المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انتظروا مدينة الرعب قريبا

Ahmedbna
21-02-2008, 10:51 AM
السلام عليكم احبتى الكرام

سيتم قريبا الأنتهاء من عمل لعبة مدينة الرعب city of horror
اللعبة اللتى تم تصنيع الى الأن 90% من مراحلها فى عمل تجاوز مدته الشهر الى الأن مصنعة بأيد شباب عربى بواسطة محرك fpsc بعض الموديلز من البرنامج وبعض الموديلز مصنع بواسطتنا وايضا الأسكربتات بعضها كذلك، وحتى لا اطيل عليكم اليكم العروض الأولية من بعض المراحل باللعبة ، وارجو منكم التقييم

عرض من المرحلة 1

Xvk535IqDuA

عرض من المرحلة 2

TwDwxdXHSTA

لتفاصيل اوسع حول اللعبة مع بعض الصور

سامي.خ
21-02-2008, 11:35 AM
الله عليك
وينك من زمان

بالنسبة للعبة
انا من محبي ألعاب الرعب
باين من اللعبة انها باردة وما فيها ذيك الإثارة
وما ادري إذا كانت فيها ألغاز وفتح أبواب
على العموم الفديوات ما تكفي عشان نقيم اللعبة
حاول تسوي الديمو عشان نشوفه ونقيمها

ayoubsoft
21-02-2008, 11:40 AM
السلام عليكم اخي اللعبة رائعة لكن متى سوف تنزل

Ahmedbna
21-02-2008, 12:01 PM
الله عليك
وينك من زمان

بالنسبة للعبة
انا من محبي ألعاب الرعب
باين من اللعبة انها باردة وما فيها ذيك الإثارة
وما ادري إذا كانت فيها ألغاز وفتح أبواب
على العموم الفديوات ما تكفي عشان نقيم اللعبة
حاول تسوي الديمو عشان نشوفه ونقيمها

مشكور اخى على ردك وانا موجود والله بس الشغل واخد الكثير من وقتى :) اللعبة ان شاء الله مش بارده وحيكون فيها اثارة واحسنلك متلعبهاش قبل ما تنام عشان تعرف تنام :D ، وفيها بعض الأماكن شبه السرية ، واحنا ان شاء الله حننزل الديمو قريبا

السلام عليكم اخي اللعبة رائعة لكن متى سوف تنزل

قريبا ان شاء الله ستنزل انت لو قرأت كلامى احنا خلصنا 90 % يعنى قريب ان شاء الله حتنزل ومشكور على ردك

XORO
21-02-2008, 12:22 PM
فينك يا عم وحشتنا اوي

مممممممم شكل اللعبة بتكون تصويب قصدي منظور الشخص الاول
مع اني ما احب هالنوع من الالعاب لكن انا بنتظار لعبتك

اعتقد ان مدة شهر كافية لانهاء اللعبة وتنزيلها وخاصة انك قلت قريبا

بالتوفيق

Ahmedbna
21-02-2008, 12:38 PM
فينك يا عم وحشتنا اوي

مممممممم شكل اللعبة بتكون تصويب قصدي منظور الشخص الاول
مع اني ما احب هالنوع من الالعاب لكن انا بنتظار لعبتك

اعتقد ان مدة شهر كافية لانهاء اللعبة وتنزيلها وخاصة انك قلت قريبا

بالتوفيق

الله يعزك وانت لك وحشة كبيرة برضه والله اللعبة داخله على شهرين كمان مش شهر واحد ، بس اصل احنا شغالين وحده واحده وبنعمل تست عده مرات وبنراجع وسعات نعمل حاجة متدخلش دماغنا نروح عايدنها بطريقة اخرى ... هكذا
وعلى فكرة يا سونى : لاجل الأمانه اللعبة ده عمل مشترك بينى وبين الأخ امير يعنى مش انا اللى عاملها لوحدى .... ومشكور على ردك الجميل

Prince Of Pain
21-02-2008, 12:44 PM
من العرض تجنن^،^.....

Amir Imam
21-02-2008, 01:15 PM
بسم الله
رائعه يا مان .. ربنا يوفقكم .. بس عايزين القصة بتاعتها .. وكمان عندي اقتراح .. ياتخليها عربي او تخليها انجليزي .. انت عامل لغتين ليه .. بالتوفيق

Ahmedbna
21-02-2008, 01:34 PM
من العرض تجنن^،^.....

