المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عندي موهبه تحليل الشخصيه حد عاوز........

عاشق الاخوان
18-04-2008, 05:46 PM
]مامن شك اخواني واخواتي ان الغوص فالنفس البشريه متعه مابعدها متعه
وحلم تهافت عليه السابقين والمعاصرين من الناس وبين ضروب الدجل
والشعوذه ومخالفه الشرع زي مثلا اعرف حظك اليوم وقراءه الكف والفنجان
واعمال العرافه وبين العلوم الانسانيه زي علم النفس وعلم الاجتماع
واخيرا ظهر احدث علم واحدث صيحه في العالم وهو علم البرمجه اللغويه العصبيه
او الال ان بي بالانجلش وبزغ في هذا العلم شباب وناس كتير علي راسهم العالم
الانجليزي طومسون والعالم المصري ابراهيم الفقي
وعلم البرمجه اللغويه العصبيه باختصار هو العلم اللي بيعرفك ازاي بيفكر الانسان وازاي ميكانيكا العواطف والافكار والطموحات والاحلام بتمشي
وبتعرفك كمان ازاي تاسر القلوب وتخلي الناس تحبك وانتا كمان تحب الناس
وكمان تعرفك ازاي تنيم اي انسان مغناطيسيا كل ده فالعلم ده
عشان كده يجماعه انا خدت دوره مكثفه فالعلم ده واتمني اعمل تطبيقات عليه معاكم

واول تطبيق هو ازاي تعرف شخصيتك
وانا هوجه خمس اسئله كمرحله اولي حاول تتاملهم كويس وتجاوب عليهم بعمق
واللي عليا اني هقرا اجابات كل اخ او اخت واحاول احدد نوع وتركيبه الشخصيه
اللي ادامي سواء كانت شخصيه منطويه منبسطه مرحه كئيبه مثلا وحاجات تانيه هنعرفها اثناء التحليل
والاسئله كالتالي الاول
هل انت شخصيه تحب السماع اكثر ام النظر والبصر اكثر ولو كنت سماعي اكتر بتحب تتكلم اكتر ولا غالبا بتسمع وان كنت بصري بتحب تشوف ايه المناظر المثيره
ولا الهادئه
الثاني
بترتاح اكتر اثناء الاختلاط مع الناس ولا لما تكون لوحدك وبتكون اكتر سعاده وانت لوحدك ولا مع الناس
الثالث
الاكل عندك مهم جدا ولا عادي يعني بمعني عندك نهم للاكل سواء كنت جعان ولا لا
واللبس بتحب تكون انيق وبتتفنن في اختيار ملبسك وهندامك وشعرك ولا عادي
وايه انواع الاكلات المفضله ياتري المعقده ولا البسيطه واللحوم والطبيخ ولا الفواكه اكتر
الرابع
بتحب الصخب والاصوات حواليك ولا بتحب الهدوء اكتر وافضل واصوات ايه اكتر اللي بتحبها الناس ولا الاطفال ولا الالات
الخامس
ايه اللي بيخليك تبكي احساسك بالاهانه ولا لما ترق حالا لمنظر المك مثلا منظر طفل بيبكي امراه بتضرب او بينتهك عرضها المهم ايه اللي بيعصبك اكتر وبيخليك تفقد اعصابك وتبكي
واحب فالنهايه اركز ان اي تحليل هقوله هيكون نابع من دقتك فالاجابه فبقدر احترازك
واهتمامك باجاباتك بقدر ماهيكون توفيق فالاجابه مني وبكرر يااخواني واخواتي ده علم وعلم معتبر
وكمان من باب اصلاح النفس ومعرفه عيوبها والوقوف عليها
منتظر اجاباتكم ومشاركاتكم واكون سعيد جدا باي عضو او اخت كريمه تشاركنا لعبتنا
اللي هدفها اننا نرضي ربنا ونصلح من نفسنا
اخوكم الفيلسوف الضعيف
ياااسر ابو سندس[/color]

Amarantine
19-04-2008, 10:10 PM
هل انت شخصيه تحب السماع اكثر ام النظر والبصر اكثر ولو كنت سماعي اكتر بتحب تتكلم اكتر ولا غالبا بتسمع وان كنت بصري بتحب تشوف ايه المناظر المثيره

شخصية سماعية.

