المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لينكس مهرجان LINUX EGYPT

kandil
01-05-2004, 08:54 AM
السلأم عليكم

سأبدا اولأ حكيتى مع ه>ا المهرجان وسوف ان شاء الله هقول كل شئ وما>ا فعلت وايضا ما استفد
اولا على شان تعرفو انا منمتش طول اليل لحد ما نزلت من باب الشقة
مع السلأمة الأن على شان اجهز نفسى سلأم مع تفاصيل المهرجان

kandil
02-05-2004, 10:55 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
انا اسيف جدا على كتابة الموضوع مؤخرا لأن انتو عارفين منمتش امبارح خلص اول ما جيد اخ>تها نوم لحد الصبح
الحمد لله انى وصلت بخير الى هناك وشايل معايا الكمبيوتر بتاعى .
وبعد كدة مش لأقى احد اكلمو بالرغم ان فى ناس بس مش كتير لأنى رحت بدرى المهم .
اتعرفت على واحد من ضمن التيم وقلت لة مشكلى على الينكس قلى انت معاك الكميوتر فقلت لة (نعم)
فتحنا الكميوتر وبدا يشوف اية المشاكل بالنسبة وبصراحة ناس فى منتها الأخلأق قعد اقول لة كل المشاكل الى بتوجهنى فى الينكس والحمد للة هو حلهالى طبعا من ضمن اسالتى كلأتى
كيف اعمل نتورك؟
كيف اعرف كارت الموديم؟
كيف اشغل البرامج الويندوز على الينكس ؟
كيف اشغل الأعاب الى بتشتغل على ويندوز اشغلها على الينكس؟
كيف احترف لينكس؟
وبصراحة بكل >وق قلى حل ه>ة المشاكل بس بالرغم من ان الأسالة بسيطة بعض الشئ ولكن حلها كبير وبال>ات اخر سؤال وهو كيف احترف لينكس ؟
ال لى على شان تحترف لينكس لأزم تعرف حاجة اسمها command line وهى الشاشة الى تشبة شاشة الدوس
وهى للكتابة فقط تقدر تعمل كل حاجة وكل شئ من خلألة ..........
وه>ا لو انت عايز تحترف الينكس قلت لة صعب انى احفظ كل ه>ة الأوامر دة انا مشعارف احفظ نمرة التلفون بتاع بتنا
قال لى مش مشكلة فى حاجة اسمها مان يعنى Man) يعنى اى امر انت مش فهمو يمكنك ان تكتب مان وبعد كدة الأمر الى انت مش فهمو او الى انت مش متاكد من كتابت الأمر صح
وبعد طول الكلأم قلت لة خلى معاك الكمبيوتر هتمشى شوية قال لى تفضل
ففى اماكن مزدحمة واماكن خالية فرحت للئماكن المزدحمة فرايت الأستا> علأء وهو المشرف العام فى منتدا لينكس ايجيبت
linux-egypt رايتو عمال يشرح للناس امكنياتة طبعا النظام الينكس والناس تسئلو وهو ما علية انو يجاوب
وبصراحة جزاة الله خيرا هو والى معاه مسبش حاجة فى الينكس الأ لو قلها حتى لو كانت بسيطة
فرائيت ايضا مكان مزتحم والى بيشرح مش من لينكس ايجيبت فسالت من هم الناس قلولى دول من شركة IBM طبعا تعرفو الشركة دى
ودول شباب بيعرفو الناس الينكس ورايت فى مكان اخرى كمبيوترات مكتوب عليها IBM فسالت ما ه>ة الكميوترات قالو لى ه>ة للنت فقط يعنى الى يحب يجرب نظام الينكس وهو على النت فاليتفضل وبصراحة مكنشى لية مكان اقعد فية كل الكمبيوترات مملوئة وازتحمت الناس والى ميعرفشى حاجة فاليتفضل يقول اسئلتو ونحو علينا الجواب
وكمان غير كدة الى عايز اى نظام من انظمة لينكس يقول لو عيزها لن يدفع غير حق الأسطوانات الى عايز ردهات الى عايز مندريك الى عايز سوزى اى شئ انت عيزو يعملهالك وغير كدة فى مندريك موفى هدية والى عيزها يقول
وبصراحة انا استمتعت حقا فى المهران وجزاهم الله خير والله يوفقهم كل من ساهم وعمل المهرجان
وبكدة كل شئ الحمد للة عرفتو واول ما اروح هرمى الويندوز وبلوية وقررت الينكس وبس على شان مكنشى ك>اب هخلى الينكس والوينوز مع بعض على شان انا عندى مشكلة وهى الفيجوال بيسيك لأزم يكون على الويندوز ودى لأزم على شان درستى ......... وبكدة حتى موفتشى المهرجان كلو فى الكثير والكثير بس انا رحت بدرى ومشيت بدرى على شان كنت تعبان جدا ..........وكل عام وانتم بخير على مولد النبى صلى الله علية وسلم
والسلأم عليكم ورحمة الله وبركاتة

MaherG
03-05-2004, 06:40 AM
Alsalamo 3aleikom,

I am glad you liked the InstallFest. We also apologize for any inconvenience.

