المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لينكس إلى الإخوه المشرفين ... بخصوص إعلانات التوزيع - هام

Dr_Maths
14-05-2005, 12:16 PM
الأخوه المشرفون

ما فهمته أن الهدف من هذا المنتدى هو نشر البرامج الحره
وخاصة اللينكس كنظام تشغيل بديل للويندوز
وليس من ضمن الأهداف - كما فهمت - الربح المادى
والحقيقة أننى حصلت على أول توزيعه أستخدمتها من الأخ إنترلينكس
بعد ذلك حصلت على أكثر من توزيعه من الأخ المحترم أنس - دمياط
وكان واضحا أنهم لا يهدفات للربح بدليل أن الأخ أنس أعطانى الإسطوانه بـ 3 جنيه

الآن يحدث عكس ذلك
توجد إعلانات عن بيع توزيعات
بعد الإتصال طلب الأخ 50 جنيه مقابل 6 إسطوانات
بالنسبه لى - والحمد لله - ليست هذه مشكله
لكنها بالتأكيد مشكله لكثير من الإخوه
خاصه من يريد التجول بين التوزيعات المختلفه

لذلك أرجو من المشرفين حذف أى إعلان لا يتضمن صراحه ثمن معقول للإسطوانه
ورجاء من الإخوه المحترمين توفير الإصدارات الحديثه

Inter Linux
15-05-2005, 03:40 AM
السلام عليكم ورحمة الله

Dr_Maths
أنتر لينكس شركة لها مقر وليست فرد يعمل من المنزل دون أن تكون لديه أي إلتزامات مادية سواء إيجار مكان أو أجور موظفين أو مصاريف خدمية كالكهرباء والتليفونات و DSL النت يعني إلخ إلخ
إذا لا لوم على إن بعت لك السيدي بسعر 5 جنيهات وهذا هو سعر معقول ومتفق عليه بين غالبية موزعي لينكس أما بخصوص لجوء بعض الأشخاص لتوفير سيديهات لينوكس بسعر 3 جنيهات وأحيانا 2 جنيه فهم أحرار فيما يفعلون وليس لدي أي إعتراض على مثل هذه المضاربات في السعر والفارق تستطيع أن تلمسه من تصرفنا مع أي عميل يشكو فنحن ملزمون بتغيير السي دي لك في حال كان لا يعمل وهذا فارق بسيط بجوار فروق أخرى مثل أن صورة الأيزو تطبع على حاسب به 1 جيجا رام يعني البفر بتاع الجهاز ممتاز وإن شاء الله الصورة دائما تكون ممتازة
أي توزيعة متاحة للتنزيل من على النت نقوم ببيعها بسعر 5 جنيه للسيدي وتوزيعة مندراك بور باكيدج تم تنزيلها من النت وقد إشتراها من مقرنا القديم والجديد عدد ضخم من الناس بسعر خمسة جنيه للسي دي يعني 30 جنيه بس
إذا كنت بتعمل إعلان لأنس بتاع دمياط مبروك عليك وعليه الإعلان الجديد عن توافر توزيعات بسعر 3 جنيه للسي دي ولا داعي على الإطلاق في توريط إسم شركتنا في هذا الإعلان وأنا رغم وجود عدد 3 مشاركات عن بيع توزيعات لينكس في المنتدى ولم أستخدم هذا الإسلوب للدعاية للشركة رغم جديتنا في نشر نظام لينكس
هذا آخر لنك به إعلان بيع توزيعات لينكس إقرأه جيدا لتعرف أن كل التوزيعات الموجودة تباع لدينا بسعر خمسة جنيهات

http://www.montada.com/showthread.php?t=365069

وأتحدى أي شخص يحضر للشركة ويطلب أي توزيعة من هذه التوزيعات ونطلب منه أكثر من خمسة جنيهات للسي دي

تسمحلي أسألك سؤال من واقع كلامك

والحقيقة أننى حصلت على أول توزيعه أستخدمتها من الأخ إنترلينكس

كانت توزيعة إيه وإشتريتها بكام ؟؟

سؤال تاني من واقع كلامك

ما فهمته أن الهدف من هذا المنتدى هو نشر البرامج الحره
وخاصة اللينكس كنظام تشغيل بديل للويندوز
وليس من ضمن الأهداف - كما فهمت - الربح المادى

أي شركة لابد أن يكون هدفها الرئيسي الربح المادي ( ولا تفتكر الشركات الخاصة بتاخد معونة من الشئون الإجتماعية علشان تتعامل مع الناس بسلوكيات الجمعيات الخيرية وتقوم بتقديم الخمات للناس بهدف الخسارة المادية )
السؤال هو إذكر إسم شركة واحدة في كرتنا الأرضية أو حتى في أي كوكب في مجرة سكة التبانة لا يكون هدفها الربح المادي ؟؟؟ !!!

