المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الحياة الأسرية إنتاج العـوانس

لذيذ
11-05-2004, 10:02 AM
يبدو ان بلادنا العزيزه ستصبح من الدول الرائده في انتاج العوانس . فعندنا الأن مليون عانس
وسيصبح العدد اربعه ملاين خلال السنوات الخمس القادمه .
وهذا ما اعلنه الدكتور الفوزان استاذ علم الأجتماع المشارك في جامعة الملك سعود .
والسبب كما يقول الدكتور الفوزان هو ثقافة المجتمع السعودي .
فهذه الثقافه التى تحدد الفئه العمريه من 18 الى 24 سنه هي الفئة المرغوبه في الزواج
وما تكاد الفتاه تغادر سن الخامسه والعشرين حتى يتم تخزينها في قائمة العوانس بينما
سن الزواج في جميع العالم مفتوحه حتى نهاية العمر .
وإذا كان الدكتور الفوزان ركز على مسألة السن كسبب رئيسى للعنوسه .
فانني بعد ربع قرن من الكتابه في هذا الموضوع اضيف ان ثمه اسباب اخرى
مهمه ومؤثره في إنتشار ظاهرة العنوسه في المجتمع السعودي .
منها عدم وجود اليه للمقابلات الأجتماعيه بين العائلات كما هو حادث في جميع المجتمعات الاخر.
بحيث تتاح للفتى والفتاه اللقاءات البريئه.....حلووووووه بريئه لذيذ
في الحفلات والآعراس وامناسبات الاجتماعيه المختلفه .
وهي الاليه الفعاله في قيام الخوطوبه والزواج
ثم هناك هذة الأسوار العاليه التي تحيط بالفتاة فتمنعها من الخروج او الحديث او القابله
في المناسبات المختلفه . في أسيرة البيت والحائط في إنتظار العريس .
ولا أدري كيف يجتاز هذا العريس كل هذه الموانع ليرى عروسه ويخطبها .
ثم هناك المغالاه في المهور وتكاليف اعداد عش الزوجيه مما يعجز عنه الشاب في مقتبل عمره.
وكثير من الاسباب الاخرى
وسنظل ننتج العنوسه ما لم تقم حركه قويه لإزالة اسباب العنوسه . وإعلان الحرب عليها
إن ثقافة المنع هي مصنع العنوسه ..ومطلوب إغلاق المصنع . أنتهت مقالة للكاتب
عبدالله باجبير . الشرق الاوسط العدد 9145 بتاريخ 18 شوال 1424ه

وشرايكم .. نقلبها حفلات مكس ودسكوو وعربده بريئه حلوووووه ونغلق المصنع مثل مايقول صاحبنا ..
ولا نسيب الاغنام ترعى بدون رقيب ... لكي نغلق المصنع برضه

ولا نسعود المصنع ..لزيادة الإنتاج

ارجوو المشركه من الجميع فالموضوع يخص . وليس المجتمع السعودي فقط...... ولامووووو

تحياتي
لذيذ

سعودي حتى الموت
11-05-2004, 03:48 PM
ظاهرة في مجتمعنا وهي صحيحه واسبابها كما قال الكاتب ايضاً صحيحة 100% ولكن الحل للظاهرة كان خطاء 100 % ولكن زي ماقلت هذه ظاهرة انشاءالله تنتهي وللمعلومية الى صاحب الموضوع حتى الشباب للأ سف كثير منهم غير متزوج ................. وشكراً

لذيذ
29-05-2004, 11:05 AM
ظاهرة في مجتمعنا وهي صحيحه واسبابها كما قال الكاتب ايضاً صحيحة 100% ولكن الحل للظاهرة كان خطاء 100 % ولكن زي ماقلت هذه ظاهرة انشاءالله تنتهي وللمعلومية الى صاحب الموضوع حتى الشباب للأ سف كثير منهم غير متزوج ................. وشكراً

شكرا أخوي سعودي حتى الموت على المشاركه

وللأسف كل المجتمع مشترك في هذه الظاهره انا وأنت وهي واكيد الشباب جزء من المشكله

العطالة . والمغالاة في تكاليف الزواج . وغيرها .

أسباب تمنع الشباب من التفكير حتى بالإرتباط والزواج .

ولكن المشكلة ليست بالشباب فقط

الأباء .. والغالاة في المهوووور والطلبات التعجيزبة

والفتيات ايضاً . فخروج المراة للعمل والإنخراط في الحياة العمليه لتنسى نفسها في زحمة العمل والنجاح

وتأجيلها للزواج قد يكووون على حساب سنين عمرها التي تسرق منها . والقطار وفاتنا

والموضوع طويل.

شكرا لك اخوي

Renoa Heartilly
30-05-2004, 12:13 PM
أو لأن الشباب الي نشوفهم ما يشتغلون, بس شاطرين يدوجون في الأسواق لدرجه أن الوحده تقول: أتزوج واحد أهبل زي كذا ما يعرف شيسوي في حاله و انغث معاه؟
و الحين الأنترنت شرعت الباب, لو واحد يبي يخطب وحده * و جاد في رغبته مو بس يستهبل* يقدر يكلمها بالماسنجر...

""والفتيات ايضاً . فخروج المراة للعمل والإنخراط في الحياة العمليه لتنسى نفسها في زحمة العمل والنجاح ""
أي عمل الله يهديك, الحين الشباب يالله لاقيين ياكلون تبي الحريم "ينخرطون" في الحلياه العمليه بدون صقعه على الراس كل يوم؟

SUN
30-05-2004, 02:09 PM
غريب جدا

يعني انت تشجع على ان البنت تقابل الولد
شنو هذا عفوا اعترض معك بالفكره هذي 100%

انا لا اقول ان البنت تحبس ولكن كذلك الطريقه التي انت عرضتها غلط

يا سلام تبي اخلي اختي ياقبلها واحد ويكلمها واذا ما اعجبوا ببعض تروح تكلم غيره والى اخره شنو هذا استوعب على شنو انت تكتب

