المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال مهم وخطير ولا يجاوب عليه الا خبير ومخضرم ؟@؟@؟؟

واي بروتين
02-04-2009, 07:08 PM
قرأت محاضره لدكتور في احد المنتديات في مجال التغذيه الصحية

ومضمونها ان الوجبه الواحده التي تحتوي علي سبيل المثال نسبة 50 جرام بروتين

الجسم بطبيعة الحال يأخذ فقط 30 جرام ويرمي او يحول بالباقي اعزكم الله الي فضلات او دهون

وكل ثلاثة ساعات علي هذا الحال

طيب السؤال الذي يحتاج الي اجابة من الخبراء؟؟

ان كانت الوجبة مكمل غذائي علي سبيل المثال الدب الروسي تحتوي الوجبه الواحده من البروتين
184 جرام هل يستفيد الجسم منها كلها او كما قال الدكتور الجسم يمتص فقط 30 جرام ويحول الباقي الي دهون ؟؟

وهل صحيح لايستجيب الجسم لوجبه اكثر من 30 جرام ؟؟ وكم الوقت اللازم بين كل وجبه ووجبه؟:33:

:)

واي بروتين
02-04-2009, 07:31 PM
وين اجابات الابطال

ياليت يشرفنا الكابتن رشيد

rachidworld
02-04-2009, 11:38 PM
ههههههههههه هو مش السؤال لخطير انت لخطير يا اخي واي بهزر طبعا
ان كانت الوجبة مكمل غذائي علي سبيل المثال الدب الروسي تحتوي الوجبه الواحده من البروتين
184 جرام هل يستفيد الجسم منها كلها او كما قال الدكتور الجسم يمتص فقط 30 جرام ويحول الباقي الي دهون ؟؟
اولا لا اعتقد ان الدب الروسي فيه تلك النسبة التي دكرة ويجب ان تتاءكد وهو فيهخ نسبة الفات عالية من البروتين واغلبية البروتينات البودر بتكون سريعة الامتصاص
هو طبعا الجسم بيحول او يرمي ادا كانت النسبة اكبر من متطلباته اليومية مش الساعة ولكن لا اعتقد انه في وجبة 50 وياخد 30 ويرمي 20 هدا لا اعتقد انه صحيح فمثلا انت لما بتعمل حسابك اليومي من متطلبات البروتين والكارب والدهون بتفرقه على مدار اليوم
وهل صحيح لايستجيب الجسم لوجبه اكثر من 30 جرام ؟؟ وكم الوقت اللازم بين كل وجبه ووجبه؟
بالنسبة للوقت تقريبا 3 ساعات وجبة صغيرة اولا عشان متحسش بالشبع وتقدر تاكل في الوجبة الثانية + لاجل الهضم الجيد +عشان الجسم يستفيد ويبقى مليان طاقة ولان البروتين هو لبيمنع هدم العضلات وفيه نقطة مهمة وهي ان اللاعيبة المحترفة ولفهمين في اللعبة صح تعرف بالليل اي في نهاية اليوم يتناولون اللبن الرايب تعرف لمادا عشان زيادة امتصاص التغدية وتحويل الفضلات اعزك الله من المصران الى تغدية مفيدة

وانا اسف ادا كنت بتاءخر عن الاجابات لان النت عندي تقيل اكثر من السلحفاة ههههههههههه
لما اريد ان ادخل لصفحة انتضر وقت كثير وهدا يجعلني اني مدخلش لكثير من الاسئلة
وبالتوفيق يا مان واي سؤال اخوك رشيد بالخدمة

