المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : معليش....Assassin's Creed لا تستحق pc

عاشقOnimosha
04-03-2008, 05:46 AM
معليش لكل الشباب ولن أطيل
لعبة Assassin's Creed لا تستحق النزول على pc game
لأن pc ورغم قدرته العالية لايمكن أن يظهر هذه اللعبة ذات الرسوم الجبارة
بشكل اللذي يظهره العملاقان Xbox360 وPs3 ولي شاف الفرق بين
النسختين بيعرف, أنا شفتها على pc وكان كرت الشاشة 250up to 900
وكانت الصورة ليست رائة بمقارنة العملاقيين
< شباب صراحة كلامي صحيح ولا خاطىء وليش>

moulham00
04-03-2008, 07:05 AM
إمممممممم

والله مالي عرفان شو بدي قلك

أولاً:معروف إنو البي سي أقوى من أي جهاز كنزول

ثانياً:عندما تقوم شركة مطورة للألعاب بتحويل لعبة ما إلى البي سي فإنها تقوم بزيادة الرزلوشن لل Textures مما يؤدي إلى صصفاء أكبر في المجسمات

ثالثاً:كرت الشاشة لا يتم تقييم قوته بحسب سعة الرام فيه

رابعاً و أخيراً:شوف الصور و إحكم بنفسك

http://www.gamespot.com/pc/action/assassinscreed/images.html?om_act=convert&om_clk=tabs&tag=tabs;images

moulham00
04-03-2008, 07:25 AM
حبيت أحط هالفيديو مع إنو ما لو علاقة بنسخة البي سي

هو عبارة عن مقارنة بيت نسخة ال 360 و ال PS3 و طبعاً تفوق واضح في نسخة ال360 من ناحية الرسوم

http://trailers.gametrailers.com/gt_vault/2581/t_assassinscreed_ps3360_comparison_gta_h264.wmv

Dr.DrEaM
04-03-2008, 12:52 PM
moulham00

نعم صحيح ...

وكانت الصورة ليست رائة بمقارنة العملاقيين

اخوي جرب تشوفها على الكروت الحديثه .. مع تفعيل كل اشي وكل اشي حطه 3/3 ...
وشوف الفرق ^_^

قال بيحكوا عربي في اللعبه (عليهم يا رجال )

faredrocky
04-03-2008, 12:58 PM
اولا انا مش عندى ps3 بس الكمبيوتر راااااااحت عليه مفيييش العااب جااامده بتزله الا نااادرا هههههههه و مش بتشتغل بكاااامل كفاااائتها عليه

moulham00
04-03-2008, 05:15 PM
و لو الكمبيوتر مافي عليه ألعاب جامدة؟؟؟؟؟

طيب أحطلك list ع السريع

dawn of war:dc

dawn of war:ss

sins of a solar empire

orange box

cod4

bioshock

crysis

the witcher

cnc 3 ولو إني ما حبيت هالعبة

world in conflict

Penumbra: Black Plague (http://www.gamespot.com/pc/action/penumbrablackplague/index.html?tag=topten;available;title;6)

طبعاً هي لست على السريع

بس المشكلة إنو أنا كمان ما عندي لا PS3 و لا 360 بس هالكمبيوتر و كرت ال7600gs

faredrocky
04-03-2008, 09:26 PM
بس المشكلة إنو أنا كمان ما عندي لا PS3 و لا 360 بس هالكمبيوتر و كرت ال7600gs
هههههههه نفس الكرت عندى بس يا ترى هيقعد قد ايه يشغل العاااب سنه سنه و نص و بعد كده ترميه لانه مش هيشغل حاااجه
ثانيا انا بتكلم عن الكم الهائل من الالعااب الحصريه مثل المصارعه ميتال جير نينجا جيدن جود اوف وار ده حتى ريزيدنت ايفل الجديده للاكس بوكس و البلاى ستيشون (حاجه تقرف مش كده) و طبعا كل سنه او سنتين محتاااج تطور الجهاااز طيب قولى سمعت واحد عنده اكس بوكس جاب رامه للجهاز ولا كارت شاشه كل ما عليك تجييب الجهاااز و ريح دماااخك لمده 7 او 8 سنييين ما تفكر تحدث جهاااز ولا شئ و شكرا على لسته الالعااب يا باشا بس الحق حق الps3 افضل من pc بكتييير و كفايه كده لانى طولت عليييك

