المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ابشروا يا شباب ميتل جير بالعربي في طريقه اليكم



سالم أبو داوود
06-08-2001, 07:58 AM
المقدمة :

بعد النجاح الخرافي الذي حققناه مع الشباب و مستر سايتو في تعريب اللعبة الشهيرة رزدنت ايفل ، و ظهور النسخة العربية ( رزدنت عاشور ) التي فاقت مبيعاتها

الخيال ، رجعت للبيت طلبا للراحة ، و في العصر توجهت للحلاق ، إلا الحلاق قد تغير من هندي إلى ياباني ، ( أنا قلت في نفسي ياباني يشتغل حلاق معقولة ) ، و عند

الدفع رفض الحلاق أن ادفع شيئا ، و قال : خليه على حساب المحل هالمرة ، و عدت للمنزل و تذكرت أنى تركت مفاتيحي في الحلاق ، فرجعت إليه إلا الموجود في المحل الحلاق الهندي ؟؟ استغربت ،،،،،

و في المساء خرجت قاصدا القهوة حيث ملتقى الشباب ، ما شفت إلا الياباني جاي ليّ
و هو يسوق اللموزين إلى باب بيتنا ( دخلت في نفسي الريبة من هذا الياباني ) ، على

العموم ركبت معاه و وصلني القهوة ، و رفض يأخذ البيزات ( و هذا اللي عاجبني فيه إلا هو يخوّف ) و في القهوة طلبنا شيشة و إلا هو الياباني جاي يحط الجمر على

راس الشيشة بنفسه ، و عند خروجنا من القهوة طلبت من أحد الشباب أن يوصلني معه و إذا الياباني ورانا يطاردنا باللموزين ، بس أنا قلت في نفسي هذا أكيد من

الموساد لابنا و لا لاب شارون يوم نشبه بالغوريلا ، و ذكرت الفنان الشهيد ناجي العلي رحمة الله عليه ، المهم نزلت في الحارة و اختبأت في أحد الأزقة و في ايدي

مربوع ( عبارة عن خشبه على شكل متوازي أضلاع تستخدم في بناء السقوف ) مستعد لهذا الوغد الموسادي ، و جاءت اللحظة المرتقبة فهجمت على الرجل

بالمربوع فخاف و قال في نفس واحد و هو يرفع بطاقة في وجهي : مستر فوجي ، الرئيس المستقبلي لشركة كونامي .

قلت : طيب و المطلوب

قال : نجاحي في انتخابات الشركة يعتمد عليك

قلت : عليّ ، كيييييف

قال : عرّب إلينا ( ميتل جير 1)
قلت : الظاهر أنى عطيتكم وجه يا ليابانيين ، و ما في غيري في هالبلد

قال : بليز

قلت : أعوذ بالله من إبليس الرجيم

قال : كم دفع لك مستر سايتو ؟؟؟

قلت : استح على وجهك ، شو هالناس الماديين هاي ، تركته و دخلت البيت
المسكين ظل طول الليل بره في البرد و المطر ،

و يقول : مساكين إحنا الله لينا ، بس مستر سايتو يساعدوه العرب ، إيه الله كريم
و قام يغني أغنية ميتل جير الحزينة ، يوم تنصاب ميرل ، بصوت شجي ، فعوّر
بفادي فدخلته المجلس و أعلنت موافقتي

و الحين باستعد لأعرّب النسخة الإنجليزية نفس الأحداث بس بالعربي ، فيا شباب اللي عنده استعداد ، انتقاد ، اقتراح ، تعزية ، اهداء ، كل شئ يطب معانا في المعمعة ، لا يستحي ترى المجد في انتظاركم ، نبدي بالحلقة الاولى :

سالم أبو داوود
06-08-2001, 08:00 AM
الشخصيات حسب الظهور
سولد سنيك : الاسطى حسونة القاسي
الكونيل : زغلول باشا
الدكتورة نيامي : الدكتورة عطيات

في غرفة التحقيق السرية :-

الاسطى حسونة ما عليه إلا قحفية و فانيلة ام سير و اوزار فقط لا غير ، و اثار الضرب بالجزمة بادية على جسمه و ظهره و بدنه و متبهدل اخر بهدلة .
يدخل عليه زغلول باشا و هو مبسوط و يضحك و آخر فرفشة

الباشا : ازيك يا واد يا آسى (قاسي) يا حسونة ، يعني يا رجل من زمان مشفتكش ، مش عيب عليك تنسى حبايبك يا ااااااسيييي .

حسونة : آه منك ، أنا كان لازم اعرف من الأول انك ورا البلاوي دي كلها .

الباشا : الله ، يا وله يا آسي ، دي برضو طريقة تقابل بها رجل كبير قد ابوك يا واد يا حسونة يا بتاع الانانوووووو .