واي بروتين
03-04-2009, 03:53 PM
ههههههههههه هو مش السؤال لخطير انت لخطير يا اخي واي بهزر طبعا
اولا لا اعتقد ان الدب الروسي فيه تلك النسبة التي دكرة ويجب ان تتاءكد وهو فيهخ نسبة الفات عالية من البروتين واغلبية البروتينات البودر بتكون سريعة الامتصاص
هو طبعا الجسم بيحول او يرمي ادا كانت النسبة اكبر من متطلباته اليومية مش الساعة ولكن لا اعتقد انه في وجبة 50 وياخد 30 ويرمي 20 هدا لا اعتقد انه صحيح فمثلا انت لما بتعمل حسابك اليومي من متطلبات البروتين والكارب والدهون بتفرقه على مدار اليوم
وهل صحيح لايستجيب الجسم لوجبه اكثر من 30 جرام ؟؟ وكم الوقت اللازم بين كل وجبه ووجبه؟
بالنسبة للوقت تقريبا 3 ساعات وجبة صغيرة اولا عشان متحسش بالشبع وتقدر تاكل في الوجبة الثانية + لاجل الهضم الجيد +عشان الجسم يستفيد ويبقى مليان طاقة ولان البروتين هو لبيمنع هدم العضلات وفيه نقطة مهمة وهي ان اللاعيبة المحترفة ولفهمين في اللعبة صح تعرف بالليل اي في نهاية اليوم يتناولون اللبن الرايب تعرف لمادا عشان زيادة امتصاص التغدية وتحويل الفضلات اعزك الله من المصران الى تغدية مفيدة

وانا اسف ادا كنت بتاءخر عن الاجابات لان النت عندي تقيل اكثر من السلحفاة ههههههههههه
لما اريد ان ادخل لصفحة انتضر وقت كثير وهدا يجعلني اني مدخلش لكثير من الاسئلة
وبالتوفيق يا مان واي سؤال اخوك رشيد بالخدمة

نعم الدب الروسي يحتوي علي الوجبه الواحده 184 جرام بروتين انا متأكد لاني قرأت النشره الغذائيه وبالنسبة لكلام الدكتور صحيح والا لماذا قالوا خبراء كمال الأجسام تقسيم الوجبات الي 6 وجبات من اجل لأن الجسم لايستطيع امتصاص اكثر من 30 جرام بورتين

ضلايث
03-04-2009, 05:43 PM
نعم الدب الروسي يحتوي علي الوجبه الواحده 184 جرام بروتين انا متأكد لاني قرأت النشره الغذائيه وبالنسبة لكلام الدكتور صحيح والا لماذا قالوا خبراء كمال الأجسام تقسيم الوجبات الي 6 وجبات من اجل لأن الجسم لايستطيع امتصاص اكثر من 30 جرام بورتين

184غ من البروتين هل هذا معقول
لا اضن ان هناك مكملات تزيد عن 30غ من البروتين

faredrocky
04-04-2009, 05:04 AM
هو الدب الروسى يعتبر مكملات لزياده الوزن يعنى الاتى
1-البروتين الموجود من اسوأ انواع البروتين لذلك هو موجود بكميه كبيره
2-يحتوى على فات و كالورى عالى جدا (هو اصلا لزياده الوزن)
3-المكملات دى (الوايت جينر) مش هدفها انك تستفيد بكل جرام بروتين موجود دى هدفها زياده الوزن فى المقام الاول
و ده رابط المنتج
http://www.bodybuilding.com/store/vitol/russianbear5000.html

واي بروتين
04-04-2009, 12:27 PM
هلا اخواني المشكله الأن ليست في البروتين الموجود بكثره او بقليل
اساس السؤال لم يجاوب عليه احد لحد الأن للأسف ولم يأكد احد لي المعلومة

جسم الأنسان لايستطيع ان يمتص الا 30 جرام بروتين في الوجبه سؤا من غذاء او من مكمل غذائي
من يملك الأجابه الشافيه

مذووب
04-04-2009, 01:40 PM
ايــه نعم انا متاكد من المعلومه بنسبة 100% وفيه اجسام تمتص بالوجبه الواحده 25

فلذلك دايم ابطال كمال الاجسام ينصحون بترك فترة بين كل وجبة ووجبة من 3 - 4 ساعات