faredrocky
04-03-2008, 09:37 PM
نفس الكرت عندى بس يا ترى هيشغل العاااب لمده قد ايه ؟؟ سنه سنتيييين بعد كده ترميه
ثانيا انا بتكلم عن الكم الهائل من الالعااب الحصريه مثل المصارعه ميتال جير نينجا جيدن جود اوف وار ده حتى ريزيدنت ايفل الجديده للاكس بوكس و البلاى ستيشون (حاجه تقرف مش كده) و طبعا كل سنه او سنتين محتاااج تطور الجهاااز طيب قولى سمعت واحد عنده اكس بوكس جاب رامه للجهاز ولا كارت شاشه كل ما عليك تجييب الجهاااز و ريح دماااخك لمده 7 او 8 سنييين ما تفكر تحدث جهاااز ولا شئ و شكرا على لسته الالعااب يا باشا بس الحق حق الps3 افضل من pc بكتييير و كفايه كده لانى طولت عليييك

Dr.DrEaM
04-03-2008, 10:26 PM
لمده 7 او 8 سنييين ما تفكر تحدث جهاااز ولا شئ

يا اخوان نحن نعرف ان الصراع بين الاكس بوكس والبلاي ستيشين .. لوووول
لا تدخلوا اعظم جهاز شافته البشرية في القصة

يا اخوي الجهاز بعد 8 سنوات على حسب وقلك بس بعد 8 سنوات هل سوف ترى كيف يكون الجرافيك ؟
ولو جبنا لعبة على ال ps3 وشغلنها على pc كم الفرق في ال fbs سيكون ؟
انا بقول لك مع كرت 8800 gts سيكون اكثر من 20 فريم .... XD
هذا كيف بالمجموعة القادمة من كروت الشاشة حتى 8 سنوات ... !!!!

Dr.DrEaM
04-03-2008, 10:28 PM
لمده 7 او 8 سنييين ما تفكر تحدث جهاااز ولا شئ

يا اخوان نحن نعرف ان الصراع بين الاكس بوكس والبلاي ستيشين .. لوووول
لا تدخلوا اعظم جهاز شافته البشرية في القصة

يا اخوي الجهاز بعد 8 سنوات على حسب وقلك بس بعد 8 سنوات هل سوف ترى كيف يكون الجرافيك ؟
ولو جبنا لعبة على ال ps3 وشغلنها على pc كم الفرق في ال fbs سيكون ؟
انا بقول لك مع كرت 8800 gts سيكون اكثر من 20 فريم .... XD
هذا كيف بالمجموعة القادمة من كروت الشاشة حتى 8 سنوات ... !!!!

faredrocky
04-03-2008, 11:43 PM
انا قصدى من كلااامى ان الجهازين دول مصممين بحيث يشغلو الالعاااب لمده 7 او 8 سنين بعد كده شركه سونى تنتج ps4 الى هيكون مجهز للالعاااب لمده 7او8 سنييين ايضا (فهمت انا قصدى ايه)
بينما كرت الشاشه تجيبه سنه سنتين 3 سنين عشااان متزعلش بعد كده هتعمل بيه ايه ؟؟؟؟؟؟؟
طيب قولى سمعت واحد عنده اكس بوكس جاب رامه للجهاز ولا كارت شاشه كل ما عليك تجييب الجهاااز و ريح دماااخك
ممكن ترد على الكلااام ده على الاقل!!!!
و كل واحد له وجهه نظر تختلف من شخص لاخر و الاختلاااف فى الرأى لا يفسد الود اوووك

moulham00
05-03-2008, 05:01 AM
ولو إنو إنحرفنا شوي(بالصراحة كتير ^_^) عن النقطة الأساسية في الموضوع بس فعلاً أنا لو معي حالياً 500$ أول شي بعملو هو إني أشتري 360 و أريح راسي(خصوصاً إنو شاشة الكمبيوتر عندي 19 HD )

