المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : خطوه:::::::::::::::خطوه

monmonaya88
10-05-2009, 06:44 PM
خطوه:::::::::خطوه
اقروا الرساله ده كويس وافهمهوها بعقلكوا وحسوها بقلبكوا

امبارح كنت نازله بشترى شويه حاجات من السوبر ماركت الى جمبنا والراجل كان زحمه جدا فضلت بره مستنيه لغايت مالزحمه تخف شويه وكنت واقفه بتفرج على الرايح والى جاى وبتفرج على العربيات وانواعها وكذا وكذا ....... ده مش موضوعى موضوعى ان عنيه وقعت على حاجه خليتنى اكتب الرساله ده :umm2::cray:عارفين ايه هيه فكروا معايا ؟؟؟؟؟؟؟
عينيه وقعت على ست عجوزه جدا فضلت بصه عليها وددقت فيها جدا كانت ست كبيره وشها ماليان تجاعيد وعجز كل تجعيده فيه بتتكلم عن نفسها عن شقاها وتعبها ماشيه لوحدها من غير حتى عكاظ تسند عليه بجلبيه مقطعه وطويله عليها واعده ترفعها علشان متقعش وهى رافعاها تحس انها مش قدره ترفع زيل الجلبيه كانت ماشيه فى وسط الشارع والعربيات واقفه لانها كانت ماشيه خطوه خطوه او بمعنى اصح بشوييييييييش خالص والعربيات من حوليها تزمر وتزمر والى بنفخ والى بقولها يله يله طب خدى يمينك مش ينفع كده وهيه ماشيه فى طريقها خطوه خطوه وفكره انها كده سرعت وفضلت ماشيه وخدت يمينها بس هيه مكنتش سامعه الى حوليها ولا شايفه سبحان الله الى مديها القدره انها تمشى اصلا لوحدها سبحان الخالق العظيم
ومشيت الست العجوزه وعنيه منزاتش من عليها لغايت مبعدت عن عينى واعدت افكر واقول فى نفسى هى الست ده فين ولادها ؟ليه مش واقفين معاها ؟ليه سيبنها ده اكيد كانت ام تعبت وشالت وربت ؟هو الانسان لما يكبر بيبقى تقيل كده؟اعدت اسال نفسى واقول ده اكيد جالها مرض وعيالها رموها فى الشارع او تاهت منهم اواو
ولقيت نفسى لما روحت ببص فى المرايا واقول لنفسى هو انا بكره هكبر كده بكره هعجز واتنى وامشى بعكاظ وخفت قوى وكتبت الرساله ده وده بجد والله كل كلمه فيها بجد
اتمنى اى حد يقوا الرساله انه يحس بيها ويفهمها
هو احنا ليه بنعمل كده ليه بنظلم ونقسى على الضعيف ليه بنحارب وندمر ونكدب ليه هو خلاص الضعيف مش ليه مكان ليه ولادى يجحدوا مين الغلط ومين الى صح ليه قلوبنا بقت قاسيه ليه ليه

احنا نسينا خلاص ان احنا هنشى خطوه :::::خطوه
ومها طالت الخطوه اخرها ايه

شكرالآى حد هيقرا الرساله ده اول مشاركه ياريت تقولولى رايكوا بصراحه اشارك تانى ولا كفايه عليه كده واوعدكوا لو مش عجباكوا مشاركتى مش هوجع دماغتكوا تانى وميرسى جدا :32::ee2:

The Dark Moon
11-05-2009, 05:39 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
اهلا بك اختي العزيزة ..
صدقتي .. في آخر المطاف سنصبح مكانهم يوما ..
وسنمشي خطوة خطوة ..
سبحان الله العظيم .. هذه هي سنة الحياة ..
دائرة .. تبدأ بالتراب وتنتهي بالتراب ..
نسأل الله العظيم .. ان يجعل الحياة زيادة لنا في كل خير .. والموت راحة لنا من كل شر ..

جزاكِ الله خيرا على هذه المشاركة الطيبة ^_^
بس يا ريت المرة الجاية تصغري الخط شويييية .. لانه عامل زحمة P:

واهلا وسهلا بكِ اختي العزيزة في القسم العام ..

بالتوفيق

ammar_tuffaha20
12-05-2009, 10:03 AM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
سبب الكلام ده هو البعد عن الدين
الدين الاسلامي دين العطف والاحسان
بس لو نرجع لديننا كان ما بنخاف من المستقبل والكبر و الزمن
و شكرا

Akamah
23-05-2009, 11:01 AM
إنني لأسأل نفسي ذات السؤال كلما رأيت عجوزا بهذه الحال أو كلما تذكرت جدي و جدتي رحمهما الله
هو انا بكره هكبر كده بكره هعجز واتنى وامشى بعكاظ
نعم بعد مدة ما سوف نسير خطوة خطوة و نفقد قوتنا و شبابنا
اسألوا الله أن يمتعنا بأسماعنا و أبصارنا و قوتنا و أن يقذف في قلوبنا رحمة من عنده