حسونة : أنت عاوز مني إيه ، الله ، إيه الارف ده ، الواحد ميعرفش يرتاح في بيتهم و إلا ايييييه

الباشا : مشتاق ليك يا حسونة بس ، و عاوز اشوفك و ارحب بيك ، فيها حاجة دي

حسونة : مشتاق ليّ ، باه تجيب شوية حوَش و يبهدلوني في الكفر قدام الناس و الخلق و تقول لي مشتاق

الباشا : أنا عارف انهم كانوا آسييين معك ، بس معليش امسحها فيّ المره دي

حسونة : اسيين معاي ، دا شيخ الغفر عبد المعطي الزفت قطع الجزمه بتعته على جتتي

الباشا : معليش قلت لك ، إحنا في ورطة كبيرة ، و أنت بس اللي تقدر تخلصنا منها ،

حسونة : بس أنا فنشت من فرقة (( حبربش )) من زمان و خلصت من أرفك و اخلصت من شلتك ، و بالوقتي محدش يقدر يأمرني ، لا انت و لا غيرك كمان

الباشا : غصبا عليك حتأخذ الأوامر الجديدة ، أنا عرفك يا وله يا حسونة يا آسيييي

الدكتورة عطيات : احم ، احم ، دستور يا اللي هنا

حسونة : الله من هناك ؟؟ ، هي فرجة ببلاش و إلا إيه في يومكم اللي مش حيعدي

الباشا : دي الست الدكتورة عطيات رئيسة العيادة الخاصة بفرقة (( حبربش )) ، و خبيرة كمان في علم الجينات الوراثية
حسونة : وحدة ست و خبيرة كمان ، اهلا يا حلوة ، ازيك ، الله أنت مكسوفة و إلا إيه ، أنت مش عسكرية و إلا إيه

عطيات : لا يا حسونة الآسي ، أنا مدنية ، جابوني من ATGC علشانك مخصوص يا آسي

حسونة : يطلع إيه الايه تي جي سي ، دا كمان ؟؟ أكله يوناني و إلا إيه

الباشا : أكلة إيه و هباب إيه ، يا حبيبي حسونة الايه تي جي سي ، ده هو الخباز اللي يفطروا فيه فرقة (( الحبربش )) ، بتشتغل فيه الدكتورة عطيات بعد الظهر ، بعد ما تخلص شغل في العيادة

عطيات : استعد يا آسي للحقنة دي ، مش حتعوّرك كتير

حسونة : حقنة إيه ، شوفوا لما أقول لكم ، أنا صايع ، انا اضيعكوا ، كلوا إلا الحقن

الباشا : عبد المعطي ، يا شيخ الغفر ، امسكوه خلوا الدكتورة عطيات تديه الحقنة و خلصونا باه

الشباب مسكوا حسونة القاسي ، و بالكاد الدكتورة عطيات استطاعت تحقنه

حسونة و هو يعيّط : الله ينعل ابوكي انتي و الباشا زغلول كمان

و إلى اللقاء مع الحلقة الثانية
مع تحياتي أبو داوود

سالم أبو داوود
13-08-2001, 08:32 PM
الحلقة الثانية :

الباشا ( الكونيل) : خلاص يا وله يا حسونة الاسي ( القاسي) ، حنتكلم جد باه و إلا إيه ، شوف قبل خمس ساعات كبار الجنرالات المسلحين احتلوا جزيرة اسيوط على سواحل الاسكا

الاسطى حسونة القاسي ( سوليد سنيك ) : مين الجنرالات المجرمين دول ، قولي و لا يهمك يا اكسلنس

الباشا : الجيل المطور من القوات الخاصة ، التي تقاد بواسطة شلة ال ( حبربش)

حسونة القاسي : شلة الحبربش ؟؟؟

الباشا : امبارح جم شلة الحبربش لواشنطن ، و طبوا على الريس كلنتون و هو يفطر الصبح بقوارع و فول و طعمية ، و قلبوا عليه البيت الأبيض فوق تحت

حسونة : يستاهل الندل

الباشا : و أرعبوا الشغالين في البيت الأبيض

حسونة : الله يلعن الجميع

الباشا : و بهدلوا الريس كلنتون و خلوه ما يسوا بصلة

حسونة : يا زين ما سووو

الباشا : و خلعوا قلوب الحريم ، مرات الريس هلاري و سكرتيرته مونيكا و بنته ، كلهم جاهم انهيار عصبي

حسونة : يا بعد جبدي ، لا ، هدولا الحبربش مصخوها ، أنا ما أقدر اسكت على الظلم وين الاسكا وينـــها

الباشا : شلة حبربش عندها طلب واحد ، إذا ما نفذ حيطلقوا سلاحهم النووي جديد

حسونة : سلاح نووي مطور أكيد.

الباشا : سلاح نووي مطعم بمحفزات شديدة التفاعل زي الحلاوة الطحينية مخلوط معاه شوية برسيم و شوية ملوخية بالارانب يعني حيعيش العالم في كارثة كبيرة إذا انطلق السلاح !!!

حسونة : يا حلاوة دي اللعبة احلوت اوي .

الباشا : و الادهى من كده أن جزيرة أسيوط صارت مفاعل نووي كبير و كمان محاط برقابة و سرية كبيرة اوي اوي

حسونة : الكلاب ، شلة حبربش سطت على السلاح النووي ده و حيدمروا العالم .