مشكور اخوى وان شاء الله تعجبك

بسم الله
رائعه يا مان .. ربنا يوفقكم .. بس عايزين القصة بتاعتها .. وكمان عندي اقتراح .. ياتخليها عربي او تخليها انجليزي .. انت عامل لغتين ليه .. بالتوفيق

الله يخليك ويبارك فيك ، القصة كتبها لنا احد المبدعين فى التأليف وهو الأخ طارق وهو صديق لى وعضو فى المنتدى أيضا بس اعذرنى انا مش ححرقها ، بس عشان خطرك هى بأختصار عناكب لبست البشر وصارت تتحكم فيهم ، والله العربى والأنجليزى ده محل جدل بينى وبين الأخ امير هو بيقولى حليها اجنى وانا بقوله خليها عربى :) ، هو رأيه ان القصة وشكل الموديلز مينفعش تكون عربى وانا شايف ان اكثر حاجة تشد فى اللعب لما تكون بالعربى بس فى الغالب حنخليها بالعربى ، وعلى فكرة انا اللى رافع العرض الأول وهو اللى رافع العرض الثانى عشان كده تلاقى انا القوائم عندى فى جهازى معربها وهو القوائم فى جهازة على نفس حالها الأنجليزى ،، واسف على الأطالة ومشكور

mujahedD555
21-02-2008, 02:09 PM
اللعبة حلوة جدا جدا وانا مستني هذه اللعبة

ونا شايف اللعبة قصتها حلوة جدا ( خاصة الوحوووش المغطسة
بالدماااااء :evil:

وواصل وتقدم :swordfight::swordfight::swordfight:

The_source
21-02-2008, 03:30 PM
:AR15firing:أيوه فينكم من زمان .............هو ذا الذي أريده

Ahmedbna
21-02-2008, 03:36 PM
اللعبة حلوة جدا جدا وانا مستني هذه اللعبة

ونا شايف اللعبة قصتها حلوة جدا ( خاصة الوحوووش المغطسة
بالدماااااء :evil:

وواصل وتقدم :swordfight::swordfight::swordfight:

ان شاء الله لما تنزل تعجبك ومشكور عل الرد

:AR15firing:أيوه فينكم من زمان .............هو ذا الذي أريده

ادينا جينا اهو ، وان شاء الله تنبسط وتشوف لعبة ترتقى لمستوانا نحن كعرب :biggthump

من التراب
21-02-2008, 05:23 PM
ياهلا بالعودة ^_^
---
شكل اللعبة حلوه الجرافكس والموديلز والإكساء عاجبني للجين
حاس أن في أجزاء تحتاج إتقان مثل البرميل شكله يطير أكثر من أن يكون محمول ^.^"
---
أنا متشوق ألعب اللعبة وأتمنى لكم التوفيق

Ahmedbna
21-02-2008, 06:09 PM
ياهلا بالعودة ^_^

---
شكل اللعبة حلوه الجرافكس والموديلز والإكساء عاجبني للجين
حاس أن في أجزاء تحتاج إتقان مثل البرميل شكله يطير أكثر من أن يكون محمول ^.^"
---

أنا متشوق ألعب اللعبة وأتمنى لكم التوفيق

الله يخليك والحمد لله ان شكل اللعبة من خلال العروض عجبينك ، اما بالنسبة للأتقان الفنيات اللتى تتكلم عنها ، فهى من عيوب المحرك ذات نفسه ، وشكرا لك;)

Amir Imam
21-02-2008, 07:55 PM
بسم الله
بالتوفيق يا باشا .. انا اقولك على اقتراح بالنسبة لموضوع العربي والانجليزي ده .. انت تعمل نسختين واحده بالعربي وواحده بالانجليزي .. زي مثلا كابكوم زمان كانت بتعمل من ريزدنت ايفل نسختين يابانيه وانجليزية .. اعمل نفس النظام .. ونزل العربي الاول وبعدين الانجليزي
ملحوظة يا جماعه : امير اللي مشترك مع Son of egypt مش انا .. ده ameer333 .. علشان بس اللخبطة :D
بالتوفيق

Karim Ghazal
21-02-2008, 08:47 PM
أهلاً .........

