المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مهندس waiter !!!!!

white-sox
04-07-2007, 09:56 AM
السلام عليكم يا اعضاء المنتدي الكرام والله زمان بس كنت مشغول في مشاريعي لاني في بكارليوس هندسه قسم عماره كنت حابب اشاركم تجربتي الشخصيه في حاجه انا بدرس في جامعه خاصه و انا تقريبا اصبحت مهندس و الحمدلله شهاده يحلم بها الكثير من الناس بس انا و انا في فتره التحضير لمشروع التخرج لاقيت اعلان في الجريده عاوزين ناس تشتغل في مطعم بيتزا اسمه PAPA JOHNS المهم قلت انا لسه ادامي الجيش بعد 4 شهور و مش هلاقي شغل في مجالي حاليا لاني لسه فيه تجنيد و غير كده مخدتش الشهاده وطبعا الهندسه شفعتلي كتير في INTERVIEW زي ما قلت اتوافق عليا علطول و الحمدلله انو اول مقابله في حياتي و اتقبل دي مكنتش متوقعها المهم كان الراتب 500 جنيه مصري المهم هو المكان نضييف جدا جدا و بيدخلو ممثلين علطول واشتغلت فيه 5 ايام بالظبط طبعا اتبهدلت , غسيل اطباق و شيل و حط الصراحه كنت ابتديت اتعود عليه و زملائي كانو يستغربو اني مهندس و بشتغل كده و كنت بقولهم لحد الجيش و كان ده بيهون عليهم هههههههه هما معظمهم خريجي سياحه و فنادق المهم في ناس من الاهل شجعوني و قالولي مفيش حد لاقي شغل , يعني معظم الناس كانو دعمني ماعدا امي و اخوتي طبعا بعد الضغط تركت الشغل بس لسه مقدمتش الاستقاله و مش عارف اعمل ايه دلوقت :33:

The Giant
04-07-2007, 06:30 PM
قصة جميلة :D
لكن أنا لم أفهم ماالمطلوب!

لؤلؤة الإيمان
04-07-2007, 08:37 PM
رائع أخوي الشغل مو عيب أبداً
برأيي كمل ولا تستقيل..
هه ذكرتني بكلمة قالها الدكتور إبراهيم الفقي:قال:
قالت لي وحدة انا لو كنت ببلاد برى رح أغسل صحون وأشتغل اي حاجة، هو قال لها: ليه إحنا ببلادنا مافيش صحون تتغسل!!!!!

مانشستراوي7
06-07-2007, 09:29 PM
(((((((((((((الشغل مو عيب)))))))))))))))))

wael_yemen
10-07-2007, 07:45 AM
أولا الشغل مو عيب مثل ما دايما الناس تقول.....وثانيا لو كان يا أخي استمريت كان أفضل لأنه شيء أفضل من لا شيء....صحيح من هندسة لWAITER بس أيش نسوي نحنا الشباب في هذا الوقت الصعب....الواحد عاوز ياكل ويعيش....ان مثلك مبرمج كمبيوتر واشتغل موظف استقبال والحمدلله ...على الاقل انت صبر نفسك بالشغلانة ده على بال ما تلاقي الحاجة الأفضل بإذن الله:)

sleme
10-07-2007, 09:00 AM
لن أكرر مقولة الشغل مش عيب
لكن أقول لك هذه بداية لن تجلس فيها بقية حياتك
يعني أنه أفضل تكسب 500 جنيه فيه الشهر وتنتج أو تكون عاطل مستهلك فقط
والدي الله يحفظه بدأ حياته كاتب في الميناء عندنا في اسكندرية وهو عمل بعيد تماما عن تخصصه
لكنه الآن ما شاء الله من أصحاب الأملاك
المهم تبدأ وتصبر
* على فكرة أمك عايزاك تبقى أحسن واحد فلازم تعارض أما أختك فاما انها مثل أمك أو خايفة على بريستيجها
* عجبتني كلمة الأخت اللي نقلتها عن الدكتور ابراهيم الفقي

* بعدين حد لاقي 500 جنيه في الشهر << هو ده كلام برضه