الباشا : بالوقتي ، حسونة ، عندك مهمتين تعملهم مفهوم ، اولا : حتنقذ بيومي فراش مدير شركة شبشب للصناعات النووية و السواق لشركة البقرة الضاحكة لصناعات الآلات الذكية و الفحم و التبغ و التتن و مشتقاته( شحاته) لان شلة حبربش آخذتهم كرهائن

حسونة : بيومي ( الفراش) ، و شحاته ( السواق ) خوش رهاين ، باين على شلة حبربش انهم اذكياء اوي اوي

الباشا : المهمة التانية ، اكتشف لينا مقدرة شلة حبربش على إنتاج و إطلاق السلاح النووي المطور ، و إذا
كانوا صحيح حيعملوها امنعهم و اكسر رقبتهم كمان و جيب السلاح النووي ده علشان نقدمه هدية لريسنا كلنتون في عيد ميلاده ، و أنت اللي حتفجأ الريس و ترمي السلاح النووي في حضنه و هو حينبسط و يمكن يديك تلاته جنيه مكافأة

حسونة : اعقب ، ما باقي إلا أنا أبيع نفسي علشان ثلاثة جنيه ، قول ثلاثة دولارات اشوا ، أنا مستقيل

الباشا : حسونة يا آسسسسي ، اسمعني

حسونة : لايمكن ، أنا ابيع نفسي ، أخذ السلاح النووي من شلة حبربش و اعطيه لكلنتون ،
ما أخس من ال ( ح م ا ر ) إلا المنفلت

الباشا : مش عاوزينك تجيب حاجة ، دمر السلاح النووي و خلصنا باه

حسونة : لا يمكن

الباشا : علشاني يا حسونة

حسونة : امبسبل ، ما يجوز

الباشا : علشان تشفا مرات الريس هلاري و بنتها و كمان السكرتيره مونيكا من الصدمة العصبية اللي كان بسببها شلة حبربش

حسونة : شوف يا فندم حسونة و عيون حسونة في خدمة الإنسانية و البشرية ، امال إيه هو الحرب لعبة و إلا إيه.

إلى اللقاء في الحلقة القادمة مع تحياتي أبو داوود

سالم أبو داوود
27-08-2001, 03:02 AM
الحلقة الثالثة :-

الباشا ( الكونيل ) : بالوقتي عندك اي سؤال يا حسونة يا آآآآآسي ، قبل ما تروح ؟

حسونة القاسي ( سوليد سنيك ) : راحت روحك اروح فين ، مين قال اني موافق !!

الباشا : و انته كل شويه ليك راي ، شوف انا حأقولك التفاصيل و انت حر في رأيك تروح او تروح

غصبا عن والديك تروح

حسونة : ايه البلشة دي ، طيب يا فندم ممكن شوية تفاصيل عن المعامل النووي ؟؟؟

الباشا : ده المعامل كان أصله مطعم فول و قوارع و كلاوي ، صاحبه فلس و قال يسترزق الله في مشروع

ثاني ففكر في معامل نووي ،

حسونة : ما شاء الله و نعم المشاريع هالايام ، ما علينا كمل ؟

الباشا : المشكلة ان المعامل ده ، يحتوي على قاعدة ارضية محكمة استعصت معاها كل اجهزتنا المتطورة

و كمان علماء الذرة بتوعنا مع كل الامكانيات العلمية مش قادرين يعرفوا بيحصل ايه داخل

القاعدة دي .

حسونة : فقلتم احنا بحاجة الى حمار يروح هناك و يخاطر بنفسه علشان يعرف ايه الطبخة اللي بتنطبخ

جوا القاعدة ، و اذا عاش يجيب معاه من هناك برسيم قصدي تقرير عن اللي يحصل هناك

الباشا : يا سلام عليك يا آآآآآسي ، بديت تفهم الحكاية

حسونة : آه يا المصلحجيه ، صار لي ستة شهور مو محصل وظيفة قاعد في البيت مع المعيز بتوعي لا احد اتصل

و لا احد سأل و احد قال بيكرم الفقير الى الله حسونة القاسي ،،، الحين جايين تركضوا ايه

الدنيا مصالح ، زي ما قال الشاعر الفرنسي اسكاي لولو :

لو كل من جا و نجر ما ظل في الاسكا بقر

الباشا : لا ، خذها ببساطة زي ما قال الشاعر الايطالي ديفنشو درانتي :

السحن سحن بو هاتو الواد لابوه يا عيني الواد بيعيّط الحقوه الحقوه

حسونة : لا ، زي ما قال الشاعر الاسباني بربروسا سكوانتي :

قلبي من الحب اكثرت مطباته

الباشا : و اللي يبي قلبي ياخذه على علاته

حسونة : علته علة شلحة ملحة

الباشا : معورة خاصرتي و الليل ما اباته

حسونة : صح السانك

الباشا : شكرا ، تدري حسونة تبغى لينا نطلع البر هالايام

حسونة : لبيك و انا ابو العيال ، قــــهوة يا صبي

الباشا : الله يأخذك يا حسونة ذكرتني بأيام شبابي ، ما علينا الخطة كيف نرميك في الجزيرة

حسونة : ( بصوت منخفض ) رماك الله في جهنم

الباشا : بتوشوش نفسك بتقول ايه يا زفت يا حسونة

حسونة : لا و لا حاجة ، اقول الله يطول في عمرك ،،،

الباشا : فكرت ، المهم الخطة انته حتروح الى كفر المخابيش مشي على رجليك و هناك حتقابل المعلم

المخربش و قول ليه ذوّق الهوا و الا بعده ، و بيرد عليك من زمان و طارت الطيور بارزاقها

تقول ليه : عجل تبغى لينا ريش علشان نطير و اياهم ..