كيف حالك عزيزي ؟ لم نرى لعبة FPS من زمااان .. ننتظر الديمو .. الصور و الفيدوات لا تكفي ..

d.a.m.h
21-02-2008, 09:41 PM
كان نفسى من زمان اشوف لعبة رعب بأيادى عربية.....طبعا الفنيات مش حتكون ولابد لأنها اول تجربه...وبعد ما اللعبة تنزل تبدأ تعدل عليها وتصلح العيوب وتنزل منها اجزاء لحد ما توصل الى اعلى مستوى زى ما عملوا فى لعبة doom اول لعبة العبها على الكمبيوتر وكانت على الدوس لكن دلوقتى طبعا بقت حاجة تانية....كان عندى افكار كثيرة لالعاب رعب منها عمل لعبة رعب لشخصية قصصية مشهورة لكن مع الاسف لا الوقت ولا الامكانيات يسمحوا...ابذل كل جهدك فيها واتمنى اشوف الديمو قريب...والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Karim Ghazal
21-02-2008, 09:53 PM
كان نفسى من زمان اشوف لعبة رعب بأيادى عربية.....طبعا الفنيات مش حتكون ولابد لأنها اول تجربه...وبعد ما اللعبة تنزل تبدأ تعدل عليها وتصلح العيوب وتنزل منها اجزاء لحد ما توصل الى اعلى مستوى زى ما عملوا فى لعبة doom اول لعبة العبها على الكمبيوتر وكانت على الدوس لكن دلوقتى طبعا بقت حاجة تانية....كان عندى افكار كثيرة لالعاب رعب منها عمل لعبة رعب لشخصية قصصية مشهورة لكن مع الاسف لا الوقت ولا الامكانيات يسمحوا...ابذل كل جهدك فيها واتمنى اشوف الديمو قريب...والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حالي حالك والله :02: .. لا الوقت يسمح لي و لا الأمكانيات كذلك .. أنا فكرت من قبل :33: بأن أعمل لعبة رعب ولكن على RPG Maker بس حتى الان لم أحدد أي أصدار .. لأنه هذه مشكلة ثانية .. بس الارجح أنه برنامج XP :biggthump .

Ahmedbna
22-02-2008, 08:47 AM
بسم الله
بالتوفيق يا باشا .. انا اقولك على اقتراح بالنسبة لموضوع العربي والانجليزي ده .. انت تعمل نسختين واحده بالعربي وواحده بالانجليزي .. زي مثلا كابكوم زمان كانت بتعمل من ريزدنت ايفل نسختين يابانيه وانجليزية .. اعمل نفس النظام .. ونزل العربي الاول وبعدين الانجليزي
ملحوظة يا جماعه : امير اللي مشترك مع Son of egypt مش انا .. ده ameer333 .. علشان بس اللخبطة :D
بالتوفيق

ان شاء الله سأخذ بأقتراحك وهو اقتراح بالفعل جيد ، وبالنسبة للأخوة احب اعرفهم فعلا ان الأخ ameer33 هو اللى انا كنت قصدى عليك ، مع اعتزاى واحترامى للأخ amir imam بالطبع

أهلاً .........

كيف حالك عزيزي ؟ لم نرى لعبة FPS من زمااان .. ننتظر الديمو .. الصور و الفيدوات لا تكفي ..

الحمد لله ، ان شاء الله سترى لعبة fps فى الوقت القريب ، ان شاء الله اول ما بينزل الديمو بنطرحه عليكم على طول

مشكور اخوى وان شاء الله نكون عند حسن ظنك ونقدر نعمل حاجة كويسه ، الديمو ان شاء الله اول ما يخلص حنطرحة ، بس مثل ما قلت احنا مشيين بتروى ممكن المشروع يطول شويه بس عشان ميبقاش به غلطات

حالي حالك والله :02: .. لا الوقت يسمح لي و لا الأمكانيات كذلك .. أنا فكرت من قبل :33: بأن أعمل لعبة رعب ولكن على RPG Maker بس حتى الان لم أحدد أي أصدار .. لأنه هذه مشكلة ثانية .. بس الارجح أنه برنامج XP :biggthump .

اعتقد انك لو حاولت ممكن تعرف تعمل لعبة كويسه ، بس ده عاوز مجهود وصبر منك ، حاول تفضى وقت من وقتك وفكر واعمل ما حتخسر شيء

The_source
22-02-2008, 03:19 PM
ادينا جينا اهو ، وان شاء الله تنبسط وتشوف لعبة ترتقى لمستوانا نحن كعرب :biggthump

إن شاء الله .........من ناحيّه أنا أنبسطت لإن أحد من أصدقائي صمم لعبه ..........هذا هو الأهم وليس شيء أخر
حتى لو أنتقدوك

ملكة الربيع
23-02-2008, 09:10 AM
ما شاء الله

ننتظر الديمو على احر من الجمر ..

بارك الله جهودكم

Ahmedbna
23-02-2008, 09:35 AM
إن شاء الله .........من ناحيّه أنا أنبسطت لإن أحد من أصدقائي صمم لعبه ..........هذا هو الأهم وليس شيء أخر
حتى لو أنتقدوك

الله يكرمك ويعزك اخوى DBprog ، وياليت اكون عند حسن ظنك وتطلع اللعبة حلوة وتعجبك وانا اعتز بك كصديق ايضا لك احترام وتقدير عندى

ما شاء الله

ننتظر الديمو على احر من الجمر ..

