المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نظرة عن قرب على Aion

HitmanTheOnly
08-09-2009, 11:15 AM
السلام عليكم ...

و انا بدور على النت على فيديوهات اكتر عن Aion ..

لقيت Review مكون من 3 اجزاء ...

بيتكلم عن واحد لعب Aion فى ال Closed Beta ..

و بيقول المميزات و العيوب اللى شافها فى اللعبة ..

دول ال 3 فيديوهات ..

http://www.youtube.com/watch?v=TsACVBY_jb0

http://www.youtube.com/watch?v=CtOvpWToe38

http://www.youtube.com/watch?v=RLEhAcHEqJI

و عشان يمكن فيه ناس متقدرش تتابع الانجليزى بتاعه هقول باختصار كل فيديو من التلاتة بيتكلم عن ايه ..

اول فيديو ..

و ده بيديك نظرة عن ال Character Customization و الراجل بيقول ان Aion عملت احسن Character Customization شافه فى لعبة .. و انك ممكن تقعد ساعتين تعمل شخصية بس ..

و لكن العيب اللى معجبوش فى اللعبة ان اللعبة كلها مفيهاش غير اتنين Starting Zones ..
واحد لل Elyos و التانية لل Asmodae ..

بعد كدة بيتكلم عن ال Cinematics اللى بتقابلها فى اللعبة من جانب ال Elyos و بيقول انك بتكون عبارة عن بطل القصة و لكنك فقدت ذاكرتك و بعد كدة هتفكر اللى حصلك ...

بعد كدة بيتكلم عن اول عيب شافه فى اللعبة و هو ان مفيهاش Swimming ..

انت لما بتنزل المية مجرد بتمشى تحت المية .. زى ما بتمشى ع الارض ... الفرق بس انك بتنقص hp لما بتمشى تحت المية ...

بعد كدة بيتكلم عن الطيران ... و بيقول انه تفكير جديد انهم يخلوك انت اللى تطير من غير اى Mount ..

و لكن للاسف هو ملحقش يفرح بالطيران لانه اكتشف ان الطيران ده ليه وقت محدود (( 45 ثانية بعد كدة اجنحتك تختفى ))

و بعدين بيقولك انك لو اجنحتك خلص وقتها و انت طاير بتقع و تموت ... و لازم تستنى 3 دقايق لحد ما تخلص من حالة اسمها Sickness ..

بعد كدة بيكلمك عن ال Skills ..

ال Skills فى اللعبة عبارة عن Tiers كل Tier مش بيتفتح الا لما تستخدم عدد نقط فى ال Tier اللى قبليه ..

بعدين بيتكلم عن ال Gathering ..

و بيقول انه كان بيحسب ان كل واحد بيتعلم Gathering مختلف عن التانى .. و لكنه اكتشف انك بتقدر تعمل Gathering لكل حاجة ..

القواقع .. الخشب ..الحجارة ... الشجر ... و كلهم بطريقة واحدة .. و هى انك تمص روحهم ..

حتى الصيد فى اللعبة .... مش بيكون زى الالعاب التانية بسنارة .. لا انت برضه بتقف جنب السمكة و تمتص روحها

بعد كدة بيتكلم عن ال Shops اللى مالية اللعبة و بيسأل اللعبة هتكون شكلها عاملة ازاى لما تنزل رسمى مع وجود المحلات دى كلها...

بعد كدة بيقول ان اكتر حاجة ممكن تخلى اللعبة دى حلوة هو الجرافيك اللى فيها ..

و بيقول انهم كأنهم خدوا Soul Caliber و دمجوها مع everquest و WoW ...

و بيقول اللعبة دى شبه WoW و لكن شكلها احلى ... و لكن عيبها ان ال Classes فيها مش معمولة بتعمق بحيث ان كل Class يبقى مميز تماما عن التانى

و بيقول اللعبة ممتعة ... و لكن مجرد ما تعمل كل حاجة فيها مرة واحدة هتحس كأنك عملت كل حاجة

تانى فيديو

بيتكلم فى الاول عن القصة بتاعة اللعبة من جانب ال Asmodaea .. و بيقول ان القصة هى هى مغيروش فيها حاجة ... الفرق الوحيد ان فى ال Elyos انت فقدت الذاكرة و بتفتكر الماضى ..

لكن فى ال Asmoadea انت بتجيلك رؤيا عن المستقبل و بتحاول تمنعه ..