حسونة : حشا هاذي مي خطة ، كان مو هالشيبة يرمينا في تنور لو شئ و يورطنا

الباشا : يا زفت يا حسونة انتبه ، بعدين بوديك و انته متنكر بريش فراخ بحنطور يجره حمار الى

النيل و انته ارمي نفسك في النيل و اسبح في تجاه سفينة في تجاه

الشمال الغربي و هناك بناخذك الى المحيط الهندي و بنرميك على بعد 6 اميال تسبح في

البحر بتطلع لك غواصة اركبها و هي بتوديك الى الاسكا

حسونة : السباحة اكثر من ركوب السفن ، الله يستر بس ,,

الباشا : و كمان الغواصة ما تقدر تقترب كثير من الجزيرة لا تنكشف لذلك ، حتنطلق بمركبة مائية

معدة لشخص واحد ، و طبعا اجهزة الرصد بتاع شلة حبربش حتكشفك لو اقتربت بالمركبة من

الجزيرة

حسونة : يعني ...

الباشا : يعني حتسيب المركبة و انته على بعد 12 كيلو متر من الجزيرة و تسبح في مياه الاسكا

المثلجة

حسونة : لحد كده و كفاية باه مرمطة عاوزيني اسبح في مياه حرارتها تحت الصفر يا خويا

الباشا : يا وله يا حسونة احنا عاملين احتياطاتنا ، حنديك لباس خاص و انا شخصيا حاديك

قزمتي السفتي و كرفتتي بتاع ايام شبابي و كمان قحفيتي المخرمة

حسونة : يا فرحتي !!!

الباشا : و كمان اللباس ده مجهز باحدث المعدات التكنلوجيا ،، ابسط يا عم عندك بالوقتي قحفية

الباشا ذات نفسه

حسونة : و يفتخر بعد ، و يش رايك ، تجي معاي او تخلي كم واحد يجي معانا

الباشا : لا لا ، هاذي العملية في غاية السرية و لا ينفع اكثر من واحد يقوم بيها ، و انا ما اقدر

اترك القيادة و التوجيه لشخص اخر ، فأنا افيدك اهنا اكثر

حسونة : ( يتكلم في نفسه ) قول خايف احسن

الباشا : شوف يا حسونة ، اول ما توصل الى الجزيرة بأتصل بك بالجوال و بصير عندك رقمي

حسونة : ايه بنطلع من هاذي العملية بجوال على الاقل

الباشا : الجوال عائلي لعشرة ارقام بس

حسونة : اخرب بيوتكم ، بخيلين حتى على جوال ، ايه و بالنسبة للاسلحة

الباشا : اكيد احنا حنزودك باسلحة و معدات ، بس لان هاذي المهمة سرية للغاية حنديك اسلحة

متطورة بدون موافقة رسمية ، فلا تقول لاحد و لا حتى لكلنتون

حسونة : و هو فاضي لي ، انا اقاتل و احارب و هو استغفر الله العظيم ، و تالي يقولوا

و خاصة مونيكا : كلنتون رئيسنا رجل شجاع .. مشكل



الى اللقاء مع الحلقة القادمة ابو داوود

Kasser
01-09-2001, 01:58 PM
بصراحة تصلح مسرحية وش راك تسويها مسرحية بتكون أحسن
الممثلين مصريين ونزلها على البلاستيشن

عماد 18
03-09-2001, 10:40 PM
:D رهيييييييبة يا شيخ نتظر التكملة حقتها بempty الصبر :D
بس على فكرة ياليت المواضيع اللي ما تتعلق بالالعاب تكتبها في المنتدى العام اللي نقلت هالموضوع له لان هناك الناس مروقة لها المواضيع ..

gamemasterجيم ماستر
03-09-2001, 10:56 PM
بصراحة نجاح خرافي

(صح السانك )

Classic Evil
04-09-2001, 02:16 AM
كتب العضو (gamemasterجيم ماستر)
بصراحة نجاح خرافي

(صح السانك )


صدقت

The Hacker
04-09-2001, 08:12 AM
أنا مش منبه عليك يا أبو داوود ألا تثير المشاكل ؟!!:p ;)

E:man
04-09-2001, 04:12 PM
حلوووووووووووووووووووه كمل بسرعه نحن بانتزارك اقصد بانتظارك:D

yousif
05-09-2001, 12:54 PM
حلوة مرة.... :)

gabha2001
05-09-2001, 01:38 PM
تكفى ياابو داود الحق علينا بالتكملة .

سالم أبو داوود
05-09-2001, 11:00 PM
الحلقة الرابعة :

الباشا : تعرف يا سنيك انا اشوف فيك نفسي ايام شبابي ؟

حسونة : ازاي يا فندم ،،

الباشا : كنت شاب طايش ، ما يهمنيش أي حاجة في الدنيا ، واخذ الدنيا تطنيش ، كنت اركب

اترامات ( دراجات نارية) ، و كانت هوايتي التفحيط .

حسونة : بالسيارة ؟؟؟

الباشا : لا ، بالحنطور يجره الحمار ، و اعمل زيطه و زنبليطه في الحارة ، و كانوا الفتيات في

الحارة يشاهدوني و أنا احفـّط ، و اللي تزغرد ( لولولولولولولولولي ) و اللي يغمى عليها ،،،

حسونة : يا بعد جبدي ، ياليتني كنت معاك لو بس الحمار اللي يجر الحنطور انا موافق .