بارك الله جهودكم

ان شاء الله يا ( ملكة ) عندما ننتهى من اللعبة سوف ننزل الديمو ومشكورة على ردك

The_source
23-02-2008, 01:30 PM
الله يكرمك ويعزك اخوى DBprog ، وياليت اكون عند حسن ظنك وتطلع اللعبة حلوة وتعجبك وانا اعتز بك كصديق ايضا لك احترام وتقدير عندى

تسلم أخي .........بس ممكن تقول متى موعد صدورها على الأقل..........حمستنا حتى الأن #_#

Ahmedbna
23-02-2008, 05:44 PM
ان شاء الله قريب ، انا مقدرش احدد وقت والله بس لما نخلصها حرفعها على طول ما تقلق ، بس انت شفت الديمو من المرحلتبن موجود يعنى اللى فاضل بسيط

PrinceOfSorrow
24-02-2008, 03:13 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ماشاء الله للعبة مشوقة جدا جدا واخيرا لدينا الأن 3 ألعاب بهذا برنامج الرائع^^

المهمة الخاصة ولعبة ameer ولعبتك انت ايضا ^^

أتمنالك توفيق وانا أوافق سامي بانه لعبة تنقصها زيادة الأثارة
وهي مضاعفة دم وتنويع الأعداء وايضا بعض مجسمات كي تعطي للعبة الحياة

وايضا بما انه لعبة رعب ( يجب ان تجعل الاعب ضعيف بمواجهة الأعداء)

أغلب ألعاب رعب يجب على لاعب تجنب القتال الأعداء ومحافظة على ذخيرته من نفاذ لمواجة الحاسمة مع الاعداء الأقوياء كما في ريزدنت ايفل

بتوفيق ^______^

Ahmedbna
25-02-2008, 10:38 AM
مشكور اخوى على ردك الجميل ، واعتبر اللعبة هذه ان شاء الله كبدايه منا ،، هلى تعلم انه بمجرد الأنتهاء من لعبتنا سوف نستخدم محرك العاب اخر غير المحرك المحدود fpsc ، والمحرك الجديد رهيب وقوى وصنعت به كثير من الألعاب العالمبة الأحترافيه ، ولكنى لن اتحدث عنه فى هذا الموضوع ،، كل ما اتمناه انه حتى اذا كانت اللعبة الحاليه المصنعة ب fpsc بها بعض الأخطاء او الملاحظات او شبه عدم الأثارة فأوعدك ان فى اللعبة القادمة لن يحدث ذلك وشكرا

The_source
25-02-2008, 02:19 PM
أعتقد بإنني عرفت أسم المحرّك وهو
XNA صحيح....
لحد الأن هو أقوى محرّك ألعاب من ثم الدارك بيسك بنظري

Ahmedbna
25-02-2008, 03:26 PM
XNA محرك قوى انا معاك لكن انا مكنش قصدى عليه ، عيب الداركبيسك الوحيد هو عدم قوتها وبطئها الشديد ، يعنى الأف كرييوتر مثلا مصنع بواسطة لغة الداركبيسك عشان كده بتلاقى البطى فى المحرك ده مع ان مساحة الخريطة فيه محدوده ، وافضل محركات من وجهة نظرى على اللتى تعتمد على لغات C او SCRPT C أو DLEPHI

The_source
25-02-2008, 08:08 PM
XNA محرك قوى انا معاك لكن انا مكنش قصدى عليه ، عيب الداركبيسك الوحيد هو عدم قوتها وبطئها الشديد ، يعنى الأف كرييوتر مثلا مصنع بواسطة لغة الداركبيسك عشان كده بتلاقى البطى فى المحرك ده مع ان مساحة الخريطة فيه محدوده ، وافضل محركات من وجهة نظرى على اللتى تعتمد على لغات C او SCRPT C أو DLEPHI

الدارك قوي وبعطيك برهان على ذلك
الأف بي اس محدود أما الدارك موّسع أما بالنسبه للسي علشان تبرمج ألعاب فيها يجب عليك أن تحترفها أولاً ومن ثم تصمم عليها. ليست ىبهذه السهوله كما تعتقد(أسئل مجرّب ولا تسأل طبيب)

