المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اخي عمره 16 سنه وغير كدة ينفع ياخد المكملات الغائية ولا

نهى احمد
01-12-2009, 12:37 AM
مرسي جدا على ردكم لية بس فى سوال تانى بليز

انا عندى اخوية اسمة احمد هوا شهر 3 الى جاية دة هيبى عندة 16 سنة ان شاء الله هوا بقالة تقريبا 3 اشهر يتمرن بس هوا بيقولك انو بيشل اوزان خفيفة جدا علشان ميقسرش واكثر تدريباتة وهوا قاعد علشان الطول وغير كدة هوا مش بياكل اوى بس هوا بياخرد سوربر افيت هوا مش عارفة اية فاتح للشهية ولا اية وهوا بياخدة بعد كل وجبة انامش عارفة اذا كان دة صح ولا لا بس غير كدة هوا تقريبا بياكل بلعفية 2 وجبة فى اليوم ومفيش عصاير ولا فواكة وهوا يعنى جسمة مش حلو بنسبة لثنة علشان هوا مش سمين اوى هوا وزنة 62 كيلو بس
وغير كدة هوا تقريبا مش طويل اوى نقول مثلا مش متاكدة اوى 160 طولة

فنا مش عارفة اعمل اية هوا قلى اسائل هنا ونا اهو بسال هنا اقولة يزود فى الاوزان ولا هيبقى قصير غير كدة سنة حلو للعب غير كدة هوا ساعات علشان اخوة بيغيب هوا كمان بيغيب ممكن 3 ايام او 2 يوم وغير كدة شهيتة مش كويسة اوى وغير كدة هوا عاوز حاجة متكونش طعمها تقيل اوى وعاوز حاجة تخلية سمين وغير كدة ال سوبر افيت دة كويس ولا
لا
وغير كدة ينفع ياخد المكملات الغائية ولا
لا
ارجو الرد بسرعة بليز

mashkaljey
01-12-2009, 01:38 AM
اختي اذا اخاك لا يتناول 5 الى 6 وجبات باليوم لن يفيده لعب كمال الاجسام ابدا

والمنتج لم اعرف اسمه يفضل كتابة اسمه بالانجليزية مع اسم الشركة المنتجه

واستغرب لشخص عمره 16 سنه تناوله للمكملات ؟ هذا السن سن النمو بالتغذيه السليمة يستفيد ويجب عليه مراجعه طبيب لفحصه والاطلاع على سب قله التغذية فقد يكون مرض معين لاسمح الله وبالعلاج يستطيع العودة الى لعبه كمال الاجسام

ملاحظة :- تم تعديل العنوان للمره الثانية يجب مراعاة كتابه عنوان مناسب ( مراجعه قوانين القسم لاهمية )

بالتوفيق

نهى احمد
01-12-2009, 02:46 AM
مرسي هوا انا كنت بقولك انو مش بياخد ال 6 وجبات او ال 5 ونا كاتبة كدة فى الموضوع فا علشان كدة انتا جبت اجابة انا عارفة وعلا العموم مرسي علا ردك بس انتا مردتش علا سوال انا اعمله اية علشان يعرف ياكل كويس وهوا عاوز يا خد حاجات تحلية سمين بس هوا كدة والى هوا بياخدة اسمة supravit

ونا هاعيد الى انا كنت لسة كاتبة وغير كدة الى انتا كتبتة دة فى الموضوع السوال مش دة الى انا كنت عاوزة اساسا الى انا كنت بسال بي خصوصة يا mashkaljey (http://www.montada.com/member.php?u=710296)

اوكية ةدى الى انا كنت كاتباه

انا عندى اخوية اسمة احمد هوا شهر 3 الى جاية دة هيبى عندة 16 سنة ان شاء الله هوا بقالة تقريبا 3 اشهر يتمرن بس هوا بيقولك انو بيشل اوزان خفيفة جدا علشان ميقسرش واكثر تدريباتة وهوا قاعد علشان الطول وغير كدة هوا مش بياكل اوى بس هوا بياخرد سوربر افيت هوا مش عارفة اية فاتح للشهية ولا اية وهوا بياخدة بعد كل وجبة انامش عارفة اذا كان دة صح ولا لا بس غير كدة هوا تقريبا بياكل بلعفية 2 وجبة فى اليوم ومفيش عصاير ولا فواكة وهوا يعنى جسمة مش حلو بنسبة لثنة علشان هوا مش سمين اوى هوا وزنة 62 كيلو بس