الباشا : و كانوا ، يزغردوا و يصفقوا ، و يشجعوني و يقول : كا هو جا ابو كشه ابو كشه

حسونة (يطبل على الطولة) و الباشا (يغرد) : ابو كشه ابو كشه ابو كشه ابو كشه

حسونة : ابو كشه اهو اهو اهو اهو ، العبيط اهو اهو العبيط اهو اهو ، يا ما نفسي اعيش

هالشعور و الفتيات و تأشر علي و تقول : العبيط اهو اهو العبيط اهو اهو.

الباشا : بس اخلص التحفيط ، اللي تجيب اوتغراف اوقعه ، و اللي تأخذ لنفسها صورة ..

حسونة : معاك ؟؟؟

الباشا : لا ، مع الحمار .

حسونة : يا بخته ، ايه منا و رايح الواحد لازم يحترم الحمير ، ذكرني بعد المهمة بأسس محمية

لحماية هذا الحيوان الظريف من الانقراض ، لان الصيادين مصخوها واجد .

الباشا : انت بتخرف بتقول ايه ، شفت انته في حياتك صياد حمير ؟؟

حسونة : ما عليك مني ، انا ساعات اخرف اذا طريت الحب و الفتيات اتبهدل ، فكمل السالفة ؟

الباشا ( بدأ يتأثر و ينفعل ) : وفي يوم من الايام ، سكنت في حارتنا وحدة ......

حسونة ( وقف على رجليه و بدأ ينفعل و يعلو صوته ) : حلووووووووووووة

قولها قولها لا تستحي ،،،،

الباشا ( بدأت عينيه تدمع ) : آه آه

حسونة ( يقترب من الطاولة اكثر ) : ون ياباشا ون ، ترى الونين يخفف العذاب

الباشا ( اكثر انفعالا ) : و في يوم من الايام ، حضرت عرض التحفيط اليومي بتاعي...

حسونة ( بدأ كانه سيخلع الفانلة ) : الله اكــــــــــــــــــــــــــــــــبر .

الباشا ( انفعاله قّربه من البكاء ) : و اتجهت صوبي وبيدها ....

حسونة ( بدون فانلة و راكب فوق الطاولة ) : أيـــــــــــــــــــــــه ، و بعديييييييييييين ؟؟؟

الباشا ( بدأ بالبكاء ) : وردة

حسونة ( كمن مسه الجنون و بصوت عالي ) : آه ، يا ليتني وردة من زمااااااااااااان !!!

الباشا ( ارتفع بكائه ) : و قدمت الوردة لـ ........ هئ هئ هئ هئ

حسونة ( فوق الطاولة بحالة هسترية ) : لولولولولولولولولولولي ( زغرودة )

الباشا ( بصوت باكي و عال ) : و قدمت الوردة الى الحمار هئ هئ هئ

حسونة ( بصوت عال ) : ون ، ون ، ون ، ترى الونين يخفف الالم

الباشا : طلعت مغرورة

حسونة ( بحالة هستيرية و صوت عال جدا جدا ) : و يا بخت الغروووووووووووووووور

في هذه الاثناء دخلت الدكتورة عطيات

عطيات : ايه ده ، ايه المسخرة دي يا باشا ، دا صوتكم واصل الشارع ، خلص معاه التعليمات دا

فات خمس ساعات من المهلة اللي اعطيتها شلة حبربش للحكومة ، و انتون بتهبببو ايه

الباشا : لا انا كنت بأديه دروس في الاسعاف الاولي من الاصابات الاشعاعية .

حسونة : خصوصا اشعاعات المغرورين ، يا حلوة

الباشا : بس يا واد يا زفت ، الوقت و المهلة حتخلص ، و انت حتهرج

حسونة ( يقول في بصوت منخفض) : الدكتور عطيات فشلته ، قام يحط اللوم فيّ .

الباشا : بتتوشوش ، بتقول ايه ؟

حسونة : لا ، و لا حاجة بس اقول اهيا المهلة كم شهر ؟

الباشا : كم شهر ، دي المهلة بس 24 ساعة ، و راح منها خمس ساعات و حضرتك مش عاوز

تفهم.

حسونة : طيب انت ، تمثل مين في العملية دي ؟

الباشا : انا امثل طبعا الحكومة ؟

حسونة : يعني من هو المسئوول الكبير عن العملية ؟

الباشا : الرئيس ، بيل كلنتون ، بكل شرف !!!

حسونة : زين ، ما دام ان بيل اللي انته نافخ به ريشك هو الرئيس الكبير للعملية ، بسيطة نروح

ليه ، و نحطه في الصورة و نعلمه بالقصة و نطلب ان يعلن حالة الاستنفار القصوى

للقوات الاميركية ، ،،،

الباشا : ما عدنا دليل ملموس عن مصداقية شلة حبربش و حقيقة مزاعمهم حول السلاح المزعوم

، بس كم شريط فيديو ، و هذا مو دليل كافي ، يعني باللغة الشامية مافي شئ محرز ؟؟

حسونة : كل هالسرية و القلق و الخوف و تقول ان ما في شي محرز ؟؟؟

الباشا : بأقول لك شئ ، بس السر في بير ؟؟؟

حسونة : شوف يا باشا ، انت اعترف و قول و اكيد السر في بير ؟؟؟؟

الباشا : اعترف بإيه ، يا واد يازفت انته ،،،

حسونة : انك بتروح البيت الابيض ، بس دلاعة ، علشان مونيكا يا سربوت هاههاهههه

الباشا : حسونة انا اكتشفت ان الحمار اللي كان عندي ، كان اذكى منك ؟؟؟

حسونة : ( يقول بصوت منخفض ) بدليل ان الشابة اعطته الوردة و ما عطتك اياها ، نعم قول

ويش السر .

