المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شرح ال Mobile Authenticator من اجل الحماية القصوى لاكونتك ..

HitmanTheOnly
17-09-2009, 12:33 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ...

انا حبيت اشرح كيفية استخدام ال Mobile Authenticator و اهميته حتى لا تقلق على اكونتك من الشياع مرة اخرى ...

اول شئ .. ما هو الMobile Authenticator ؟؟

ال Mobile Authenticator هو برنامج جديد نزلته Blizzard لاجهزة الموبايل و ال iPod و ال iPhones حتى تحل مشكلة الطلب المتزايد على جهاز ال Authenticator العادى ..

ال Mobile Authenticator يقوم بنفس مهمة جهاز Authenticator العادى بالظبط و لكنه يشتغل على جهاز Mobile او ال iPod و ال iPhones ..

و هو الحقيقة اريح بكتير من ال Authenticator العادى ... لان ال Authenticator ممكن البطارية تخلص ... او ممكن تنساهو سهل كسره ... على عكس موبايلك ...

ما هى فكرة Mobile Authenticator ؟

فكرته بسيطة جدا ... فبعد تسطيبه على جهازك يكون لكل جهاز Serial Number وحيد فى العالم خاص بهذا الجهاز فقط ...مثله مثل ال Mac Address اللى على ال PC بتاعك ..

و Blizzard عندها فى سيرفراتها هذا الرقم .. و تقوم كل 30 ثانية بعمل Generate ل passcode مكون من 8 ارقام ...

و ايضا على جهازك ستجد Passcode مكون من 8 ارقام يتغير كل 30 ثانية ...

و لكن كيف تضبط جهازك لكن يتوائم مع نفس ال 30 ثانية اللى على سيرفرات Blizzard ؟؟

فى السطور التالية سنشرح الخطوات اللى تتبعها لسطيب البرنامج و مزامنته مع ال Generator تبع WoW بنجاح ...

1-بعد ان تقوم بتحميل بتحميل برنامج Mobile Authenticator على جهازك افتح قائمة ال Menu بعدها اختار Setup

http://eu.blizzard.com/support/image.html?id=1727

2-سيظهر لك Serial Number هو الخاص بجهازك انت فقط مثل هذا ..

http://eu.blizzard.com/support/image.html?id=1728

3-بعد كدة تدخل على موقع Battle.net و تختار Add Battle.net Mobile Authenticator

http://us.blizzard.com/support/image.html?id=773

4-بعد كدة هيطلب منك انك تدخل ال Serial Number اللى ظهر على جهازك ..

http://us.blizzard.com/support/image.html?id=775

بعد كدة هيقولك مبروك ... انت شبكت اكونتك مع جهازك

http://us.blizzard.com/support/image.html?id=772

الان نرجع لجهازك مرة تانية ...

بعد ما شبكت جهازك مع Battle.net من هنا و رايح اى مرة هتحاول تدخل فيها على اكونت WoW هيطلب منك بالاضافة للباسورد ... هيطلب كود مكون من 8 ارقام ..

5-هتختار View Code

http://eu.blizzard.com/support/image.html?id=1727

بعدها هيظهر كود مثل هذا على جهازك ..

http://eu.blizzard.com/support/image.html?id=1730

هتنقل الرقم ده و تكتبه ...

و مبروك انت دخلت الاكونت بتاعك ... بس خلى بالك الكود بيتغير كل 30 ثانية ..

يعنى لو الكود اتغير و انت بتكتب مش هيقبل دخولك ...

6-عشان كدة لو رفض دخولك اختار Resync حتى يعيد مزامنة وقته مع Blizzard

http://eu.blizzard.com/support/image.html?id=1741

http://eu.blizzard.com/support/image.html?id=1742

هى دى العملية بكل بساطة ...

نيجى بقى لشوية اسئلة ...

