المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لينكس ext3 إلى fat32

shosho117
06-10-2006, 07:40 PM
أنا يا أخوانى نزلت نسخة فيدورا 5 على بارتيشن و كان أساسا هناك ويندوز لكن على بارتيشن تانى
لكن المشكلة أنا عايز أشيل لينكس عشان النسخة مش شغالة كويس لكن مش عارف ألغية أزاى و
أرجع البارتيشن ألى fat32
لأنى عند تنزيل اللينكس حولت البارتشن من fat32 إلى ext3 و الأن أريد مسح اللينكس و تحويل البارتيشن ألى fat32
أرجو المساعدةةةة

Loner
09-10-2006, 08:57 PM
تستطيع حذف تقسيم لنيكس ياستخدام برامج إدارة التقاسيم مثل برنامج Partition Magic أو غيره.

ولكن الطريقة الأسهل هي حذف تقسيم لنيكس من داخل ويندوز أكس بي. على سطح المكتب توجد أيقونة جهاز الكمبيوتر -- My Computer، اضغط عليها بالزر اليمين للفارة، وستظهر قائمة، من القائمة اضغط على خيار "إدارة" أو Manage.

ستظهر نافذة تستطيع من خلالها إدارة النظام بكامله. على يسار النافذة توجد المجموعات وعلى اليمين توجد الخيارات المتعلقة بكل مجموعة.

أعتقد المجموعة المطلوبة هي "إدارة الاقراص" أو Disk Managment. إذا ضغطت عليه، ستظهر علي اليمين مستطيلات تمثل التقسيمات الموجودة على القرص الصلب. والتقسيم الخاص بلنيكس سيظهر بمسي "غير معروف" أو Unkown. اضغط عليه بالزر اليمين للفارة، واختر حذف من القائمة. وبعد الحذف سيكون التقسيم فارغ. اضغط عليه مرة أخري بالزر اليمين للفارة وأختر "إنشاء تقسيم جديد" أو Create Partiton. واتبع الخطوات السهلة لعمل تقسيم جديد بتنسيق FAT32.

HAMED ATEF
09-10-2006, 09:00 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
ممكن من على برنامج بارتشن ماجيك التحويل
فهويمكن ان يعمل من على الدوس
فعند الدخول
كليك يمين >>>>>>>CONVERT
ثم التحويل الى فات 32
للا ستفسار
ID: SEMSEMONLINE2006@HOTMAIL.COM
SEMSEM_OSMAN75@YAHOO.COM
OK SEND MESSAGE