Inter Linux
15-05-2005, 04:06 AM
ملحوظة هامة : أحد العملاء طلب توزيعة سوزي 9.3 وعددها خمسة سي دي وهذه التوزيعة غير موجودة في أي إعلان لنا على النت علما بأن هذه التوزيعة غير متاحة للتنزيل وإشتريناها من النت بحوالي 37 دولار بمصاريف الشحن وتسلمناها من حوالي إسبوعين ونظرا لأن ثمن التوزيعة غالي أخبرت هذا الشخص أن هذه التوزيعة مشتراه من الإنترنت ولم نقم بتنزيلها لذلك نبيع السي دي بعشرة جنيهات فغضب الرجل وإشترى 1 سي دي لينسباير بمبلغ خمسة جنيهات ومشى وبعد يوم إكتشف أن توزيعة اللينسباير التي إشتراها غير صالحة فقام بإعادتها إلينا وأعطيناه سيدي آخر لتوزيعة لنسباير والحمد لله لو كان هدفنا هو الربح المادي فقط لكنا بعنا لك خمسة سيديهات بسعر خمسة وعشرون جنيها معلش إنت الوحيد اللي سأل عن سوزي وماشترهاش وفاصل وأنا للأسف الشديد كنت أتمنى لو كانت التوزيعة متاحة على النت كنت بعتهالك بسعر خمسة جنية زي باقي التوزيعات
بس للمعلومية رغم إقتناعي بأن خيركم من تعلم العلم وعلمه والدال على الخير كفاعله لكن بنك مصر الله يخرب بيته خصم من حساب كارت الإنترنت الدولار بسبعة جنية
يعني أنا أشتريت سوزي من شركة هدفها الربح وبمبلغ كبير وانت مستخسر تدفع 10 جنية في السي دي بذمتك لو كان السيدي عليه شوية كليبات من بتوع نجلا وهيفا وهزو كان يبقى رخيص
نظرا لأنك زعلت وأكيد ممكن حد تاني يزعل لو طلب توزيعة سوزي لينكس 9.3 اللي دفعت فيها مبلغ محترم أقسمت أن لا أبيع هذه التوزيعة أبدا وألا أنسخها أبدا مهما كانت الأسباب حتى لا يتهمني أحد بمثل هذه الإتهامات الباطلة

Dr_Maths
15-05-2005, 11:05 AM
يا سيد إنترلنكس - أرجو أن تكون النقاط التاليه واضحه

- أولا أنا ذكرتك أنت والأخ أنس كمثال للناس المحترمين
وأنا لم أتشرف لا بمعرفتك ولا بمعرفة الأخ أنس
والتوزيعه التى أشتريتها منك - ماندرك باور باك - وكذلك التوزيعات
التى إشتريتها من الأخ أنس كلها أحضرها لى أصدقاء
فأنا لم أقابل أى منكما وليس هدفى الدعايه لأحد

- بخصوص الربح المادى
أنا لم أقل أنكم جمعيات خيريه
وأرجو منك الإبتعاد عن أسلوب السخريه فى المره القادمه
وبالطبع لا بد من الربح
ولكن ما أرجوه ألا يكون الربح من ثمن الإسطوانات
هذا يساعد أكثر على نشر اللينكس
وأنت تعلم طرق الربح الأخرى والتى تزداد بإنتشار اللينكس
ثم أن هنا مغالطه واضحه
حضرتك إشتريت سوزى بـحوالى 260 جنيه
طبعا إنت حر تنسخها بالسعر الذى تراه
ولكن لو حضرتك نسختها لـ 11 واحد بـ 25 جنيه فإنته أخدت فلوسك
وكل ما بعد ذلك هو مكسب

وعلى كل أنا شخصيا حصلت على نفس النسخه بـ 25 جنيه
من أخ - لن أذكر أسمه حتى لا تكون دعايه

- أما بخصوص
"لو كان السيدي عليه شوية كليبات من بتوع نجلا وهيفا وهزو"
فللأسف ليس عندى وقت لهذه الإسطوانات
وأرجو أيضا أن يكون الكلام أكثر إحتراما فى المره القادمه

الحقيقه كنت أفكر فى إختيار توزيعه مناسبه وكتاب مناسب
وعمل دوره تدريبيه فى الكليه التى أعمل بها
ولكن الآن أفكر جديا بالإكتفاء بالويندوز

Abo_mariam
15-05-2005, 11:38 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة الاحباء
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هل تسمحون لى بتعليق صغير

اول احتكاكى مع لينكس كان من حوالى 3 سنوات وقد كانت توزيعة ملحقة بمجلة وبالتالى اخذت فى التعرف على لينكس فقط مقابل ثمن هذه المجلة

