2004, 05:26 AM
تعودي بلدك أو أن تطلبي العلم في بلد آخر , مثلا عند الهندوس , فالمعلوم أن هندوس الهند يحبون السعوديين و يحترمونهم مثل الاخوةالأشقاء...

على فكرة مافي احد استهزأ بالمسلمين كثر الهندوس وذلك من خلال افلامهم اللي تبين ان المسلمين حرامية وارهابيين فرجاء تأكد من النصيحة قبل لا تقولها

tootaa18
18-02-2004, 05:33 AM
بالاول كنت تنصح البنت انها تروح الهند الحين مو عاجبتك الهند؟

tootaa18
18-02-2004, 05:50 AM
انت الظاهر قعدت وايد بالشمس وانت تلعب مع الاطفال بالشارع
انا انصحك نصيحة لوجه الله
روح الطبيب خله يكشف عليك احسن لك

BOiND
18-02-2004, 10:52 AM
انا احب اللغة العربية لانها لغة القران و لغة اهل الجنة ....لكن ان انتمي للعرب ...فلا والف لا .....

فلا يشرفني ان انتمي الى اناس ...لا يفرقون بين ابيض واسود ...لكنهم يفرقون بين خليجي و مصري و فلسطيني و سوري ...الخ .............يعني قوم اغبياء بمعنى الكلمة !!! .........وليته الغباء فقط ..بل الخوف و الجبن و الانحطاط المريع الذي وصلنا اليه .........

فعلا ...اتفق مع صاحبة الموضوع ....فلا فخر لي بكوني عربيا ...لكن الفخر لي بكوني مسلما .......

شكلك تتكلم بلساني:أفكر:
تكون استعرته مني وانا ما ادري:tongue2: ؟!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ايه والله
حالتنا حالة
انا من ادش على المعهد ولين ما اطلع يتمون يعايروني على كل شيء
في بدء النهار انت مواطن وعندك فلوسو...الخ
وفي نهاية اليوم المدرسي انت هارب من العراق مع صدام وجاي هني بالتهريب الخ:p

انا افتخر اكون مسلما

((كنتم خير امة اخرجت للناس))

لكن عندما يقول لي شخص انت عربي ، اكاد افقأ عينه:33:
شكلي بروح اتجنس (فلبيني) احسن من ان اكون عربي:أفكر:

وشكرا اختي على الموضوع

BOiND
18-02-2004, 10:55 AM
السعود و اليهود و الهنود أمة واحدة و أحبة و أشقاء ..ولهذا نصحتها أن تترك بلاد المسلمين و تطلب العلم عند أشقتها و أخلتها الهنود , فلا أشك أن معاملتهم لها ستكون خير من معاملة المسلمين لها ..نظرا للتقارب العقيدي و المذهبي بن السعود و الهنود ...
بالذمة...
انت بربري؟:33:
روح اعبد بقر اذا تتكلم عن هنود:33:
من الصبح اشوفك تكتب ردود اقل وحدة منهم نقول عنها(...):33:
شكلك حاب تتوقف:33:
وين مهند؟!
والله حظك الحين وقت صبح:33:

BOiND
18-02-2004, 11:07 AM
ماذا بك يا خنيزر الخلبج ؟؟؟؟أتوقف من ماذا ؟؟؟أنا أقول كلمة الحق و ان كره الأعراب الخنازير ..نحن مسلمون , لسنا منافقين مثلكم تمدحون بعضكم بعضا وجلكم خنازير وسخة ..

اكون خنزير خليج احسن من املك لسانك (العطر) :أفكر:
واقول تتوقف عن مثل ذي الردود
لانها مثل السم في بطون الناس

المشاركة الاصلية بواسطةberber
السعود و اليهود و الهنود أمة واحدة و أحبة و أشقاء ..ولهذا نصحتها أن تترك بلاد المسلمين و تطلب العلم عند أشقتها و أخلتها الهنود , فلا أشك أن معاملتهم لها ستكون خير من معاملة المسلمين لها ..نظرا للتقارب العقيدي و المذهبي بن السعود و الهنود ...