بعدين مالازم ننسى إنو حتى الأجهزة القديمة متل ال PS2 للآن في عليها ألعاب حلوة و بتصدر عليها ألعاب كمان صحيح إنو الجرافيكس ضعيف بس يلي إشترى ال PS2 أول مانزل حصل على كل دولار دفعو و زيادة يعني أقل شخص عندو 50 لعبة على ال PS2

و طبعاً لازم ما ننسى بعض الألعاب الحصرية متل ما قال faredrocky يعني مثلاً ال gta الجديدة رح تنزل بشكل حصري على الPS3 و 360 و طبعاً أذا بتتذكرو ال gta:sa نزلت على ال ps2 قبل بحوالي 9 أشهر من نسخة البي سي يعني يلي كان عندو ps2 بهداك الوقت ختم اللعبة 10 مرات لوقت ما إشتروها لعيبة البي سي

أنا برأي الشخص ما في جهاز بلغي الآخر يعني لازم يكون الواحد عندو بي سي(مواصفات متواضعة على الأقل) حتى لو عندو PS3 و 360

عاشقOnimosha
05-03-2008, 06:27 AM
شكراااا لكل الشباب على هذه المشاركات الرائعة
بس ممكن كلامكم يا صديقاي moulham00 وDr.DrEaM صحيح لأني ماشفت
الجرافيك بالكروت الجديدة ممكن يكون قوي
وبالنسبة لكلام الشباب تجبلك 360 وتريح راسك كلا زيييين ما في أحسن من كذة
لأنه أنا كنت متحير كتيييييير(ياترى حسن قدراتpc أو جيب360؟؟؟) وبعد طول الإنتظار جبته ولقيت
أنه كان إختياري صحيح
وبالنهاية لكل واحد وجهة نظر معينة...وأنا أحترم جميييع وجهات النظر...
والسلااااااام

faredrocky
05-03-2008, 12:17 PM
لعبة Assassin's Creed لا تستحق النزول على pc game
انا جربت اللعبه عندى على الجهاااز شغاله 100% بس الpc له مميزات رغم كثره العيوب انا جربت ألعب اللعبه بدرااع الps3 و لعبت بعد كده بالموس و الكيبورد اكتشفت ان اللعب بالموس افضل بكتير فى التحكم يمكن هى دى ميزه الpc الوحيده و لكنها ميزه جاااامده جدا مش متوفره لاى جهاااز العااب على ما اظن و شكرا جدا لكم

alaasal72
11-03-2008, 11:00 AM
السلام عليكم يا شباب
انا ليا رأى بعد اذنكم
انا عندى الكارت ati x 1650
بصراحة الكارت رائع لكن فى احسن منة و اغلى منة برضة
و ممكن و احنا بنتكلم دلوقت ينزل كروت احسن و اغلى اكتر
و برضة بالنسبة لل xbox و البلاى ستشين
انا كان عندى زمان بلاى ستيشن وان
و كنت حاسس انة احسن حاجة فى الدنيا
و بعدين ظهر بلى ستيشن 2 و بعدين 3
و الاخ اللى بيقول انة هايقعد بعد 8 سنين يلعب بال 360
فانا بأقولة السنة الجاية احتمال يكون نزل بدل ال 360 460 و 560
و بعد 8 سنين هانلاقى 3600
و خد بالك هما بيعملوا حاجات و احنا بنشترى
انا مثلا جبت كارت الشاشة مخصوص علشان البرو ستريت
و بعد مالعبتها لقينها لعبة فاشلة و ماعجبتنيش
فجبت لعبة juced2
بتشتغل عندى بالعافية و مش عارف العبها
ففكرت اشترى كارت جديد لكنى عدلت فى اخر لحظة
مش عارف اقول اية اكتر من كدة
لكن crysis شغالة حلو call of duty 4شغالة حلو farcry حلو
و على فكرة انا خلصت كريسس