و بيتريق ع الجزئية دى لانه بيقول انهم مش عارفين يبدعوا و يعملوا قصة مختلفة لكل Faction ..

بعد كدة بيبدأ يكلمك ن انواع ال Quests اللى هتقابلها فى اللعبة و الحاجات اللى معجبتوش فيها ..

بعد كدة بيتكلم عن عيب فى اللعبة معجبهوش اللى هو ال Channels (( زى الموجودة فى GW ))

فكل سيرفر متقسم ل 10 Channels

وانت عن طريق ال Channels تقدر تغير ال Channel اللى انت فيها و تدخل Channel تانية مع ناس تانية ..

و مشكلة النقطة دى ان الناس بتستغلها فى ال raids و تموت ال Boss الواحد 10 مرات .. كل ما تقتله مرة تغير ال Channel و تقتله تانى ...

بعدين بيتكلم عن ال Stones و ال Dyes و ال Enchanting ..

و بيقولك ان اللعبة دى بتعتمد على ال Gear .. و انك تقدر تخلى ال Gear بتاعك +2 او +3 او اكتر زيها زى كل العاب شرق اسيا ..

بعدين بيتكلم عن ال Gathering تانى و انه كان ممل جدا لدرجة انه سابه و اشتغل رقاصة عشان يجيب فلوس

بعدين بيتكلم عن الليل و النهار فى اللعبة ... و بيقول انه معمول بطريقة وحشة جدا فالليل بيجى وراه نهار علطول بدون وجود اى شئ بينهم من شروق و غروب و عصر و مغرب ..

فقط ليل ضلمة بعديه نهار مضئ ..

الفيديو التالت

بيتكلم فيه عن عيب تانى معجبوش فى اللعبة و هو ال Casting Animation ..

و ده معناه انك لما تعمل Skill مثلا مدتها 3 ثوانى ... مجرد ما دوست على ال Skill يبقى لازم تستنى ال 3 ثوانى لحد ما يخصلوا ..

مهما حاولت تتحرك يمين اوشمال مش هتتحرك لحد ما تخلص ال 3 ثوانى ..

بعدين بيتكلم عن اصوات ال NPCS جوا اللعبة ..

بعدين بيتريق شوية على قصة اللعبة

بعدين بيتكلم عن حاجة اسمها Stigmas و دى مفهمتاش اوى بس اعتقد انه بيدمج Skills مع بعض ..

بعدين بيتكلم عن عيب تانى و هو ال KS ..

ففى اللعبة دى اللى يعمل DMG اكتر على الوحش هو اللى بياخد ال loot بغض النظر مين ضربه الاول ..

بعدين بيتكلم عن عيب كمان و هو ان مناطق ال Starting Zones مش محمية..

و ال NPC اللى حاميها ملهوش لازمة ..

و كل شوية كان ال Faction التانى يهجم على المدينة و يقتلوا الناس ال Low level ...

بعدين بيقولك انك لما بتموت فى اللعبة بتخسر exp و كمان جزء من ال gold بتاعك ..

بعدين بيقولك ان الناس فى اللعبة بعد ما وصلوا لل lvl cap مكنوش لاقيين حاجة يعملوها غير انهم يهجموا على مناطق ال low lvls و يقتلوا اللى فيها ..

و بيتمنى انه ده يتغير لما اللعبة تنزل رسمى ..

Dark LeGend
08-09-2009, 11:45 AM
ثانكس خيوو على التقرير :)

انا اكثر عيبين قهرتني الـ Swimming و انا الواحد ما يقدر يتحرك إلى لما الشخصيه تخلص اللي مطلوب عليها مثلاً الجلوس او رمي سبل هذا يشكل فرق فالبي في بي وخاصه لما يتواجه مثلأ وارير و مايج راح تكون الافضليه للوارير طبعاً لانه يضرب وهو يتحرك

وغير كذا حكاية اللوت اللي اكثر واحد يضرب ياخذ اللوت :( مره مو حلوه

love2002
08-09-2009, 12:38 PM
wow FTW
شكلها اللعبة من بدايتها مشاكل وسلبيات

Warchif
08-09-2009, 01:12 PM
اخوي هتمان
جرب اللعبه بنفسك واترك حواديت الفان بويز

Arkash
08-09-2009, 06:53 PM
هلا شباب هاذي أول مشاركه لي في المنتدى وبغيت أوضح لكم بعض الأشياء عنAion
أول شي أخوي HitmanTheOnly الي انته ماخذ عنهReview ماعنده فكره صحيحه عن اللعبه
أنا لعبت Aion في السيرفر الصيني الى 45 lvl

أول شي
بعد كدة بيتكلم عن اول عيب شافه فى اللعبة و هو ان مفيهاش Swimming ..