الحين اي هنود بالله عليك؟
ذولا يطعنون عمارهم بالسجاجين وتقول تروح عندهم؟
الله يعافيك
اجسادهم ما سلمت منهم
تبيها هي تسلم منهم؟

؟؟؟أنا أقول كلمة الحق و ان كره الأعراب الخنازير

انت من اي بلد؟
اي ديانه عندك؟

نحن مسلمون

مسلمون باي ديانه؟

لسنا منافقين مثلكم تمدحون بعضكم بعضا وجلكم خنازير وسخة ..

لا تعليق لانه اصلا ردك ما يسوى:33:
وردك يعكس اخلاقك

عالم إستشاري
18-02-2004, 11:10 AM
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( لا يدخل الجنة نمام) وهذا الإمعه منهم .. فلا تتعبوا حالكم معاه ولا ضرر من نباح الكلاب فهم ينبجون دون فائدة ..الحاسد قاتل نفسه ..:tongue2:

BOiND
18-02-2004, 11:12 AM
عالم إستشاري

لوووووول:p
صدجت
بس ما احب حد يغلط على السعوديين :33:
وخصوصا لو سعودي او اي من الدول الشقيقة مسجل بذا المنتدى:33:

BOiND
18-02-2004, 11:21 AM
ينعل بوك و بو كل سعودي كلب مثلك يا حفدة الكلاب و الخنازير:09: :09:
حفدة الكلاب والخنازير اليهود مب احنا!!
ولا بعد ما تعرف؟!
وقلت لك ما بسب ، اهلي ما علموني السب لو تفهم
وبعدين انت لما تسب سب صح
كاتب ينعل بدل يلعن!!

مب فاضي لك

BOiND
18-02-2004, 11:37 AM
غلطت انت في شيء بعد!!
ذولا اختك وامك!!
مب اختي وامي
وانت لين الحين ما خبرتني
انت مسلم؟!

واذا تتحسب اني ببدأ اسب فانت غلطان وستين غلطان

عالم إستشاري
18-02-2004, 11:43 AM
عزيزي دعك من المتخلف الجاهل .. فأنت أكبر من أن تنزل إلي مستواه ..:ciao:

BOiND
18-02-2004, 11:45 AM
عزيزي دعك من المتخلف الجاهل .. فأنت أكبر من أن تنزل إلي مستواه ..:ciao:

والله صح:33:
ما يسوى ولا شيء:33:
وما ابغيه يخرب المنتدى بنفس الوقت:o
عشان جذي ما برد عليه:33:
واتمنى من الباقين يطنشونه ولا يعبرونه واعتبروه اصلا ما كتب شيء:33:

عالم إستشاري
18-02-2004, 12:02 PM
الحق ليس على المتخلف الجاهل .. الشرى على المراقبين النائمين .. مراقبين بالمتدى علشان ماذا .. إذا كاننت الخنازير العفنة غزة هذا المنتدى ...:12:

BOiND
18-02-2004, 12:42 PM
لا تنسى انه الوقت كان صبح:33:
وما كان هناك مراقبين يشوفون حل (غيري انا ،ترى انا مراقب منتدى الشفرات التجريبي، بس ما عندي اي سلطة هني)
لانه كانت هناك دوامات:33:

دموع الغربه
18-02-2004, 02:50 PM
السلام عليكم....

جد الحين اقدر اقول واني متطمنه للأسف انا عربيه...
دخلتوا لتبدوا آرائكم.. وتضعوا حلول...
( شوفو شصار!!!!!!!!!)
هذا حال العرب
ما اتفقوا لا على حق ولا على باطل...

لا وفوق هذا طالبين مني اغير التوقيع ...
هذا الواقع .... سواء انا كتبته او ما كتبته....
وردا على الي قال اترك جامعتي واروح بلد ثاني: الحين انا ضيعت كم سنه من عمري ادرس واتأقلم مع الاجواء عشان كلمتين اغير دراستي..
لا أخوي هذا زمان.. اذا ما عجبوك المدرسين في المدرسة تغير المدرسه.. والموضوع الحين مو بهالسهوله...

