المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة على مستوى اليد (أرجو المساعدة)

houssaine
31-05-2009, 08:11 PM
دي 6 أشهر و أنا ألعب حديد
الحمد لله تغير ملحوظ من 51 كيلو ارتفع وزني حتى 62 كيلو

كل العضلات ظهرت بشكل جيد جدا
بس لسة عندي مشكل واحد
و هو مشكل على مستوى اليد
لما تشوف البايسيبيس و الترايسبس من الجانب تظهر كبيرة (دون الضغط عليها) . بس المشكل أن لما تشوفها من امام تظهر ضعيفة للغاية . و الساعد عندي عريض .

يعني باختصار . أعلى اليد عندي مو عريض
هل في تمارين خاصة أو طريقة لازم أتبعها عشان أجعل منطقة البايسيبس و الترايسيبس عندي عريضة أو أي حل .....
صراحة مشكل معقدني

FinalFantasy9
31-05-2009, 08:36 PM
كم طولك ؟ ..

انا بديت بالحديد وكنت تقريباً نفس وزنك السابق الى ان وصلت لمابعد السبعين والحمد لله وصار متناسق مع طولي .. ولكن حالياً نقصت بسبب التوقف لان عندي اصابه بيدي تمنعني اتمرن ..

بس انا سألت عن طولك علشان اعرف هل مازال الطريق امامك للوصول للوزن المثالي ام لا .. لان على طولي (173) فوزن 62 كان مازال قليل واكيد العضلات مابتكون بالحجم الكبير الواضح ..

تقريباً كنت راضي عن العضلات بعد وزن 66 عندي .

فأنصحك ماتدقق بالامور الصغيره ترى شوي شوي بتلاقي نفسك ضخم ان شاء الله وبعدها تفكر شلون تصغر :] .

houssaine
31-05-2009, 10:08 PM
أخي طولي 178 سم
بس المشكل أنه في ناس أقل كتلة مني و يدهم عريضة
أنا عضلات اليد عني كبيرة بس مشكلتها أنها مش عريضة

rachidworld
31-05-2009, 11:22 PM
شوف كل واحد عنده نقطة ضعف وفيه ابطال عالمييين بتلاقي جسمهم ماشاء الله وتلاقي عضلة او جزء معين ضعيف هدا اولا بيكون وراثي ولازم له صبر ووقت لكي يتصلح واهم شئ الاستمرار والصبر وعدم التسرع في النتائج
6 اشهر لسه مبتدء وتحاول تبحث عن التمارين لبتشغل تلك العضلة عندك بشكل جيد لان كل واحد له طبيعة جسم مختلف عن الاخر يعني التمرين لبيديني شغل يقدر انت متشوفش بيه نتائج وهناك طبعا امثلة كثير وكل واحد بيحب يلعب بتمرين معيين
وادا كانت النقطة هده شغلاك كثير حاول كل شهر تمرن عضلة واحدة فيهم مرتين في الاسبوع مثلا التراي تمرنها يوم مع الصدر وتمرنها ثاني مع الكتف وتكون المدة متفرقة تقريبا 3 ايام بين التمرين الاولى والثانية
وهدا طبعا كلام الناس الفاهمة في التدريب ولعندهم خبرة مثل ارنولد و روني كولمان
وحاول تجرب بنفسك لغاية متوصل لحل لان كل شئ بالتجربة لكي تكسب خبرة بالتعامل مع جسمك
وبالتوفيق

houssaine
01-06-2009, 02:30 AM
شوف كل واحد عنده نقطة ضعف وفيه ابطال عالمييين بتلاقي جسمهم ماشاء الله وتلاقي عضلة او جزء معين ضعيف هدا اولا بيكون وراثي ولازم له صبر ووقت لكي يتصلح واهم شئ الاستمرار والصبر وعدم التسرع في النتائج
6 اشهر لسه مبتدء وتحاول تبحث عن التمارين لبتشغل تلك العضلة عندك بشكل جيد لان كل واحد له طبيعة جسم مختلف عن الاخر يعني التمرين لبيديني شغل يقدر انت متشوفش بيه نتائج وهناك طبعا امثلة كثير وكل واحد بيحب يلعب بتمرين معيين
وادا كانت النقطة هده شغلاك كثير حاول كل شهر تمرن عضلة واحدة فيهم مرتين في الاسبوع مثلا التراي تمرنها يوم مع الصدر وتمرنها ثاني مع الكتف وتكون المدة متفرقة تقريبا 3 ايام بين التمرين الاولى والثانية
وهدا طبعا كلام الناس الفاهمة في التدريب ولعندهم خبرة مثل ارنولد و روني كولمان
وحاول تجرب بنفسك لغاية متوصل لحل لان كل شئ بالتجربة لكي تكسب خبرة بالتعامل مع جسمك
وبالتوفيق