انت لما بتنزل المية مجرد بتمشى تحت المية .. زى ما بتمشى ع الارض ... الفرق بس انك بتنقص hp لما بتمشى تحت المية ...راح يضيفون Swimmingفي الباتش الجديد

و لكن للاسف هو ملحقش يفرح بالطيران لانه اكتشف ان الطيران ده ليه وقت محدود (( 45 ثانية بعد كدة اجنحتك تختفى ))
هذا على لفل10 بس وهو 60 ثانيه طبعا يزيد وقت الطيران بنوع الجناحbuffs,title,food
ويوصل الى 2.5-3 دقيقه.

فكل سيرفر متقسم ل 10 Channels
وانت عن طريق ال Channels تقدر تغير ال Channel اللى انت فيها و تدخل Channel تانية مع ناس تانية ..
و مشكلة النقطة دى ان الناس بتستغلها فى ال raids و تموت ال Boss الواحد 10 مرات .. كل ما تقتله مرة تغير ال Channel و تقتله تانى ...

الChannels بس في Starter Zones يعني المناطق من لفل 1-20 الحركه الي قال عنها
ماراح تنفع في Raids,bosses,PvP zones ,Abyss or any high lvl areas

بعدين بيتكلم عن ال Gathering تانى و انه كان ممل جدا لدرجة انه سابه و اشتغل رقاصة عشان يجيب فلوس
أعتقد انه اي Craft من هذا النوع يكون ممل في ايMMORPG
يعنيMining,Herbalism,Fishing

و ده معناه انك لما تعمل Skill مثلا مدتها 3 ثوانى ... مجرد ما دوست على ال Skill يبقى لازم تستنى ال 3 ثوانى لحد ما يخصلوا ..

مهما حاولت تتحرك يمين اوشمال مش هتتحرك لحد ما تخلص ال 3 ثوانى .. مادري والله من وين جاب هذا الكلام بس على العموم انا جربت Caster classes
وتقدر اتوقف Cast بمجرد انك تتحرك.

بعدين بيتكلم عن حاجة اسمها Stigmas و دى مفهمتاش اوى بس اعتقد انه بيدمج Skills مع بعض ..الStigamas تقريبا نفس الTalents في WoW

بعدين بيتكلم عن عيب كمان و هو ان مناطق ال Starting Zones مش محمية..

و ال NPC اللى حاميها ملهوش لازمة ..الStarting Zones محميه و تقدر اتلفل من 1-20 بدون ما تدخل فيPvP
يعنيFaction الثاني ما يقتلونك

بعدين بيقولك انك لما بتموت فى اللعبة بتخسر exp و كمان جزء من ال gold بتاعك ..
الExp الي تخسره بسيط و تقدر تسترجعه بجزء بسيط منGold

بعدين بيقولك ان الناس فى اللعبة بعد ما وصلوا لل lvl cap مكنوش لاقيين حاجة يعملوها غير انهم يهجموا على مناطق ال low lvls و يقتلوا اللى فيها ..
عندك
PvE raid instances
PvP raid instances
PvPvE instances
Normal 6man Pve+PvP instances
Abyss =huge battle ground like zone
كل هذا و ما لقو شي يسونه؟؟
وهذا أكثر من WoW أول ما نزلت على فكره

أخوي الي بغيت أوصله انه الي عامل الReview ما عنده مصداقيه
على العموم انا لعبت WoW من أول ما نزلت وAion لمدت شهر في السيرفر الصيني والي حاب يستفسر عن أي شي انا حاضر.
تقبلو تحياتي.

HitmanTheOnly
08-09-2009, 08:04 PM
هلا شباب هاذي أول مشاركه لي في المنتدى وبغيت أوضح لكم بعض الأشياء عنAion
أول شي أخوي HitmanTheOnly الي انته ماخذ عنهReview ماعنده فكره صحيحه عن اللعبه
أنا لعبت Aion في السيرفر الصيني الى 45 lvl

أول شيراح يضيفون Swimmingفي الباتش الجديد

هذا على لفل10 بس وهو 60 ثانيه طبعا يزيد وقت الطيران بنوع الجناحbuffs,title,food
ويوصل الى 2.5-3 دقيقه.