واللي سب السعوديين اقول له مشكووووووووور وما قصرت.....
انا سعوديه....
ومشكور
شعاري:( ارفع راسك انت سعودي.. طيبك جاوز كل حدودي)

كايتو
18-02-2004, 05:02 PM
اكثر شي واضح انه هذا المعتوه هو نفسه ذاك المغربي التافه .......المجنون و المريض نفسيا ...الذي يعتقد ان ابناء الخليج و العرب كلهم يهود و كفار ......لم يترك احدا لم يشتمه ...شتم الخليجيين و شتم الفلسطينيين و الاردنيين و السوريين ........خذ مني هذا واحد اما مسيحي او يهودي ...وليس مسلما ......فلا يوجد مسلم حتى لو كان مذهبه هو الجنون و العبط فلا يقعد يكفر كل الناس .....

صدقني احتمال 99% يكون واحد كافر مسيحي .....لذا يا بويند كما قال لك عالم استشاري ..انت اشرف منه وحتى يمكن اهانة لك انك ترد عليه !! .......خلاص تم ايقافه اصلا ......واتمنى لما يظهر مرة ثانية من مقاهي الانرنت لاحد يعطيه اي اهتمام ....لان واضح جدا انه يتحدث من مقاهي الانترنت ..حيث يشتم و يلعن على راحته ..وهو ضامن انه مهما توقف ما مشكلة !!!

Pr.Game
18-02-2004, 05:07 PM
إنا لله وإنا إليه راجعون في كل مكان نشوف هذا وجه الكفر والضلال المغربي حق اول

المشكلة كل ما يهزأ مهو راضي يبطل أقول يالمغربي دور على منتدى تاني لا تطفس نفسك هنا والله محد يبغا يسمعلك ومحد مو فايقلك :)

BOiND
18-02-2004, 05:08 PM
والله كلامكم صح:33:

Pr.Game
18-02-2004, 05:11 PM
هذا صار لنا موقف معاه لكن مو راضي يتأدب المسكين يحسب نفسه ذكي المهم اتركوا الموضوع يروح وهذا مو منتدى سياسي

ابن بلد
18-02-2004, 10:23 PM
السلام عليكم تاني
عدنا من جديد
مش هاعلق علي الاخ بتاع الهنود ده وانصحـه يشوف منتدي هندي وياكل اكل هندي ويشتري فيل للتنقلات وينزل من علي ودانا والنبي ويسيب العرب كلهم طالما معجب بالهند يروح هناك محدش غصبـه يعيش معانا احنا العرب
انا هاعلق علي اختين هنا بصراحـه مستفزين جدااا
مش واخدها بمنطق عدائي بس الاخت اللي اسمها للاسف انا عربيـه عماله تشكي وتشكي حال العرب ومش بتشكي بمنطق يلا نصلح نفسنا لا بتشكي بمنطق انه مفيش فايده واريحلنـا نولع في نفسنا بجاز ونخلص !!

وكمان الاخت دموع الغربـه ..!!

السلام عليكم....

جد الحين اقدر اقول واني متطمنه للأسف انا عربيه...
دخلتوا لتبدوا آرائكم.. وتضعوا حلول...
( شوفو شصار!!!!!!!!!)
هذا حال العرب
ما اتفقوا لا على حق ولا على باطل...

لا وفوق هذا طالبين مني اغير التوقيع ...
هذا الواقع .... سواء انا كتبته او ما كتبته....
وردا على الي قال اترك جامعتي واروح بلد ثاني: الحين انا ضيعت كم سنه من عمري ادرس واتأقلم مع الاجواء عشان كلمتين اغير دراستي..
لا أخوي هذا زمان.. اذا ما عجبوك المدرسين في المدرسة تغير المدرسه.. والموضوع الحين مو بهالسهوله...

واللي سب السعوديين اقول له مشكووووووووور وما قصرت.....
انا سعوديه....
ومشكور
شعاري:( ارفع راسك انت سعودي.. طيبك جاوز كل حدودي)

