المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة ضرورية يا شباب>>مشكلتي بـLap top >>

Devil.Deeds
16-01-2007, 05:36 PM
:biggthump مرحبا شباب السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

مشكلتي مع اللاب توب Lap top من نوع :12: EVEREX :12:<< الله لا يوفق هي النوعية من الاجهزة >>
اخي الصغير غيّر باعدادات الشاشة ومن وقتها ما عادت الشاشة تبيّن :wow: :bigeyes: ,,اختفت,, :bigeyes: :wow:
فاذا سمحتوا اللي بيعرف يعيرني اهتماموا ويقلي شو عما يدور بعقلو حتى لو كان الحل سخيف او اي احتمال وشكرا يا اخواني سلفا ....;) الرجاء الرد.. وهل من الممكن اذا وصلت اللاب توب بجهاز اخر اقدر اغير اعدادات اللاب توب منو .. سلام :biggthump

nadershakhsher
16-01-2007, 06:03 PM
هلا اخوي انت ما فهمتنا اعدادات الشاشة من الشاشة نفسها و لا من ال سوفتوير؟؟؟

Devil.Deeds
16-01-2007, 06:14 PM
هلا اخوي انت ما فهمتنا اعدادات الشاشة من الشاشة نفسها و لا من ال سوفتوير؟؟؟
والله ما ادري لانو اخي صغير وما قدرت اتوصل لآخد معلومات منو بالضبط لاعرف شو ساوى بس اعتقد من السوفتوير وما تقرب على اعدادات الشاشة من الشاشة نفسها لانو لو هيك كانت تدبرت وشكرا يا اخ nadershakhsher على المبادرة وارجو الرد وشكرا..:)

nadershakhsher
16-01-2007, 09:06 PM
ازا هيك يا اخي العزيز بدك إما توصل اللابتوب على جهاز تاني عشان تشوف انه لسة شغالة و ممكن يكون ضرب شغلة فيها (لا سمح الله) و ممكن من السوفتوير خرب تعريفها بس اظن انه لو من السوفت وير لكان اشتغلت على الأقل!!

Devil.Deeds
16-01-2007, 10:47 PM
شكرا اخي عذبتك معي بس لما بشغل اللاب توب بيشتغل عادي بس الشاشة قالبة وجهها اسود اعني انو الشاشة مانها شغالة مو يعني شغالة ولونها اسود و حاليا انا موصل اللاب توب مع جهاز تاني شخصي بس المشكلة شلون بدي اتصرف بعد ما اوصل وشلون قصدك انو بدي شوفها من الجهاز التاني اذا شغالة ولا لاء بعد اذنك طبعا ..وضح اكتر او الي شو اعمل جزاك الله خيرا وشكرا لاني عما عذبك معي ..

شريف السعدنى
16-01-2007, 11:59 PM
اللأخ العزيز Devil
ولو انه اسم صعب بس انت أخ عزيز برضه
:)

المشكله ان شاء الله هيبقى حلها بسيط لو كان اخوك صحته متسمحلوش يشيل اللاب توب ويوقعه على الارض
!!!!
بس انا عاوز منك كذا معلومه
1- موديل اللاب توب بالظبط علشان اجيب صورته ( حاجة فى نفس يعقوب )
2- هل لما بتشغله بيشتغل ويصدر صوت دخول الويندوز واللمبات بتاعة الباور والهارد شغالين؟
3- هل فى استجابه من الكيبورد بتاعته؟ جرب تنور num lock

اما عن عدم مقدرتك على اخذ معلومات من اخوك فهل جربت اساليب التعذيب كلها؟ ممكن يجيب نتيجه ويبقى الموضوع اسهل

اوعى تصدق

مستنى ردك

Devil.Deeds
17-01-2007, 12:25 AM
اللأخ العزيز Devil
ولو انه اسم صعب بس انت أخ عزيز برضه

المشكله ان شاء الله هيبقى حلها بسيط لو كان اخوك صحته متسمحلوش يشيل اللاب توب ويوقعه على الارض
!!!!
بس انا عاوز منك كذا معلومه
1- موديل اللاب توب بالظبط علشان اجيب صورته ( حاجة فى نفس يعقوب )
2- هل لما بتشغله بيشتغل ويصدر صوت دخول الويندوز واللمبات بتاعة الباور والهارد شغالين؟
3- هل فى استجابه من الكيبورد بتاعته؟ جرب تنور num lock

اما عن عدم مقدرتك على اخذ معلومات من اخوك فهل جربت اساليب التعذيب كلها؟ ممكن يجيب نتيجه ويبقى الموضوع اسهل

اوعى تصدق

مستنى ردك
مشككككككككوووووووووووور اخي شريف السعدنى على ردك الرائع بس المشكلة :D خاف ما استعمل وسائل التعذيب بتاعتي اوم يخرس الاخ او ينظوط اي يصير احول :D .

وبالنسبة لاسئلتك :1ــ Everex والموديل بتاعته m785
واخونا مصنوع بالــــــــــــــ made in taiwan
2ــ اللمبات شغالين بس الصوت تاع الويندوز لاء لانو ما بتذكر اذا انا كنت حاططلو اكتر من مستخدم لانو اذا حاطط اكتر من مستخدم لئلي ولاخوي الصغير ما بيطالعلك صوت الا بعد ما تدخل على شي مستخدم .
3ــ num lock و caps lock يشتغلوا عادي .