الباشا (بصوت منخفض) : حماتي تروح كل مغربية البيت الابيض ، تقعد وايا هلاري المدام بتاع

الرئيس ، تشرب معاها غليون ( قدو) و فنجانين قهوة، يعني تعرف انت طبايع الحريم .

حسونة : ايه ، طبع خسيس ، و يجيبوا في سيرة خلق الله ، و لا يخلوا لا فلانه و لا علانه .

الباشا : يا سلاااااام عليك يا آسيييييييي ، انته اذكى الاذكياء في سوالف الحريم .

حسونة : ( بصوت منخفض ) طالع عليك في شبابك ، ما علينا كمل ؟؟؟؟

الباشا : تقول حماتي ، ذاك اليوم هلاري متغيرة ، يعني ما تشفط في الغليون بقوه ، و الله العادة

هي تحرق الحجر حراق ، و عيونها حمرة من البكاء ، و الوجه اصفر و شكلها ، ما

نامت طوال الليل ، بس قاعدة متماسكة علشان لا تحرج حماتي و...

حسونة : يا بعد جبدي ، هاذي التضحية و الا بلاش ، زي الشمعة تحرق نفسها علشان تضئ

للاخرين ، و هاذي حماتك ما عندها احساس و لا شعور و......

الباشا : يا بهيم ، يا تلخ ، يا بقرة ، يا زفت خلينا اكمل و سيبنا من استنتاجاتك الفاشلة

حسونة : شوف يا فندم ، السبه تلف تلف تلف ، في النهاية تصيب صاحبها و شكرا ، كمل ؟؟؟

الباشا : المهم ، حماتي و هلاري يأكلوا تمر خلاص ، و حماتي ست ذكية ، قامت تقول لهلاري

فيه ايه يا شابة ، احنا حريم زي بعضينا ، قولي يا حببتي ما تكتميش في قلبك كل ده و و و

انت عارف .

حسونة : حفزتها يعني ؟

الباشا : حفزتها ، عليك نور يا آسسسسسي

حسونة : اعرفه هذا النوع من النسوان ، انا سميتهم النساء المحفزات ، و بألف كتاب جديد و

بأسميه ( النساء المحفزات و تلوث البيئة ) ، ايه ما علينا كمل ؟؟

الباشا : و بينما تأكل هلاري تمرة ، انهارت و بدأت تبجي و غصت بالتمرة و....

حسونة : أفا ، يا بعد جبدي ، يا ليتني التمرة اللي غصيتي بيها ،

الباشا ( بانفعال شديد ) : الله يلعنك ، رفعت لي الضغط ، ودي الحين اخذ العقال و قطعه على

ظهرك ، آه يا قلبي آه

حسونة يقرب الكرسي للباشا و يجلسه : استريح استريح لا تنفعل ريلكس ريلكس ايوه كده ايوه

الباشا : المهم ، فهلاري قامت تصيح و تقول انها طبت على كلنتون و مقصوفة الرقبة مونيكا

في المطبخ و هم و هم و هم ... و افهمها انته ،،،

حسونة : ايوه انا فهمت و هم بيشربوا الغليون بتاع هلاري و خربوا طعمه علشان كده هي

زعلانه ، انا افهمها وهي طايرة

الباشا : انت حمار ياله ،،، يا زفت حتقضي علي اليوم شكلك انته ، شوف انا معاي الضغط و

السكري ، اصحا للكلام يا بويااااااا ، اقول لك في المطبخ بعد نص الليل هلاري طبت

عليهم ، تقول يشربوا غليون ، انت اهبل ياله .

حسونة : بس ، انا فهمت القصة ، اما هذه نذالة كبيرة ، و خيانة لا تغتفر , لا و ابشرك انا

اعرفت بالوقتي انتوا بالضبط عاوزين مني ايه .

الباشا : لولولولوولولولي (زغرودة ) ، حسونة فهم حسونة فهم ، يا فرحتي

حسونة : انتون ،

الباشا : ايه

حسونة : تبغوني

الباشا : بغا بوزك ، ايه

حسونة : اغسل

الباشا : انشاء الله نغسلك ميت الليله، ايه

حسونة : عار

الباشا : ايه

حسونة : الرئيس و اطخه عيارين هو و مقصوفة الرقبة مونيكا

الباشا : الله يلعن ابوك و ابو اللي يعتمد عليك ، و الضغط الضغط ، الحقيني يا دكتورة عطيات

بدواء الضغط آه قلبي ، قتلني هالخبل هذا .

و بعد ان تناول الباشا الدواء و ارتاح ، وعده حسونة ان يفتح عقله ،،،،

حسونة : خلاص اوعدك اني ما اتعجل في استنتاجاتي ، و ان انصت لك و اسمع حتى الاخير .

الباشا : يعني صار لي خمس ساعات اشرح لك الوضع ، و تالي تقول بتغسل عار الرئيس ، وين

قاعدين احنا في الصعيد ، و على العموم مونيكا ، من التقارير السرية ، ناوية تهبدل الرئيس في

المحاكم و ...