o_nokia_o
11-03-2008, 01:00 PM
اسمحلي يا alaasal72 كلامك غلط في غلط وهذا ان دل دل علا انك مالك في الاجهزة وذلكم من حيث انك تقول انهم كل سنة ينزلو جهاز جديد طيب اسالك سؤال ال ps2 و xbox كم سنة لهم تقريبا 5 سنين قبل نزول ال ps3 وxbox360 ولو ماعجبك كلامي خذ هذا المثال الجديد ال ps3 و xbox360 كم لهم موجودين في السوق ال ps3 تقريبا في بداية 2006 او قبل اما الxbox360 نزل قبل ال ps3
فلا تقول ان الشركات تنزل اجهزة جديدة كل سنة هذي الشغلة ما تخارجهم انهم يحققو اعلا المبيعات لاجهزتها طبعا بدون الالعاب وثانيا ثقة الناس بالشركة راح تهتز لان الناس راح تحس ان الهرجة لعب بزورة وترا الاجهزة لمن تنزل مو زي الجوالات بخصوصا النوكيا كل شهر جهاز لازم تاخذلها وقت لحين عدم استطاعتها تشغيل الالعاب الجديدة

moulham00
12-03-2008, 03:54 AM
اسمحلي يا alaasal72 كلامك غلط في غلط وهذا ان دل دل علا انك مالك في الاجهزة وذلكم من حيث انك تقول انهم كل سنة ينزلو جهاز جديد طيب اسالك سؤال ال ps2 و xbox كم سنة لهم تقريبا 5 سنين قبل نزول ال ps3 وxbox360 ولو ماعجبك كلامي خذ هذا المثال الجديد ال ps3 و xbox360 كم لهم موجودين في السوق ال ps3 تقريبا في بداية 2006 او قبل اما الxbox360 نزل قبل ال ps3
فلا تقول ان الشركات تنزل اجهزة جديدة كل سنة هذي الشغلة ما تخارجهم انهم يحققو اعلا المبيعات لاجهزتها طبعا بدون الالعاب وثانيا ثقة الناس بالشركة راح تهتز لان الناس راح تحس ان الهرجة لعب بزورة وترا الاجهزة لمن تنزل مو زي الجوالات بخصوصا النوكيا كل شهر جهاز لازم تاخذلها وقت لحين عدم استطاعتها تشغيل الالعاب الجديدة
معك 100% بحكيك

adep
13-03-2008, 11:04 PM
really بصراحة انا عندي 8600gts وجميع الالعاب تعمل انت العبت call of duty 4علي البي سي باعلي جرافيكس جربها اون لاين وقولي توا ليا انا 3 شهور نلعب فيها احسن لعبة في العالم و كراسيس جرافيكس بس والباقي كلها مش حلوة المشكلة متعرفش حتي ويين تمشي lol i say alot of things ok c cya all

Gentleman
13-03-2008, 11:47 PM
أعتقد أن نجاح أجهزة الجيل الجديد في الألعاب مقابل البي سي أنه كل ما يستخدم لهذه الأجهزة هو للألعاب ..

فالمعالج والرام وكرت الشاشة والشاشة أيضاً مصممين للألعاب 100% وهذا ما يفتقر له جهاز البي سي .. صحيح أن معدات البي سي حاملة للكثير من التكنولوجيا والتقنية الحديثة الا انها غير مصممة كلياً للألعاب مثل أجهزة الجيل الجديد .. على سبيل المثال المعالج .. المعالجات الحديثة صحيح أنها تقدم اداء رائع في الألعاب وتطورها سريع أيضاً الا أنها غير مصممة للألعاب بشكل مركز والدليل على هذا هو قلة من المعالجات التي تستطيع تشغيل الألعاب الحديثة بدقة عالية وبدون بطء ..