ثم بعد ذلك قمت بشراء توزيعة ماندراك 9.2 من احد الاشخاص - ليس من منتدانا هنا ولكن فى منتدى آخر -
طلب منى فى الاسطوانة عشرة جنيهات يعنى 30 جنيه

وقمت بالشراء وقد كنت سعيدأ للغاية لماذا لأنى اريد ذلك اريد ان استخدم لينكس

قبل فترة كنت لا املك اشتراك ADSL ولكن بمجرد بداية الخدمة سارعت بتنزيل معظم التوزيعات واقدمها لكل من يريد - ولا آخذ اى شئ لأنه هة من يقوم بحرق الاسطوانات على نفقته عند واحد آخر لانىى لا املك رايتر حتى الآن

كل ما استطيع عمله ان ازودهم ب iso وهم يقومون بعد ذلك بالنسخ بالمجان للجميع

ذلك لأنى لست بشركة او منشأة تجارية هدفها الاساسى الربح ثم نشر المعرفة
وليس معنى ذلك ان اى منشأة غير محقة فى تقاضى ما تراه مناسباً للخدمة التى تقدمها - هنا سعر الاطوتنة -
وانا كعميل هناك لدى العديد والكثير من البدائل ثم أختار ولكن لا الوم اى شركة على السعرالذى تطرحة لخدمتها

وبالنسبة لأخونا الجميل جداً انترلينكس لو كنت ساكن قريب منكم اكيد كان هيحصل تعاون كبير بينا ولكن
ها نحن نلتفى وقتما نشاء على صفحات منتدانا العزيز

وجزاكم الله خيراً
وآسف على الاطالة

linux11
15-05-2005, 11:59 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا مش عارف اقول ايه بالضبط ولكن لا حول ولا قوة الا بالله الأخ دكتور ماس دكتور الرياضيات التطبيقية زي ما بيقول او بتحضر رسالة دكتوراه يعني راجل (mathematician) فالمفروض يكون عقلك اكبر من كده وتبص للأمور من زاوية تانية غير الزاوية الضيقة ديه انت عارف مين القائم علي موضوع بيع اللينكس وتوزيعه شباب يعني بالعربي ملهومش دعم مادي عندهم فكر و علم عاوزين يطبقوه قولي بالله عليك يطبقوه ازاي ولا ساعتها قولي مش مشكلتي يبقي اسف اقولك انت كده اناني مبتحب غير نفسك والقضية مش قضية برامج حره ولا غيره وانت تعلم تماما لو كنت يعني بتعرف لينكس ان فيه حاحة اسمها توزيعات مجانية وتوزيعات تجارية يبقي اما انا او الأخ انتر لينكس واي اخ من الاخو هنا في المنتدي اللي لاشك لحظة انهم كلهم محترمين نوفر لك التوزيعات المجانية بخمس جنيهات اظن ده مش كتير اعتبره ساندوتش ماكدونالس اذا مكنتش مقاطع اما ابالنسبة للتوزيعات التجارية عاوزها ادفع فلوسها ولا برده عاوزنا احنا ندفعلك فلوسها وتقول ارجو من الأخوة المحترمين توفير الأسطوانات هذه فيها صيغة تعريض بكل الأخوة التي تتقاضي ثمن مقابل الأسطوانات هنا في المنتديوطبعا ده مش اسلوب لائق بيك زي ما بتقول يا mathematician وزي ما الأخ العزيز انتر لينكس قال انا مش هفسر اكتر من كده كم نعانيه في الحصول علي مثل هذه الأسطوانات يبقي في الاخر لايمكن التسوية بين الأسطوانات المجانية والاسطوانات التجارية

Dr_Maths
15-05-2005, 01:08 PM
فيما يخص الكسب المادى أرجو إعاده قراءه مشاركتى الأخيره
ففى كل الأحوال من يبيع بأى ثمن يكسب - وهذا حقه

والحقيقه كنت أتمنى الإستمرار فى هذا الحوار
ولكن للأسف عندى سببين يمنعان ذلك
أولهما الوقت الذى لا يسمح
وثانيهما أننى قررت الإبتعاد عن اللينكس نهائيا
وبارك الله لى فى الويندوز

dr_tux
15-05-2005, 02:19 PM
أولا: لا أدرى ما هذا كل شخص لا يعجبه شئ يقول حسنا لن أستخدم لينكس سأعود الى الويندوز وكأنه يعاقبنا
نحن هنا لأننا نحب أن ينتشر لينكس لترتفع أمتنا وتقوم من رقدتها ونتخلص من محتكرى العلم والتقنية
واذا لم يعجب شخص ما أى وضع فليغيره بنفسه
احصل على الإسطوانات ووزعها كما تريد لا أحد يجبرك على شىء فهنا المصادر المفتوحة هنا الحرية
تريد بيغها بآلاف الجنيهات أنت أيضا حر ولكن لا تحتكر المعرفة