الChannels بس في Starter Zones يعني المناطق من لفل 1-20 الحركه الي قال عنها
ماراح تنفع في Raids,bosses,PvP zones ,Abyss or any high lvl areas

أعتقد انه اي Craft من هذا النوع يكون ممل في ايMMORPG
يعنيMining,Herbalism,Fishing

مادري والله من وين جاب هذا الكلام بس على العموم انا جربت Caster classes
وتقدر اتوقف Cast بمجرد انك تتحرك.

الStigamas تقريبا نفس الTalents في WoW

الStarting Zones محميه و تقدر اتلفل من 1-20 بدون ما تدخل فيPvP
يعنيFaction الثاني ما يقتلونك

الExp الي تخسره بسيط و تقدر تسترجعه بجزء بسيط منGold

عندك
PvE raid instances
PvP raid instances
PvPvE instances
Normal 6man Pve+PvP instances
Abyss =huge battle ground like zone
كل هذا و ما لقو شي يسونه؟؟
وهذا أكثر من WoW أول ما نزلت على فكره

أخوي الي بغيت أوصله انه الي عامل الReview ما عنده مصداقيه
على العموم انا لعبت WoW من أول ما نزلت وAion لمدت شهر في السيرفر الصيني والي حاب يستفسر عن أي شي انا حاضر.
تقبلو تحياتي.

مشكور اخى الكريم على توضيحك...

و لكن ناقل الكفر ليس بكافر ..

فانا لم اجد اى Review متكامل على ال Youtube الا ال 3 اجزاء دول ..

و هى بالـاكيد تعكس راي صاحب الفيديو و ليس رايي الشخصى ..

اما اذا كنت تريد ريي الشخصى ..

فانا كنت قد كتبته فى موضوع سابق ..

والله انا قلت رايي قبل كدة فى اول موضوع عن Aion و هقوله تانى ...

لعبة Aion عندها ال Potential انها تكون لعبة ممتازة ...

فالجرافيك بتاعها يعتبر اقوى جرافيك للعبة اونلاين ظهر حتى الان ...

اسلوب اللعب فريد من نوعه و لم يتم تكراره ...

ده غير الدعاية الكبيرة اللى سبقت نزول اللعبة ...

بس هل يا ترى كل هذا يكفى لكى تتمكن Aion ان تزيح WoW من عرشها الذى تربعت عليه من اكتر من 5 سنوات الان ؟؟

هذا السيناريو الذى يحدث الان تقريبا يتكرر هو هو بكل تفاصيله كل عام كأن التاريخ يعيد نفسه ..

فاعتقد جميعنا يذكر اول ما نزلت Guildwars بعد نزول WoW بسنتين او اقل ..

و الجميع قال ان Guildwars ستكون هى WoW Killer لان الجرافيك اقوى بكثير و اللعبة بدون اشتراك شهرى و ال Lvl Cap لفل 20 .. و مفيش اى Grind فى اللعبة ..

يعنى من النهاية كانت Guildwars تعالج كل عيوب WoW .. و توقع الجميع نجاح مبهر للعبة ..

و بالفعل بعد نزول اللعبة انتقل كثير من لاعبى WoW لتجربة اللعبة الجديدة ..

و لكن معظمهم لم يستطع ان يكمل شهر واحد الا و هو راجع الى WoW ..و بعد نزول TBC عاد البقية الباقية منهم الى WoW ..

نفس الحال تكرر مع Warhammer ... و كان كل يوم يظهر موضوع فى المنتدى هنا يحكى و يوصف و يتغزل فى مدى روعة Warhammer و انه منتظرها بفارغ الصبر لكى يترك هذا البعبع المسمى WoW :D

و انتظر الجميع Warhammer بفارغ الصبر ... بل ان وقتها كان يطلق على WoW بدلا من World Of Warcraft .... يطلق عليها Waiting Of Warhammer !!

و بعد انتظار طال اكثر من 3 سنين ... اخيرا نزلت Warhammer و كثير جدا من لاعبى WoW حولوا ل Warhammer مقتنعين انها فعلا WoW Killer ..

