المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ممكن يا الغالين استفسار بسيط

mhesn
16-06-2009, 05:21 PM
السلام عليكم

عندي بعض الاستفسارات

1_ انا استخدم مكمل غذائي ابتيمو واي وانا لي حوالي شهرين اضخم ... ولأن اريد ان انشف هل استخدم المكمل الغذائي او اقطعه حتى واقتاً اخر .

2_ هل استخدم المكمل مع الحليب بل فرواله او حليب بل منجا منتجات شركة ندى او استخدمه مع الماء .....

3_ في وقت اقطع فيه المكمل او على طول مائــــــنا اتدرب استخدمه

4_ وقت الراحه في الاسبوع هل لي ان استعمل المكمل قبل وبعد النوم او مائستخدمه .

انتهت الاسئله اجوبتكم يا ابطال والله يعافكم

mhesn
17-06-2009, 04:13 AM
وينكم يا غالين اهل الخبره وينهم

rachidworld
17-06-2009, 04:32 AM
وعليكم السلام

احنا هنا معاك يا صديقي
هو الواي جيد سواء في التضخيم او التنشيف لانه لايحتوي على الفات اي الدهون او الكارب وهو عالي نسبة البروتينات يعني جيد في التنشيف
السؤال الثاني هو يفضل مع الماء بعد التمرين مباشرة لسهولة الامتصاص وفي الصبح او الليل مافيش مشكل لو تستعمله مع الحليب ولكن بما انك سوف تبدء التنشيف يفضل حليب منزوع الدسم هدا للبتعاد عن زيادة نسبة الدهون وطبعا لازم مع التدريب بالحديد تمارين الكارديو او الهوائية مثل الات المشي او الدراجة الثابت او الجري
لانهم هم لبيحرقوا الدهون بسرعة وبيخلو الجسم ينشف وطبعا مع تنضيم تغديتك تكون خالية من الدهون وتعلي نسبة البروتينات وتقلل الكاربوهيدرات والحديد تتمرن عادي بالتمرين التي كنت بتشوف معاها نتائج في فترة الضخامة
السؤال الثالث مش مفهوم ولكن عندما تريد ان تقطع المكمل لازم تعوضه بتغدية تكون فيها نفس الكمية من الروتين التي توجد فيه هدا لكي تبقى محافض على عضلاتك وتمنع الهدم العضلي
الرابع طبعا لازم تستعمله هدا عشان متنزلش نسبة البروتينات في نضامك لازم تبقى متساوية سواء في يوم التدريب او يوم راحة
وعلى فكرة خصوصا في فترة الضخامة فلازم كلما زاد وزنك لازم تزيد نسبة بروتيناتك وسعراتك الحرارية هدا للحصول على التقدم المستمر
تحياتي

mhesn
17-06-2009, 05:24 PM
يعطيك العافيه اخوي كلامك مفهوم مشكور يا غالي والله يوفقك