يعني قبل لا تتزوج البنت تكون كلمة اكثر من شاب

اين احتشامها؟ اين حيائها ؟ اين غيرتك ؟

المفروض الولد يقول حق امه ابي بنت وهي تبحث له واذا وجدة امه البنت يذهب ينظر اليها ومن هذا المنطلق يكون الزواج

وشكرا
سلام

لذيذ
30-05-2004, 02:50 PM
غريب جدا

يعني انت تشجع على ان البنت تقابل الولد
شنو هذا عفوا اعترض معك بالفكره هذي 100%

انا لا اقول ان البنت تحبس ولكن كذلك الطريقه التي انت عرضتها غلط

يا سلام تبي اخلي اختي ياقبلها واحد ويكلمها واذا ما اعجبوا ببعض تروح تكلم غيره والى اخره شنو هذا استوعب على شنو انت تكتب

يعني قبل لا تتزوج البنت تكون كلمة اكثر من شاب

اين احتشامها؟ اين حيائها ؟ اين غيرتك ؟

المفروض الولد يقول حق امه ابي بنت وهي تبحث له واذا وجدة امه البنت يذهب ينظر اليها ومن هذا المنطلق يكون الزواج

وشكرا
سلام

منها عدم وجود اليه للمقابلات الأجتماعيه بين العائلات كما هو حادث في جميع المجتمعات الاخر.
بحيث تتاح للفتى والفتاه اللقاءات البريئه.....حلووووووه بريئه لذيذ
في الحفلات والآعراس وامناسبات الاجتماعيه المختلفه .
وهي الاليه الفعاله في قيام الخوطوبه والزواج
ثم هناك هذة الأسوار العاليه التي تحيط بالفتاة فتمنعها من الخروج او الحديث او القابله
في المناسبات المختلفه . في أسيرة البيت والحائط في إنتظار العريس

وأنا صوتي لصوتك اخوي اعتقد ان الأسباب التي ذكرها الكاتب والتي تدعو الى المقابلات و الحفلات البريئه المخطلطه.هي افكار غريبه على مجتمعاتنا العربيه والإسلاميه .وهي لا تدعو للزواج بل للعربده والمسخره

والإنحطاط .. وتقليد الغرب

sion001
31-05-2004, 12:03 AM
فعلا الأسباب التي كتبت في الموضوع تسبب العنوسة و أعتقد من أهممها الغلاء في المهور ، لأنها صراحة بعض الأباء يبيعوا بنتاهم ، و أنا ما أقول مهور جدا قليلة ترخص الفتاة . و أيضا عندما يتقدم للفتاة رجل لم تره في حياتها فما أدراه بأخلاقه و تصرفاته و دينه ، يقول أنا أصلي و أنا طيب و إلى هذا الكلام و بعد الزواج تكشف الحقائق و الدسائس ، طبعا يعني بعد التدبيسة ، و صراحة هذه مشكلة كبيرة ، و أنا بالطبع أنا لا أقول أنه يتم الإختلاط بينهم . هناك حل أن يتم تطويل فترة الخطوبة ، لكن من الأصل كيف يدري الفتى عن هذه الفتاة إن لم يعرف وجودها في هذه الدنيا ؟ هنا المشكلة !

ABU FISAL
31-05-2004, 03:04 PM
مشكلة العنوسة .... مشكلة خطيرة في كل الدول الاسلامية ...
ونسأل الله العلي القدير ... ان يزوج شباب وشابات المسلمين في كل مكان ...
ونسأله أن يسهل لهم طريق الزواج أنه على كل شيء قدير...
:) :( :)
= = = = = = = = = =

أرفض وبشدة مسألة أن يكون هناك مقابلات للعروسين قبل الزواج لكي يتعرفا على بعض :mad:

فهذه واجبات الأهل .... يعني الوالدة أو الأخوات أو القريبات هم الذين يتولون اختيار الفتاة

وأهل الفتاة ...بعد أن يتقدم لهم الشاب ... هم المسئولين عن معرفة كل شيء عن المتقدم
بالسؤال عنه ( سؤال إمام المسجد ... سؤال زملاءه في العمل ... سؤال الجيران وأصدقائه)
والجلوس معه أكثر من مرة .... ثم إذا رأوا انه مناسب يحدودن له موعد
لرؤية الفتاة ... وهي التي تسمى ( النظرة الشرعية ) ...
والنظرة الشرعية ليس فقط لشاب ... بل ايضاً للفتاة ... فكل واحد منهما يرا الأخر
ثم بعد ذلك ... الكلمة الأخيرة لـ الشاب و الفتاة ... إما بالموافقة أو الرفض ويا دار ما دخل شر
وأنصحهما بصلاة الاستخارة قبل الرد النهائي !!

أما مسألة خروجهما مع بعض لكي يتعرفا على بعض ويرى كل واحد منهما الثاني ..
فهذا عمل لا يجوز شرعاً وثانياُ فيه المخاطر والتلاعب ببنات المسلمين ..

هذا والله أعلم :أفكر:

sion001
02-06-2004, 01:40 AM
في شيء اسمه فترة خطوبة

لذيذ
02-06-2004, 07:56 AM
في شيء اسمه فترة خطوبة ؟؟

وهل هي شرعيه اختي .... هل في فترة الخطوبه يمكن الخروج والدخول مع خطيبك .. مثلآ ممكن تذهبين

معه الى مطعم ... او تسهرين معه خارج البيت وانت فقط مخطووبه . يعني كلام فقط بدون عقد ولا ايه

حتى لو شبكه .

والخطوبة لا تعني عقد بين الإثنين .

اختي في مجتمعنا حتى في فترة عقد القران يعني ( الملكه) يعني زوجته على سنة الله ورسوله لا تسطيع الفتاه الخروج مع زوجها لوحدها طالما هي في بيت ابوها الى مع اخوها .. أو الست الوالده ..أو الأخت .. المهم لا تخرج لوحدها .

وصدقيني حتى في البيت .. لا يقفل عليهم باب .. هكذا تعلما من أبائنا وامهاتنا .

وللحديث بقيه .