dr_tux
15-05-2005, 02:22 PM
ثانيا: بخصوص التوزيعات التجارية
هل تسمح الشركات بإعادة توزيعها؟
أرجوا ألا يسئ أحد فهمى فأنا لم أحصل على أى توزيعة تجارية من قبل ولا أعرف ما هى رخصة توزيعها

linux11
15-05-2005, 03:08 PM
سبحان الله انت بتهددنا متسيب اللينكس واحنا مالنا انت اللي خسرت مش اللينكس اللي خسر انا مش عارف رسالة دكتوراه ايه اللي بتحضرها هوه فه معلومة بتقدر تحصل عليها من اجل الرسالة من غير ما بتدفع تمنها ولا انت اظاهر عاوز كله ببلاش مع السلامة عيش حياتك مع بلاجيتس وما يكروزفت

:ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao:

ashrafarsenal
15-05-2005, 07:28 PM
السلام عليكم
how are you linux 11 i'm the one who bought (linspir) .i must confess the company is great but it is far away from i live . ana wallah kan nefsy buy el linspire 9.3 but i didn't have 50 pounds in my wallet this time . and i can't ask my father to loan me this kind of money (el salaf talaf we el rad khesara) .
3omoman there site on net that sell cd games in egypt and they have a very gerat delivery way . they are contracted with some kind of company . if i buy 2 cd from them (cd is for 7 pounds :02:) they send this cd by the company so i pay the delivery guy (14 pounds + 5 pounds masarif sha7n) i think if you could make this in you company it would be beautiful . we 7atsahel 3ala nas keteer el meshwar .

Inter Linux
15-05-2005, 09:04 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لكل الأخوة اللي تفهموا الموضوع بعقلانية أحسدهم
عليها والحمد لله أن مصر بلدي لازال بها بعض أصحاب العقول الراجحة

دكتور ماث أظن أن الأخوة الكرام قامو بالرد المناسب عليك ولذلك
سأكتفي مؤقتا بما قاموا به

الأخ الكريم Abo_mariam جزاك الله خيرا على ردك العقلاني الرائع

الأخ الكريم dr_tux شكرا على ردك الجميل وعلى تواصلك معنا وأخيرا
يأخي إقرأ رخصة السوزي لتعرف أنك يحق لك طباعتها وتوزيعها
كيفما شئت لكن عليها بعض البرامج مثل الجافا والريل بلاير عليهم حظر
في توزيعهم رغم أنها برامج مجانية لكن لازم تقوم بتنزيلهم من الإنترنت
من الموقع الرسمي لهذه البرامج ( شغل أمريكان)

أخي الكريم linux11 مش عارف أشكرك إزاي بس بجد أنت قمت بما
هو أكثر من اللازم لدرجة أنashrafarsenal بيكلمك على أساس أنك أنا
ملحوظة هامة أنا بحسدك على كمية التوزيعات ونوعيتها وعلى أقراص
التعليم كمان حسد جامد عابر لوصلات وراوترات وسيرفرات الإنترنت
( بجد مجموعة رائعة ) ربنا يوفقك

أخي الكريم ashrafarsenal يبدو أنك إختلط عليك الأمر
وظننت أني والأخ linux11 شخص واحد
ربما بسبب أنه يكتب باللون الأزرق مثلي
وبخط كبير وربما لنقده لمشاركة الدكتور لكن
أؤكد لك أنه ليس أنا وهذا لنك به إعلان خاص
بالأستاذ linux11
http://www.montada.com/showthread.php?t=372927 (http://www.montada.com/showthread.php?t=372927)
الذي يذكر فيه أنه ليس من القاهرة بل من مدينة
طنطا وعموما أي عضو سيتصل به سيعرف أنه
ليس أنا ولست بحاجة لهذا التموية في التعامل
مع المنتديات نظرا لأن مكسبي الحقيقي من
الدورات لا من بيع أقراص لينكس وكل من
يوزع ويبيع توزيعات لينكس يعلم تماما أن
الدخل منها لا يغطي مصاريف إشتراك
الإنترنت فما بالك بباقي مصاريف الشركة
وعموما الرجل لديه أقراص لم أسمع عنها من
قبل فما بالك بالإعلان عن بيعها وهذا رابط آخر إعلان لي وبه التوزيعات التي أقوم ببيعها

http://www.montada.com/showthread.php?t=365069 (http://www.montada.com/showthread.php?t=365069)
وأخيرا شكر للجميع حتى للدكتور الذي غضب دون تفهم لطبيعة الحالة
الإستثنائية :p للتوزيعة الإستثنائية :09: التي أراد الحصول عليها بصورة
إستثنائية :p وبسعر إستثنائي وبالطبع شكرا لكل الأعضاء الإستثنائيين :p
المشاركين هنا والسلام :ciao: :ciao:
:p

ashrafarsenal
16-05-2005, 12:43 AM
Sorry for the la7'bata interlinux . by the way i got a link for suse 9.3 and xandros os3 deluxe edition on bittorrent . but it is so big in size . mayenfa3sh te3mel discount bema'an el noskh ba'at downloadable .
thanx in advance

ashrafarsenal
16-05-2005, 12:47 AM
There is the links if any one like to download them .in the attachment .