(( و منهم صاحب الموضوع على فكرة .. اللى كان من اوائل الناس اللى راحوا Warhammer :أفكر: ))

المهم ... بعد فترة بسيطة ... نزلت Blizzard اكسبانشن WoTLK .. و عاد كل اللاعبين اللى تركوها الى حضن WoW من جديد بكل شوق :biggthump...

و ما عدنا نسمع الان عن مواضيع تتغزل عن Warhammer مثل السابق بل تقريبا ما عدنا نرى مواضيع تتحدث عن warhammer من اساسه :أفكر:..

و ايضا لا يمكن ان ننسى AoC ... اللى كان قايم عليها ضجة كبيرة باسلوبها الثورى و الفريد فى القتال و الجرافيك بتاعها الذى ليس له اى مثيل و الواقعية و العنف فى اللعبة اللى بيعشقه الكثير ..

و لكن ايضا اللعبة ظهرت و اختفت و لم يتبقى الا WoW فقط على القمة ...

اللى عايز اوصل له فى النهاية .. ان فيه شئ سحرى فى WoW بيجعل اللاعب يتعلق بيها لدرجة الادمان ...

شئ مش لاقيينه فى اى لعبة تانية ..مهما دورنا ع الشئ ده مش بنلاقيه الا فى WoW

و ظهرت فعلا دراسات و ابحاث كتير جدا بتسأل عن سبب ان WoW دايما فوق المنافسة ..

و ان فرق عدد اللاعبين بينها و بين اى لعبة تانية كبير جدااااا ...

و دى بعض المقالات اللى على النت اللى بتتكلم عن الموضوع ده ..

What is the Best MMORPG? World of Warcraft Blows Away All Competition (http://www.brighthub.com/video-games/mmo/articles/19217.aspx)

Why World of Warcraft is such a hit | News | guardian.co.uk (http://www.guardian.co.uk/news/blog/2008/nov/13/pc)

و لكن فى النهاية ... انك تحب WoW او تحب Aion دى اذواق شخصية ..

كل واحد بيلعب اللعبة اللى تقدر تمتعه الساعة او الساعتين اللى بيستريح فيهم من عناء يوم طويل و شاق ..

فيه ناس بتستمتع ب WoW و ناس بتستمتع ب Aion و ناس بتسمتع ب Runescape :أفكر:

كل واحد ليه عقله و ميوله ... اهم شئ انك تلاقى اللى انت عايزه .. و متحاولش تفرض اللى انت عايزه ده على حد تانى ..

اتمنى انى مكنش طولت عليكم .. و رمضان كريم ع الجميع :)

S.A.T.S
09-09-2009, 02:12 AM
شكرا على الفديوات عموما اللعبة تبدو لي ممتعة

aoohmed
09-09-2009, 06:44 PM
اللعبة بدأت بداية قوية جدا
و أعتقد إني لو جلست أتخيل صدور إكسبانشن ليها فيه شخصيات و mounts و غيره هتكون لعبة فاجرة
Arkash
كلامك صحيح و فعلا أنا لاحظت نفس الشيء إن صاحب الفيديو تحس إنه بيحاول يضرب اللعبة و خلاص

أما مقارنة اللعبة بي واو فهو أمر غير عادل و المنافسة غير متكافئة بالمرة
و إن أصررت على المقارنة إذا أيون تكسب لأنها كون وقوفها أما لعبة عمرها 5 سنوات و هيا مازالت في البيتا !!
مع العلم في ناس هيقولوا لا دي موجودة من 1997
صحيح لكن NcSoft ضافت على اللعبة كثير ترجمة اللعبة لتوافق إحتياجات اللاعب الغربي اللي أدمن واو
واو عالم تاني و لا أستطيع إني أقول غير إنها تشبعت بالخبرات و تتهيأ للمنافسة مع أيون

آخر شي ممكن أقوله جرب اللعبة
هتحس بالفرق عن ما قاله صاحب الفيديو

aoohmed
09-09-2009, 06:48 PM
أضيف شيء سكيلات اللعبة متخصصه في ال pvp يعني من سيجرب اللعبة سيلاحظ إنها تركز على نقطة ال pvp و بالتالي فهيا بالنسبة لي ممتازة بتفكرني ب street fighter
أدوووووووووووووووجيت

aoohmed
09-09-2009, 09:38 PM
لكن أنا أطلب من الإخوان اللي جربوا اللعبة إنهم يتفقوا على سيرفر نبدأ فيه و نقوم بنشره بين المنتديا الأخرى العربية