عاشق 360
26-02-2008, 01:13 AM
مشكور اخوى على ردك الجميل ، واعتبر اللعبة هذه ان شاء الله كبدايه منا ،، هلى تعلم انه بمجرد الأنتهاء من لعبتنا سوف نستخدم محرك العاب اخر غير المحرك المحدود fpsc ، والمحرك الجديد رهيب وقوى وصنعت به كثير من الألعاب العالمبة الأحترافيه ، ولكنى لن اتحدث عنه فى هذا الموضوع ،، كل ما اتمناه انه حتى اذا كانت اللعبة الحاليه المصنعة ب fpsc بها بعض الأخطاء او الملاحظات او شبه عدم الأثارة فأوعدك ان فى اللعبة القادمة لن يحدث ذلك وشكرا

@_@ توني ادري ان في المنتدى مصممين العاب ...

شفت الديمو (( الفيديوهات )) ... كـ لعبة اوليه لكم بيكون شغل ممتاز

بس اتمنى في الالعاب الثانيه تسوون حوارات + تكون لقصه اقوى وفيها شخصيات

ومثل ماقلت انت تكون على محرك اقوى وبجرافيكس احسن..انا اشوف ان ف عيب كبير اهو الانميشن + الفيزيائيه محتاجين تحسين بشكل كبير

بس انشاء الله بألعابكم القادمه تتخطون هاي العيوب

ليش ماتسوون ننشر لمثل هاي الالعاب بالوطن العربي !!؟

The_source
26-02-2008, 05:49 PM
معاه حق أخي

Ahmedbna
26-02-2008, 06:17 PM
الدارك قوي وبعطيك برهان على ذلك
الأف بي اس محدود أما الدارك موّسع أما بالنسبه للسي علشان تبرمج ألعاب فيها يجب عليك أن تحترفها أولاً ومن ثم تصمم عليها. ليست ىبهذه السهوله كما تعتقد(أسئل مجرّب ولا تسأل طبيب)

صدقنى يا استاذ dbprog لغة الداركبيسك اصلا يشوبها نوع من البطى انا اشتغلت بيها وكلامى عن تجارب ايضا حيث طورت فيها عدة امثله ووجدت انه كلما ذاد عدد الأوبجكت المتحرك او كبرت الخريطة ذاد البطى ، واثباتى الثانى على ذلك محرك الأف كرييوتر فهو يشوبه البطى لانه مصنه بألاف كرييوتر وبلغة الداركبيسك على وجه التحديد ، فهذا مثال عملى امامنا على ان اللغة بها قصور من ناحية البطى ، هل تعلم انهم حاليا يدمجون هذه اللغة ببعض نصوص فى لغة السى الم تسأل نفسك لماذا ،، الجواب معروف طبعا لسبب البطى فى المقام الأول ،، لن اطول عليم تحياتى لك

@_@ توني ادري ان في المنتدى مصممين العاب ...

شفت الديمو (( الفيديوهات )) ... كـ لعبة اوليه لكم بيكون شغل ممتاز

بس اتمنى في الالعاب الثانيه تسوون حوارات + تكون لقصه اقوى وفيها شخصيات

ومثل ماقلت انت تكون على محرك اقوى وبجرافيكس احسن..انا اشوف ان ف عيب كبير اهو الانميشن + الفيزيائيه محتاجين تحسين بشكل كبير

بس انشاء الله بألعابكم القادمه تتخطون هاي العيوب

ليش ماتسوون ننشر لمثل هاي الالعاب بالوطن العربي !!؟

ان شاء الله اوعدك بالتطوير دائما ، نحن كل يوم نتعلم الجديد ونستفيد من تجاربنا وتجارب الأخرين ، فعلا كلامك عين العقل محرك قوى يعطى شغل ممتاز ، انما عيوب الأف كرييوتر كثيرة وبالجمله ، هذا ما وجدناه بالمحرك ، الأف كرييوتر يعتبر كمحرك محدود للغاية ، اما الجزء الأخير من ردك انا لم افهمه اتعنى انك تريد ان ننشر العابنا بالوطن العربى :) ، اذا كنت تقصد هذا الكلام ، فأنا اقول انا منتدى المنتدى منتدى كبير وانا احترمه كثيرا واحترم اعضائه وكونى ،وضعت لعبة من خلاله تعتبر كأنها منشورة فى كل الوطن العربى وهذا رأيىء ، اما اذا كان لك رأى اخر فى النشر فياليت تخبرنى ، وفى النهاية مشكور جدا على ردك وحياك الله

أبو أيمن 77
27-02-2008, 04:56 AM
أتمنى أن أشهد لعبة عربية 3ب متكاملة لا تحتوي على حرف لاتيني!