المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لينكس مساعده في fedora 8

YagooT
26-12-2007, 06:51 PM
السلام عليكم
انا جديد في عالم Linux
وما ابي من اولها اي احباط :biggthump
انا ابي استخدم النظام وابي اتعلم منه واتعلم منكم
وان شاء الله فيكم الخير

المهم ...

انا نزلت النظام حاليا .. على جهازي البليستيشن PS3
ماكو فرق عن الكمبيتر العادي

عندي حاليا مشكله في كرت الشاشه ومو عارف شنو الطريق اشلون اعرف الشاشه
..

هذي موصفات الجهاز لكرت الشاشة

The PS3's CPU is backed by Nvidia's graphics chip, dubbed in this application the RSX, for "reality simulator". RSX connects directly to the CPU, with which it shares access to the PS3's 512MB of system RAM. The memory is split into two banks: 256MB of XDR clocked at 3.2GHz for the CPU's usage and 256MB of 700MHz GDDR 3 SDRAM for the RSX

The PS3's CPU is backed by Nvidia's graphics chip, dubbed in this application the RSX, for "reality simulator". RSX connects directly to the CPU, with which it shares access to the PS3's 512MB of system RAM. The memory is split into two banks: 256MB of XDR clocked at 3.2GHz for the CPU's usage and 256MB of 700MHz GDDR 3 SDRAM for the RSX.
RSX was said to be twice as powerful as two Nvidia GeForce 6800 Ultra chips, a claim also made for Nvidia' next-generation GPU, the 'G70'. That suggests that G70 and RSX are essentially the same beast. Either way, RSX will support HDTV-resolution graphics up to 1080p. The CPU will handle the audio processing, in Dolby 5.1 with DTS.

وان شاء الله القه منكم الاجابه

الشي الثاني شنو اهم شي اسويه في الجهاز
لاني مبتدء في النظام وحاليا لم افعل اي امر في الجهاز

فا شنو رايكم وشنو المطلوب

تحياتي ..

احمد مصرى
26-12-2007, 10:18 PM
بص يااخى اولا اللينكس عليه كل التطبيقات اللى ممكن تاديها على الويندوز يعنى مثلا يعنى انا بحب اشتغل على برنامج الفوتو شوب وبرامج الثردى ماكس فلقيت البديل على اللينكس زى برنامج الجمب وهو بديل الفوتو وهو للعلم فى نظرى احسن من الفوتو كفاية عليه خفته وصغر حجمة برنامج تحفه وغنى جدا بالادوات والامكانيات والاهم سهولته وليه نسخة نزله للويندوز وهى مجانيه للعلم ومساحتها 15 ميجا وبرنامج بلندر ده بديل برامج زى المايا والثردى على الرغم انه مش فى قوتهم الا انه بيتطور بسرعه ومجانى كمان وعاوز اقولك ان فى برامج كتير جدا وحاجات اكتر يعنى انت كل اللى كنت بتعمله على الويندوز هتقدر تعمله على اللينكس والاهم من كده انك هتشتغل بنظام حلال مش سارقه اما بالنسبة لمشكلتك فانا بنصحك تزور موقع مجتمع لينكس العربى وهتلاقى فيه الحل ان شاء الله

YagooT
27-12-2007, 01:09 AM
اشلون مسروق الونددز
انا شاريه نسخه اصليه Vista

.........

وشاكرلك على المعلومات الطيبه

احمد مصرى
27-12-2007, 09:21 AM
اشلون مسروق الونددز
انا شاريه نسخه اصليه Vista

.........

وشاكرلك على المعلومات الطيبه

معلش انا اسف لكن انا اقصد ان اغلب الناس وبالتحديد فى الوطن العربى بيستعملوا نسخ كوبى وانا منهم

UUNUU
27-12-2007, 01:19 PM
انت اخطات في انك اخترت فيدورا لأن فيدورا من اصعب التوزيعات (مع اني استخدمها) ، رايي رح نزل ubuntu اسهل عليك
اما بخصوص مشكلتك فانا ما ادري ليش لينكس عدوا لnvidia انا نفس الشي عندي fg 6200 و جنني حتى عرفت كيف اعرفه ، انا الطريقه اللي اعرفها هي على اللينكس العاد ما ادري عن البلايستيشن اذا كان البلايستيشن فيه terminal فامرك سهل
حمل هذا الملف http://rpm.livna.org/livna-release-8.rpm
و سويله تنصيب (ضغطتين و دخل باسوورد الروت)
بعدين تفتح الterminal وتكتب فيه هالامر وانت root
yum install kmod-nvidia
و مثل ماقلتلك هالكلام عن اللينكس العادي ما ادري عن البلايستيشن

YagooT
29-12-2007, 12:01 AM
مشكورين اخواني
بخصوص الشاشه السوده ايه فيه الحركه هذى

عيل بمسح ال الفيديو وبنزل الابنتا 7.10

Son_OF_Liberty
29-12-2007, 01:36 PM
Fedora is complexed
Ubuntu is so easy and good for pro and new people who use linux :)

good luck

احمد مصرى
29-12-2007, 11:19 PM
بص يااخى اعتقد انك ممكن تكون نزلت التوزيعه الغلط من فيدورا لانها بتنزل نسخ 32bit ونسخ 64bit

YagooT
30-12-2007, 01:31 AM
مشكورين والله على الاهتمام
انا نزلت الابنتا 7.10 والله عجيبه
تعرف كل شي على الجهاز
ونزلت الحين الايفكت والحركات روعه السيستم بصراحه
بس الى ماعرفته اشلون اشغل Berl وخليه مثل المربعات واحرك فيه مثل ال 3D
مشكورين