احب اقولك ان العرب اتفقو كتير ويا ريت تبصي للماضي ومش بعيد حبتيـــــن لاننا عمرنـا ما ننسي نصر اكتوبر المجيـــد
كان ضمن الجيش المصري جنود من كل الدول العربيــه
الاخوه الخليجيين شاركو معانا بقطع البترول عن الغرب وكل مساند لاسرائيل
الاخوه الجزائريين اشترو سلاح وبعتوه لمصر لان كان علي مصر حظر
كل العرب شاركووو
وكل العرب انتصرو
كلنا حررنا فلسطين زمـان
وبتكلم عن العرب من المحيط للخليج
كلنا ساعدنا بعض علشان نتحرر من الاستعمار
رحم الله عزام اول امين للجامعـه العربيه ورحم الله كل الرجال الشرفـاء الذين امنو بوحده العرب وسعوا اليها ولو كانو سمعوكي وانتي بتقولي كده كانو دعو عليكي
بلاش نكســر في مجاديف بعض
ولو بصينـا بصـه احسن من كده هنلاقي خير كتير ولو بصينا بمنطق اننا كلنا بلد واحد هتفرق كتير
واتفـق العرب كثيرا
وانتصر العرب كثير
وليست جوله تحسم معركـه
والامل موجود وبازن الله هنرجع اقوي باتحادنا زي زمان

وفي الليله الظلمـاء نفتقد البــدر

دموع الغربه
18-02-2004, 10:49 PM
السلام عليكم تاني
عدنا من جديد
مش هاعلق علي الاخ بتاع الهنود ده وانصحـه يشوف منتدي هندي وياكل اكل هندي ويشتري فيل للتنقلات وينزل من علي ودانا والنبي ويسيب العرب كلهم طالما معجب بالهند يروح هناك محدش غصبـه يعيش معانا احنا العرب
انا هاعلق علي اختين هنا بصراحـه مستفزين جدااا
مش واخدها بمنطق عدائي بس الاخت اللي اسمها للاسف انا عربيـه عماله تشكي وتشكي حال العرب ومش بتشكي بمنطق يلا نصلح نفسنا لا بتشكي بمنطق انه مفيش فايده واريحلنـا نولع في نفسنا بجاز ونخلص !!

وكمان الاخت دموع الغربـه ..!!

احب اقولك ان العرب اتفقو كتير ويا ريت تبصي للماضي ومش بعيد حبتيـــــن لاننا عمرنـا ما ننسي نصر اكتوبر المجيـــد
كان ضمن الجيش المصري جنود من كل الدول العربيــه
الاخوه الخليجيين شاركو معانا بقطع البترول عن الغرب وكل مساند لاسرائيل
الاخوه الجزائريين اشترو سلاح وبعتوه لمصر لان كان علي مصر حظر
كل العرب شاركووو
وكل العرب انتصرو
كلنا حررنا فلسطين زمـان
وبتكلم عن العرب من المحيط للخليج
كلنا ساعدنا بعض علشان نتحرر من الاستعمار
رحم الله عزام اول امين للجامعـه العربيه ورحم الله كل الرجال الشرفـاء الذين امنو بوحده العرب وسعوا اليها ولو كانو سمعوكي وانتي بتقولي كده كانو دعو عليكي
بلاش نكســر في مجاديف بعض
ولو بصينـا بصـه احسن من كده هنلاقي خير كتير ولو بصينا بمنطق اننا كلنا بلد واحد هتفرق كتير
واتفـق العرب كثيرا
وانتصر العرب كثير
وليست جوله تحسم معركـه
والامل موجود وبازن الله هنرجع اقوي باتحادنا زي زمان

وفي الليله الظلمـاء نفتقد البــدر

مرحبا من جديد...
أولا أنا شاكرة لك الرد ...
ولو أن الرد ماعجبني..

اخي الكريم انت.. تهاجم عبارة اتفق العرب على ان لا يتفقوا مع ان هذا هوالواقع... اعلم اننا نعيش وراء الكواليس مما يدور في هذا العالم..
فالعرب اصبحوا بمثابة ال(ديكور) وللأسف فالمخرج والممثلين اجانب!!
العرب اتفقوا كثيرا .. هذا صحيح فقد حصل ذلك في الماضي..

كل العرب شاركووو
وكل العرب انتصرو
متى كان ذلك؟؟؟؟؟؟ قبل ان تلدنا امهاتنا.. هذا صحيح...