تحياتي

SUN
03-06-2004, 02:57 PM
الخطوه :-

هي ان يتقدم اهل الولد للأهل البنت ويطلبون الزواج واهل البنت يفكرون فقط هذي الخطوبه

ولا يعني اي شي في الزواج فقط ابدأ الرغبه الاوليه ويجب على الاثنين الانتظار بالقبول او الرفض وطبعا هم الي يقررون بالاول

لا فيها مقابلات ولا خروج ولا سينما ولا مطاعم ولا جلوس مع بعض وحديث لالا

ولكن يجوز له ان يشاهد البنت من غير حجاب اذا كان عازم النيه على زوجها فإن اعجب بها ذهب ووعقد القران عليها ( الملكه )

الملكه او عقد القران :-
هنا فقط ان يعقد القران عليها ومن هنا تكون البنت حلال عليه لو دخل بها ولو تركا لوحدهما عادي فلا حرج بالدينا هنا

ولكن مجتمعنا يقول لا عيب ولكن بالاصل بالدين مافيها شي ابدا و الدليل عقد القران يعني اصبحة حلال له وهو حلال لها

الزواج :-

الزواج فقط هو اعلان القران يعني كان بالسابق فيه عقد قران والزواج فقط هو اعلان هذا العقد على جميع الناس والاحتفال

يعني من هنا يكون عقد القران هو اساس الزواج ومثل الزواج ولكن الفرق بينهم ان في عقد القران قليل من الناس تعرف ان فلان تزوج فلانه ولكن الزواج هو اعلان للجميع هذا الفرق

وشكرا
سلام

sion001
05-06-2004, 12:29 AM
كما قال رسولنا الكريم صلى الله عليه و سلم : لا إفراط و لا تفريط .

اما في الوقت الحالي الناس هنا تمشي يا حرك يا برك .

و يبدو أنني أني لم أكتب كلمة خطوبة بل كتبت فسق و فجور :أفكر:

هل أصبحت الآن كلمة خطوبة كلمة جرم أو كلمة - زنا - أعاذنا الله منه !!

أكل فتاة أصبحت لديها فترة خطوبة فعلت الفاحشة ؟ ما كنت أقصده بفترة خطوبة هو أن يأتي إلى بيتها لكي يأكل معها و مع أهلها و يتحادثان معا - في وجود أهلها أشان لا تتهموني أني أدعو إلى الأفكار المنحلة - و يناقشان عدة من الأمور لمعرفة كلا أفكار و أخلاق الطرفين . اما ما نراه الآن في العوائل هو أنه لا يتم أي تحادث أو تخاطب و إذا شافته أو شافها نظرة شرعية نعمه، لأنه في بعضهم ما يشوف زوجته إلا يوم الزواج ، و طبعا ذلك الوقت إذا طلعت زينة نصيبه طيب و مشاها و إذا طلعت شينة يومين و يطلقها ، و الأسوء لكل ذلك مصيبة الفتاة المسكينة إذا طلع الزوج شين .

هم يعقدون كل شيء ، الإسلام يقول إنظر إليها نظرة شرعية و هم لا يمشوا إلا العادات و التقاليد أنه لا يرى الفتاة إلا يوم الزواج .
و الإسلام لم يحرم تحداث الخطيبين مع بعضهما .

و أنا مثل ما قلت في بداية الرد ، يا طخوا يا أكسر مخو ، يا ما يقدر أنه يشوف ظفر من ظفورها ، يا يفلتوها كأنها زوجته ، و خير الأمور أوسطها .

flying bird
05-06-2004, 01:43 AM
.... يعني الوالدة أو الأخوات أو القريبات هم الذين يتولون اختيار الفتاة:02: ازاى الوالدة تختار عروسه لواحد وهوة خلاص موافق فين رأيه وافرض كان فى اختلاف فى تفكيرهم هوة مين الى هيتجوز الوالدة والاخوات ولا العريس اخى

ثانيا هوة لازم فترة الخطوبه تكون خروج وفسح للاتنين بس ليه ميكنش فترة تعارف للعيلتين
مش عارفه انتوا بتتكلموا ازى فترة الخطوبه دى مهمه جدا طول ما الانسان محافظ على تعاليم دينه لأن ممكن يكون الانسان ممتاز وكذلك البنت ولكن مختلفين فى تفكيرهم طبعهم تصرفاتهم ايه نيجى نغنى بعد الجواز ونقول يا ريت الى جرا ما كان

ايه هنرجع للعصر الى فيه الاتنين ميشوفوش بعض الا يوم الفرح

اما بأة عن حكايه العنوسه مين قال ان البنت ما بعد ال 24 تعد عانس وليه تقولوا كدة عليها بيتهالى دينا مقالشى معاد معين لجواز البنت ولا انها بعد سن 24 تبقى عانس

سن الزواج مفتوح طول عمر البنت وكمان الولد وليه تحددوا ان البنت الى تخطت ال24 تكون عانس ومقلتوش ان الولد الى يتخطى 32 او 30 يكون عانس هوة كمان

يا جماعه الجواز دا نصيب بيجى فى وقت وزمان وسن محددة الله سبحانه وتعالى وكمان شخصين معينين ومحدش بياخد غير نصيبه
وعلى فكرة تقاربهم فكريا واجتماعيا مهم جدا حتى لا تحدث فجوة بين الاسلوب ما بينهم:ciao:

ScArY_Bo0oY
15-06-2004, 05:21 PM
.... يعني الوالدة أو الأخوات أو القريبات هم الذين يتولون اختيار الفتاة:02: ازاى الوالدة تختار عروسه لواحد وهوة خلاص موافق فين رأيه وافرض كان فى اختلاف فى تفكيرهم هوة مين الى هيتجوز الوالدة والاخوات ولا العريس اخى

ثانيا هوة لازم فترة الخطوبه تكون خروج وفسح للاتنين بس ليه ميكنش فترة تعارف للعيلتين
مش عارفه انتوا بتتكلموا ازى فترة الخطوبه دى مهمه جدا طول ما الانسان محافظ على تعاليم دينه لأن ممكن يكون الانسان ممتاز وكذلك البنت ولكن مختلفين فى تفكيرهم طبعهم تصرفاتهم ايه نيجى نغنى بعد الجواز ونقول يا ريت الى جرا ما كان