linux11
16-05-2005, 06:56 PM
جزاكم الله خيرا ياخ انتر لينكس وكل الاخوة الاعزاء وبعد كده كل واحد يختارلوه لون عشان محدش يفكر حاجة تاني والله انا ما عملت غير الواجب

nosmoking
16-05-2005, 10:25 PM
وثانيهما أننى قررت الإبتعاد عن اللينكس نهائيا

وبارك الله لى فى الويندوز

انت زعلت يا دكتور معلش امسحها فيا المره دي

اول حاجه لازم تعرفوها الاعلان في المنتديات على العموم بيعمل مشاكل مع الاعضاء يا ريت نفهم يعني ايه اعلان لما اجي اعمل دعايه لمنتج يجب ان لا اقارنه بمنتج آخر ليه؟؟؟؟

اقول لكم ليه

طالما ان الاعلان وراه منفعه -كيكه لازم تتوزع على الكل- ازاي
المنتدى لازم يستفيد من الاعلان
الناس الي اشتغلوا على التوزيعه

طبعا فهمتم انا اقصد ايه

الحاجه التانية لما نيجي نقارن ما اقولش ده من فلان وعلان الاعلان يتكلم عن سعره بس مش عن سعر غيره والا راح تتفسر زي ما حصل مع الدكتور و الانترلينكس

الحاجه الثالثه عدم اللجوء للاسلوب الساخر من المواضيع طالما الموضوع جاد يجب ان يكون الرد جاد ايضا

الحاجه الرابعه عدم الرد على الموضع بعين الانتقام وتبين نقاط الخطأ للطرف الثاني زي ما عمل الدكتور لان كل منهما أخطأ بموضوعية الرد في هذا المنتدى وخرجوا عن صلب الموضوع وأهداف المنتدى

الحاجة الخامسة

الأخوه المشرفون
هذه بدايه الديكتور صح يا دكتور!!! اذا كانت ملاحظاتك موجهه اساسا للمشرفين
كاتب الوضوع لينا ليه
وفين رد المشرفين
احنا ما شفناش الا ردود ساخنة من الأعضاء واحد عايز يسيب اللينكس هو حر وانا احترم
رايه عايز الميك*و س**ت هو حر مافيش داعي للردود

سبحان الله انت بتهددنا متسيب اللينكس

أولا: لا أدرى ما هذا كل شخص لا يعجبه شئ يقول حسنا لن أستخدم لينكس سأعود الى الويندوز وكأنه يعاقبن

الحاجة مش فاكر اخر نمره

السؤال هو إذكر إسم شركة واحدة في كرتنا الأرضية أو حتى في أي كوكب في مجرة سكة التبانة لا يكون هدفها الربح المادي ؟؟؟ !!!
هذا السؤال يتنافى مع مفهموم المنطق و بما انكم مستخدمي كمبيوتر ورياضيين لازم النقاش يكون بمنطق راجح حتى يتسنى النقاش الحر

وانا اسف يا جماعه على الاطاله مع انني لم انحاز الى اين من الطرفين او الاطراف المشاركين

واخر حاجه يا دكتور عارف توفيق الدقن قال ايه

بيزنس إيز بيزنس

طبعا يا ديكتور فهمت انا اقصد ايه
مع السلامة وربنا يستر على الردود الى هالتجيني

sharara
07-06-2005, 06:08 PM
الحمد لله و الصلاة و السلام على رسول الله

رجاء سماع ما ساقول لانها قد تكون المرة الاخيرة لي في هذا المنتدى

هو فيه ايه
زي مانكون مسكنا حرامي ونازلين فيه ضرب
وخطوط كبيره جدا زاعقه و تريقه وسخرية تتنافي مع منتدى محترم مثل هذا

الاخ كل اللي عمله انه قال رايه اعتقد ان هذه الطريقه في ردود بعض الاخوه كانت غير ملائمة

لقد حدث لي نفس الموقف اليوم
قرات اعلان الاخ انتر لينكس ( اللي يسد عين الشمس ) و ان الاسعار 5 جنيه وبرجاء الالتزام بقرارات رابطة موزعي لينكس.و....و...و....والسعر لا يزيد عن خمسة جنيه و و و

وبعد كده يتضح ان السعر 10 جنيه
انا فعلا اتصدمت ..
والله حاجه تضايق ومهما قيل من تبريرات فكان الاولي ان تضع بجانب اليافطة كلمة ( الا سوزي 9.3 )

