المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة تؤرقنى ><

سانوسوكى
23-04-2008, 08:48 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عندى مشكلة تؤرقنى و يااارب اجد حلها هنا :(

المشكلة ان كل السى ديهات اللى اشغلها على اللاب توب تظهر لى انها Blank cd رغم انها تشتغل طبيعى على لاب توب اختى

فما هى المشكلة عندى

و بارك الله فى اللى يجاوبنى ^^:)

Amarantine
23-04-2008, 09:11 PM
المشكلة ان كل السى ديهات اللى اشغلها على اللاب توب تظهر لى انها Blank cd رغم انها تشتغل طبيعى على لاب توب اختى

احد الاحتمالات هي ان قاريء الاسطوانات رديء او شبه تالف.

وانتظر مزيد من اراء الخبراء

ALLOFALL
24-04-2008, 06:12 PM
أعتقد و الله أعلم ان دا من سرعه السى دى بمعنى ان اللى نسخ السى دى نسخه على سرعه اعلى من سرعه قراءه السى دى رووم بتاعك
وللتأكد ممكن تشوفى سرعه السى دى رووم فى الجهازين ولو فى اختلاف يبقى دا السبب غير كده يبقى زى ما قال أخى Hearty Emotion (http://www.montada.com/member.php?u=119188)
والله أعلم

الرعد الصغير
25-04-2008, 06:10 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أسئلة :
هل السيدي روم ما يتعرف على أي اسطوانة تجربه ؟
هل الجهاز من يوم ما اشتريته وهو على هذي الحالة ؟
هل تعرض الجهاز لسقطة او حركة عنيفة اثناء قراءة أحد الاسطوانات ؟

لست متأكد من الحل هذا لكن جرب تشغل سيدي اول ما تشغل الجهاز امكن السبب حرارة الجهاز

جاوب على الأسئلة السابقة وإن شاء الله نساعد في ايجاد حل
أخوك أبوعمر

سانوسوكى
26-04-2008, 09:30 AM
جزاكم الله خيرا , ما قصرتم

احد الاحتمالات هي ان قاريء الاسطوانات رديء او شبه تالف.

وانتظر مزيد من اراء الخبراء

:33:

ممكن فعلا , لكن الغريب اخى ان الدى فى دى يشتغل عادى , لكن بس السى دى لا يشتغل ,:(

الجهاز نوعه توشيبا , فما اعتقد انه ردئ لانه كان يشتغل جيدا لمدة سنة و لكن المشكلة بدأت من بضعة شهور فقط , فهو ممكن يكون تالف , لكن ما هو الحل فى هذه الحالة ؟ اغيره ؟

أعتقد و الله أعلم ان دا من سرعه السى دى بمعنى ان اللى نسخ السى دى نسخه على سرعه اعلى من سرعه قراءه السى دى رووم بتاعك
وللتأكد ممكن تشوفى سرعه السى دى رووم فى الجهازين ولو فى اختلاف يبقى دا السبب غير كده يبقى زى ما قال أخى Hearty Emotion
والله أعلم

انا لما انسخ حاجات من عندى على السى دى و احاول اشغله بعدها لا يشتغل , و لكنه يعرضها على الكومبيوتر التانى :أفكر:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

أسئلة :
هل السيدي روم ما يتعرف على أي اسطوانة تجربه ؟

فقط السى دى , لكنه يشغل الدى فى دى:ponder:

هل الجهاز من يوم ما اشتريته وهو على هذي الحالة ؟

لا بدات المشكلة من بضعة شهور فقط

هل تعرض الجهاز لسقطة او حركة عنيفة اثناء قراءة أحد الاسطوانات ؟

و الله ممكن , لان اخواتى ياخذونه منى , فممكن يكون وقع من حد منهم:12:, ابقى اسالهم ان شاء الله

لست متأكد من الحل هذا لكن جرب تشغل سيدي اول ما تشغل الجهاز امكن السبب حرارة الجهاز

جاوب على الأسئلة السابقة وإن شاء الله نساعد في ايجاد حل
أخوك أبوعمر

ان شاء الله اجرب الموضوع ده , و اقول لك النتيجة

و على فكرة انا بنت ^^

و شكرا لمساعدتكم :)

"R.C.P"
26-04-2008, 05:22 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اختي سانوسوكى (http://www.montada.com/member.php?u=119915) انا ايضا اصاب جهازي نفس المشكلة كان الجهاز لا يعمل جيدا كنت انضف عدسة السي دي كثيرا لذلك اضطررت ان ابدل العدسة في النهاية ارجوا ان لا يفعل احدكم ما انا كنت افعله بجهازي المسكين