المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اش احسن الضغط ولا الحديد

اخيل1
01-06-2009, 08:21 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياشباب انا الحين ابشتري شنطه فيها حديد فالرجاء هل اشتري الشنطه ولا اكمل اشيل 6 كيلو جرام واسوي ضغط معني اقدر اسوي 20 بس انا اوصل لين عشره واوقف وبعدين اشيل حديد

عصفور بيه
02-06-2009, 02:57 PM
ادا كنت تريد ممارست رياضة كمال الاجسام بشكل صح وتريد ان تصبح بطل او كل عضلات جسمك مخدومة
فما عليك الا بالنادي اي الجيم المختص بهده الرياضة لان التمرين في البيت ممل + لما بتكون في النادي بيكون حماس في التدريب وبتاخد خبرة من الناس لبتعرف عليهم اي الاصدقاء والمدرب لبيشوفك مباشرة هو ليقدر يعطيك برنامج على حسب نقط ضعفك وتستفيد اكثر من اداء التمرين الصحيح
اما 6 كيلو فهي لا تعتبر اثقال اما شنطة الحديد انا لا اعرف شو بتقصد بيها
اما ادا كان سنك صغير اي اقل من 16 سنة حاول تتمرن اي راياضة اخرى مثل فنون الحرب او على الاقل لياقة ومعاها ضغط لما تكبر اتسجل في نادي احسن بكثير

م.محمد الغامدي
02-06-2009, 03:23 PM
الدمبل للنحت و التقسيم
الأوزان الكبيرة لبناء الأجسام

عصفور بيه
02-06-2009, 03:34 PM
لا يوجد دامبلز للنحت والتقسيم الداملبز تتدرب بيها في جميع الحالات
وحاول يا اخ الغامدي تكون متاءكد من كلامك قبل متغلط في الشباب

rachidworld
02-06-2009, 05:44 PM
هههههههههه كلام الاخ عصفور صح
ومفيش دامبل للتقسيم او النحث واوزان ثقيلة لبناء العضلات لان هناك عوامل اخرى هي لبتتحكم في كلتا الحالتين
ويقدر يشيل اوزان ثقيلة وفي نفس الوقت يشوف انه بينزل وزنه او بينحث ههههههههههه صخرة

م.محمد الغامدي
02-06-2009, 09:20 PM
لا يوجد دامبلز للنحت والتقسيم الداملبز تتدرب بيها في جميع الحالات
وحاول يا اخ الغامدي تكون متاءكد من كلامك قبل متغلط في الشباب

إلي عآآآرفة إن الدمبل للنحت و تقسيم العضلات
من خلال تطبيق قاعدة أوزآآآن خفيفة X تكرآآرآآت كثيرة
و الله العآآآآلم أتمنى أنكم تردون على الكلاااام إلي كتبته الأن
صح ولا لا لأني قآآآعد أمشي على هذي القآآآآعده
لكي أنحت جسمي و أحرق الدهون
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
و أعذروني إن كآآآآنت معلومتي خاطئة

rachidworld
02-06-2009, 09:57 PM
لا يا اخي غلط اما اسباب حرق الدهون والتقسيم فالعوامل مدكورة في عدة ردود اتمنى انك تقراها عشان تفهمها صح
اما قضية اوزان خفيف وتكرار كثير فهدا تعب على الفاضي
واساسها =دايت مع الكارديو او التمارين الهوائية مع الحديد وتتمرن الحديد عادي اي الاوزان لتقدر عليها متكونش خفيفة كثير ومتكونش ثقيلة كثير واهم شئ لتشتغل بيه صح وبتركيز
وهو اصلا بما ان نسبة الكارب بثقل في تغديتك ومعدوم من الدهون هدا في التقسيم الباور بيكون قليل وبتحاول تشتغل على الاوزان المعقولة لتجنب الاصابات اما المسائل الاخرى ستجدها مدكور للشباب الدين يبحثون عن تخفيف الوزن او التقسيم
وحاول تقراء الموضوع بعنوان كيفية خسارة الدهون بدون متفقد العضلات بالتمارين الهوائية

م.محمد الغامدي
02-06-2009, 11:55 PM
لا يا اخي غلط اما اسباب حرق الدهون والتقسيم فالعوامل مدكورة في عدة ردود اتمنى انك تقراها عشان تفهمها صح
اما قضية اوزان خفيف وتكرار كثير فهدا تعب على الفاضي
واساسها =دايت مع الكارديو او التمارين الهوائية مع الحديد وتتمرن الحديد عادي اي الاوزان لتقدر عليها متكونش خفيفة كثير ومتكونش ثقيلة كثير واهم شئ لتشتغل بيه صح وبتركيز
وهو اصلا بما ان نسبة الكارب بثقل في تغديتك ومعدوم من الدهون هدا في التقسيم الباور بيكون قليل وبتحاول تشتغل على الاوزان المعقولة لتجنب الاصابات اما المسائل الاخرى ستجدها مدكور للشباب الدين يبحثون عن تخفيف الوزن او التقسيم
وحاول تقراء الموضوع بعنوان كيفية خسارة الدهون بدون متفقد العضلات بالتمارين الهوائية

يعني تعبي رآآآح على الفآآآآضي
:umm2:
أنا كنت أتمرن بوزن عشرين كيلو
عشره لك يد و كان غرضي
هو النحت و التقسيم
- - - - -
شكراً لك يآآآ مدرب
رشيد

rachidworld
03-06-2009, 05:34 AM
شوف انا قلت لك الكلام للازم يتعمل ولكن ادا كنت انت تلاحض انك بتجيب النتائج لبتعمل بيه فكمل وطبعا هدا على حسب نفسيتك
فمثلا فيه اشخاص بتلاقيهم في الجيم بيتمرن بدون برنامج ويشيل هنا وهنا وبيقول لك انه يلاحض تحسن لان نفسيته راضية بلي هو بيعمل
وحاول تقراء لكي تشاهد هل انت ماشي صح او فيه اخطاء تقدر تصححها