المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مرض ترهل الصدر اسبابة وعلاجة

safitop
27-10-2009, 05:34 PM
**أحبائي واخواني**
اعضاء منتدى المنتدى

سوف نناقش اليوم موضوع هام يعانى منة جزء كبير من لاعبى كمال الاجسام
وهو مرض ترهل الصدر
سوف نتعرض فى هذا الموضوع للاسباب التى تؤدى الى ذلك المرض كما سوف نحاول ايجاد الحلول لعلاجة

اولا الاسباب
1- ترسب الدهون حول الصدر

2- المنشطات

العلاج

علاج ترسب الدهون
1- تمرين عضلة الصدر مرتين فى الاسبوع عدد المجموعات لكل تمرين 4 مجموعات كل مجموعة 15 عدة

2- عمل تمرينات الاخماء عن طريق لعب الضغط والتمرين على المتوازى يوميا لكى يقوم الجسم بالحرق المستمر للدهون

3- الابتعاد التام عن مصدر للدهون تناول الكربوهيدرات وتنويع مصادر وانواع البروتين هذا سوف يساعد كثيرا فى تحريك جزء كبير من الدهون المترسبة فى الجسم اثناء اداء التمرين

علاج الاسباب الناتجة عن تناول المنشطات
عند تناول المنشطات او اخد كورسات فان معدل هرمون الذكورة بيرتفع نتيجة تناول تلك المنشطات

وبالتالى بيرتفع معاها معدل هرمونات الانوثة ويعد ذلك من اهم الاسباب التى تؤدى اللى ذلك المرض

الحل

بسيط جدا يكون عن طريق بعض المواد اللتى تساعد على تعديل تلك النسبة ورفع معدلات هرمون

الذكورة

وتقليل معدل هرمونات الانوثة ومن اشهر تلك المواد الكلوميد لة فائدة ممتازة فى التعامل مع

ذلك المرض كما يجب اخد الكورسات بنظام معين ويكون ذلك تحت اشراف المتخصيصين

هذا هو المرض وهذة هى طرق علاجة بكل بساطة

ارجو انى اكون وفقت فى الشرح

واى استفسار انا موجود للرد علية

مع تحياتى

Safitop

SPORTY
27-10-2009, 05:42 PM
ممتاز يا اخي safitop و لو رأيت موضوع اخونا كويتي 88 كيف كان صدره قبل و بعد العملية ما شاء الله .. و هي فعلاً مشكلة تؤرق الكثير من الشباب و العلاج و لله الحمد موجود .. أحسنت :)

كويتي88
28-10-2009, 02:07 AM
كلامك سليم اخووي وماعليه اشكال ...

بس صدقني مو كل الانواع تحل بهذه الطريقه ... لو تشاهد موضوعي والصور الموجوده ... راح تفهم كلامي ...
(( بس طبعا الحاله الي اتكلم عنها حاله خاصه ))

وفي كثير من الشباب يعانون من هذه المشكله (( من خلال بحثي بالنت .. وكثير من الناس الي ضافوني ويعانون من هذه المشكله ..))

ومشكوورين ع الموضوع الطيب :)

mashkaljey
28-10-2009, 07:43 AM
الف شكر على الموضوع المميز والى المزيد من المواضيع المميزة

بالتوفيق

safitop
05-01-2010, 02:57 PM
نعم ولاكن يجب على لاعب كمال الاجسام ان يكون ملم بكل التطورات والوقاية من الاصابة

nk655
06-01-2010, 04:44 AM
مشكور يا عثمان على الموضوع .. وغالبا دهون الصدر تجي على حسب طبيعة جسم الانسان في تخزين الدهون في ناس نصهم اللي فوق نحفانين والنص اللي تحت اغلبه دهون متراكمه وزي ما قلت تختلف من انسان لـ انسان

Raz
06-01-2010, 11:00 AM
اهلين اخواني كيفكم
انا شخصيا مريت بالمشكلة الي مر فيها اخونا العزيز كويتي 88
وحليتها بنفس الطريقة (عملية جراحية) سويتها قبل اطلاعي على هذا المنتدى على قالتهم مغامرة
وطبعا في تحسن كبير وفرق شاسع عن اول ^^ والي عنده اي استفسار انا حاضر
الله يوفق الجميع
وسلملم

toto jeddah
06-01-2010, 11:52 AM
موضوع جميل والله يديك العافية

اللورد الأحمر
06-01-2010, 12:28 PM
موضوع جميل اخي العزيز عثمان وبالتوفيق ان شاء الله ... تحياتي .. اللورد الأحمر

آبو رآشـد
06-01-2010, 12:43 PM
merci mon amie pour l'information

هارد مان
26-06-2010, 01:48 PM
السلام عليكم
شباب بعد انا عندي نفس المشكله تضخم بمنطقه الصدر مادري شل الحل وانا خايف من العمليه فيه حل ثاني :s

