المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد حالا

esraa_ahmed
16-06-2006, 05:26 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عندى مشكله فى الجهاز بتاعى
كنت شغاله عليه عادى وبعد كده قفلته ورحت مشوار ولمى جيت فتحته وبفتح برنامج الفوتو شوب زى كل مره لقيت الجهاز فصل ففتحته تانى وفصل ولمى جيت فتحته تالت مره جابلى الشاشه الزرقا وقالى ان فى مشكله ACPI
فعملت ريستارت بقى يجيبى الشاشه اللى بتقوى ستلرت مانيوال والسيف مود والكلام ده ولمى ادوس على استارت مانول يقف وميخشش على حاجه خالص ولمى ادوس على الخيار اللى قبليه يجيبلى صفحه سودا ويقف على كده
فقولولى ايه الحل انا اتخنقت من الجهاز ده كل شويه طالعلى بمشكله
ارجو الد سريعا لأن فى شغل مهم ضرورى ولازم اخلصه
اكون شاكره ليكم

TiTaN
16-06-2006, 06:24 AM
حقيقة أنا حاول قد ما أقدر .....
أولا أيش الرسالة بالضبط ؟
ثانيا هل كان يسير معاكي الشي دا قبل كدا ؟ يعني هل قد علق عليكي ؟
ثالثا الكمبيوتر إيش نوعه ؟

أرجو الرد ...

esraa_ahmed
17-06-2006, 04:38 AM
اولا شكرا لردك جدا ثانيا انا جهازى بينتيام 4 ورام 512 والرساله اللى طلعتلى هيه الشاشه الزرقه المميته ولمى قريت اللى فيها فهمت فيما معناه انى اعمل انيستول لحاجه فى الِACPI بس هيه ظهرت مره وراحده وبعد كده بقى يظهرلى صفحة السيف مود اللى هيه F8 ولمى ادوس على استرات مانول او اى اختيار يهنج ويقف على كده مش عارفه اعمل ايه وفى ناس قالتلى انه الويندوز ضرب وانا خايفه ليكون ده حصل لأن فى حاجات مهمه على السى ومش هاينفع افرمت
فأيه العمل وايه المشكله اساسا
وانا متشكره جدا ليك

esraa_ahmed
17-06-2006, 04:40 AM
اه نسيت اقوا انى دى اول مه تحصل معى

عبد الرحمن219
17-06-2006, 12:20 PM
يا الأخت إسراء ممكن تكتبي باللغة العريبة الفُصحى لأنني تقريبا ما فهمت أي شيء من سؤالك.

TiTaN
17-06-2006, 03:46 PM
يتم حاليا البحث لمعرفة ايش هو ACPI
انا كل اللي أعرفه ان هو شي مسؤول عن الطاقة أو شي بس دحين أتأكد و أرجع أكتب اللي عرفته ...

TiTaN
17-06-2006, 04:31 PM
السلام عليكم

حسب ما فهمت أن هذا الأكبي ممكن يدخل فيه فيروس أو BUG عشان كدا أظن أنه هذا اللي سار عندك

و بما أني ما عرفت طريقة لإصلاحه فهدا إقتراحي :

حاولي تنسخي الملفات في السيف مود

أو حاولي- بعد ما تطفي الجهاز و تفصلي سلك الكهرباء -, تنزعي الهارد ديسك وتحطيه في جهاز تاني ممكن يشتغل ؟

والله انا حاولت و أسف إذا ما فيدتك

و بما أن المراقب يعرف أحسن مني كثير يمكن هو يقدر يحل المشكلة :)

esraa_ahmed
17-06-2006, 04:31 PM
انا متشكره جدا لردكم وانا اسفه على الازعاج
بس ممكن اسأل سؤال؟
البطاريه اللى فى المازر بورد ليها علاقه بالدخول على الويندوز يعنى ممكن يكون العيب من البطاريه ولا ممكن يكون الويندوز ضرب؟
واسف للأزعاج مره تانيه

esraa_ahmed
17-06-2006, 04:33 PM
تزتى ممكن انسخ الملفات فى السيف مود
وانا شاكره لأهتمامك