بترتاح اكتر اثناء الاختلاط مع الناس ولا لما تكون لوحدك وبتكون اكتر سعاده وانت لوحدك ولا مع الناس

لوحدي وارتاح مع من احبهم فقط.

وايه انواع الاكلات المفضله ياتري المعقده ولا البسيطه واللحوم والطبيخ ولا الفواكه اكتر

احب واهتم بالاكل ان كنت جائع لكن ان لم اجد ما احب ان اأكله لا ابالي ولا ااكل. احب الحلويات و الاكلات الخفيفه البسيطه ولا اطيق الاكلات الثقيله. واحب الفواكه كثيرا ً.احب البس لبس انيق لكي اظهر بشكل مممتاز,

بتحب الصخب والاصوات حواليك ولا بتحب الهدوء اكتر وافضل واصوات ايه اكتر اللي بتحبها الناس ولا الاطفال ولا الالات

بحب الهدوء والصمت.

ايه اللي بيخليك تبكي احساسك بالاهانه ولا لما ترق حالا لمنظر المك مثلا منظر طفل بيبكي امراه بتضرب او بينتهك عرضها المهم ايه اللي بيعصبك اكتر وبيخليك تفقد اعصابك وتبكي

اكثر ما يستفزني ويجعلني انتقم ان ارى احد امامي يظلم شخص اخر بريء ضعيف بدون حق , حينها اثور واتجرأ على الظالم واظلمه واحتقره و اجعله عبره لغيره.

وجزيت خيرا ً ع الموضوع الرائع

قيصر الكلمات
23-04-2008, 02:49 AM
في المرة القادمة سأترك كلاما
وحلله لي عن شخصيتي
سأعود لاحقا
مشكور اخي

رووبيي
24-04-2008, 04:09 AM
هلا اخوي

انت تكلم عن اختبار انماط الشخصيه ^_^

شخصيتي طلعت مثل شخصية محمد العوضي :)

Amarantine
24-04-2008, 09:25 PM
الاخ طنش الموضوع وما رد ليش؟

4ran
31-05-2008, 03:16 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،
موضوع جدا جميل و كنت أتمنا حقا ان أرى تحليل الأخ ياسر .. ولكن يبدوا انه سهى و لهى ونسيى الموضوع .. * الله يرده بالسلامة * .

المهم ،،
بس حبيت أنوه إلى ان " البرمجة اللغوية العصبية " مش علم .. اكثر من كونه طرق أو وسائل تساعد او تدخل في علم النفس ...

monosho
01-06-2008, 01:49 PM
1- انا بحب اسمع جدا علشان السمع بيخلى خيالى يشتغل وينشط وبيبق عندى ساعات احلى من الحقيقة اللى ممكن تصدم لكن فى بعض الأوقات ببقى محتاجه اشوف رد فعل اللى ادامى وعينيه علشان اعرف صدقه من كدبه

2- برتاح اكتر وانا لوحدى لأنها احسن صاحب ليا لحد دلوقتى بس ساعات ببقى محتاجه اهرب منها علشان متلمنيش
3- ببكى وممكن انهار لما الاقى طفل صغير و فى حد بيفترى عليه وعلى الرغم من كده أنا مش عارفه أعمله اى حاجة وكمان بحزن اوى لما بلاقى طفل متبهدل وبيشتغل مع انه المفروض يعيش طفولته وبفتكر ابنى لو مكانه وعينيا بتدمع وبحس بنغزه فى قليى