اما بأة عن حكايه العنوسه مين قال ان البنت ما بعد ال 24 تعد عانس وليه تقولوا كدة عليها بيتهالى دينا مقالشى معاد معين لجواز البنت ولا انها بعد سن 24 تبقى عانس

سن الزواج مفتوح طول عمر البنت وكمان الولد وليه تحددوا ان البنت الى تخطت ال24 تكون عانس ومقلتوش ان الولد الى يتخطى 32 او 30 يكون عانس هوة كمان

يا جماعه الجواز دا نصيب بيجى فى وقت وزمان وسن محددة الله سبحانه وتعالى وكمان شخصين معينين ومحدش بياخد غير نصيبه
وعلى فكرة تقاربهم فكريا واجتماعيا مهم جدا حتى لا تحدث فجوة بين الاسلوب ما بينهم:ciao:

كلام سليم وانا اوؤيد دا الكلام :D :biggthump

flying bird
19-06-2004, 02:50 AM
شكرا اخى scary

لذيذ
21-06-2004, 11:51 AM

انت عايش في كوكب ثاني ..؟

اخوي عندنا سور عالي اسمه عادات وتقاليد وتقيييييييييد . وتكبيل بسلاسل المجتمع

لذيذ .

NONAYA
22-06-2004, 05:02 AM
احب اقول ان العنوسه مش بس فى السعوديه فى بلاد تانيه عندها نفس المشكله

بس السعوديه فيها المشكله دى بوضوح و اكثر

لاسباب عديده

منها و اهمها البطاله

و العادات المتزمته

الحدود الحديديه بين المراه و الرجل

الجامعات

مثلا ف مصر مش زى السعوديه البنات و الاولاد يشوفو بعض فى الكليه و من خلال العائلات
ف تكون الفرصه اكبر
و مش معنى ان الكليه ولا و بنات يعنى الحكايه سايبه

لاااااااااااااااااااااا

اولا احب اقول ان البنات ف مصر اكتر من الاولاد يعنى مثلا لو المحاضره فيها 200 يبقى عندك 240 بنات
و الباقى ولاد
و بعدين فى حدود بين الولد و البنت مفيش ولد يجلس جنب بنت بسهوله كده
تلاقى الولاد فى اخر الحجره او حتى واقفين و البنات قاعدين

و علاقه الزماله لا تتعدى السلام عليكم
او سؤال فى اطار العلم
ولا يستطيع احد تعدى هذه الحدود لحساسيه العلاقه استحاله فى استهبال من اى بنت او ولد او اى كلمه مش مظبوطه
لان الموضوع له حدود معروفه

بتكون الكليه مجال كبييييييييييييير للتعرف

لكن السعوديه مفتقده هذا الجزء

لان الشباب فى هذا العمر بيكون عقل و عرف حدوده الفاصله و احترم نفسه

ده غير ان العادات و التقاليد اللى على البنت خصوصا صعبه جدا

مش عاوزاكم تفهمو ان حياه الاختلاط فوضى
بالعكس هى منفتحه لكن محكومه بضوابط معروفه

لذيذ
22-06-2004, 11:30 AM
[QUOTE=NONAYA]احب اقول ان العنوسه مش بس فى السعوديه فى بلاد تانيه عندها نفس المشكله

بس السعوديه فيها المشكله دى بوضوح و اكثر

لاسباب عديده

منها و اهمها البطاله

و العادات المتزمته

الحدود الحديديه بين المراه و الرجل

الجامعات

مثلا ف مصر مش زى السعوديه البنات و الاولاد يشوفو بعض فى الكليه و من خلال العائلات
ف تكون الفرصه اكبر
و مش معنى ان الكليه ولا و بنات يعنى الحكايه سايبه

لاااااااااااااااااااااا

اولا احب اقول ان البنات ف مصر اكتر من الاولاد يعنى مثلا لو المحاضره فيها 200 يبقى عندك 240 بنات
و الباقى ولاد
و بعدين فى حدود بين الولد و البنت مفيش ولد يجلس جنب بنت بسهوله كده
تلاقى الولاد فى اخر الحجره او حتى واقفين و البنات قاعدين

و علاقه الزماله لا تتعدى السلام عليكم
او سؤال فى اطار العلم
ولا يستطيع احد تعدى هذه الحدود لحساسيه العلاقه استحاله فى استهبال من اى بنت او ولد او اى كلمه مش مظبوطه
لان الموضوع له حدود معروفه

بتكون الكليه مجال كبييييييييييييير للتعرف

لكن السعوديه مفتقده هذا الجزء

لان الشباب فى هذا العمر بيكون عقل و عرف حدوده الفاصله و احترم نفسه

ده غير ان العادات و التقاليد اللى على البنت خصوصا صعبه جدا

مش عاوزاكم تفهمو ان حياه الاختلاط فوضى
بالعكس هى منفتحه لكن محكومه بضوابط معروفه[/QUOTE

يسعد صباحك اختي نونيا

مادري هل الي سمعته عن الجامعات المخطــــلــطة او الجامعات المفتوحة صحيح .

انتهت مشكلة العنوسة لتبدأ مشكلة اخرى اقوى من الاولى ( الزواج العرفي ) وهذا نتيجة الإخطلاط

هذا ما سمعنا به في الجامعات المفتوحة.ناهيك عن الزماله او الصداقه اويمكن لها مسميات كثيره بين البنت والولد
او العلاقات البريئه والتي لا يؤمن بها الإثنين لا الولد ولا البنت .

وبيني وبينك مشكلة العنوسة تهووون عن مشاكل الجامعات المخطلطة ولي بيصير تحت المدرجات الجامعيه

من علاقات مشبوهه . وجيزات تنتهي قبل ان تبدأ .واكيد في علاقات في حدود الزماله وفي التزام .

لكن مشاكلها كثيره ومتشعبه .وللحديث بقيه

مشكوره نونيا على المشاركة .

تحياتي لذيذ

sion001
22-06-2004, 04:27 PM
يا أخت نونية الحل ليس في أن تجعلي الجامعات مختلطة ، أصلا الجامعات نريد إصلاحها وليس إفسادها :أفكر: أصلا وقتها أي طالب أو طالبة سوف تركز في دراستها هم من غير شي ما يذاكروا :p

و كمجرد معلومة ، بوش الصهيوني يدعو إلى عدم الإختلاط في المدارس و نحن هنا ندعوا إليه ! و مثل ما قال الأخو لذيذ حكاية الزواج العرفي منتشر عندكم في مصر .