اخي العزيز interlinux بقدر ما افتخر بعلمك في مجال اللينكس بقدر ما صدمت من طريقتكم في الرد
الاخ لم يهاجم احد و لم يذكر احد و لكن بهذه الطريقة في الرد عليه ...امال لو الراجل قدامنا كنا فتحنا عليه مطاوي اعتذر عن صدمتي

لن اهددكم واقول ساترك لينكس ولكن ممكن اقول لن ادخل المنتدى ثانية ساعتها اذا قلتم ok تبقى دي بدايه الغلط بالنسبة للمنتدى
لان المنتدى باعضاؤه و اعرف منتديات كثيرة انتهت بسبب تعجرفها مع الاعضاء ومنتديات قامت بسبب اهتمامها بالاعضاء يعني الحكاية زي الزبون و البياع ( صح يا استاذ انترلينكس ) وتاكدوا اني مش باقول الكلام ده عن فراغ ده عن خبرة في الحياة وكمان المنتديات واظن ان بعضكم قد مر به اسمي
فانا بفضل من الله وجود وكرم لي مكانة اعتبر انها معقولة في مجال نظم المعلومات في مصر كما ان لي تلامذتي في المجال و بفضل الله لي بعض الاضافات في مجال نظام التشغيل ويندوز

الطريقة اللي اترد بيها على الاخ ( ما اعرفش اسمه ) كانت زاعقه جدا

لن اطيل عليكم لابدمن الوقوف مع النفس هو لو المنتدى اصبح شلة اصحاب طيب ح يتكلموا مع مين ولو كلهم مشرفين ح يشرفوا على مين

اخي انتر لينكس لي ملاحظتان :-
لم ار في حياتي هذا الخط في الكتابة الذي تستخدمه ...والله هذه النصيحة خالصة لوجه الله
اذا كان الموضوع تجارة بحته كما تقول فبرجاء ان تذكر ان ما تفعله لتشجيع محبي اللينكس والمكسب كمان بين قوسين

ارجوكم ان تفكروا في هذا الكلام قبل ان تردوا

ومعذرة اذا كنت قد تجاوزت ولكنني اعتقد ان كل منا مسؤول امام الله

sharara
07-06-2005, 06:16 PM
معذرة اني رجعت تاني بس فيه ملاحظة

اخي انتر لينكس قلد قلت في ردك السابق :

نظرا لأنك زعلت وأكيد ممكن حد تاني يزعل لو طلب توزيعة سوزي لينكس 9.3 اللي دفعت فيها مبلغ محترم أقسمت أن لا أبيع هذه التوزيعة أبدا وألا أنسخها أبدا مهما كانت الأسباب حتى لا يتهمني أحد بمثل هذه الإتهامات الباطلة

معذرة لقد اتصلت اليوم بشركتك و كلمت السكرتارية و قالوا ان السعر 10 جنيه ولم يذكروا شيئا عن قسم سيادتك

واذا كنت رجعت في اليمين و دفعت الكفاره قولنا
واذا كانت السكرتيره غلطت قولنا

حلوه صح :)