3- بحب صوت الناس لكن مش الازعاج ولا الزحمة المعقول يعنى
4- بحب الهدوء أوى أوى

monosho
01-06-2008, 01:52 PM
4- الأكل عندى متعه بحققها وبأكل الأكلات الغريبه واللذيذه كل ما بقدر
5- بحب اللبس جدا وممكن اقعد افكر فى خلط الالوان مع بعضها وانقذها ازاى وبحب اشوف شياكة اللى حواليا

khadni
08-06-2008, 12:53 AM
موضوع جميل لكن فين التحليل خسارة

مار بالصدفة
21-11-2008, 08:35 AM
السؤال الاول انا بصري واحب المناظر الهادئة السؤال الثانياحب الاختلاط مع الناس السؤال الثالث لااحب الاكل كثيراواهتم بشكلي واناقتي السؤال الرابع احب الهدوء وافضل اصوات الات عن الاطفال والناس السؤال الخامس اللي يستفزني اكثر عندماارى ارى منظرررررررررررر حزين يقهر مثل قتل محمد الدرة وهو بحضن والدة

esraa masrawya
22-11-2008, 10:18 AM
]
والاسئله كالتالي الاول
ولا الهادئه

انا ساعات وساعات ..
بس بتهيألى اميل للبصريه ...
وكمان بحب اتكلم كتير واسمع برضه كتير وكله علىحسب الشخصيه الى انا معاها
وبالنسبه للمناظر بحب الاتنين
ساعات الصور الغريبه او المضحكه او الهاديه اللى فيها جمال برضه ....
يعنى مش حاجه معينه ...
بعرف استوعب اكتر من فكره ... الحمد لله

الثاني

برضه على حسب المزاج
انا اكتر الوقت مع الناس ...
بس ساعات بيبقى نفسى اقعد لوحدى بس متطولش فتره جلوسى لوحدى علشان بحس الوحشه اوى اوى بعد فتره صغيره

الثالث

لا عادى ... معنديش نهم والحمد لله ...
بس اوقات معينه بحس انى باكلكتير بس بالحق نفسى برضه

مش لدرجه التفنن ...
بس طبعا بحاول اظهر بمظهر كويس واكون مهندمه ...

الاكل البسيط اللحوم والفواكه ..

الرابع

امممممممم
بحب الصخب ساعاات والهدوء ساعات ..
اسمع اصوات اشخاص واطفال

الخامس

الظلم اه والقهر والاحساسا بالاهانه ...
ويندرج تحتها كل اللى انت قلته
[/color]

تمام تمام كده موضوع حلو جدا انا مستنيه نتيجه التحليل :D:D:D

Nissan
24-11-2008, 12:56 PM
وين المحلل ؟
شو ما كو جواب !

marooooo
06-04-2009, 02:19 PM
انت هترد عليا على كل سؤال لوحده واذا كانت الاجابة مشتركة فى اكتر من حاجة اجواب ازاى
يعنى مثلا فى الاكل احيانا بحب اكل لحوم واحيانا فواكه واحيانا خضروات
هتحلل شخصيتى ازاى

hit
17-06-2009, 09:37 AM
ولا الهادئه

طيب أفرض أحب اسمع و أحب أشوف؟ إذا كنت مع العائلة أو الأصدقاء أحب آخذ و أعطي خصوصا ً آخر الأخبار, و بشكل عام أحب اسمع منهم أكثر
غالبا ً في السيارة و عند الإشارات المرورية أستمتع بالرؤية الأفقية, مثلا ً أسطح البنايات, قمة شجرة على رصيف الطريق, طائر, طائرة... اتمنى فهمت قصدي.
::
لوحدي
الأكل ليس ذو أهمية, وجبة مشبعة في اليوم تكفيني.
اللبس و الهندام ضروري ضروري ضروري جدا ً بالنسبة لي
الأكلات؟ أي شيء يأتي من الشام و شرق آسيا
صوت الطبلة و الجيتار ينعشني
بالنسبة للناس و الأطفال و الآلات.. الأطفال يشعروني بالبهجة, رؤيتهم دائما ً تجعلني ابتسم
موت صديق أو قريب.

منتظر نتائج التحليل
شكرا ً استاذي