ولو استخدم حبوب تنشيف معه الرياضه اتفيدني ولا ؟

scaryface
26-06-2010, 09:59 PM
السلام عليكم
شباب بعد انا عندي نفس المشكله تضخم بمنطقه الصدر مادري شل الحل وانا خايف من العمليه فيه حل ثاني :s

ولو استخدم حبوب تنشيف معه الرياضه اتفيدني ولا ؟

لو تفتح موضوع اخر يكون افضل

كم نسبة الدهن بالجسم ؟؟

متى القاك
26-06-2010, 11:55 PM
مشكلة واجهتني من سن 13 سنة تقريبا وعمري حاليا 22

جسمي مليان شويه بس صدري بارز لدرجة الإحراج

بصراحه طول عمري ما التزمت بالتمارين ابدا ... يعني ادخل نادي حديد 5 ايام واطلع وارجع نفس الشي بس بعد سنه

بس قررت خلال هالاسبوعين اتخلص من هالشي

مشي و جري 4 ايام على الاقل في الاسبوع

مع تمارين حديد منزلية يوميا

واما الاكل ما غيرته بس احاول قدر الامكان الابتعاد عن النشويات و الدهون

الزبدة من كلامي , هل اني راح استفيد كثير من برنامجي او لا ؟

وماهي المده اللتي من المحتمل ان تزول عقدتي ( اقصد ترهل الصدر ) ؟

اتمنى من اصحاب الخبره ما يبخلو علينا بإجاباتهم و بنصائحهم

thetiger22
26-07-2010, 11:34 PM
كلامك سليم اخووي وماعليه اشكال ...

بس صدقني مو كل الانواع تحل بهذه الطريقه ... لو تشاهد موضوعي والصور الموجوده ... راح تفهم كلامي ...
(( بس طبعا الحاله الي اتكلم عنها حاله خاصه ))

وفي كثير من الشباب يعانون من هذه المشكله (( من خلال بحثي بالنت .. وكثير من الناس الي ضافوني ويعانون من هذه المشكله ..))
ومشكوورين ع الموضوع الطيب :)

ياريت يا اخى تشوف الموضوع ده وتقولى رايك
http://www.montada.com/showthread.php?t=678769
لان الموضوع بتاعك صار مغلق انا كنت عايز استفسر منك على نقطه
هو لو كان السبب خلل فى الهرمونات وتم علاجها ومع التدريب ممكن المشكله ده تنتهى ولا ايه

وطبعا الفكره الاسهل والاضمن زى ما حضرتك ذكرت هى العمليه بس انا سايبها للاخر وان كانت تكلفتها الماديه هى ما بين 5000 الى 7000 جنيه (وان ما كنتش مستعد فى الوقت ده لدفع المبلغ ده )بس انا ماجلها لو الحلول التانيه ما نفعتش
وكمان عن طريق بحثى عن النت ان متهيئلى مش مستحسن ان اعمل العمليه فى السن لانه اساسا ممكنم يكون اضطراب هرمونى فى مرحله النمو وهيروح لوحده وكمان فى حالات كتير بتبقى تراكم دهون فمن الاقضل تستنى شويه لحد ما يبان
والمشكله كمان ان انا كنت اتصلت باحد دكاتره التجميل والمسجلين فى esprs
الجمعيه المصريه لجراحى التجميل والاصلاح(انا بكلم عن النظام فى مصر )
بس لاحظت حاجه انه غالبا بيعمل العمليه اول ما تروحله ما بيشوفش مثصلا ان كان ده ناتج عن خلل هرمونى وممكن علاجه بطريقه تانيه وان كان طبعا حكايه العمليه مفيهاش اى ضرر وان اختلف السبب يعنى بحس ان الموضوع فيه استسهال متعرفش ناحيه تجاريه اكتر وطبعا ده عن طريق التعامل مع كذا دكتور

فعلشان اعمل تحااليل واعرف ان كان الحل الوحيد هو العمليه (زى ما بيقولوا) لازم اروح لدكتور باطنه اخصائى غدد صماء وانا مش عارف دكتور كويس فى التخصص ده وان كنت اصلا لسه عارف ان الغدد الصماء تابعه لتخصص الباطنه
وان كان فى بعض الناس اللى قدروا يتخلصوا من المشكله ده من غير عمليه جراحيه طبعا مش نهائيا بس بيوصلوا لطريقه مرضيه جدا وده عن طريق انها بتبان انها عضله البنج ضخمه مش اكتر مع شويه تنشيف وغالبا الموضوع بيتعكس تماما
فانا محتاج راى حضرتك وكمان ان ضافت ايميلك عندى على الياهو لو ما كنش عند حضرتك مانع
مشكور اخى ودمت بخير
واتوجه بشكرى لصاحب الموضوع لطرحه لموضوع بهذه الاهميه
ودمت بالف خير