Inter Linux
07-06-2005, 09:43 PM
الحقيقة مش عارف أبدأ منين همممممممممممممم
آه لاحظت في الآونة الأخيرة قيام بعض الأشخاص بالهجوم على دون مبرر بقصد التشهير لا أكثر ولا أقل ودون مبررات حقيقية وغالبا لم تقم بيني وبينهم أي علاقة من أي نوع ( صداقة قرابة معرفة تعامل تجاري .. إلخ ) وعلى مدار عامان عمر الشركة الوليدة لم تحدث أي مشكلة اللهم إلا غضب إنسان كان يريد شراء نسخة سوس 9.3 وفاصل للحصول عليها وطبعا لم اتورط معة في الفصال وبالتالي لم يحصل عليها
وكانت بداية الهجمة من صاحب هذه المشاركة ثم تلا ذلك سخرية من صاحب هذه المشاركة في منتدى نبع العرب وبعد ذلك تكرر الأمر في منتدى نبع المعرفة لكن المهاجم كان
إسمه DR _TUX على ما أذكر ثم ها انا وبعد مرور فترة طويلة أجد نفسي مضطرا للعودة للرد على هجوم العضو الثالث ويعلم الله عدد الأسماء التي يستخدمها هذا المجهول أو ربما أنتم مجموعة أصدقاء قررتم التشهير بي إنتقاما لعدم إعطاء صديقكم توزيعة السوس 9.3 على أي حال هدية مني لأي عضو يحصل على سيديهات السوس 9.3 من مقر شركتي ويستحسن إحضار كاميرا ديجتال وهي صغيرة ويسهل إخفائها لتصوير تسلم سيديهات السوس التي تزعمون انها تباع لدي بسعر عشرة جنيهات ولا أدري ربما كانت السيديهات تطبع نفسها بنفسها وترد على الهاتف وتتفق مع العملاء من وراء ظهري فهي سيديهات وضيعة ( متمرش فيها العشرة وخاينة )
للتحدي فقط فقد حدثت حادثة فصال ال DR MATH بعد أن بعت نسخة واحدة فقط من توزيعة سوس 9.3 للأستاذ / أحمد عيسى أو محمد عيسى لا أذكر الإسم بالضبط وهو شاب ملتزم وله لحية خفيفة ويحمل لابتوب وأظن أنه يعمل بتجارة الأجهزة المحمولة وتوقف بيع هذه النسخة رغم إني غير ملزم أخلاقيا بالإمتناع عن بيعها نظرا لأني لم أعلن عن بيعها بمبلغ 5 جنية للسي دي
ونستكمل التحدي لهواة التشهير لو لم تستطع تصوير لحظة تسلم السيديهات الممنوعة من البيع ومن التوزيع بأوامر شخصية نظرا لإجراءات الأمن داخل الشركة التي تمنع دخول العملاء لمقر الشركة إلا بعد المرور على أجهزة كشف النوايا الفاسدة فليس أمامك أي حل سوى أن تستكمل مسيرة التشهير دون أي أدلة
سواء كنت انت DR MATH أو DR TUX أو حتى شرارة لا يهم إن كنتم شخص واحد أو مجموعة أصدقاء سأوجه لك مجموعة أسئلة واضحة وأتمنى أن تتحلى بشجاعة للرد عليها
1 هل رأيت إعلان في هذا المنتدى عن بيع سيديهات السوس 9.3 في شركة إنتر لينكس لو كانت الإجابة بنعم من فضلك ضع لنا الرابط الذي سيكون الدليل الدامغ على إدانتي بتهمة التدليس والكذب والإستغلال

هذه التهم لو ثبتت على سأفقد حتما إحترام الناس لي بكل بساطة وسأفقد مصداقيتي كمؤسس لجمعية خيرية غير ربحية لتقديم الدعم لنشر نظام لينكس بين الأفراد بدون مقابل

2 هل تعتقد أن بيع سيديهات لينكس له أي قيمة في ميزانية الشركة ؟
3 هل تعتقد أنه من الأفضل أن أتوقف عن بيع التوزيعات ؟
4 هل تستريح نفسك لو أعلنت في المنتدى التوقف عن بيع توزيعات لينكس وتتوقف انت أو أنت وحلفائك عن التعريض بالشركة ومحاولة إصطياد الأخطاء ؟

ببساطة مكسبي من تقديم حلول للشركات مبنية على نظام لينكس ومكسبي من الدورات التي تنظم للموظفين التابعين للشركات التي تستخدم حلول مبنية على نظام لينكس ومكسبي من شراكتي في مزرعة فواكة مقامة على أرض مستصلحة ( لازال إنتاجها غير مكتمل بسبب حداثتها وصغر عمر الأشجار عام ونصف ) تكفي وتزيد عن حاجتي ولله الحمد
أعتقد أن رد الأستاذ linux11 كان في الصميم وفند حجج ومزاعم المدعين ونسيت ونسي كل الناس في المنتدى أو تناسينا مهاتراتكم فلماذا إعيد إحياء موضوع رد الله فية الكيد إلى نحوركم بفضله ومنته أنتظر إجابة واضحة هذا لو كان لديك شجاعة المواجهة أما لو كان الأمر هو تنفيس غيظ صدوركم بسبب عدم تمكنكم الحصول على هذه التوزيعة فللأسف لا دخل لي بهذا الأمر من قريب أو بعيد ولله الأمر من قبل ومن بعد
ملحوظة : إيه حكاية الخط الكبير معك بالضبط ياريت تحكيلنا عن شعورك لما بتلاقي الكلام واضح جدا على الشاشة يمكن نقدر نوصل لحل لهذه المشكلة التي لا يعاني منها أي إنسان في أي منتدى سواك أتمنى أن يمن الله عليك ويجعل بصرك قادر على قراءة الحروف الكبير وإلا ستضطر للأسف لعدم قراءة المشاركات والردود التي أكتبها

dr_tux
07-06-2005, 10:36 PM
بالرغم من نبرة التهكم الواضحة ثم التلميح بأن أنا هو dr_math لا ياسيدى لست أنا هو ولو قرأت رددى عليه كنت تعرف

