المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار.. تقسيم و ازالة الدهون

9KhaLeD6
09-06-2009, 09:42 PM
عاوز اقسم واشيل الدهون من على العضلة واشد عضلات بطني:31:
في عضل عندي مش محتاج تقسيم لانو مش عليه دهون اللى حد ما ..
العضلات اللي عندي اللي محتاجة تقسيم
1/البنش(الصدر) فيه دهون عليه وعاوز العضلة تكون صافية
2/ الجوانب والبطن
لكن الكتف والدهر والبايسيبس والترايسيبس معلهومش دهون ظاهرة لكن في شوية في الظهر بس مش باينين اوي وشوية اعلى التراي من فوق بجانب الابط بس
المطلوب
1) جدول تمارين اعملو اسبوعي كاريدو وحديد بحيث منقصش عضل وجدول الحديد يكون فيه العب عضلة ايه مع ايه وعدد المجموعات والتكرارات الصحيحة لكل عضلة
2)والاكل بتاعي هيكون عامل ازاي
3) هل اخد مكملات غذائية ولا لا؟؟؟ وهل الكرياتين ممكن يزود حرق الدهون باعتباره بيزود النشاط؟؟؟؟
وشكرآ :biggrin2:

9KhaLeD6
11-06-2009, 07:37 PM
وكمان كنت عاوز اسئل عن اماكن بيع مكملات غذائية اصلية في مصر (مش صيدليات) انا قصدي اماكن او توكيلات متخصصة

9KhaLeD6
12-06-2009, 07:18 PM
>>>>>UP<<<<<<<<<

rachidworld
13-06-2009, 12:45 AM
السلام عليكم
اولا انا اسف ادا مكمنتش برد عليكم في و خلال ايام الاسبوع لاني بدخل النت الا في اخر ايام الاسبوع
بالنسبة لتمارين الكارديو ادخل اللينك ده وحتعرف احسن اوقاتهم لحرق الدهون
http://montada.com/showthread.php?t=616685
وان شاء الله ححط لك برنامجين من التدريب وهما تقريبا المفضلين في اللعبة وتقدر تقسمهم على وقت تفرغك
بالنسبة للمكملات طبعا تقدر تاخدهم ولكن بما انك تريد ان تنزل الدهون الموجودة بالجسم فلازم تختار مكمل خالي من الفات مثل الواي بروتين اوبتيموم وهوالمفضل لدى العديد وطبعا هو معروف وفيه صور لهدا المنتوج في المنتدى
الكرياتين طبعا ممكن تستعمله لانه بيديك باور وكلما زاد مجهودك بدءة في حرق الدهون بشكل جيد
وطبعا فيه من سيقول انه بيخزن مياه في الجسم فالمياه جيدة ومفيدة للجسم لانها بتحميه من الاصابات وبنحي كدلك المفاصل منها لهدا الكرياتين ممكن تاخده سواء بتضخم او بتنزل دهونك مفيش اي مشكل
اما اكلك فلازم تتجنب الدهون الضارة وتحاول تعلي نسبة البرووتينات وتقلل الكاربوهيدرات في فترة المساء
وتكون النسبة على هدا الشكل
50 بالمئة بروتين
40 بالمئة كاربوهيدرات
10 بالمئة دهنيات
كل هدا طبعا من تغديتك وتكون منضم اكلك مابين 5 او 6 وجبات صغيرة ومتفرقة على مدار اليوم
وحاول تشوف طريقة حسابها او تحويلها للجرام على حسب وزنك وادخل لموضوع الاستفسارات وشوف الردود الاخيرة وستجدوني كاتب لاحد الشباب طريقة العملية الحسابية لتحويلها للجرام واعمل نفس العملية على وزنك
اي اضرب وزنك على 30 وشوف نسبة السعرات الحرارية التي يجب عليك ان تتناولها طول فترة النهار ويوميا
وفيه كمان مواضيع اخرى كنت حاطط للشباب لينكات فيها القيمة الغدائية لجميع التغدية سواء كاربوهيدرات او بروتينات او دهنيات حاول تبحث عنه لانه سوف يفيدك للتعرف على جميع التغدية وقيمتها
وانا اسف ادا مكنتش حقدر ابحث لك عن اللينكات لان النت عندي سرعته بطيئة جدا

rachidworld
13-06-2009, 01:16 AM
هدا برنامج تدريبي 4 ايام بالاسبوع

http://www.muscleandstrength.com/workouts/dougs-4-day-split-workout.html

اضغط على اسم التمرين وشوف كيف تطبقه وامامه مكتوب التكرارات والمجموعات لكل تمرين

وهدا برنامج 5 ايام بالاسبوع

http://www.muscleandstrength.com/workouts/24-doug---s-5-day-high-definition-routine.html

والبرامج دي تنفع في الضخامة او التقسيم المهم الاهتمام بتغديتك على حسب غرضك وطبعا في فترة التقسيم لازم معاهم تمارين الكارديو
واتمنى من الشباب القاطينين بمصر ان يعطوك اماكن بيع المكملات وتكون مضمونة
وبالتوفيق ان شاء الله

9KhaLeD6
14-06-2009, 01:23 AM
شكرا اخي راشيد علة تعبك معايا انا عارف اني طلعت عينك ههههههههههه
بس بردو الموقع مش بيفتح وبيجبلي صفحة بيضة خالص ومكتوب فيها بالاسود
500 Internal Server Error

An unknown error occured

9KhaLeD6
14-06-2009, 01:33 AM
شكرا اخي راشيد علة تعبك معايا انا عارف اني طلعت عينك ههههههههههه
بس بردو الموقع مش بيفتح وبيجبلي صفحة بيضة خالص ومكتوب فيها بالاسود