مشكور أخي على الرد
و ان شاء الله أعمل بنصيحتك

faredrocky
01-06-2009, 04:44 PM
تمرين الباى و التراى مرتين فى الاسبوع مثل ما قال الاخ rachidworld (http://www.montada.com/member.php?u=614712) بجد و الله جايب معايا نتائج جميله بس انا عامل يوم مخصوص بباى و التراى و باخد باى مع الكتف و تراى مع الظهر و جرب و قولنا النتائج

houssaine
01-06-2009, 05:57 PM
تمرين الباى و التراى مرتين فى الاسبوع مثل ما قال الاخ rachidworld (http://www.montada.com/member.php?u=614712) بجد و الله جايب معايا نتائج جميله بس انا عامل يوم مخصوص بباى و التراى و باخد باى مع الكتف و تراى مع الظهر و جرب و قولنا النتائج

أخي . انت ممكن تعطيني برنامجك ?? ( أعطني بس شو العضلات اللي راح امرن كل يوم . ما في داعي للتمارين نفسها )
و شكرا مسبقاا أخي

faredrocky
02-06-2009, 11:39 AM
اليوم الاول كتف و باى
اليوم التانى ظهر
اليوم التالت راحه
اليوم الرابع باى و تراى و ساعد
اليوم الخامس بنش
اليوم السادس رجل و تراى
اليوم السابع راحه
توزيع التمارين بالايام دى جايب معايا نتائج افضل من توزيعات تانيه انا جربتها بس احب اقولك ان اللى يجيب نتائج جيده معايا مش شرط يجيب نفس النتائج معاك و عندك مثلا صاحبى اللى بيتمرن معايا مش عاجبه التوزيع ده هو بيحب يكون بعد الكتف بنش و بيقول كده بتجيب نتائج افضل معايا و انا على العكس لو اتمرن البنش بعد الكتف احس انى مش قادر اشيل شئ فى البنش و بقى كل واحد منا بيتمرن لوحده انا عايز اوصل لشئ هو انت هتقعد فتره تجرب توزيع التمارين لحد ما توصل للتوزيع اللى بيجيب معاك افضل نتائج و برده جرب و قولنا النتائج يا بطل

houssaine
02-06-2009, 04:30 PM
مشكور أخي . بس احنا نادي كمال الجسام عندنا يغلق أيام السبت و الأحد
يعني ما راح أقدر اتبع البرنامج ده
بس المدرب أعطاني برنامج أرجو أن تعطيني رأيك فيه

الاثنين : بنش و باي و بطن ( و قال لي بالنسبة للباي في اليوم ده . لازم أغيره كل شهر . يعني الشهر ده باي و الشهر اللي بعده تراي و هكذا ... )
الثلاثاء : ظهر و كتف و ترابس
الأربعاء : راحة
الخميس : باي و تراي و ساعد
الجمعة : رجل و بطن

rachidworld
02-06-2009, 06:00 PM
هو برنامج جيد يا اخ حسين جربه شهر وشوف
خصوصا قضية الضهر مع الكتف هي لشوية كثيرة لانهم هم الاثنين عضلتين كبيرتين
يعني تقدر تمرن عضلة صح والاخ سوف تهملها ومتقدرش تمرنها بشكل جيد وتركيز
حاول تجرب لمدة شهرين خصوصا قضية الضهر مع الكتف ادا لاحضت انك لن تستطيع الاستمرار عليهم خلي كل عضلة يوم لوحديها وان بتكلم عن الكتف والضهر اما تقسيمة الدراعين فهي جيدة
وجرب وشوف النتائج

faredrocky
02-06-2009, 10:49 PM
كلام الاخ rachidworld (http://www.montada.com/member.php?u=614712) هو الكلام السليم 100%
لكن رأى شخصى بلاش عضلتين كبيرتين مع بعض و خصوصا ان تمرين الظهر هو اطول تمارين الحديد و برده ارجع و اقول اللى يجيب معايا نتائج جيده مش شرط يجيب معاك نفس النتائج فلازم تجرب الاول و بعدين تحكم على نفسك