كلنا حررنا فلسطين زمـان
زمــــــــــــــــان الا توحي هذه الكلمه الى زمان ؟؟ الماضي
بقولي كلمة للأسف أنا عربيه هذا يوم آت .. مستقبل (FUTURE) هل هذا كل ما نعرفه نحن العرب ان نتكلم عن ماضينا؟؟؟ ان نتذكر امجادنا الماضيه؟؟ونتكلم عما فعله اجدادنا؟؟؟
فمن هو الذي حرر فلسطين اليوم؟؟؟؟!!
وانتصر العرب كثير

نعم انتصر العرب.. بل انتصر المسلمون زمان... وكله في الماضي..

واتفـق العرب كثيرا
نعم اتفقوا.. ولكن على ماذا كان اتفاقهم .. على ان لا يتفقوا
هانحن عدنا من جديد فمن يوحد كلمتنا؟؟؟؟؟؟؟؟!

zoro1412
18-02-2004, 11:39 PM
يا شعب العراق يا معدن الشقاق والنفاق ومفاسد الاخلاق

ان للشيطان سيفا وان للسلطان سيفا :12:

مابالكم يا رجال ويا نسوه واخزياه واخزياه تخجلون من اللغه العربيه ويحكم يا ال عبس انهضو من نومكم فما فاز النوموا

اللغه العربيه مهد العروبه ومنهج كل مسلم افبهاذه السهوله تريدون تركها لا والله اعتصمو بحبل الله وتركو عنكم الافكار السوداء
انصحكم بان تدخلو البالتوك سوف اعطيكم دروسا باللغه العربيه وننشرها انشالله في الرومات بالتعاون معكم

انصحكم الان الذهاب والصلاه ركعتان الشفع والوتر فلعل الله يذهب الغل الذي في صدوركم

وقراء شيء من القران

وبالنهايه لا يسعني الا ان اقول ان سهم الوداع افترق من قوس اللقاء

الى الوداع يا صحبه

ارجو تثبيت الموضوع حتي نستطيع القضاء على وباء الخجل من العروبه

وشكرا

kikyou
18-02-2004, 11:47 PM
السلام عليكم ..
انشالله تكونون بصحه وعافيه جميعا ..
في البدايه اختي اتمنى لك التوفيق في دراستك .. والعوده سالمه لاهلك انشالله .. والصراحه الموضوع هذا دايما نتعرضله كخليجيين وين مانروح موبس الدول العربيه هم الدول الاخرى .. وكنت في السابق اردد كلامج .

ولكن الحين بطلت اتكلم عن العرب ومساؤهم .. كلما تذكرت ان رسولنا الكريم عليه الصلاة والسلام والمسلمون الاوائل كانوا عرب فكلمت عرب شاملة .. والمفروض انا نفتخر اننا عرب لان الله سبحانه وتعالى كرمنا ونزل القرآن الكريم عربي مثل مثل ماوضح الاخ او الاخت في احد الردود .. يمكن غالبية العرب الحين بهالصفات الي ذكرتوها ولكن لاننسى ان العرب فيهم شهامة وكرم .

انا كنت ايام الغزو العراقي في مصر .. وما انسى مواقفهم المشرفه ويانا واحاول انسى دايما المواقف الغير مشرفه من بعضهم واكرر من بعضهم .

اتمنى من الكل انهم يتذكرون الخير ويحاولون ينسون الشر .. ونبطل التفاخر بانسابنا ودولنا .. ونتكلم بديننا الكريم . ومانفسر تصرفات غيرنا على كيفنا .. مثل ماسوى احد الاعضاء الي تكلم عن مسابقة صندوق التنمية الكويتي ..مع احترامي لوجهة نظره . بس انا اقولك تفسيري لهالمسابقة .. اخوي من اسم الجهة المنظمه للمسابقة راح تعرف هدف المسابقة .. وبعدين هذي اسمها قروووض مو اعانة في فرق كبير .
وانشالله تتقبل وجهة نظري .

في النهاية اسفة على خروجي عن الموضوع شوي .. والله يوفق الجميع .