سلام .

ScArY_Bo0oY
22-06-2004, 10:22 PM
خخخخخخخخخخخ

موضوع حلو وتفاعل جيد

flying bird
24-06-2004, 12:39 AM
اخى لذيذ

لا انا مش من كوكب تانى

انا عارفه ان فى قيم وتقاليد وانا مقلتش حاجه عيب ولا حرام انا قلت خطوبه وخروج وتعارف فى وجود الاهل سواء الام او الاخ او تعارف بين العيلتين ككل دا جواز وعشرة عمر مش يوم ولا اتنين ولا سنه ولا اتنين ابسط حق انهم يكونوا عارفين تفكير بعض :ciao:

NONAYA
24-06-2004, 05:38 AM
يا لذيذ

انا مش بشجع الجامعات المختلطه

الزواج العرفى مش من الجامعات الزواج العرفى من عدم التربيه
الزواج العرفى مش شرط انه يكون ف الكليه فى اعمار بعد و قبل الكليه
لو البنت او الولد متربى كويس و من البيت متعلم ازاى يتعامل مع مجتمعه مهما يكن و اينما تضع هذا الولد لن يخطىء
و على العكس لو مفيش تربيه سليمه و الولد عايش ف جو متزمت و صارم و محدوووود
سيبحث عن الخطا فى اى مكان
و بالمثل مع البنت و موضوع التربيه مش مجال نقاش دلوقتى

اما الكليه المختلطه انا ف كليه مختلطه ده لان مفيش غيرها قدامى

و مبشفش اى حاجه تدل على وجود زواج عرفى لان الحالات دى منتشره ف مناطق و كليات معينه
و بدات تقل جدا
و للعلم انا كنت باسمع عن الزواج العرفى فى المدرسه الثانوى بنات فقط اكتر من الكليه و الكلام ده تجربه شخصيه

يمكن تكون الكليه مجال واسع لاى خطا لكنها ليست سببا فيه
لان السبب هو التربيه السليمه

و حتى ارجع للموضوع الرئيسى احب اقول ان وجود كليه مختلطه ليس بالسبب الرئيسى للزواج لكنها مجال

و موضوع العنوسه او الزواج ده

نصيب من ربنا يعنى اللى مكتوبلها تتجوز هتتجوز و اللى مكتوبلها تعنس هتعنس (بعد الشر عن كل بنات المنتدى)

نصيييييييييييييب
و عشان محدش يزعل ;)

يااااااااااارب البنات كلها تتجوز و تلاقى نصيبها يارب يله مبسوطييييييييييييييييين :ciao: :ciao:

لذيذ
27-06-2004, 12:14 PM
اخى لذيذ

لا انا مش من كوكب تانى

انا عارفه ان فى قيم وتقاليد وانا مقلتش حاجه عيب ولا حرام انا قلت خطوبه وخروج وتعارف فى وجود الاهل سواء الام او الاخ او تعارف بين العيلتين ككل دا جواز وعشرة عمر مش يوم ولا اتنين ولا سنه ولا اتنين ابسط حق انهم يكونوا عارفين تفكير بعض :ciao:

اختي اكيد الزواج عشره وعمر ومش يوم ولا اثنين ويمكن كل الي كتبتيه صحيح .لكن في مجتمعي .

خطوبه يعني يشوفها وتشوفه عجبتووووو يشبكها ويحدد موعد الملكه . وللآسف بعد الملكه يتعرف عليها

ويقلب ويتعرف على اهلها .. وبرضه ما في خروج .. الى مع الأهل وممكن تطول شهر سنه وبعد هذا كله ممكن يقول باي باي.. البنت ما عجبتني ... ولا اهلها ولا لالالالالالالالالالالالا المهم لا فات الفووووت ما ينفع الصووت

ويطلق قبل ما يتزوج .. وعلى فكره ممكن يطالب بلمهر والشبكه وخلافه ... ومسكينه البنت أنحسبت عليها جيزه وللأسف هذا هو الحال ويقولوو نسبة الطلاق مرتفعه ليه. والمصنع بينتج عوانس . ومن هو المسئول
عن هذه الجريمه . انا وانت وهي .

تحياتي

لذيذ
27-06-2004, 12:23 PM
يا لذيذ

انا مش بشجع الجامعات المختلطه

الزواج العرفى مش من الجامعات الزواج العرفى من عدم التربيه
الزواج العرفى مش شرط انه يكون ف الكليه فى اعمار بعد و قبل الكليه
لو البنت او الولد متربى كويس و من البيت متعلم ازاى يتعامل مع مجتمعه مهما يكن و اينما تضع هذا الولد لن يخطىء
و على العكس لو مفيش تربيه سليمه و الولد عايش ف جو متزمت و صارم و محدوووود
سيبحث عن الخطا فى اى مكان
و بالمثل مع البنت و موضوع التربيه مش مجال نقاش دلوقتى

اما الكليه المختلطه انا ف كليه مختلطه ده لان مفيش غيرها قدامى

و مبشفش اى حاجه تدل على وجود زواج عرفى لان الحالات دى منتشره ف مناطق و كليات معينه
و بدات تقل جدا
و للعلم انا كنت باسمع عن الزواج العرفى فى المدرسه الثانوى بنات فقط اكتر من الكليه و الكلام ده تجربه شخصيه

يمكن تكون الكليه مجال واسع لاى خطا لكنها ليست سببا فيه
لان السبب هو التربيه السليمه

و حتى ارجع للموضوع الرئيسى احب اقول ان وجود كليه مختلطه ليس بالسبب الرئيسى للزواج لكنها مجال

و موضوع العنوسه او الزواج ده

نصيب من ربنا يعنى اللى مكتوبلها تتجوز هتتجوز و اللى مكتوبلها تعنس هتعنس (بعد الشر عن كل بنات المنتدى)

نصيييييييييييييب
و عشان محدش يزعل ;)

يااااااااااارب البنات كلها تتجوز و تلاقى نصيبها يارب يله مبسوطييييييييييييييييين :ciao: :ciao:

نونيا إنتي حتقوليني كلام انا ماقلته ولا ايه .. اختي انا ما قلت انتي بتشجعي الجامعات المخطلطة .

