المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : وافد جديد على WoW

HitmanTheOnly
08-01-2008, 08:39 PM
السلام عليكم ....

انا تامر من مصر 22 سنة ...

ان شاء الله ناوى ادخل عالم WOW فى اجازة الصيف ..

انا مش جديد على عالم ال MMORPG ... انا لعبت GuildWars و Silkroad و Muonline و Sword Of The New World و حتى WoW كنت بلعبها اول ما نزلت و لكن على سيرفرات خاصة ..

فعايز قبل ما ابدأ العب WoW على السيرفرات الاصلية اسألكم بعض الاسئلة ..

1- هل ال Lag فى اللعبة هيكون جامد لو لعبت على سيرفرات US بدلا من EU ؟
و السبب انى اريد اللعب فى US servers هو ان الاشتراك الشهرى فى ال US ب 15 دولار اما فى الاوروبى ب 15 يورو ... و الكل يعلم ان سعر اليورو تقريبا ضعف سعر الدولار ...

2- قرأت فى ال FAQ الخاص باللعبة ان الاكونت يمكن ان يمسح بكل اللى فيه لو لم يتم اعادة شحنه لمدة 6 اشهر ؟ هل هذا صحيح !!
سبب سؤالى هو انى لن استطيع اللعب الا ال 4 اشهر الخاصين بالاجازة الصيفية لان هذه السنة هى اخر سنة لى بالجامعة و اريد ان اتخرج منها على سلام http://www.alnebrasgames.com/forum/images/smilies/blush.gif
فهذا يعنى انى ساتوقف عن اللعب لمدة 8 اشهر تقريبا طيلة فترة الدراسة

3- انا انوى شراء كروت اللعبة Pre-Paid Cards ... عن طريق CashU ...هل توجد طريقة افضل فى الدفع و بالاخص غير ال PrePaid Cards ؟
انا اعلم انه يمكن الشراء عن طريق ال Visa و الماستر كارد ... لكن هل يجب ان املك حساب فى البنك ام توجد بعض الكروت التى يمكن ان تحل محل ال Credit Card مثل كروت الائتمان المدفوعة مسبقا ؟
ارجو ذكر ايسر طرق الدفع المقبولة فى الوطن العربى ؟

4- تكملة لسؤالى السابق .. اذا لم تكن هناك طريقة غير وجود حساب لى بالبنك ... هل يمكن ان اطلب من صديق لى ان يدفع اشتراكى الشهرى بال Credit card الخاص به ام يجب ان اكون انا مالكها ؟ اذا كان الجواب بنعم ما انواع ال Credit Cards المقبولة من WoW فى الوطن العربى ؟

5- قرأت ايضا فى الموقع انه اذا اخترت طريقة الدفع عن طريق ال Credit Card سيتم خصم الاشتراك الشهرى اوتوماتيك كل شهر ... فهل هناك طريقة لكى ادفع الاشتراك الشهرى للمدة التى اريدها فقط و لا يتم خصم الاشتراك الشهرى اوتوماتيك كل شهر ؟

6- قرأت هنا فى المنتدى انه لا يمكنك لعب الشهر المجانى الذى تحصل عليه عند شرائك اللعبة الا عندما تشترى ايضا Pre Paid Card .. فهل هذا صحيح ؟
و ان كان صحيح ... هل يمكننى عمل اكونت Trail 10 days اولا عن طريق النسخة التى اشتريتها ؟

7- ما افضل سيرفر سواء فى الاوروبى او الامريكى يمتاز بالخواص الاتية :
- به عدد لا بأس به من العرب
- ال Population به مرتفعة و لكن فى نفس الوقت لا يكون سيرفر قديم ملئ بال Elite Players
- يكون PvP Server

اتمنى ان لا اكون قد اثقلت عليكم و ان يتسع صدركم للاجابة عن كل هذه الاسئلة http://www.alnebrasgames.com/forum/images/smilies/rolleyes.gif

و شكرا مقدما http://www.alnebrasgames.com/forum/images/smilies/blush.gif

صلاح9
09-01-2008, 06:53 AM
أنا انصحك وبشده انك تخلص الدراسه وبعدين تلعب اللعبه :)

q8strike
09-01-2008, 08:25 AM
و السبب انى اريد اللعب فى US servers هو ان الاشتراك الشهرى فى ال US ب 15 دولار اما فى الاوروبى ب 15 يورو ... و الكل يعلم ان سعر اليورو تقريبا ضعف سعر الدولار ...

سعر الpre-card الاوروبيه لمده شهرين 35.99 دولار .... و الامريكيه لمده شهرين 26.59 دولار
--------------------------------------------------------------
هذا اللي قدر اجاوب عليه :P

و مثل ماقال دكتور / مجنون (http://www.montada.com/member.php?u=31054) العب بعد الدراسه لانها حدها ادمان :\

cya :)

HitmanTheOnly
09-01-2008, 09:21 PM
شكرا للى ردوا !!!

