المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : |█| لكل من يستخدم ال adsl : معلومات عن ال ip المفروض تكون عارفها |█|

d4e177
05-10-2008, 12:22 AM
السلام عليكم ورحمة الله
كتير مننا بيستخدم الانترنت كل يوم وبيعمل شبكه مع جهاز تاني ......الخ الخ
وميعرفش الفرق بين الstatic ip وال dynamic ip
وفي ناس متعرفش يعني ايه ip اصلا .........
ip هي اختصار لكلمة internet protocol وهو بروتوكول يعرف اي حاجه بتنقلها راحه فين وجايه منين
في منه v4 و v6 واكثرنا بيستخدم v4
وال ip بيتكون من 32 بت بيعرفونا عدد المستخدمين وعدد المستضيفين
مثال بسيط علشان محدش يتوه مني ال ip دا بالظبط زي رقم التليفون لازم انا يبقي عندي رقم تليفون وانت عندك
رقم تليفون علشان نكلم بعض ، برضه كل جهاز بيبقي ليه ip علشان يقدر يكلم الجهاز التاني

وفي حاجه اسمها الstatic ip دا ثابت للشبكه بتاعتك مش بيتغير ممكن يقعد سنين
ممكن تعرفه من اللينك دا
your IP (http://www.adminstool.com/your_ip/index.html)
وفي ال dynamic ip ودا اللي احنا بنستخدمه و بيتغير كل مره بتفتح الانترنت او بتعمل ريستارت للروتر
طيب ليه مش كل جهاز في العالم ليه ip ثابت ويريحو دماغهم ، طبعا دا مينفعش لأن في ملايين الاجهزه
وكل يوم في الاف من الاجهزه بتضاف والاف اخري بتترمي.
وطبعا موضوع ال dynamic ip دا كان مفيد جدا مع موقع الرابيد شير ل
لأنك لما كنت بتحمل حاجه وتيجي تحمل تاني ويقولك استني 50 دقيقه
ببساطه كنت بتعمل ريستارت للروتر بتاعك فتاخد ip جديد وتقدر تحمل كانك مستخدم جديد.

اتمني اني أكون افدكم بشيء.

...

d4e177
19-10-2008, 08:44 PM
وين الردود الموضوع ما عجبكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

d4e177
04-11-2008, 07:57 PM
ما هي انواع الشبكات للشركات (الكبيرة لحد ما و ليست المكتبية) اذا اعدنا ذكرها؟

VPN
WAN
MAN
LAN
Intranet
Extranet

سنشرح هنا ال VPN

VPN- Virtual Private Network
لماذا VPN؟

العالم يتغير كثيرا و كثير من الشركات بدأت تفكر بالأسواق و اللوجيستية العالمية. و هم لديهم تسهيلات كثيرة حول العالم و لكن يحتاجون لشيء واحد و هي الصيانة السريعة- الآمان و اتصال حقيقي أين ما كان مكتبهم!!
لفترة بسيطة هذا كان يعني استخدام خطوط مؤجرة لصيانة WAN من ISDN لOS3 و هكذا توسيع الشبكة خارج الشركة و منطقة جغرافية.
و مع الأيام و الانترنت ينمو بدأت الشركات تخرج خارج شبكتها و توسعها. أولا أتت Intranets مع كلمة مرور و التي تستخدم للموظفين.
الآن الكثير من الشركات تستخدم في بي ان لاستعمال من قبل الموظفين و من الأماكن البعيدة و المكاتب في دول أخرى.
للمقارنة مع WAN, الفي بي ان تعتبر ايضا Wan و لكن خاصة وفقط أشخاص معينين يسمح لهم الدخول اليها.

كيف استعمالها:

إذا كانت مصممة بشكل جيد يمكن أن تفيد الشركة كثيرا. مثال:

تمديد الرابط الجغرافي.
تحسين الأمن.
تخفيض التكاليف التشغيلية مقابل WAN التقليدية
تقليل وقت العبور و تكاليف النقل للمستعملين المتحركين.
تحسين الإنتاجية.
تبسيط Network Topology
توفير فرص تواصل عالمية
تقديم دعم
تقديم توافق نطاق عريض
توفير ROI أسرع أكثر من WAN.

ما هي الميزات التي يجب أن تكون موجودة في VPN؟

الأمن
الموثوقية
الحل و جدواه Scalability
إدارة للشبكة
سياسة الإدارة
Site to Site VPN
عن طريق تجهيزات و تشفير واسع, الشركة يمكنها وصل عدة مواقع ثابتة بشبكة للعامة كالانترنت.
ممكن أن تكون Intranet أو extranet. داخل الانترنت اي في بي ان داخلية لربط الشبكة المحلية إلى الشبكة المحلية Lan to Lan. Extranet عندما تكون الشركة لديها علاقة قوية مع عملاء أو شركات أخرى كموردين, يمكنها بناء شبكة في بي ان خارجية. للسماح لكل الشركات للعمل في بيئة مشتركة.

zizo D12
04-11-2008, 10:42 PM
مشكورين على هذا المعلومات ياd4e177 (http://www.montada.com/member.php?u=220191) والله حلوه المعلومه

d4e177
09-11-2008, 07:38 PM
مشكورين على هذا المعلومات ياd4e177 (http://www.montada.com/member.php?u=220191) والله حلوه المعلومه
شكرا لمرورك اخي الكريم
تحياتي لك