انا قلت مشاكلها كثيره . وليست حل لمشكلة العنوسه . وابعدي الكبريت عن البنزين ....حلوووووووه

تحياتي

NONAYA
28-06-2004, 06:07 AM
شوف يا لذيذ

التربيه السليمه تمنع اى شر

و الصراحه بين الاهل و الابناء

ده ملخص كلامى

و ماقصدش انك قلت كده

انا بنوه عشان محدش يقول انى بشجعا او مايتفهمش من كلامى انى كده

الكلام مش ليك الكلام عام عشان كلامى يكون واضح

و طبعا الاختلاط غلط بس اهو شر لابد منه و الحل هو التربيه السليمه

Kuriko
28-06-2004, 03:22 PM
من اهم مشاكل العنوسة التمييز العنصري ..

يعني عندنا صعب جداً الواحدة تتزوج من اجنبي واعتقد هذا من اهم الاسباب

لذيذ
29-06-2004, 08:10 AM
من اهم مشاكل العنوسة التمييز العنصري ..

يعني عندنا صعب جداً الواحدة تتزوج من اجنبي واعتقد هذا من اهم الاسباب

ممكن يكون احد الأسباب فعلآ ... لكن منع الزواج من اجانب ليس تميز عنصري ولكن .. هناك اسباب

تصب في صالح الفتاة ..وهي كثيره

تحياتي .

flying bird
29-06-2004, 10:35 PM
خطوبه يعني يشوفها وتشوفه عجبتووووو يشبكها ويحدد موعد الملكه . وللآسف بعد الملكه يتعرف عليها :wow: اة يعنى عندكوا من غير ما يشوفها بس مجرد انه ناوى يروح يشوفها بيبقى خطيبها:أفكر:

وبعدين انا كدة فهمت ان الملكه دى كتب الكتاب يعنى لا يتعرفوا على بعض ولا طريقه تفكير بعض ولا حتى العيلتين يعرفوا بعض الا بعد الملكه

وبعد كدة يقول باى باى:33:

طب وهوة فيها ايه فترة الخطوبه وبرضه يتعرفوا على كعيلتين مقلتش يخرجوا مع بعض دا ابسط حق من حقوق الانسان انه يعرف تفكير شريك او شريكه حياته

وبعدين لو معجبش العريس كذا وكذا يطلق وتصبح البنت مطلقه ومالها فترة الخطوبه بدل الطلاق والحكم دا على البنت

انا بيتهيالى ان فترة خطوبه وتعارف بين الاهل وبعد كدة لو محصلش نصيب يبقى فسخ خطوبه مش طلاق اظن هيكون ابسط من حكايه طلاق دى ولا ايه:06: :ciao:

sion001
29-06-2004, 10:38 PM
ممكن يكون احد الأسباب فعلآ ... لكن منع الزواج من اجانب ليس تميز عنصري ولكن .. هناك اسباب

تصب في صالح الفتاة ..وهي كثيره

تحياتي .

غير أنه من الأجانب :أفكر: حتى لو كان بين الأنساب و العوائل و القبائل ، فالفتاة التي أتت من قبيلة فلان لا تتزوج إلا شخص من قبيلتها أو ولد عمها و أحسن لهم أنها تقعد عانس لو تتزوج خارج هذه القبيلة :أفكر: و غير كذه طبعا الحضري محرم عليها تتزوجه :أفكر: و أيضا بين الحضر يتضاربوا على عائلة فلان و يحتقروا عائلة فلان :أفكر: قمة العنصرية و الجهل

:ciao:

sion001
29-06-2004, 10:45 PM
طب وهوة فيها ايه فترة الخطوبه وبرضه يتعرفوا على كعيلتين مقلتش يخرجوا مع بعض دا ابسط حق من حقوق الانسان انه يعرف تفكير شريك او شريكه حياته
:ciao:
هو يختلف على حسب العائلة
إذا يبغى يشوف نظرة شرعية يكون في نيته الخطبة ، و الخطبة هي فترة يتعرفوا على بعض -بطريقة شرعية - و إذا تم التوفيق بإذن الله الملكة ثم الزواج

لكن يا ناس ، مهما أختلفت الدول و المناطق ، فلازم تكون الطريقة موحدة على طريقة الإسلام و لا تحكمنا العادات والتقاليد ، و الرسول اجاز النظرة الشرعية في فترة الخطوبة .

golden_sky
29-06-2004, 11:11 PM
أو لأن الشباب الي نشوفهم ما يشتغلون, بس شاطرين يدوجون في الأسواق لدرجه أن الوحده تقول: أتزوج
واحد أهبل زي كذا ما يعرف شيسوي في حاله و انغث معاه؟

أصلا لو البنات ما يترموا في الأسواق الي تقولين عنها .. الشباب ما رح يدجون :أفكر:
ولو البنت كانت متحشمة ولا واحد ما رح يقرب جنبها :أفكر:
الحين تغلطوا وترموا الغلط على الشباب :31: والله حالة !!

--

هذا الكاتب مدمغ مع احترامي :reporter: وأخذ شهادة علم الاجتماع بالواسطة :p

ليش نسبة العنوسة في زيادة .. لأن أغلب الشباب ( وأنا منهم ) تفكيره إنه يطلع عزوبي !! ( بعض هذا هذي الاغلبية يغير رأيه :) )

قليل هم الي يفكروا انهم يتزوجوا ويكونوا اسرة ..!!

القليل هذا لما يجي يتزوج تجي عدة أسباب ما تخليه ..

قليل من هذا القليل يتجاوزها .. أما الباقي فيفشل ويقعد عزوبي !!

هذا غير إن البنات يستاهلوا انهم يكونوا معنسات خخخخخخخ قلنا لهم اركدوا في البيت ونجيب لكم كل شي قالوا لا :blackeye:

عيل خل العنوسة تنفعهم :p

لحد يزعل لكن هذي الحقيقة ..