ابن بلد
19-02-2004, 01:08 AM
الاخت العزيزه انتي مسكتي كلامي سطـر سطر وبفرمطيـه

عمومـا برضه انا مش عايش وراء الكواليس وحاجات من اللي بتقوليها دي
ومحدش لسه يقدر يحرك اراده الجماهير حتي لو كانت مستخبيه جواها
وانتي بتتكلمي بمنطق ياس حزيـن
تبع نظام تكسير المجاديف
انا عربي وانتي كمان عربيه بلاش تحكي عن العرب كانك من كوكب تاني
انتي مننا وعلينا وانا كمان وكل اللي هنا عرب
كلنـا متفقين علي اله واحد رب السموات ورسول واحد
كلنـا متفقين علي تحرير القدس
كلنا بنحب بعض
كلنا بنتكلم عربي
كلنا بنصلي 5 مرات في اليوم
كلنـا مش راضيين علي اللي بيحصل
الخ الخ الخ ..........

بتعرفي تعدي لحد كام ؟؟؟؟
عدي لحد لما تجيبي اخرك والرقم اللي هيطلع هو عدد اتفاق العرب
ومش علشان حكوماتنا فاشله متواطئه جبانـه يبقي احنا كمان زيهم ‍‍
وانتصرنا في سنـه 73 ودي مش بعيده وانتصرنا زمان اه هتقوليلي كان زمان وجبر هاقولك انا كنت بحكيلك زمان علشان تعرفي اننا زي ما عملناها ممكن نعملهـا تاني مش بعيـد علينا قوي زي ما انتي بتقولي
ممكن ميعجبكيش وضعنا دلوقتي وده فعلا الصح بسلازم يكون عندك امل وتيجي ه8نا تبثيه وبلاش تهبطي الروح المعنويه بالالسلوب بتاعك ده
انا الامل ماليني وكلي ايمان وثقه في ان الله معنا

abo_7ozayfa
19-02-2004, 01:15 AM
ما هذا الكلام الذى لا ينفع و لا يضر هل ممكن أن تقولوا لى ما الذى استفدتوه من كل هذه الكلمات ؟؟؟
حقا
ذو العقل يشقى فى النعيم بعقله::::و أخو الجهالة فى الشقاء منعم

أنا عربى و أنتم عرب و العرب الآن ليسوا متفقين و هذه الفتاة لم تقل الا الحق .. كلام كثير كثير كثير ما له معنى
الخلاصه ::
أنت مسلم و هذا أول شىء تفتخر به
ثانيا أنت عربىّ و هذا يزيدك شرفا
العرب ليسوا متفقين الآن؟؟؟ نعم ليسوا و اتفاق العرب لا يهمنى و انّما ما يهمنى هو اتفاق المسلمون أولا و اخيرا
هناك بعض الجهال يكرهون شعوب الدول الأخرى؟؟ نعم هناك بل هنا فى مصر نفسها هكذا يقولوا لك (المنوفيه بخلاء و الصعايده كذا و كذا )
ما داعى أن تعيدوا و تزيدوا و تقولوا كيت و كيت
ما الذى تريدون أن تصلوا اليه

فلنتحد نحن اذا و لنبدأ بأنفسنا .........

و للأخ ابن بلد (يا عم قلنا ألف مره ماتحلفش بالنبىّ حرااااام قل لا اله الا الله كلما تحلف بالنبىّ أو بالذمه أو بالأمانه ...
و يا ريت تشيل صورة الأخ اللى انت حاطه ده ) :ciao:

abo_7ozayfa
19-02-2004, 01:19 AM
ومحدش لسه يقدر يحرك اراده الجماهير حتي لو كانت مستخبيه جواها

هاهاهاها أضحكتنى
يا عم بص للبلد اللى انت عايش فيها و شوف الشعب فعلا ليه فايده و لّا نايم على ودانه رغيف (الأسعار أخبارها ايه دلوقتى
؟؟؟؟؟)
يا عم اتّكلم على الواقع بلاش الأحلام ده

ابن بلد
19-02-2004, 01:19 AM
يا http://abdelnasser.jeeran.com/pic_2003-09-02_023507.jpegسيدي حاضر

يا عمي حاضر
بتيجي كده يا سيدي
اسفين يا سيدي
ومالكش دعــوه بصوره الجدع ده علشان لولاه مكنتش دخلت مدارس واتعلمت الف باء وجيت هنا تكتب :biggthump

ابن بلد
19-02-2004, 03:21 AM
ها ها ها ..!؟

شكلك مبسوط حبتين النهارده
ما علينا
انا بقصد رغبت الشعوب يعني اللي جوانا مش اللي بنعمله
ال ها ها ها ال ..!؟