فنا مش عارفة اعمل اية هوا قلى اسائل هنا ونا اهو بسال هنا اقولة يزود فى الاوزان ولا هيبقى قصير غير كدة سنة حلو للعب غير كدة هوا ساعات علشان اخوة بيغيب هوا كمان بيغيب ممكن 3 ايام او 2 يوم وغير كدة شهيتة مش كويسة اوى وغير كدة هوا عاوز حاجة متكونش طعمها تقيل اوى وعاوز حاجة تخلية سمين وغير كدة ال سوبر افيت دة كويس ولا
لا
لا
ارجو الرد بسرعة بليز

يا جماعة فى حد يعرف يرد علا سوال ومن غير ما غير العنوان علشان الى مكتوب فى العنوان دة مكنتش بسال بخصوصة اوكية ارجو الرد

SPORTY
01-12-2009, 04:48 AM
مرسي هوا انا كنت بقولك انو مش بياخد ال 6 وجبات او ال 5 ونا كاتبة كدة فى الموضوع فا علشان كدة انتا جبت اجابة انا عارفة وعلا العموم مرسي علا ردك بس انتا مردتش علا سوال انا اعمله اية علشان يعرف ياكل كويس وهوا عاوز يا خد حاجات تحلية سمين بس هوا كدة والى هوا بياخدة اسمة supravit

ونا هاعيد الى انا كنت لسة كاتبة وغير كدة الى انتا كتبتة دة فى الموضوع السوال مش دة الى انا كنت عاوزة اساسا الى انا كنت بسال بي خصوصة يا mashkaljey (http://www.montada.com/member.php?u=710296)

اوكية ةدى الى انا كنت كاتباه

انا عندى اخوية اسمة احمد هوا شهر 3 الى جاية دة هيبى عندة 16 سنة ان شاء الله هوا بقالة تقريبا 3 اشهر يتمرن بس هوا بيقولك انو بيشل اوزان خفيفة جدا علشان ميقسرش

الأوزان الثقيلة يا اختي الكريمة تزيد العضل ولا تقصر من القامة

واكثر تدريباتة وهوا قاعد علشان الطول

سواء كان قاعد ولا واقف ما يفرق مع الطول لا يصير له هاجس الخوف من الطول ما في إلا العافية

وغير كدة هوا مش بياكل اوى

اذا لم يأكل كويس فإن تدريباته ذهبت مع الرياح إلا اللهم اكتسب لياقة فقط .

بس هوا بياخرد سوربر افيت هوا مش عارفة اية فاتح للشهية

اختي لو كنتي تتابعين اخبار الطب اول بأول لكنتي عرفتي بأن فاتح الشهية ليست سوى كذبة و هذا ما اثبتتها الدراسات الاخيرة وسط جدال بين مؤيد و معارض

ولا اية وهوا بياخدة بعد كل وجبة انامش عارفة اذا كان دة صح ولا لا بس غير كدة هوا تقريبا بياكل بلعفية 2 وجبة

يجب ان يغير طريقته في الأكل ان كان يريد عضل و ذلك مثلما قال اخي " مشكلجي " 6 وجبات باليوم و ان اراد ان يغير طريقته و يفتح شهيته أسأليه عن الأكل الذي يحبه كثيراً و اجعليه يأكله كثيراً حتى يتعود على كثرة الأكل

فى اليوم ومفيش عصاير ولا فواكة وهوا يعنى جسمة مش حلو بنسبة لثنة علشان هوا مش سمين اوى هوا وزنة 62 كيلو بس

الوزن بالنسبة للطول ممتاز ما شاء الله و عليه بأكل الفواكه و العصائر وان كان ولابد عليه ان يأخذ ملتي فيتامين