المفروض يعطوني شهادة علم الاجتماع بدل هذا المدمغ خخخخخخخخخ

SuNnY GiRL
30-06-2004, 02:14 PM
انا اعتقد ان من اسباب العنوسة ايضا بالاضافة الى ما تم ذكره سابقا من خلال الردود هو عزوف الشباب والفتيات عن الخطبة التقليدية في مجتمعاتنا والتي اثبثث نجاحها ، ورغبة الكل في معرفه الآخر قبل الزواج بحجة التعرف على شخصياتهم ، اما الفتاه الجالسة في بيتها وباحترامها لمجتمعها ولعائلتها المتحفظة لا تحصل على شيء إلا كلام الناس ونظراتهم التي تملاها الشفقة وكان العنوسة حرام .

msh3lany
30-06-2004, 02:37 PM
أصلا لو البنات ما يترموا في الأسواق الي تقولين عنها .. الشباب ما رح يدجون :أفكر:
ولو البنت كانت متحشمة ولا واحد ما رح يقرب جنبها :أفكر:
الحين تغلطوا وترموا الغلط على الشباب :31: والله حالة !!

--

هذا الكاتب مدمغ مع احترامي :reporter: وأخذ شهادة علم الاجتماع بالواسطة :p

ليش نسبة العنوسة في زيادة .. لأن أغلب الشباب ( وأنا منهم ) تفكيره إنه يطلع عزوبي !! ( بعض هذا هذي الاغلبية يغير رأيه :) )

قليل هم الي يفكروا انهم يتزوجوا ويكونوا اسرة ..!!

القليل هذا لما يجي يتزوج تجي عدة أسباب ما تخليه ..

قليل من هذا القليل يتجاوزها .. أما الباقي فيفشل ويقعد عزوبي !!

هذا غير إن البنات يستاهلوا انهم يكونوا معنسات خخخخخخخ قلنا لهم اركدوا في البيت ونجيب لكم كل شي قالوا لا :blackeye:

عيل خل العنوسة تنفعهم :p

لحد يزعل لكن هذي الحقيقة ..

المفروض يعطوني شهادة علم الاجتماع بدل هذا المدمغ خخخخخخخخخ

ايـــــــــــــــــــه هذا الكلام الصح حبيبي علمهم الصح

flying bird
30-06-2004, 11:20 PM
لا تختلف العنوسه عن حكايه عدم رغبه البنات فى الزواج

لو اتكلمنا عن السبب فى حكايه ان البنات اصبح لهم رغبه حقيقيه فى عدم الزواج زى بالظبط ما الشباب فى منهم الى يفضل انه يصبح عازب افضل مع ملاحظه:

( سميتوا الشاب الى يتأخر او يكون ليه عدم رغبه فى الزواج عاذب اما الفتاة سميتوها عانس ليه حتى لو كان مجرد تأخير فى الزواج ولحد سن كمان مش كبير ليه انا مش عارفه:06: هوة الشاب مش ممكن يكون هوة كمان عانس او فاته قطر الجواز زى ما بيقولوا وليه تقولوا كدة على الفتاة والشاب لا)

تعالوا نشوف كدة الشباب الايام دى معظمهم تافه سطحى كل حاجه بابا بيجيبهالوا مبيعتمدش على نفسه بعيد عن دينه :reporter: انا بقول معظمهم مبقلش كلهم:reporter: بيفكر فى الموبيل نوعه ايه والعربيه موديل كام وعامله ازاى مبقلش منواكبش التقدم لا بس فى حاجات احسن من كدة مفروض تشغل تفكير الشاب او حتى الفتاة

مين دلوقتى بيكون نفسه عشان يتحمل مسؤليه جوازة او حتى يشارك فيها بجزء كبير كله عايز باباة الى يجيب الشقه والعروسه والشبكه ودا لو موصلتش ان الوالد يساعد فى مصاريف بيت الابن بعد الجواز

فين الراجل الى بجد الى عارف يعنى ايه بيت واسرة الى عارف يعنى ايه مسؤليه الى يعرف يشتغل ويجد فى شغله عشان هوة الى يعمل دا كله لنفسه فين الشاب الى متمسك بتعاليم دينه عن جد من( صلاة وصوم وزكاة ومعامله الناس وصله رحم غض بصر بعد عن كل ما حرمه الله)فين دا بيتهالى لو وجد الشاب الى كدة هنلاقيهم قليلين جدا جدا:33:

واظن ان الفتاة لازم تفكر الف مرة فى الانسان الى هتربط حياتها بيه وهتعيش معاة بقيه عمرها :ciao:

kitten
30-06-2004, 11:45 PM
الموضوع حلو و لفت نظري وهذي صح ظاهرة صايرة في مجتمعنا الكويت
لكن البنت تعنس عندنا بعمر ال 30 و فوق (مع ان الحمدلله بعضهم يمشون)

لكن اخوي لذيذ انا ما اوافقك الرأي ان البنت تتعرف على الولد و تطلع معاه قبل الملجه (طبعا هذا عادات و ما راح تتغير ولازم انها تبقى لانها الصح )
لكن الحمدلله عندنا بالكويت فترة خطوبه و يصير الريال انه يزور البنت في بيتها و يتكلم معاها بوجود الوالد او الاخ
و ممكن انه يكلمها بالتلفون للتعارف و طبعا برضى الوالد (و هذا يصير بالكويت دائما)
لكن انه يطلع معاها بروحهم و في فتره الخطوبه بدن اي عقد شرعي ما يصير ابدا
لان الحمدلله البنات عندهم اخلاق و ما يكلمون اي ولد او يطلعون معاه بدون عقد
لكن اللي عندنا بالكويت سبب العنوسه
هي الاهتمام بالاصل و الفصل و (اصيل و لا مو اصيل ) فيطير الريال و تقعد البنت تنطر الاصيل (و اللي يمكن ما يأتي )
لكن المهور مو مشكله كبيرة عندنا و خاصة ان في ناس وايد متفهمين و عارفين حاله الشباب انهم مو قاعدين على كنز ذهب
و انهم في بدايه حياتهم

