المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الجهاز و القطع شباب عايز اجمع جهاز للالعاب

DARK FEAR
14-02-2007, 08:55 PM
شباب انا قدرت و الحمد لله ان ارفع الميزانيه الي 700دولار يعني عايز اجمع جهاز للالعاب بالسعر ده و لا اريد ان اضطر لتغييره الابعد سنتان :biggthump ارحب بسماع ارائكم:kiss:

delpo
14-02-2007, 10:36 PM
عزيزي دارك فير تفضل هذه المواصفات وفقا لميزانيتك الجيدة :

بخصوص المعالج أخي لا اعرف من أي بلد انت وما السعر الذي في اسواقكم لذا سأقترح عليك معالجين حسب الأسعار لديك حتى تكفي الميزانية:-
1- P core 2 E6400
2- Pentium D 950 3.4 and 4 MB Cash 800 bus

MSI intel 965 DS3 هي الأفضل من وجهة نظري الشخصية

MSI geforce 6600 gt

DDR2 1 GB seaptek (2 512 MB)or crossair if aavailable

Hrad Disk 250 Gb WD Sata2

sony DRU-820A DVD wr dual and double layer

case ????????????? depends but for sure 500 watt or plus

Samsung 17 inch LCD or flat if u r in Egypt looooooool

mouse and keyboard from microsoft

وياريت الأعضاء يقولو لو في مواصفات احسن بهذه الميزانية عشان انا قليل الخبرة وشكراً

DARK FEAR
15-02-2007, 02:18 AM
شكرا علي الرد السريع يا ديلبو:biggthump

DARK FEAR
15-02-2007, 02:42 AM
احب اسال سوال اخر هل ساحتاج لتغيير شي غير كرت الجرافيك عند التحويل لكروت dx10 و انا من مصر

sean connery
15-02-2007, 02:55 AM
اخوي انا انصحك تصبر شهرين على الاقل لان الاسعار راح تنزل لكثير من القطع واولهم معالجات انتل

delpo
15-02-2007, 02:58 AM
احب اسال سوال اخر هل ساحتاج لتغيير شي غير كرت الجرافيك عند التحويل لكروت dx10 و انا من مصر

لا عزيزي لا تحتاج لتغيير اي شئ لكن يفضل وليس ضروري ان تزيد الرام إلى 2 جيجا وطالما انتا من مصر لا تشتري من كمبيو مي فهو غالي قليلاً عن باقي المحلات وانصحك بشراء كل قطعة منالتوكيل الخاص بها حتى تحصل على الضمان الكامل بمعنى لو اشتريت كل القطع من محل واحد سيكون الضمان 12 شهراً فقط على الجهاز لكن في الحقيقة لو اشتريت مثلا البروسيسور من اي شركة وكيل سيكون ضمانها 3 سنوات وفي نفس الوقت ارخص بفارق بسيط عن المحلات وهو من 20 الى 30 جنيهاً مصرياً. مثال شركة ميترا للكمبيوتر هي وكيل معتمد لشركة creative وأيضا وكيل لشركة samsung وهناك العديد من الشركات الأخرى غير ميترا ولكن هذا مثال واذا احببت اخبرني من اي محافظة انت لأساعدك ان استطعت وبارك عليك مقدما .

DARK FEAR
15-02-2007, 04:12 PM
اخوي انا انصحك تصبر شهرين على الاقل لان الاسعار راح تنزل لكثير من القطع واولهم معالجات انتل
شكرا علي النصيحه و ساضعها قي الاعتبار
و شكرا ايضا يا ديلبو علي ردودك السريعه و انا من الاسكندريه و في انتظار ردك و احب اعرف انت من اي محافظه و سمعت ان الاسعار في القاهره ارخص هل يستحق الامر السفر الي هناك مع ان شراء الجهاز من الاسكندريه سيريحني في الضمان :kiss: لان فروع الشركات احيانا ترفض الضمان عند الشراء من محافظه اخري مع انهم يرسلونها الي القاهره نصب و استهبال يعني وانا كنت بفكر في شراءmb من التي تدعم وضع كرتين جرافيك او 2 بروسيسور حتي لا اضطر الي رمي كرت الجرافيك القديم او البروسيسور لان بيعهم يكون خساره كبيره ولا اعرف اين اجدها و ان اردت شراءها اين اجدها طولت عليك لكن لا اريد ان يتم النصب علي او اخسر مثل كل مره

delpo
17-02-2007, 03:41 AM
عزيزي من القاهرة احسن قولتلك عشان الضمان هتاخده كامل وارخص في كل قطعة 20 الى 40 جنيه ومافيش حاجة اسمها مافيش ضمان للمحافظات التانية ايا كانت محافظتك بتاخد الجهاز وتوديه خلاص مالهوش دعوة انتا ساكن فين وزي ما قولتلك اشتري احسن كل قطعة لواحدها من التوكيل بتاعها واستفيد بالضمان الكامل.