بس وين الصعوبة باسمي Devil.Deeds اذا هو معناتو : :12: << افعال الشيطان >> :12:

وشكرا مجددا .

شريف السعدنى
17-01-2007, 12:37 AM
الاخ العزيز افعال الشيطان

انا عاوزك تتاكد من وجود زرار صغير بيبقى بارز من الشاشه علشان لما تطوى الشاشه الزرار ده بيدخل جوه ويقفل الشاشه
اتاكد لو الزرار ده موجود انه مش مضغوط لجوه وبالتالى الشاشه مضلمه
لان انا مش لاقى صورة للنوت بوك بتاعك ع النت خالص
انت متاكد ان ده الموديل ولا ده موديل البطاريه؟

ودى مش مشكلة سوفت وير لانه المفروض الشاشه تفتح من غير وجود سوفت وير اصلا على الجهاز

جرب كده وقوللى

وم الحق الاسم صعب قوى قوى

Devil.Deeds
17-01-2007, 02:46 AM
[quote=شريف السعدنى;5224617]الاخ العزيز افعال الشيطان

انا عاوزك تتاكد من وجود زرار صغير بيبقى بارز من الشاشه علشان لما تطوى الشاشه الزرار ده بيدخل جوه ويقفل الشاشه
اتاكد لو الزرار ده موجود انه مش مضغوط لجوه وبالتالى الشاشه مضلمه
لان انا مش لاقى صورة للنوت بوك بتاعك ع النت خالص
انت متاكد ان ده الموديل ولا ده موديل البطاريه؟

ودى مش مشكلة سوفت وير لانه المفروض الشاشه تفتح من غير وجود سوفت وير اصلا على الجهاز

جرب كده وقوللى

وم الحق الاسم صعب قوى قوى
:)[/quote

مشككووووورر اخي على الرد بس المشكلة المصايب واقعة كلها من ورا راس اخوي الصغير لانو كاسر الزرار وما عاد في زرار بالمرة الشاشة هيك ما بتكون مقفولة وبالتالي مظلمة.
وانا متاكد انو هدا هو رقم الموديل للجهاز بس انا دورت لصور عن الجهاز وما لقيت لذا غدا انشالله ساصور جهازي بالسكانر وابعتلك ياه يا عالخاص الك بالمنتدى يا اما بنفس الموضوع وشكرا اخي والرجاء استمرار باتلمحاولة وشكرا فضلك علي كبير اذا بيتصلح وجزاك الله كل خير .:biggthump

sherif hussein
17-01-2007, 03:50 AM
أخي العزيز ايفل
انا عندي اقتراح واتمنى انه يكون اقرب الى الحل
قم بتوصيل شاشه الكمبيوتر ال PC على اللاب توب طبعا بتلاقي في خلفيه اللاب توب مكان لتوصيلها عشان تشوف شاشه الويندوز بتاعت اللاب توب
ثانيا تأكد من اعدادات العرض في اللاب توب وراجع اختيارات العرض وعاده ما تكون واحده من الثلاثه
عرض الصورة على شاشه اللاب توب
عرض الصوره على شاشه اللاب توب والتلفزيون عن طريق مخرج الفيديو الملحق باللاب توب
يا اما عرض الصورة على شاشه التلفزيون فقط عن طريق مخرج الفيديو و انا اشك ان اخوك اختار بالغلط هذا الوضع عشان كده شاشه اللاب توب مغلقه
دور على هذه الاعدادات في اعدادات كارت الشاشه وصححها وان شاء الله ممكن يكون المشكله من هنا.

تحياتي

Devil.Deeds
17-01-2007, 01:44 PM
أخي العزيز ايفل
انا عندي اقتراح واتمنى انه يكون اقرب الى الحل
قم بتوصيل شاشه الكمبيوتر ال PC على اللاب توب طبعا بتلاقي في خلفيه اللاب توب مكان لتوصيلها عشان تشوف شاشه الويندوز بتاعت اللاب توب
ثانيا تأكد من اعدادات العرض في اللاب توب وراجع اختيارات العرض وعاده ما تكون واحده من الثلاثه
عرض الصورة على شاشه اللاب توب
عرض الصوره على شاشه اللاب توب والتلفزيون عن طريق مخرج الفيديو الملحق باللاب توب
يا اما عرض الصورة على شاشه التلفزيون فقط عن طريق مخرج الفيديو و انا اشك ان اخوك اختار بالغلط هذا الوضع عشان كده شاشه اللاب توب مغلقه
دور على هذه الاعدادات في اعدادات كارت الشاشه وصححها وان شاء الله ممكن يكون المشكله من هنا.

تحياتي
مشكككووووور اخي sherif hussein على حلك اللي ممكن يصلح الجهاز انا هيك اعتقد .
بس لما التلي دور على اعدادات كرت الشاشة وصححها بعد اذنك منين بلاقي هالاعدادات .
هل من خصائص جهاز الكومبيوتر properties وبعدين على الهاردوير hardware ومن هنا ولا كيف اخي sherif>>>>>وبالنسبة انا ديفل :) ماني :) ايفل لانو الشيطان مانو شرير .:D