بس برضه مفيش حد رد على اى سؤال :أفكر:

اتمنى الاهتمام :31:

Cure
09-01-2008, 09:52 PM
stick to school damnit

HitmanTheOnly
09-01-2008, 10:42 PM
stick to school damnit

واضح انك حاجة من الاتنين

يا اما سنك صغير ... يا اما مبتعرفش تقرأ .. (( حتى الانجليزى بتاعك غلط :boggled: ))

لانى ذكرت فوق ان عندى 22 سنة و فى السنة النهائية بهندسة القاهرة قسم الكترونيات ..

يا ريت تتعلم تتكلم مع الاكبر منك باحترام شوية ..

The Persuader
10-01-2008, 12:57 AM
1- هل ال Lag فى اللعبة هيكون جامد لو لعبت على سيرفرات US بدلا من EU ؟

Yes , The latency is like 2x more than eu servers

What ? are you serious

Btw euro = 8 LE and Dollar = 5.5 LE and 1 month in eu server =12.97 euro , Not 15

2- قرأت فى ال FAQ الخاص باللعبة ان الاكونت يمكن ان يمسح بكل اللى فيه لو لم يتم اعادة شحنه لمدة 6 اشهر ؟ هل هذا صحيح !!

Don't have a clue but i don't think so

3- انا انوى شراء كروت اللعبة Pre-Paid Cards ... عن طريق CashU ...هل توجد طريقة افضل فى الدفع و بالاخص غير ال PrePaid Cards ؟

Prepaid cards is the best way to charge your account , you always expect banks and chrage problems when you use your own card

انا اعلم انه يمكن الشراء عن طريق ال Visa و الماستر كارد ... لكن هل يجب ان املك حساب فى البنك ام توجد بعض الكروت التى يمكن ان تحل محل ال Credit Card مثل كروت الائتمان المدفوعة مسبقا ؟

In egypt , life sucks you know you must have a job to be able to get a card , if not you must have an account in a bank to able to get a card of it

ارجو ذكر ايسر طرق الدفع المقبولة فى الوطن العربى ؟

Nothing , stick with prepaid cards

4- تكملة لسؤالى السابق .. اذا لم تكن هناك طريقة غير وجود حساب لى بالبنك ... هل يمكن ان اطلب من صديق لى ان يدفع اشتراكى الشهرى بال Credit card الخاص به ام يجب ان اكون انا مالكها ؟ اذا كان الجواب بنعم ما انواع ال Credit Cards المقبولة من WoW فى الوطن العربى ؟

Yes you can do that , But the bank must be in the same country as the owner of the account , otherwise you'll get a ban

5- قرأت ايضا فى الموقع انه اذا اخترت طريقة الدفع عن طريق ال Credit Card سيتم خصم الاشتراك الشهرى اوتوماتيك كل شهر ... فهل هناك طريقة لكى ادفع الاشتراك الشهرى للمدة التى اريدها فقط و لا يتم خصم الاشتراك الشهرى اوتوماتيك كل شهر ؟

Yes , you can cancel it very easy

6- قرأت هنا فى المنتدى انه لا يمكنك لعب الشهر المجانى الذى تحصل عليه عند شرائك اللعبة الا عندما تشترى ايضا Pre Paid Card .. فهل هذا صحيح ؟

No , when you creat your account the free month starts auto

و ان كان صحيح ... هل يمكننى عمل اكونت Trail 10 days اولا عن طريق النسخة التى اشتريتها ؟

You must creat your accout first to be able to do that

7- ما افضل سيرفر سواء فى الاوروبى او الامريكى يمتاز بالخواص الاتية :
- به عدد لا بأس به من العرب
- ال Population به مرتفعة و لكن فى نفس الوقت لا يكون سيرفر قديم ملئ بال Elite Players
- يكون PvP Server

I play in Ravencrest dunno about other peeps here

و شكرا مقدما http://www.alnebrasgames.com/forum/images/smilies/blush.gif

You welcome dude and GL with your insane study

Hope my answers help you abit , and wow deserve the money if you like this kind of games :)

HitmanTheOnly
10-01-2008, 04:03 AM
Hope my answers help you abit , and wow deserve the money if you like this kind of games :)

الف الف شكر على ردودك الوافية ...:biggthump

بجد انا كنت فقدت الامل انى الاقى رد :(

المهم معلش استحملنى عشان عايز استفسر تانى عن كام جزئية ..

انت قلت ان ال Latency على السيرفرات الامريكية تقريبا ضعف ال Latency على الاوروبية

لكن على موقع Offgamers سعر الكارت الامريكى 28.49 دولار بينما سعر الاوروبى 35.99 دولار
فتقريبا الاوروبى اغلى بنسبة 44% ..