و مو بس مشكله عنوسه لكن في مشكله طلاق بعد (و زااااادت )
خاصة انا الشباب صاروا اطفال انهم لا مبالاه و لا عندهم مسؤوليه (يعني يهااااال بمعنى الكلمه )
ف انشالله يكبرون الشباب و يصيرون ريايل و تنحل مشكله الطلاق

و مشكورين
و اسفه اذا طلعت من الموضوع شوي

sion001
01-07-2004, 03:45 AM
أصلا الشباب إلي يقولوا نبغى نجلس عزاب ما هو إلا في سن معين ، لأنه ما يبغى شيء يمسك حريته ، يعني شباب طايش ، لكن أتحدى لما يصير عمره 40 أو 50 أو 60 إذا ما تمنى زوجه و أولاد :أفكر:

msh3lany
01-07-2004, 12:10 PM
بصراحه وبدون اي مقدمات لا انتم ولا انا الي

بنمحي العنوسه

من يوم انا انولدت وانا لسمع عنها

صح انها زادت في الفتره الاخيره ......

بس وش نسوي ......

الي بيده الحل يقولنا ......

لاني قرات كل كلامك بس بودي اخوي

لذيذ ....تلخص الزبده ممكن

golden_sky
08-07-2004, 01:41 PM
أصلا الشباب إلي يقولوا نبغى نجلس عزاب ما هو إلا في سن معين ، لأنه ما يبغى شيء يمسك حريته ، يعني شباب طايش ، لكن أتحدى لما يصير عمره 40 أو 50 أو 60 إذا ما تمنى زوجه و أولاد

well well .. don't jump to conclusion while u dunno thing about us :أفكر:

-

actually i can't type n arabic right now .. so i'll come back later

sion001
08-07-2004, 10:12 PM
well well .. don't jump to conclusion while u dunno thing about us :أفكر:

-

actually i can't type n arabic right now .. so i'll come back later

Hmmm I judge a person through his words :أفكر:

golden_sky
25-07-2004, 02:01 PM
ايـــــــــــــــــــه هذا الكلام الصح حبيبي علمهم الصح

:cool: :tongue2:

( سميتوا الشاب الى يتأخر او يكون ليه عدم رغبه فى الزواج عاذب اما الفتاة سميتوها عانس ليه حتى لو كان مجرد تأخير فى الزواج ولحد سن كمان مش كبير ليه انا مش عارفه هوة الشاب مش ممكن يكون هوة كمان عانس او فاته قطر الجواز زى ما بيقولوا وليه تقولوا كدة على الفتاة والشاب لا)

خليها على ربك

هلا كيتن .. اشلونج ^^
اممم .. انا اعرف ان الخاطب مسموح له كل شي مسموح في الزواج :) لكن مع العُرف سار ما ينفع هالشيء لانه ممكن يسوي كل شي مسموح في الزواج وبعدين يفسخ الخطبة ما ينفع !!
لكن هو شرعاً مهو محرم :)

خاصة انا الشباب صاروا اطفال انهم لا مبالاه و لا عندهم مسؤوليه (يعني يهااااال بمعنى الكلمه )

لو طلعت من احد غيرك كان زعلت عليه >_< التعميم ما يمدحوه ^^

Hmmm I judge a person through his words

هلا سيون .. كيفك ؟؟
إنشاء الله جيدة ^^
والله العتب على النظر >_< ما انتبهت للاسم وانا ارد ~_~ آسف

أصلا الشباب إلي يقولوا نبغى نجلس عزاب ما هو إلا في سن معين ، لأنه ما يبغى شيء يمسك حريته ، يعني شباب طايش ،

ممكن أكون انا شباب طائش ^^ وما ودي تمسك حريتي .. لكن صدقيني غيري لا فالتعميم رح يزعل شوية ناس

لكن أتحدى لما يصير عمره 40 أو 50 أو 60 إذا ما تمنى زوجه و أولاد

على كم ;)

لذيذ
27-07-2004, 03:20 PM
الموضوع حلو و لفت نظري وهذي صح ظاهرة صايرة في مجتمعنا الكويت
لكن البنت تعنس عندنا بعمر ال 30 و فوق (مع ان الحمدلله بعضهم يمشون)

لكن اخوي لذيذ انا ما اوافقك الرأي ان البنت تتعرف على الولد و تطلع معاه قبل الملجه (طبعا هذا عادات و ما راح تتغير ولازم انها تبقى لانها الصح )
لكن الحمدلله عندنا بالكويت فترة خطوبه و يصير الريال انه يزور البنت في بيتها و يتكلم معاها بوجود الوالد او الاخ
و ممكن انه يكلمها بالتلفون للتعارف و طبعا برضى الوالد (و هذا يصير بالكويت دائما)
لان الحمدلله البنات عندهم اخلاق و ما يكلمون اي ولد او يطلعون معاه بدون عقد
لكن اللي عندنا بالكويت سبب العنوسه
هي الاهتمام بالاصل و الفصل و (اصيل و لا مو اصيل ) فيطير الريال و تقعد البنت تنطر الاصيل (و اللي يمكن ما يأتي )
لكن المهور مو مشكله كبيرة عندنا و خاصة ان في ناس وايد متفهمين و عارفين حاله الشباب انهم مو قاعدين على كنز ذهب
و انهم في بدايه حياتهم

و مو بس مشكله عنوسه لكن في مشكله طلاق بعد (و زااااادت )

و مشكورين
و اسفه اذا طلعت من الموضوع شوي

يا جماعه انا ما قلت البنت تطلع مع الولد او تقابله بعيد عن اهلها قبل عقد النكاح والله ماحد يرضاها ... لا الله ولا رسووووله

واعتقد ان العادات والتقاليد في الخليج متقاربه بالنسبه لهلموضوع

يعني فترة خطوبه .... وممكن يتعرف عليها وعلى اهلها وممكن يكلمها بالتلفوون

وطبعا الرو منسيه تلق لق من الشاب والرقه والحنان والصوت الخجووول من الفتاة .

لكن المشكله اختي بعد الخطوبه والملكه . ينقشع القناع ويبان الضاع .

تحياتي للجميع