فنا مش عارفة اعمل اية هوا قلى اسائل هنا ونا اهو بسال هنا اقولة يزود فى الاوزان ولا هيبقى قصير

خليه يزود بالأوزان و على مسؤوليتي لن يقصر بالعكس سيكتسب عضل

غير كدة سنة حلو للعب غير كدة هوا ساعات علشان اخوة بيغيب هوا كمان بيغيب ممكن 3 ايام او 2 يوم

اذا كان يغيب يومين الى ثلاثة عن النادي صدقيني لا يضر انا اغيب احياناً اسبوعين عن النادي بحكم الظروف ولا ارى اي تغير و لله الحمد

وغير كدة شهيتة مش كويسة اوى وغير كدة هوا عاوز حاجة متكونش طعمها تقيل اوى وعاوز حاجة تخلية سمين وغير كدة ال سوبر افيت دة كويس ولا
لا

صدقيني يا اختي اهم شئ التغذية السليمة و هي 6 وجبات غنية بالبروتين و الكربوهيدرات و خليه يكثر من الموز طوال اليوم و التونة ايضاً ثم نأتي الى المكملات الغذائية

لا
ارجو الرد بسرعة بليز

اذا كان وزنه 62 و طوله 60 لا ارى اولاً انه يعاني من فقدان الشهية او ان يكون شديد النحافة فليأخذ واي بروتين

يا جماعة فى حد يعرف يرد علا سوال ومن غير ما غير العنوان علشان الى مكتوب فى العنوان دة مكنتش بسال بخصوصة اوكية ارجو الرد

تم الرد باللون الأحمر

و تقبلي تحياتي .. :)

mashkaljey
01-12-2009, 04:57 AM
اهلا اختي ساذع لك رابط يفيدك ويفيد اخوك وهو عباره عن التغذيه الصحية وانواعها

http://montada.com/showthread.php?t=654607

بالنسبة لانه يلعب ويخاف يقل طوله تطمني لعبه كمال الاجسام لا دخل لها في تقصير الطول ( ابطال العالم مثل ارنولد يلعبون من 14 سنه )

بالنسبة للسوبر فيت

هوعباره عن ملتي فيتامين يمكن يفتح شهيته للاكل وهو لا يضر وبالنسبة لتاثيره على الشهية لا اعلم بشكل كبير لم اجربه اما الميجسور فاضمنه لك لاني جربته

بالنسبة لتناوله للمكملات الغذائية في حال انه لم يرفع اوزان كبيرة لا يتناول حتى يرفع الاوزان عليه بزياده في الوزن

وعن الفواكة والخضروات فهي مفيده عليه بتناولها

بالنسبة للعنوان ضعي لي جمله مبسطه وسارتب العنوان !!

نهى احمد
01-12-2009, 09:09 AM
SPORTY (http://www.montada.com/member.php?u=724124) اولا مرسي جدا جدا بس فى سوال تانى هوا اية دة ال واي بروتين

mashkaljey (http://www.montada.com/member.php?u=710296) اوكية مرسي بس هوا عبارة عن اية ال الميجسور

ونا اسفة لو كنت اتكلمت بطريقة مش كويسة قبل شوية كنت عصبية سوري طيب يا ريت ترودى عليا

نهى احمد
01-12-2009, 09:45 AM
بليز سوال تانى هوا اخوية تقريبا يعنى 16 ينفع ياخد الموسيجور دة