فسؤالى هل ال Latency على السيرفرات الامريكية فظيعة بحيث لا يمكن اللعب معها و السيرفرات الاوروبية تستحق هذة الزيادة ال 44% ؟؟

و اسف على الازعاج :)

The Legendry Hero
10-01-2008, 10:49 AM

انت قلت ان ال Latency على السيرفرات الامريكية تقريبا ضعف ال Latency على الاوروبية

لكن على موقع Offgamers سعر الكارت الامريكى 28.49 دولار بينما سعر الاوروبى 35.99 دولار

فسؤالى هل ال Latency على السيرفرات الامريكية فظيعة بحيث لا يمكن اللعب معها و السيرفرات الاوروبية تستحق هذة الزيادة ال 44% ؟؟

السلام عليكم

ما أعتقد إن الفرق بين السرفرات الأمريكية والأوروبية من ناحية الLatency كبير

وأنصحك تروح سرفرات أوروبية لأن فارق الوقت مو كثير يعني ما راح يكون فيه مشكلة تحصل Groups حق Instances

أما الأمريكي فيوم عندنا الصباح هم عندهم ليل (كلهم نايمين :ponder:) يعني إذا تبي Groups لازم تسهر لين بعد الساعة 12 :32:

تحياتي

HitmanTheOnly
10-01-2008, 11:14 AM
السلام عليكم

ما أعتقد إن الفرق بين السرفرات الأمريكية والأوروبية من ناحية الLatency كبير

وأنصحك تروح سرفرات أوروبية لأن فارق الوقت مو كثير يعني ما راح يكون فيه مشكلة تحصل Groups حق Instances

أما الأمريكي فيوم عندنا الصباح هم عندهم ليل (كلهم نايمين :ponder:) يعني إذا تبي Groups لازم تسهر لين بعد الساعة 12 :32:

تحياتي

لو المشكلة ع الوقت بس تبقى بسيطة :D

انا ان شاء الله اقدر العب 14 ساعة متواصلة يعنى عنصر الوقت مش هيكون مشكلة كبيرة ...

لكن لو فعلا ال Latency مش هيفرق كتير يبقى العب على السيرفرات الامريكية و اوفر ال 11 دولار دول افضل على ما اعتقد :أفكر:

The Persuader
10-01-2008, 11:41 AM

You welcome again , Feel free to ask whenever you feel like , I read the forums every morning so it's np at all

I've played on US servers for like 1.5 years , Latency was never a big problem but you must expect lag spikes from 16:00 to 1 am everyday and the internet in egypt isn't that great to give you less than 150 MS with US servers anyway:)

Even later in the night and morning you rarely see the green bar but still you can play and manage with no LAG spikes at all

and yes i forgot that you'll gonna buy prepaid cards and here's the problem , eu cards costs much more that US ones

Well , if you have 2MB connection with a good company like TE-Data or new company like NOOR it will be great for you , like you'll have 200-400 latency and it's playable and ever depends on your class

After the new patch they added yesterday , now my latency really improved and it's noticeable i was playing with 83 ms at 18:00 yesterday , My connection ISP is Egynet as well , Not a good company but stable connection

If your english is good stick with US , Great company you'll have there and lots of chicks even playing and all of them only english speakers Not like Eu and it's really wired to see Jackasses and fags talk in their own languages:biggthump

and GL - any other questions i'm here <3

HitmanTheOnly
10-01-2008, 10:46 PM
You welcome again , Feel free to ask whenever you feel like , I read the forums every morning so it's np at all

I've played on US servers for like 1.5 years , Latency was never a big problem but you must expect lag spikes from 16:00 to 1 am everyday and the internet in egypt isn't that great to give you less than 150 MS with US servers anyway:)

Even later in the night and morning you rarely see the green bar but still you can play and manage with no LAG spikes at all

and yes i forgot that you'll gonna buy prepaid cards and here's the problem , eu cards costs much more that US ones

Well , if you have 2MB connection with a good company like TE-Data or new company like NOOR it will be great for you , like you'll have 200-400 latency and it's playable and ever depends on your class

After the new patch they added yesterday , now my latency really improved and it's noticeable i was playing with 83 ms at 18:00 yesterday , My connection ISP is Egynet as well , Not a good company but stable connection

If your english is good stick with US , Great company you'll have there and lots of chicks even playing and all of them only english speakers Not like Eu and it's really wired to see Jackasses and fags talk in their own languages:biggthump

and GL - any other questions i'm here <3

شكرا مرة تانية ;)

بس انت بتقول I have Played ... هل معنى كده انك سبت السيرفرات الامريكية و روحت السيرفرات الاوروربية ؟

اقدر اعرف يه السبب ؟

و كنت عايز اعرف هل ال PrePaid Cards الامريكية موجودة فى مصر ولا اللى موجود بس الاوروربية؟ ... هل معنى كده انه لا سبيل غير Offgamers ؟

و لو كانت الموجود بس الاوروربية ... هل النسخة اللى هشتريها اللى هتكون بالطبع اوروربية ايضا يمكن اللعب بيها بتغيير ال Realmlist ولا لازم اشترى نسخة امريكية من موقع offgamers ايضا ؟

و اخر حاجة ...

ممكن تبعتلى ايميلك فى رسالة خاصة ... لانى عايز اصدعك الفترة الجاية :D

alb3tal
11-01-2008, 12:19 AM
أخوي العب اوروبي افضل لك .. حيفيدك بعدين وبنغ خفيف .. كرت ل مدة شهرين في الاوروبي ب 150 ينباع .. عبارة عن بطاقة ماعرف كم جنيه مصري .. او كم دولار لكن ما تفرق 11 دولار شوي !