For more information on how to use GNU/Linux then you can consult this very easy manual http://rute.sourceforge.net . Ofcourse assuming you already have GNU/Linux running. If you didn't get the CDS from the InstallFest then head over to http://www.linux-egypt.org/article/49 and contact the nearest distributor ( If the distributor doesn't reply in a couple of days then contact Ahmed Okda (aka SaFrout) )

Being a linux expert requires patience/reading/practising.
For more info refer to the Forums @ www.linux-egypt.org/index.php
Salamo 3aleikom,
Maher

مسرور
03-05-2004, 07:10 PM
.....وكل عام وانتم بخير على مولد النبى صلى الله علية وسلم
والسلأم عليكم ورحمة الله وبركاتة
أخي الكريم

الاخ علاء من خيرة الناس في موقع لينكس مصر , يحاول يساعد كل الناس , و بدون مبالغة انه بيرد على طلبات الاخوة في خلال ساعات , فليس غريبا ما قلته عنه فوق.

و لكن أخي لي ملاحظة على ما ذكرته عن التهنئة بمولد النبى صلى الله علية وسلم فمولده ليس عيدا للمسلمين كما النصارى , بل ان بعثته عليه السلام أهم من مولده , و عليه ان لم يكن لديك دليلا شرعيا على التهنئه بمولده عليه افضل الصلاة و السلام فالافضل تركها .

الاخ ماهر

حياك الله في هذا المنتدى. لكن ارجو الا تطلب مني عمل search :18:

kandil
07-05-2004, 10:01 PM
السلأم عليكم

انا اسيف على ردى الماخر جدا بسبب ظروف الأمتحانات لدى

اولأ اعقب على كلأم الأخ مسرور

و لكن أخي لي ملاحظة على ما ذكرته عن التهنئة بمولد النبى صلى الله علية وسلم فمولده ليس عيدا للمسلمين كما النصارى , بل ان بعثته عليه السلام أهم من مولده , و عليه ان لم يكن لديك دليلا شرعيا على التهنئه بمولده عليه افضل الصلاة و السلام فالافضل تركها .

اخى الكريم اولأ نحنو مصر كل سنة نحتفل بعيد سيد الخلق محمد رسول الله
اذاى تقول ان مولدة ليس عيدا بل عيدا واحتفلأ كمان انا مش عاريف انتو كدة لية عيدا او مش عيدا مش لأزم نحتفل بهة كلنا
وعلى فكرة بعثتة حاجة ومولدة حاجة تانية

مسرور
08-05-2004, 08:54 AM
احتفال جهة معينة في مصر او بلاد ما به ليس دليلا على صحته , و ليس الامر مقصور على مصر فقط فهناك اناس كثيرون في ارجاء المعمورة يفعلون ذلك , و هذا مما نهى عنه المصطفى صلى الله عليه و سلم , و انا هنا فقط اقدم لك نصيحة و بدلا من الرد بتشنج و عصبية كان ينبغي عليك ان ترجع الى مشايخنا الكبار لتعلم صحة ما أقول و لا نكون إمعات نفعل ما يفعل غيرنا حتى و ان كان من المنهي عنه. و ان اشتغل اللينكس او ما اشتغل ماهياش مشكلة و لكن فعل ما يغضب الله اكبر مشكلة , أخي الكريم تعودنا على اشياء كثيرة من صغرنا و نحتاج ان نتأكد ان ما نقوله و نفعله موافق لما جاء به الاسلام و لا يهم ان خالف ما يعتقده العامة بدون دليل شرعي.

اسمحو لي اخوتي في هذا المنتدى لدخولي في هذا الموضوع الذي ليس له علاقة باللينكس , و لكن هذا منكر لا بد من انكاره.

Liquid_Crystal
08-05-2004, 12:25 PM
شباب لنبقي نقاشاتنا في صلب الموضوع و لا نتطرق إلى أي اتهامات سواء كان الكلام صحيحا أو غير ذلك.
هذا منتدى خاص بلينكس و يجب احترام القوانين فيه، أعتقد أن هناك منتديات أخرى يمكنم البحث عنها و مناقشة ما يحلو لكم فيها و شكرا لتفهمكم.

kandil
10-05-2004, 07:37 PM
اخى الكريم والله انا عامل احترام لك بس شايف كلأم غلط ومش عاريف ارد علية على شان هذا منتدا للينكس فقط وليس منتدا دينى

Liquid_Crystal
10-05-2004, 07:49 PM
بارك الله فيك و أحيي فيك روح الأخ المسلم هذه.

ابو حجاج
10-05-2004, 08:49 PM
أخي مسرور

الله يعطيك العافية

مولد النبي محمد يوم عادي مثل اي يوم عند المسلم الذى يعرف دينه أم الذى لا يعرف من الدين الا الاحتفلات فاهذه فرصة له ليهدم الدين من خلاله

اللهم أهدى كل ضال

أخوكم

ابو حجاج