حسونة ( فز على رجله ) : بس ، افهمت و تبغوا تداروا على الفضيحة ، قلتوا ما في غير الحمار

حسونة نخليه يتزوج مونيكا و يستر على الموضوع ، لكن لا ، مو حسونة اللي ينضحك عليه

بهالسهولة .

ما كمل حسونة كلامه الا الباشا استجن و قام يضحك و يبكي بشكل هيستيري و قام ينتف شعره و

يصرخ و يقول : ابيييييييييييييها ( زي المجنون اللي في درب الزلق )

و جاء الممرضين مال مستشفى الامراض العقلية و اخذوه على هذه الحالة ، و حسونة يشيل

معاهم وهو يقول : ما عليه اجر و عافيه يا باشا ، هم السابقون و نحن اللاحقون ، لا اله الا الله ،

محمد رسول الله ، ايه الله الدايم و هو الدايم و لا دايم الا الله ،،،،،هوا في ايه.

و الى اللقاء في الحلقة القادمة و دمتم

النهاية


بعدد كل حرف من هذه المشاركة و كل نقطة و كل كلمة الف الف شكر ، لجميع القراء

و الاعضاء و بالخصوص :

كاسر الالعاب ، عماد 18 ، و جيم ماستر ، evilneverdie ، The Hacker ،

E:man ، mr_nice guy ، yousif , gabha2001

و اسف للتقصير و التطويل و ارجوا المعذرة بالنسبة لبعض الالفاظ و انتقادكم مطلوب ، و بس هذا اللي طلع

معي اليوم و سلامتكم جميعا ابو داوود

سالم أبو داوود
16-09-2001, 12:23 AM
الحلقة الخامسة :

بعد ما شالوا الباشا ( الكونيل ) عالعصفورية ، خلا الجو لبطل قصتنا ، منقذ البشرية من اخطار السلاح النووي الجديد ، البطل الاسطورة الاسطى حسونة ( سولد سنيك )

و هات يا ضحك مع الدكتورة عطيات ( نيامي ) ، بينما مهلة الـ 24 ساعة تمضي
و حسونة من نكته لنكته اخرى و لا كأنه شئ صاير

فجأة رجع الباشا بأقصى سرعة و أقصر وقت بعد نصف ساعة من ذهابه للمورستان

الباشا : انته لسه هنا يا زفت

حسونة : يا هلا و يا مرحبا ، اجر و عافية ، ما شاء الله يحيي العظام و هي رميم ،
استريح ، اسمع اخر نكته ، مره في واحد ...

الباشا : جببببب ، يا طايح الحظ راحت ست ساعات من المهلة و انته ، طايح لي
نكت و مسخرة ، قم ، و ين حسونة اللي ما يعطي وجه للحريم ، و ين حسونة
الشجاع اللي ما يجيب خبر لأحد ؟؟؟

حسونة : موجود يا فندم ، انته فاكر اني تغيرت ، لا يا باشا ، انا كنت بامزح معاك
بس يعني انته صدقت اني احب او اتعاطف مع هلاري ، اللعينة ، اللي
غيرت افكارها و مبادئها علشان تصير شيخة في مجلس الحمير الدولي ، و
قامت تحلل دم الاطفال في فلسطين و تتعاطف مع مجرمي بني صهيون ، و
الله طايحة الحظ مونيكا ، لا و تمشي رافعة راسه لا حيا و حشيمة ، بس لو
ابوها صعيدي كان حش رقبتها هي و عشيقها الله يلعن الجميع منهم .

الباشا : امين يا رب العالمين ، ايه كده انته حسونة الاسسسسي اللي انا اعرفه

حسونة : شوف يا فندم ، حسونة هو الواد المخلص اللي انته تعرفه ما تغيرش فما
تخافش .

الباشا : نرجع لموضوعنا ، انا لما قلت عن قصة كلنتون و مقصوفة الرقبة مونيكا ،،

حسونة : الله يلعنهم ،،،

الباشا : ايوه كده يا آسيييييي ، تعجبني ، بس انا قصدي من القصة ان الرئيس في وضع يخليه يسوي أي شئ علشان كده احنا مش عاوزينه يمسك الموضوع لوحده

حسونة : انتو ، انتو مين ؟؟؟

الباشا : وزارة الحرب البنتاغون .

حسونة : بس ما دام فيه تهديد حقيقي ، و يعني انتو بتخرجوا بتصريحات في وزارة
الخارجية و بتعرف وسائل الاعلام العالمية

الباشا : لا ، هذا يعتمد على التقرير اللي انت بجيبه لينا من القاعدة السرية في الاسكا،

حسونة : طيب ليش البنتاغون ، ميت من الخوف ، طالما الولايات المتحدة بعيدة ،
حاليا عن التهديد النووي و انتوا مش متأكدين ، اقول مين معاكم بعد في
العملية ؟؟؟

الباشا : معانا ، احم احم ، الـ DIA ، دكان الخواجة زعبولا لصناعة الجزم و
الشربات بجميع المقاسات و و و ...