1- كم سعر ال Mobile Authenticator ؟؟

بالنسبة لاجهزة الموبايل سعره دولار واحد فقط .. اما اجهزة ال iPod و ال iPhones فهو مجانى

2- ماذا يحدث اذا ضاع موبايلى او خرب او حتى ذاكرته اتمسحت ؟؟

ينصح بشدة ان تعمل Back Up لجهازك على الكمبيوتر تبعك لتلافى هذه المشكلة .... و لكن اذا وقعت الفاس فى الراس ...
فما عليك سوى ان تكلم الدعم الفنى للعبة .. و هيردوا ليك الاكونت ان شاء الله بعد التأكد من بياناتك

3- ازاى الغى الخاصية من على اكونتى ؟؟

هتدخل على موقع Battle.Net و تطلب وقف الخدمة ... و لكن خلى بالك ايضا هيطلب منك ال Passcode الثمانى للمرة الاخيرة ..

بعدها هتروح موبايلك و تختار Reset

http://eu.blizzard.com/support/image.html?id=1761

http://eu.blizzard.com/support/image.html?id=1744

و بعدها سيعطى جهازك Serial Number جديد مختلف ...

و لكن احذر ... اذا عملت Reset قبل ان تفك ال Mobile Authenticator من على موقع Battle.net .. لن تستطيع دخول الاكونت ..
و ستدخل فى متاهة الدعم الفنى ..

و بكدة يكون انتهى شرحى ... و اتمنى يكون حد استفاد منه ...

اعتقد بعد كدة محدش هيكون ليه حجة و يقول الاكونت اتسرق او الاكونت اتهاك ...

فمقابل دولار واحد فقط .. تقدر تحمى اكونتك بنسة 99% (( او حتى مجانا لو عندك iPod ))

وحتى لو جهازك عليه 100000 كايلوجر و 1000 فيرس ... مش هيقدروا يسرقوك :D

الوسيلة الوحيدة التى يمكن بها سرقة اكونتك بعد ذلك هى ان يسرق واحد موبايلك و فى نفس الوقت يكون عارف باسورد الاكونت ... و كمان يكون عارف باسورد الموبايل لو انت مسويله باسورد ..

و اعتقد ده شئ صعب جدا انه يحصل الا اذا كنت منحوس :أفكر:

يا ريت يا شباب الجميع ينزل البرنامج ... لانه مفيد جدا جدا ... و هيخليك تلعب و انت مرتاح البال ..

تحياتى للجميع

.SaMo.
17-09-2009, 12:54 AM
يعطيك ألف عآفيه مشرفنآ على الشرح الوآفي

انا عن نفسي استخدم جهآز الـ Authanticator آريح لي ,, لأن الجوآل ممكن يضيع يخرب يتنكسر ينسرق

لكن لآزم تحط ببآلك آنه اذا تعطل الجوال أو Authanticator يبيلك فتره لين يرجع ولآزم معآك المعلومآت
الا لو بتكلمهم

ومرره ثآنيه ألف شكر لك ,, (:

iloik
17-09-2009, 01:07 AM
انا البرنامج انحذف من عندي ومتورط مو قادر ادخل كلمتهم بس ما اعطوني رد الي قاهرني انه قريب ملفل الشامان حقي مالحقت اوديه tocخخخخخ

HitmanTheOnly
17-09-2009, 01:41 AM
يعطيك ألف عآفيه مشرفنآ على الشرح الوآفي

انا عن نفسي استخدم جهآز الـ Authanticator آريح لي ,, لأن الجوآل ممكن يضيع يخرب يتنكسر ينسرق

لكن لآزم تحط ببآلك آنه اذا تعطل الجوال أو Authanticator يبيلك فتره لين يرجع ولآزم معآك المعلومآت
الا لو بتكلمهم

ومرره ثآنيه ألف شكر لك ,, (:

بالعكس اخى ...

اللى ممكن يبوظ او يضيع هو جهاز ال Authenticator مش الموبايل لانه خفيف و حجمه صغير ...

ده بالاضافة ان الموبايل ليه ميزة مهمة جدا مش موجودة فى ال Authenticator ..

و هى انك تقدر تعمل Back Up على جهاز الكمبيوتر للبرنامج ...