أضف الى أن أجهزة الكونسول الحديثة لديها داعم كبير للجرافكس .. وهو شاشات الـ HD .. حيث أن أغلبنا يستخدم شاشات لا تدعم الـ HD للبي سي .. وأقصد بالـ HD قوة محرك الشاشة و بروز الألوان والـ Contrast بالإضافة الى الكيبلات الخاصة لنقل الرسوم العالية الجودة .. كل هذه المواصفات تفتقر اليها شاشات البي سي ..

عموماً لو شغلنا لعبة Assassin's Creed بواسطة جهاز البي سي بآخر ما توصلت اليه قطع الهاردوير الخاصة بالبي سي من مواصفات وبدقة 1920x1080 وبكرت داعم لمنفذ الـ HDMI موصول بشاشة تدعم هذا المنفذ .. اعتقد ان الرسوم ما راح تكون بعيدة بل راح تكون منافسة لأجهزة الجيل الجديد من الألعاب ..

وشكرا ..

adep
14-03-2008, 12:17 AM
عادي
خشت بعضها

محترففف
15-03-2008, 01:30 PM
يكفيك معالج cell حيث ان كل نواه فيه متكفله بعملية معينة مب زي البي سي كل الشغل على النواه(او نواتين او اربعة)

اقصد فيه استغلال كامل لكل قطعة بأجهزة المحاكيات

لكن الى الآن لا يزال ال بي سي الأفضل لدي

faredrocky
19-03-2008, 04:30 AM
أعتقد أن نجاح أجهزة الجيل الجديد في الألعاب مقابل البي سي أنه كل ما يستخدم لهذه الأجهزة هو للألعاب ..

فالمعالج والرام وكرت الشاشة والشاشة أيضاً مصممين للألعاب 100% وهذا ما يفتقر له جهاز البي سي .. صحيح أن معدات البي سي حاملة للكثير من التكنولوجيا والتقنية الحديثة الا انها غير مصممة كلياً للألعاب مثل أجهزة الجيل الجديد .. على سبيل المثال المعالج .. المعالجات الحديثة صحيح أنها تقدم اداء رائع في الألعاب وتطورها سريع أيضاً الا أنها غير مصممة للألعاب بشكل مركز والدليل على هذا هو قلة من المعالجات التي تستطيع تشغيل الألعاب الحديثة بدقة عالية وبدون بطء ..

أضف الى أن أجهزة الكونسول الحديثة لديها داعم كبير للجرافكس .. وهو شاشات الـ HD .. حيث أن أغلبنا يستخدم شاشات لا تدعم الـ HD للبي سي .. وأقصد بالـ HD قوة محرك الشاشة و بروز الألوان والـ Contrast بالإضافة الى الكيبلات الخاصة لنقل الرسوم العالية الجودة .. كل هذه المواصفات تفتقر اليها شاشات البي سي ..

عموماً لو شغلنا لعبة Assassin's Creed بواسطة جهاز البي سي بآخر ما توصلت اليه قطع الهاردوير الخاصة بالبي سي من مواصفات وبدقة 1920x1080 وبكرت داعم لمنفذ الـ HDMI موصول بشاشة تدعم هذا المنفذ .. اعتقد ان الرسوم ما راح تكون بعيدة بل راح تكون منافسة لأجهزة الجيل الجديد من الألعاب ..

وشكرا ..
الصراحه كلام حلو و شرح جميل يعنى لو عايز تلعب 100% اشترى اكس بوكس لكن لو عايز تشتغل و برامج و حاجات من دى و برده تلعب 70% اشترى بى سى
مشكله البى سى كل سنه لازم تجيب حاجه يا اما رام يا اما فيجا على فكره الناس دى بتستغلنا :17:

fxqaz3
20-03-2008, 12:01 PM
اللعبة تحتاج لجهاز ذو قدرة عالية وبس