المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : زكريات اب الحلقة الرابعة



اشرف عثمان حلبي
22-03-2008, 06:58 PM
:smlove2:

الحلقه الرابعه

وصرخت بأعلي صوتي ..لأ .. مش هاأتجوز تهاني .. اناعاوز اتجوز اماني ... هو لامتي هايفرض رأيه علينا احنا نملك اللي يكفينا!!!!!!!!! ( طبعا الكلام ده قلته لأمي )
وهنا قالت لي : ياابني ارضي بنصيبك .. ده قدر ومكتوب والمكتوب عالجبين لازم تشوفه العين .... وجدك الحاج عبد السلام طول عمره عارف بيعمل ايه ... وبيعمل لمصلحة المحله والعيله ... وانت لما هاتبقي مكانه هاتعمل اللي كان بيعمله ... وكله في النهايه لك ولولادك !!!!!!!!!!!!!!!!!وبمنتهي الطيبه طبطبت علي وقالت: عادي اتجوز تهاني زي ما جدك عاوز وبعدين اتجوز اماني زي ماأنت عايز الراجل له اربعه .... والراجل مايعيبوش الا جيبه!!!!!!!!! حاولت افهمها ان ده ماعدش ينفع دلوقت لأسباب كتيره واني كده بااظلم الاتنين .....(ده طبعا لو فرضنا ان اماني ها توافق ؟؟؟؟؟ وده طبعا في المشمش!!!!!!!!!!!!!)وقعدت أشرح واقول كأني بااترافعفي المحكمه يجي ساعه .... لكن في النهايه برضه مافهمتش ....!!!!!!!!!!!!!!!طب اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قررت اهرب واروح القاهره واشتغل هناك .... ماأنا متخرج وعندي شهاده وأقدر اعتمد علي نفسي مش عاوز من جدي حاجه ..... لكن أول ما طليت بدماغي من باب الدوار لقيت سبعين !!!!!!!!!! حمدان ومخيمر ( دول غفرين من غفر جدي) .... وبصوت غريب قالو لي علي فين ؟؟؟؟؟ قلت خارج .. قالو لازم اوامر الكبير ..... وطبعا طلع موصيهم اني مااخرجش من البيت ( عامل حساب كل حاجه) عرفت بعد كده ان ابويا الله يرحمه كان ناوي يعمل اللي كنت ناوي عليه في الجوزتين ( طبعا مع احترامي لأمي ) يعني ايه مش هاأعرف أهرب ولاأيه .... هي مالها قفلت كده ليه !!! ؟؟؟؟؟؟؟ هو يوم مايعلم بيه الا ربنا!!!!!!
وقعدت في حجرتي افكر ....والظاهر عليا غفلت من التعب (عرفت دلوقتي ايه لازمة العربيه الفورد 50 في اليومده) صحيت علي صوت جدي بينده عليا وماسك في ايديه جلبيه........ خد ياامام البس ديه..... اخد ايه والبس ليه؟؟؟ (الجلبيه دي ليها معزه كبيره عندي انا عينها لك من زمان ....طول عمري بحلم باليوم ده .... دي الجلبيه اللي لبسها ابوك في فرحه واشترها له امام الكبير يوم جوازه من امك .. الست الطيبه الكمل هي دي الستات اللي تعمر .. من يوم مامات ابوك مارضيتش تسبنا انا وجدتك ... ست الستات بصحيح )....ابويا ياخراب اسود !!!!!!!!!!!!!!!!!! جلبيه بقالها يجي 24 سنه !!!!!!!! صحيح مايبنش عليها لسه بشوكتها جديده كأنها متفصله النهارده !ّ!!!!!!! بس دي برضه قديمه .. جايبلي في فرحي جلبيه قديمه !!!!!! لكن انا عارف جدي مش بخيل!!! هو صحيح طماع لكن عمره ماكان بخيل !!!! لكن مش قلت لكم بيحب القديم قد عينيه !!!! الحمد لله انه ماجبليش جلابيته اللي اتجوز بيها !!!!!! واتحججت وقلت ياجدي دي مش ممكن تبقي مقاسي ؟ ابويا كان ضخم شويه عني ... ثم دي قديمه ..ده حتي يبقي فال وحش !!! احنا لازم نأجل الفرح لحد ماأشتري جلبيه جديده ....(والله أهي حاجهأتحجج بيها ... وأهي جت من عند ربنا )لكن فرحه ماتمت لقيته بيضحك وبيقول تأجل الفرح ... ونادي وقال ياواد ياشعبان... وفجأه لقيت شعبان قدامي تقولش كان علي جن ينادي!!!!! ولقيته شايل عشر علب !!!!!!؟؟ وقال لي اختار !!! وتركني وانصرف !!!! وفتحت العلب !!!!!!!!!!! هو هايجوز كام عريس ؟؟؟؟؟؟؟ والله الراجل ده غريب وجنان بس لو عنده حبة حنان ... لو يبطل القسوه والطغيان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رضخت لجدي واتجوزت تهاني !!!!! وقلت هي موته ولا اكتر... واديني قدمكوا حاولت افلفص ..لكن الامر ليك ياصاحب الامر!
:biggthump:p

اشرف عثمان حلبي
02-04-2008, 06:07 PM
فين التعليقات ياجماعه