أولا: لا أدرى ما هذا كل شخص لا يعجبه شئ يقول حسنا لن أستخدم لينكس سأعود الى الويندوز وكأنه يعاقبنا
نحن هنا لأننا نحب أن ينتشر لينكس لترتفع أمتنا وتقوم من رقدتها ونتخلص من محتكرى العلم والتقنية
واذا لم يعجب شخص ما أى وضع فليغيره بنفسه
احصل على الإسطوانات ووزعها كما تريد لا أحد يجبرك على شىء فهنا المصادر المفتوحة هنا الحرية
تريد بيغها بآلاف الجنيهات أنت أيضا حر ولكن لا تحتكر المعرفة

أما بالنسبة للخط الكبير فأنت بأمانة وبدون تحيز الشخص الوحيد فى جميع المنتديات التى رأيتها يستخدم خطا بهذا الحجم وهذا التنوع اللونى أما عن الخط فأنا أستخدم resolution 1024 x 86 ومع ذلك أحتاج لتحريك الصفحة عشر مرات على اﻷقل واﻹبتعاد لمسافة أكثر من متر عن الشاشة حتي أرى المشاركة كاملة بدلا من تحريك رأسى صعودا وهبوطا لقرائة بضع كلمات فمابالك لو مﻷت الصفحة بتعقيبك

أما بالنسبة لإسطوانات لا يهمني بكم تبيعها هذا شأنك لكن أنا لم وان أتصل بك من أجل اﻹسطوانات ﻷنى ببساطة أبعد عنك مسافة ثلاث ساعات ب السيارة على اﻷقل يعنى لا أحمل لك أى ضغينة من هذه الناحية ﻷشن عليك هجوما وأتنكر وأسجل بعشرة أسماء ولو كنت فاعلا لفعلت مع الشخص الذى
ملأ المنتدى سبا وقذفا فى مع أنك لو تتبعت ا ip الخاص به ربما أوصلك الى شخص اخر

dr_tux
07-06-2005, 10:54 PM
بعد أن أعد قرائة مشاركتك بعد نسخها وتصغيرها اكتشفت أنه لم يكن على أن أرد فاﻷمر صار مجرد مهاترات وغمز ولمز

Inter Linux
07-06-2005, 11:00 PM
ملحوظة : إيه حكاية الخط الكبير معك بالضبط ياريت تحكيلنا عن شعورك لما بتلاقي الكلام واضح جدا على الشاشة يمكن نقدر نوصل لحل لهذه المشكلة التي لا يعاني منها أي إنسان في أي منتدى سواك أتمنى أن يمن الله عليك ويجعل بصرك قادر على قراءة الحروف الكبير وإلا ستضطر للأسف لعدم قراءة المشاركات والردود التي أكتبها
شكرا على التوضيح لكن لازالت الحملة قائمة وبإنتظار رد السيد شارارا على أسئلتي

sharara
07-06-2005, 11:01 PM
والله يا اخي اني اشكوك الى ربي لانك تعلم اني صادق تماما في موضوع النسخ التي تحدثت مع سكرتيرتك تليفونيا بشانها

و الله الذي لا اله الا هو لاختصمك امام المولى عز وجل يوم القيامه وهو يحكم بيننا

حسبي الله ونعم الوكيل

Inter Linux
07-06-2005, 11:27 PM
والله يا اخي اني اشكوك الى ربي لانك تعلم اني صادق تماما في موضوع النسخ التي تحدثت مع سكرتيرتك تليفونيا بشانها

و الله الذي لا اله الا هو لاختصمك امام المولى عز وجل يوم القيامه وهو يحكم بيننا

حسبي الله ونعم الوكيل

من يتق الله يجعل له مخرجاً

geo_saleh
17-06-2005, 03:33 PM
وين المشرفين

أنا عضو محب لهذا المنتدى الرائع بكل اقسامه ومن حبي للمنتدى أقترح على كل الاخوة الذين شاركو في هذه المهاترة بكتابة إعتذار للمنتدى وأعضائة...
فكلا الطرفين اخطئ بكتابة تعليق على الطرف الاخر
ارجو ان يخلو المنتدى من مثل هذه المهاترات والتعاون معا لما هو في صالح هذه الأمة وشكرا...

alley
21-07-2005, 06:07 AM
انت يا عم انتر ليونكس
انت نازل تهزيق في الناس ليه
علي فكرة انا ممكن اشتري منك السوزي دي بـ 50 جنيه
وانا عندي رايتر وانسخها بـ5 جنيه وأنا الكسبان
ولكن احنا بنحترم أراء الأخرين
شكرا مفيش أحلا من ميكروسفت لأنه محدد ايه النظام بالظبط
لكن ليونكس ده صعب للغاية وبه عيوب كثيرة
مثل اللغة والبرامج وتعامل الويب والخ ....
ولكن ربنا يسامحك وانت بعد كلامك لايمكن استعمله هو مش علي الفلوس
واوعي تنسي كلمتك (خيركم من تعلم العلم وعلمه )
شكرررررررررررا ارجوالرد