المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مبتدى اريد تقسيم العضلات ارجو الدخول

saiyan.vegeta
28-03-2009, 06:08 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
لو سمحتو انا عمري 20 اريد اقسم عضلاتي عندي حديد في البيت صارلي شهر اتدرب
بس لسا ماطلع شي اريد برنامج تدريبي اتبعة ويليت الاوزان الستخدمها تقولولي ايش
وعدد التكرارات وسلامتكم:)

rachidworld
29-03-2009, 10:44 AM
وعليكم السلام
عشان تقسم جسمك فلازم تكون نسبة الدهون في الجسم قليلة او غير موجودة ولازم تعرف ان فيه فرق بين التقسيم والضخامة والتقسيم هو لبيحتاج مع الحديد تمارين الكارديو اما الضخامة تقدر تستغنى عن تمارين الكارديو اي متعملهاش
فانت طبعا لازم تتمرن حديد ولكي تنزل الدهون فلازم مع الحديد تمارين الكارديو او التمارين الهوائية
مثل المشي على الالة او الدراجة الثابث او الجري وماشبه
شهر يعني مبتدء فلازم تصبر وتهتم بتغديتك بما انك عيز تقسيم فيجب تجنب الدهنيات بالتغدية +راحتك النفسية فهي مهمة جدا
اما البرنامج ادخل اللينك ده وتبعه واضغط على اسم التمرين عشان تشوف كيف تطبق التمرين وامامه يوجد عدد المجموعات والتكرارات
اما الاوزان لتقدر عليها وتكون بستطاعتك تتمرن بيها واهم شئ التركيز اثناء اداء اي تمرين
واللينك ده هو البرنامج لتقدر تمشي عليه تتمرن يومين وتريح يوم وتتمرن يومين وتريح يومين اي انك سوف تتمرن 4 ايام بالاسبوع
وحاول تتجنب اي شخص يقولك لازمك منشطات او غيرهم لاني ملاحض ان فيه شخص في المنتدى بيحاول يوضح للشباب بان مفيش حل الا بالمنشطات لانه عاوز يبيع وخلاص

http://www.muscleandstrength.com/workouts/dougs-4-day-split-workout.html

وبالتوفيق وحاول تبقى تبحث وتقراء عن اللعبة عشان تستفيد وتبدء صح

saiyan.vegeta
29-03-2009, 04:10 PM
مشكور على ردك وعلى اتمامك اخيي ولكن اخي ماعندي سير ولا درجة جسمي ماينفع اتدرب حديد علشان اقسم
اليس وزن 64 جيد لتقسيم

saiyan.vegeta
29-03-2009, 04:15 PM
انا الان اشيل وزن مرة قليل علشان التقسيم الاني قريت اذا ارت تقسيم شيل وزن قليل مع تكرارات كثير
واما اذا ارت تضخيم شيل وزن ثقيل مع تكرارات قليل

saiyan.vegeta
29-03-2009, 04:16 PM
وجدولي الحالي هو
اربع جولات في كل جولة 25 مرة

ضلايث
29-03-2009, 06:16 PM
مشكور على ردك وعلى اتمامك اخيي ولكن اخي ماعندي سير ولا درجة جسمي ماينفع اتدرب حديد علشان اقسم
اليس وزن 64 جيد لتقسيم
تستطيع تعويض الدرجة بلحبل فهي ممتازة

saiyan.vegeta
29-03-2009, 07:37 PM
تقصد لعبة الحبل القفز يني؟؟

rachidworld
29-03-2009, 09:45 PM
وطولك كام
وشوف بالنسبة للتقسيم فالتغدية بتلعب دور مهم جدا ولكن حاول تتمرن عادي وبتركيز
وسيبك من الاوزان خفيف وتكراركثير لانها كانت تجارب قديمة
اربع جولات جيدة وخليها مابين 15 و 12 مرة او تكرار واهم شئ عقلك مع العضلة لبتشتغل

saiyan.vegeta
29-03-2009, 10:59 PM
اوكي راح اطبق الي قلت ليها مشكور اخوي على مجهودك الجبار
وعتقد طولي 175