حسونة : و تطوير اسلحة الدمار الشاملة ،، انا كان عندي احساس ان العملية دي مش
لله في لله ، هاه ساكت متتكلم يا باشا ، انته اخرست و الا ايه

الباشا : حسونة خلي عندك ثقة في الباشا بتاعك ، انا مش حأسمح لاستخدام السلاح
الخطير في أي غرض سياسي او عسكري ، بالعكس دي عملية لحماية
البشرية ؟؟؟

حسونة : امال الـ DIA بتعمل ايه معانا ، بتصنع لينا جزم و الله حيعمل لينا زعبولا
بتاعهم حلة محشي و الله ايه ،،

الباشا : انته ما عندكش خبرة في التعامل مع المعامل النووية او مع السلاح النووي
فالزاي حتروح هناك بدون مساعدة عالم نووي ؟؟؟

حسونة : يعني هم يزودونا بعالم نووي ، يرشدني من خلال الجوال مش كده و الا
ايه ؟؟؟

الباشا : ايوه ، حترشدك هي من خلال الجوال .

حسونة : هي ، يعني هي وحده ست ؟؟؟

الباشا : ايوه يا سيدي
حسونة : حلوة ؟؟؟؟

الباشا : زي القمر !!!

حسونة : و انا يهمني ، حلوة مو حلوة هذا شئ ما يهمني ؟؟ انا انسان دغري ما
عندي كيري ميري ، اخلص علمني معلومات عنها هواياتها و الموسيقى
اللي تسمعها و المطرب اللي تسمعه ، يعني المعلومات العامة البسيطة
كزميلة فقط ؟؟؟

الباشا : كل هالسئلة و تقول كزميلة ، ما علينا هاك المعلومات :

حسونة : يا الله نبدأ : الاسم

الباشا : زكية زكريا ( ناستاشا رومانيكا )

حسونة : العمر

الباشا : في عمر الورد 30 سنة

حسونة : فرق العمر مو مهم ، ايه الجنسية ؟؟؟

الباشا : اوكرانيا

حسونة : و يش يصير ليها تشيف شنكو مال الاي سي ميلان

الباشا : تصير ليه خالته ، و هي اللي علمته اللعب بالكرة و خصوصا
الكورات الرأسية ، ترى هي تجيد الروسية ؟؟؟

حسونة : ايه ويش اخر اخبار الكاليتشو ؟؟؟

الباشا : ما ادري ، الشوتايم مشفرة عندي

حسونة : يا اخي تصرف ، اكسر الشفرة ، سوي لينا حل يعني ، مي حالة دي .

الباشا : على العموم هي مفتوحة الحين و اليوفي فريقنا ده يا حسونة شكله ناوي .

حسونة : و الست زكية بتشجع مين !!!

الباشا : ما أدري بس اخر مره ، فاز فيها الاي سي و ولد ختها جاب كول ، قسمت
رز بلبن على القسم، يعني تشجع فريق ولد ختها الاي سي .

حسونة : الاي سي ، فريق محترم ، لا انا مش معاك خلي لك اليوفي ، انا مع زكية ،
قصدي مع الاي سي ميلان هالسنة ،، ايه و يش المطرب المفضل بالنسبة
ليها ؟؟؟

الباشا : هي تسمع لعبدالله بالخير ، و احمد عدوية

حسونة : هذا الفن و الا بلاش ، انا من بكره باروح سوق واقف ( الحراج ) باشتري
كاسيتات ليهم ، ايه و هي فين بتعيش بالوقتي

الباشا : اكتب عندك خمسه شارع محمد علي باشا ، شمال غرب لوس انجلوس ،
مسكينة ، ليها قصة مأساوية جدا ، اسمعها يا حسونة ، و حتعيّط :

حسونة ( طلّع المنديل ) : قول يا فندم ، انا محسوب الانسانية كلها

الباشا : زكية زكريا ولدت في اوكرانيا سنة 1970م ، و عاشت مع عيلتها هناك ،
وفي سنة 1980م طبت عليهم كارثة انفجار معامل تشارنوبل بالاشعاعات
الذرية مساكين كانت حارتهم المنصورة على بعد 3 كلم من الخباز قصدي من
المفاعل ،
و في سنة 1990م : توفي والديها و هم يشاركون في تنظيف التشارنوبل ،
فالمسكينة صارت يا كبدي صارت ست وحدانية فرحلت الى اليمن الشقيق
علشان تحترف في مجال النووي و تساعد الانسانية حتى لا تقع لهم نفس
المأساة اللي حصلت ليها .

حسونة ( يمسح الدموع ) : كمل يا باشا ، قطعت قلبي ، كمل ؟؟؟

الباشا : في سنة 1992م التحقت بالـ DIA ،
وفي سنة 1995م : تركت العمل الحكومي و صارت
محترفة في مجال الذرة ، و صارت تكتب لمجلات علمية مشهورة عديدة ، و
منها مجلة ميكي ماووس الشهيرة .

حسونة ( و هو لا زال يمسح دموعه ) : يا سلام هذا الكفاح ، و الا بلاش ايه كمل ؟؟

الباشا : وفي سنة 1996م : فازت بالجائزة العالمية الشهيرة جائزة الاناوي باشا في
مجال الذرة العالمية حسب احصائيات جريدة شلفنطح .

حسونة : يا سلام الواحد بالوقتي حيتعامل مع ناس اكابر ، مش ناس معندهمش حتى
الابتدائية ، لا و محو امية بعد

الباشا : ايه بتقول ايه ...

النهاية

الى اللقاء في الحلقة القادمة

مع تحياتي ابو داوود

عماد 18
17-09-2001, 09:01 AM
بعدي زكية و حسونة ما دامهم يشجعون ميلان :D