المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال من بغداد

العراقي83
02-04-2009, 12:02 PM
شلونكم يا شباب يارب كلكم بخير
يمعودين عندي سؤال ....... اني صارلي 4 اشهر اتمرن وهسه بديت اسمع عن المكملات الغذائية السيلتك والواي بروتين اني طولي 170 و وزني 70 تنصحوني اخذ من هاي المكملات لو لا........اني سامع هي تضر بالكلية والكبد........واني اريد تصير عندي عضلات وبصراحه اني احس اني مدا اكفي جسمي باحتياجاته......
اكون ممنون اذا جاوبتوني

ضلايث
02-04-2009, 12:39 PM
ابعد عن المكملات
في احد ايام قراءت عنها انها تصنع بفئران وقد تصنع بخنازير ومن يعلم
من صنعها هم الكفار

rachidworld
02-04-2009, 03:23 PM
يا اخ ضلايت هل انت متاءكد من الخبر لان لو كان كلامك صح سوف تمنع من الدخول لاي بلد كيف ما كان
وعلى الاقل نسمع عن شخص استعملها وتوفي لقدر الله

بالنسبة للاخ العراقي هي يا اخي ما بتضرش ان شاء الله ادا اتاءخدة بطريقة سليمة ومتكنش زيادة عن اللزوم
حتى ادا كانت زيادة فتتحول اللى دهون او ترمى خارج الجسم
لان لبيضر الكلية والكبد هي المنشطات بجميع انواعها
المكمل لاقدر انصحك بيه هو الواي بروتين لانه ارخص وفي نفس الوقت فيه نسبة عالية من البروتين واحماض امنية
ولكن لازم تهتم بتغديتك على حسب غرضك مهم جدا +راحتك النفسية

وبالتوفيق يا مان

ضلايث
02-04-2009, 06:11 PM
يا اخ ضلايت هل انت متاءكد من الخبر لان لو كان كلامك صح سوف تمنع من الدخول لاي بلد كيف ما كان
وعلى الاقل نسمع عن شخص استعملها وتوفي لقدر الله

بالنسبة للاخ العراقي هي يا اخي ما بتضرش ان شاء الله ادا اتاءخدة بطريقة سليمة ومتكنش زيادة عن اللزوم
حتى ادا كانت زيادة فتتحول اللى دهون او ترمى خارج الجسم
لان لبيضر الكلية والكبد هي المنشطات بجميع انواعها
المكمل لاقدر انصحك بيه هو الواي بروتين لانه ارخص وفي نفس الوقت فيه نسبة عالية من البروتين واحماض امنية
ولكن لازم تهتم بتغديتك على حسب غرضك مهم جدا +راحتك النفسية

وبالتوفيق يا مان
نعم انا سمعت بها لكن كذبت
لكن قرات في احد الجرائد انها خطيرة و كادت تتسبب في موت عدت اشخاص و تلك مكملات اسمها ميغا ماس 2000
ميغا ماس 4000

rachidworld
02-04-2009, 10:01 PM
اوكي
الميجاماس الموجود بالدول العربية تقريبا منتوج فاشل ومضروب اما الجيد فهو الامريكي الاصل
وطبعا لبيستعمل مثل هده المكملات فهو بيضيع فلوس على الفاضي لان التغدية فيها فوائد اكثر منها مليون مرة ولكن هدا هو مشكل الاغلبية لا يريدون الاعتراف بها
والف شكر ع الخبر

faredrocky
03-04-2009, 12:02 AM
ده جزاء اللى يشترى المكمل من الدول العربيه يعنى عندنا فى مصر 80%من المكملات اللى بتنباع فى الصيدليات مضروبه
بالنسبه للمكملات بشكل عام مفيش اى مكمل بيتصنع من فئران خالص و لو اى مكمل هيدخل فيه خنازير او دهن خنزير لاااازم يكون مكتوب عليه تنبيه انه موجود فيه منتجات الخنزير ده لسبب بسيط ان الاخوه المسيحين بس هم اللى بيستخدمو منتجات الخنزير لكن المسلمين و اليهود مش بيستخدموها خالص و ياريت تجبلنا مصدر كلامك يعنى تم تحليل المنتجات دى فى انهى معمل و اكتشفم انها تحتوى على الاشياء دى؟؟؟؟