المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طريقة التضخيم .؟؟

الخطاب 999
13-06-2009, 06:37 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. // ..

صباحكم // مساءكم بخير ..

ماهي الطريقة المناسبة للتضخيم .. وهل أزيد عدد التمارين في كل عضلة مثلا الباي أجعلها 5 أو 6 تمارين وللعلم أنني اتمرن 4 تمارين ..
وجدولي :ee2: ..

الصدر : 6 تمارين

الباي : 4 تمارين

الظهر : 6 تمارين

التراي : 4 تمارين

الاكتاف : 4 تمارين

الترابيس : 2 تمرينين

والافخاذ والبطن : عند برنامج حرق وشبه يومي اقوم بتمرينها عدد أكثر ووزن خفيف لإني عندي دون متراكمة :ee2::ponder:

ولي حوالي سنة ونصف ولكن قطعت حوالي 4 أشهر والان لي 5 أشهر متواصله:biggthump ولحظة تحسن في الجسم :biggrin2:, وأستعملت الواي بروتين والامينيو 2222 , وليبو 6 لحرق الدهون:blackeye: .

ويش رأيكم بهذا الجدول وهل ينفع للتضخيم , أم لديكم يأهل الخبرة جدول أحلى وأفضل :33:.

سامحوني على الاطالة :02:.

rachidworld
13-06-2009, 09:25 PM
وعليكم السلام
كيفك يا اخي الخطاب اتمنى انك تكون بخير
هو برنامجك جيد جدا ولكن لاريد ان اقول من الاحسن تجمع الباي والتراي في يوم واحد وتعملهم بعد يوم تمرين الاكتاف والترابيس خليها مع الكتف عشان تعمل لك يومين فيه راحة سواء بعد الانتهاء من 5 حصص او تعمل يوم بين 2 او 3 حصص هدا طبعا على حسب تفرغك ووقتك لانك لازم تريح عضلاتك لتنمو بشكل سليم
وبما انك لاحضت نتائج خليك على نفس عدد التمارين يعني متزدش عليها لانها هي اصلا قريبة تبقى كثير

وبما ان لديك دهون في الطن وعاوز تتغلب عليها لازم تجري سواء الصبح او بعد الحديد مباشرة لتحرقها
على العموم بما انك لاحضت نتائج في هدا النضام خليك عليه لان الرياضة دي عاوز كده وتجربة ولما تشوف ليجيب معاك نتائج تستمر عليه وانت مرتاح
وبالتوفيق ان شاء الله

rachidworld
13-06-2009, 09:28 PM
وعليكم السلام
كيفك يا اخي الخطاب اتمنى انك تكون بخير
هو برنامجك جيد جدا ولكن لاريد ان اقول من الاحسن تجمع الباي والتراي في يوم واحد وتعملهم بعد يوم تمرين الاكتاف والترابيس خليها مع الكتف عشان تعمل لك يومين فيه راحة سواء بعد الانتهاء من 5 حصص او تعمل يوم بين 2 او 3 حصص هدا طبعا على حسب تفرغك ووقتك لانك لازم تريح عضلاتك لتنمو بشكل سليم
وبما انك لاحضت نتائج خليك على نفس عدد التمارين يعني متزدش عليها لانها هي اصلا قريبة تبقى كثير

وبما ان لديك دهون في الطن وعاوز تتغلب عليها لازم تجري سواء الصبح او بعد الحديد مباشرة لتحرقها
على العموم بما انك لاحضت نتائج في هدا النضام خليك عليه لان الرياضة دي عاوز كده وتجربة ولما تشوف ليجيب معاك نتائج تستمر عليه وانت مرتاح
وبالتوفيق ان شاء الله

الخطاب 999
13-06-2009, 09:44 PM
بارك الله فيك أخي الغالي rachidworld ووالله أني كنت انت أول من يشغل بالي لكي يرد عليه ,. ,اشكرك على هذا الرد الجميل والمفيد .

ولكن هل تقصد العب الاكتاف والترابيس في يوم , واليوم التالي العب باي وتراي سواء .

وهل الباي والتراي مفيد مع بعضها البعض .:33:

وهل الامينيو والواى البروتين وليبو6 لها اضرار مع استخدامها مع بعض .:31:

وكم هي فترة استخدام الواي بروتين , والامينيو . :blackeye:

وأخيراً سامحنى على الاطالة أيها البطل :biggthump

rachidworld
14-06-2009, 12:38 AM
ايوه الكتف مع الترابيس
وطبعا الباي والتراي مفيدين مع بعض لانهم بيشكلوا الدراع

وهل الامينيو والواى البروتين وليبو6 لها اضرار مع استخدامها مع بعض
لا ليس لهم اضرار ان شاء الله لان الامينو والواي هما للنقص الموجود في تغديتك اما الليبو 6 فهو لحرق الدهون وهوطبعا ممنوع استعماله بالليل او المساء قبل النوم لانه بينشط وميخليكش تنام

وكم هي فترة استخدام الواي بروتين , والامينيو
طبعا هم على حسب تكملة للتغديتك واهم وقت الواي في الصبح وبعد التمرين وقبل النوم وكل فترة اسكوب واحد
اما الامينو فبيتخاد مع الوجبات وشوف المكتوب على العلبة كم حبة اما ادا كنت تقصد الفترة اي الزمنية فهدا لما توصل لانت بتبحث عنه ولكن لما تيجي توقفهم لازم تعوضهم بتغدية لها نفس قيمتهم من البروتينات
وأخيراً سامحنى على الاطالة أيها البطل
بالعكس مفيش اي مشكل
وهدا يا اخي برنامج نفس برنامجك وستجد فيه الباي والتراي مع بعض
http://www.muscleandstrength.com/workouts/24-doug---s-5-day-high-definition-routine.html

وطبعا التقسيمة له تخليها على حسب لانت بترتاح له والتمارين لانت بتشوف انها بتشغل عضلاتك وبتجيب بيها نتائجك تخليها زي ماهيا