المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الجهاز و القطع سؤال الى خبراء الهاردوير

fly2004
05-11-2005, 03:41 PM
عندى طلب بسيط لخبراء الهاردوير :-
انا عندى مازبورد Gigabyte GA-IPE775-G فمركب عليها هارد من نوع sata هو الهارد الرئيسى اللى عليه الويندوز
وعندى هارد تانى IDE فانا لما بجى احط الهارد التانى على كابل primamry Ide --ide 1 بيدخل ان الهارد الغير اساسى
هو ال Primary بتاع الجهاز فرحت فى البيوس خلت ال sata يبقى على طول Primary master بتاع الجهاز لكن لما
بقيت احط الهارد التانى على الكابل ال ide1 سواء Master او Slave ما بيتعرفش ولازم اخلع الكابل من Cd-room
عشان يتعرف على كابل ال ide 2 --- secondary ide فانا عايز اعرف ازاى اظبط اعدادات البيوس عشان يبقى الهارد الساتا
ال Primary master الاساسى للجهاز ويبقى الهارد التانى على كابل ال ide 1 وهل ينفع يبقع يبقى ماستر على الكابل ده
ولا ممكن يبقى slave يا رب تكونوا فهمتونى هى معقده شويه بس ان شاء الله تكونوا فهمتوا فياريت تفهمونى النقطه دى عامة
تتظبط ازاى واكون شاكر ليكم جدا جدا وكل عام وانتم بخير

الخيال المتلاعب
05-11-2005, 08:00 PM
عندى طلب بسيط لخبراء الهاردوير :-
انا عندى مازبورد Gigabyte GA-IPE775-G فمركب عليها هارد من نوع sata هو الهارد الرئيسى اللى عليه الويندوز
وعندى هارد تانى IDE فانا لما بجى احط الهارد التانى على كابل primamry Ide --ide 1 بيدخل ان الهارد الغير اساسى
هو ال Primary بتاع الجهاز فرحت فى البيوس خلت ال sata يبقى على طول Primary master بتاع الجهاز لكن لما
بقيت احط الهارد التانى على الكابل ال ide1 سواء Master او Slave ما بيتعرفش ولازم اخلع الكابل من Cd-room
عشان يتعرف على كابل ال ide 2 --- secondary ide فانا عايز اعرف ازاى اظبط اعدادات البيوس عشان يبقى الهارد الساتا
ال Primary master الاساسى للجهاز ويبقى الهارد التانى على كابل ال ide 1 وهل ينفع يبقع يبقى ماستر على الكابل ده
ولا ممكن يبقى slave يا رب تكونوا فهمتونى هى معقده شويه بس ان شاء الله تكونوا فهمتوا فياريت تفهمونى النقطه دى عامة
تتظبط ازاى واكون شاكر ليكم جدا جدا وكل عام وانتم بخير

وأنت بخير ......

همممممممممممممممممممممممممم

الصراحة أنا ما فهمت كلامك ......

لكن بجاوب على قد اللي فهمته ..... وإن شاء الله يكون صح ......

ومن مبدأ أعطني سمكه تشبعني يوما .... ولكن علمني كيف أصيد تشبعني كل يوم ........

بشرح لك البيوس والماستر وسليف وإن شاء الله أكون أفدتك ......

أول شيء قصة ماستر وسليف شرحتها لأخوي مره بطريقة سهله مره ......... وأتوقع أنك بتفهمها بشرحي ......

الحين لمن سلك واحد .... يوصل للمذربورد ..... من جهازين مختلفين ..... كيف تعرف المذربورد تفرق بينهم ... ؟؟

هنا يجي وضع ماستر وسليف ..... لمن تحط واحد ماستر وواحد سليف ..... تقدر بهذي الحاله أنك تخلي المذربورد تفرق بينهم ... وتقدر تشغل ثنين على سلك واحد ........

أرجوا أني ما شرحت شيء أنت فاهمه ....... لكن تعرفني لازم أحط رد طويل عريض ........

وبالنسبة للبيوس ....... فطريقته سهله مره تضغط على زر F2 أول ما يشتغل الجهاز ....... أول ما يشتغل البيوس تضغط يمين لين ما توصل للبوت .... وتغيره ... ما أعرف أشرحه بشكل وافي ...... ولكن إذا فتحته بعرف كيف أغيره ..........

ولكن بشكل عام ..... بيطلع لك أربعه ... الأول حق البوت بشكل عام ..... والثاني للبوت الخاص بالدرايفر سواء كان سي دي أو دي في دي ...... والثالث خاص بالبوت للهارديسك ..... والرابع خاص بالبوت للفلوبي ديسك ......

طريقة عمله أنك تختار ترتيب بحثه عن OS بالهارديسكات ..... والدرايفرات ..... والفلوبي .... وبعدين تروح للأول اللي أهو حق البوت بشكل عام ..... وترتبهم ......

وطبعا ينصح العاده بأنك تحط الهارديسك حق الويندوز أول واحد ..... عشان يكون تشغيل الجهاز سريع .... ولا يبحث في السي دي والفلوبي ... أو هارديسك ثاني .................

وأرجوا مره ثانيه أني ما شرحت لك شيء أنت فاهمه ...... ولكن من مبدأ أعطني سمكه تشبعني يوما .... ولكن علمني كيف أصيد تشبعني كل يوم ........

وأي إستفسار أنا حاضر ...... وإذا ما فهمت شرحي .... حاول أنك توضح المشكلة وإن شاء الله أقدر أساعدك .... أو واحد من الأخوان ..... وإن شاء الله ما فيه أحد يقصر معك ......

fly2004
06-11-2005, 12:29 AM
احب اشكر حضرتك اولا على اهتمامك بس انا فاهم كل اللى حضرتك بتقوله وياريت لو حضرتك او حد من الاخوه الكرام يكلمنى على الميل ده وانا اشرحله انا قصدى ايه بالتفصيل واكون شاكر ليكم جدا الميل هو fly-with-assoma@hotmail.com

الخيال المتلاعب
06-11-2005, 03:10 AM
إضفتك من نص ساعه .......

أرجوا أن تقبل الإضافة dell_dell4@hotmail.com (dell_dell4@hotmail.com)
أسمي عبدالله .......

:) :) بإنتظارك :) :)

BeaUnkill
06-11-2005, 03:15 AM
تأكد ان جمبر الهاردسك بمنفذ IDE على وضعية Slave قبل تركيبه .