فلو الموبايل ضاع كل ما عليك انك تنزل البرنامج على موبايلك الجديد و هيكون معاه نفس ال Serial Number

انا البرنامج انحذف من عندي ومتورط مو قادر ادخل كلمتهم بس ما اعطوني رد الي قاهرني انه قريب ملفل الشامان حقي مالحقت اوديه tocخخخخخ

الايميل بطئ فى الرد اخى ...

الافضل انك تتصل بيهم و هيردوا علطول عليك ان شاء الله ...

و بعد ما يرجع الاكونت ان شاء الله ... افتكر تعمل Back UP لميمورى الموبايل حتى لا تتكرر المشكلة مرة تانية

evilest
17-09-2009, 07:23 AM
صح انو Authenticator صغير ويضيع بس لما تحط له ميدليه قد الجوال مايضيه :P

forxbox
17-09-2009, 08:13 AM
السلام عليكم
انا اشتريت الجوال لان اريح و كل مرة بيغير رقم الباسووورد و الحين انا مرتاح لان انا مرتين انصرق الاكاونت مالي و حمد الله إن الشركة نزلت هذه الجهاز ^^

Fluta
07-11-2009, 09:38 PM
مشكوووووووووووووووووووووور} ~
©§¤°يسلموو°¤§©¤ــ¤©§¤°حلوو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــ¤©§¤°حلوو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلوووو°¤§ ©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــ¤© §¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــ ¤©§¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــ رائع جدا جدا جدا جدا ــــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــ يعطيك العافية والمزيد من الابداع ــــــــ¤©§¤°حلو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°ح لو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°ح لو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــ ¤©§¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــ¤© §¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلوووو°¤§ ©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــ¤©§¤°حلوو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ــ¤©§¤°حلوو°¤§©
مشكوووووووووووووووووووووور} ~

alb3tal
08-11-2009, 07:05 AM
سـؤال الي يطرح نفسه كيفيت الحصول عليه ؟

ادخول موقع وادفع ال 1$ واخذ جهاز بس اناعندي Ipod مثلا وخرب ف بيروح عني برنامج ؟ هل ممكن اخلي نسخه في كمبيوتر من برنامج احتياطا .

مثلا انزله على مبايل واخلي نسخه على كمبيوتر لا انصرق مبايل يكون برنامج عندي على كمبيوتر.

ف لو يصير بيكون ها شي ممتاز ل انه لو بعت مبايل ف بمسح البرنامج و بتكون نسخه اصليه على كمبيوتر ويوم اخذ مبايل ثاني احط عليه ..

وشـكرا

سيفيروث
08-11-2009, 07:05 AM
مشكور أنا اول مره أشوف هذا الموضوع :D

speed 4 ever
08-11-2009, 08:17 AM
يسلموو على الشرح الوافي ,, والله انك بطل .

HitmanTheOnly
08-11-2009, 10:08 AM
سـؤال الي يطرح نفسه كيفيت الحصول عليه ؟

ادخول موقع وادفع ال 1$ واخذ جهاز بس اناعندي Ipod مثلا وخرب ف بيروح عني برنامج ؟ هل ممكن اخلي نسخه في كمبيوتر من برنامج احتياطا .

مثلا انزله على مبايل واخلي نسخه على كمبيوتر لا انصرق مبايل يكون برنامج عندي على كمبيوتر.

ف لو يصير بيكون ها شي ممتاز ل انه لو بعت مبايل ف بمسح البرنامج و بتكون نسخه اصليه على كمبيوتر ويوم اخذ مبايل ثاني احط عليه ..

وشـكرا

اول شئ بالنسبة للموبايل ..

كيفية الحصول على البرنامج بسيطة جدا فقط هتدخل الموقع و تسجل رقم موبايلك و نوع الهاتف و سيتم ارسال رسالة نصية على موبايلك فيها WAP Link ... هتحمله و هتنزل البرنامج على جهازك ..

و ثمن البرنامج 1 دولار عن طريق ال Paypal ... و اذا كنت مثلى و ال Paypal لا يدعم بلدك .. فممكن تطلب من صديق ليك او شخص فى الجيلد يجبهولك (( كما فعل معى الاخ ميكافيلى ..اللى بشكره كتير :o ))

او ممكن حتى تعطى شخص 100 جولد فى اللعبة مقابل ان يشتريلك البرنامج (( اعتقد 100 جولد مقابل دولار واحد كافى جدا ))

خلاص كدة .. بعد ما تحمل البرنامج ..اعمل Back Up للموبايل كله على جهاز الكمبيوتر ... و يفضل كمان تنزل ال Back Up على DvD احتياطى (( لان انت ممكن تكون منحوس و الموبايل و الكمبيوتر يخربوا فى يوم واحد :D )) ...

و بعدها لو ضاع الموبايل لا قدر الله او حصل فيه عطل ...يمكنك بسهولة تنزيل ال Back up على جهاز موبايل جديد ...

اما بخصوص ال iPod ... فانت تسطيع تحميل البرنامج مجانا من موقع itunes ...

و بعد تحميل البرنامج ..ايضا تقوم بعمل Back Up ...

اظن الموضوع سهل جدا .. و انا انصح بشدة كل شخص لا يمتلك Authenticator حتى الان ان يسعى لشراء واحد بمجرد قراءة الموضوع ...

لان ال Authenticator يحمى اكونتك بنسبة 99.99% ... و الطريقة الوحيدة اللى ممكن شخص يسرق اكونتك بعد تركيب ال Authenticator هى ان يسرق هذا الشخص موبايلك و فى نفس الوقت يكون عارف باسورد الاكونت ...

و يا سلام لوانت عامل كمان باسورد للموبايل .. يبقى زيادة عن دول محتاج يعرف باسورد موبايلك كمان ...

فيه اكتر من كدة حماية ؟؟؟

اظن محدش بعد كدة يبقى ليه حجة لو حصل عليه هاك .. ;)

مجنون wow
09-11-2009, 02:12 PM
مشكور و الله يعطيك العافيه على هذه المعلومات القيمه

مستر بيل
09-11-2009, 02:56 PM
مشكووووور اخوي هتمان على الابداع المتواصل
بس اخوي لمن دخلت بسجل الرقم لازم يكوون من mobaily or stc بس انا زين هل في حل :(

HitmanTheOnly
09-11-2009, 11:11 PM
مشكووووور اخوي هتمان على الابداع المتواصل
بس اخوي لمن دخلت بسجل الرقم لازم يكوون من mobaily or stc بس انا زين هل في حل :(

اخى المشكلة بسيطة ...

لان فائدة رقم الموبايل شئ واحد فقط ... هو ارسال رسالة نصية لك ..

بعد ذلك لا يحتاجوا رقم الموبايل فى شئ ...

لذلك يمكنك ان تكتب رقم موبايل شخص تعرفه و عندما تصله الرسالة تاخذ اللينك و تشغله على موبايلك ...

و هذا بالظبط ما فعلته انا ;)

BluePoisoN
10-11-2009, 07:08 PM
اقدر استعمله على اكثر من اكاونت؟
عندي 2 اكاونت و ماسجلتهم في Battel.net ((لحد الان مادمجتهم)) هل مطلوب مني ان ادمجهم لتفعيل الخدمه؟
وشكرا حبيبي:)

HitmanTheOnly
11-11-2009, 09:59 AM
اقدر استعمله على اكثر من اكاونت؟
عندي 2 اكاونت و ماسجلتهم في Battel.net ((لحد الان مادمجتهم)) هل مطلوب مني ان ادمجهم لتفعيل الخدمه؟
وشكرا حبيبي:)

لتشغيل الخدمة على اكثر م اكونت لازم تدمجهم ...

لانه بيعطيك Serial Number خاص باكونت Battle.net بتاعك ..

اما لو مش حابب تدمجهم فلازم تجيب Mobile Authenticator منفصل لكل اكونت

hks 990
14-11-2009, 09:49 AM
بالتوفيق ان شاء الله