arnold classic
01-12-2009, 09:55 AM
أختي أولا ينفع يستخدم المكملات الغذائية ولا فيها أي ضرر بتاتاَ لكن بالنسبة لوزنه وطوله فوزن 62 وطول 160 حلو برأيي؟ بس إنتي تقولي نحيف مره فتأكدي من طوله / وعادي يلعب بالأوزان ويزود ولا يضره أبداَ ولعلمك كمال الأجسام بيحفز ويساعد على الطول لا سيما تمارين الظهر والأرجل يا أختي من جد أقولك والله
وللعلم ألي يمكن يؤثر بالطول رياضة رفع الأثقال / وأخوكي إذا ما بلغ بوسعه ياخذ الجي إتش وراح تصيبه حالة عملقة إذا ما بلغ والعمر ليس علامة البلوغ هذا ذا تقولين لي ضعيف مره وبده يطول بوسعه ياخذ هرمون النمو مثل ما قلت لك الي هو الجي إتش لكن مو على شكل كورس هرموني ويلعب حديد؟؟ لا ياخذه من دكتور يديله الهرمون بجرعات قليلة تناسب عمره وهيصير (هرقل) طبعاَ فهمت من كلامك إنه ضعيف جدا ونحيل وعادي أغلب المراهقين الي فيهم الحالات هذي ولم يبلغوا يأخذونه بوصفات من الطبيب وبوسعك تسألي أي طبيب عندكم .

نهى احمد
01-12-2009, 10:37 AM
SPORTY (http://www.montada.com/member.php?u=724124) اولا مرسي جدا جدا بس فى سوال تانى هوا اية دة ال واي بروتين

mashkaljey (http://www.montada.com/member.php?u=710296) اوكية مرسي بس هوا عبارة عن اية ال الميجسور

ونا اسفة لو كنت اتكلمت بطريقة مش كويسة قبل شوية كنت عصبية سوري طيب يا ريت ترودى عليا

نهى احمد
01-12-2009, 10:44 AM
بليز سوال تانى هوا اخوية تقريبا يعنى 16 ينفع ياخد الموسيجور دة

نهى احمد
01-12-2009, 10:49 AM
طيب فى سوال تانى هوا ينفع ياخد السوبر افيت ول الموسيجور بليز ارجو الرد علا الاسئلة

آبو رآشـد
01-12-2009, 11:05 AM
اية ياخذ عادي ما فية مشاكل ومفتحات الشهية بتفتح النفس على الاكل عكس ما قيل في الموضوع هذا

والافضل وانا مجربة شخصيا الا وهو المسيقور (Mosegor ) حبتين قبل الاكل بربع ساعة

والسوبر افيت ما عندي خلفية عنة لكن لو تكتبي اسمة بالانجليزي يمكن افيدك بالتوفيق

نهى احمد
01-12-2009, 11:09 AM
اوكية هوا اسمه supraviy

آبو رآشـد
01-12-2009, 11:11 AM
اختي هذا فيتامينات مو فاتح للشهية

نهى احمد
01-12-2009, 11:19 AM
بيعمل اية يعنى بليز الرد بسرعة

آبو رآشـد
01-12-2009, 11:26 AM
اختي يمد الجسم بالفيتامينات يعني لو باخذ مفتح شهية ومعة ملتي فيتامين زي السوبر افيت بيطلع ممتاز لكن لازم ياكل ما ينفع فيتامينات على معدة فارغة واختي السوال كثر في الموضوع وانا وضحت لك وش المسيقور قبل ووضحو لك الشباب ما تفيد كثرة الاسئلة الي يفيد الان تشتري المسيقور وتعطينة اخوك وخلية يبعد عن المكملات لان المكملات تملى بطنة وتسد نفسة على الاكل وهو صغير اصلن تقولين في الـ15 ما ينفع ياخذ مكملات رياضية وتخلينة ياكل من خمس الى ست وجبات 3 منها رئيسية زي الفطور والغداء والعشاء وفية كم موضوع عن التغذية السليمة لازم ما يفوت وجبة الفطور لان وجبة الفطور هي الي تفتح النفس على الاكل وبالتوفيق

نهى احمد
01-12-2009, 11:30 AM
طيب مرسي
ونا اسفة جدا لو ازجتك بس هوا اة بياخد السوبر افيت بعد الاكل طيب ولو خد السوبر افيت والمسيجور انتا قولتلى يبقى متتاز طيب ياخد دة امتة والتاني امتة

آبو رآشـد
01-12-2009, 11:42 AM
فية 28 كبسولة كل يوم كبسولة وتؤخد بعد الاكل

المسيقور 30 حبة صغيرة توخذ حبتين قبل الاكل في اي وجبة وعند الضرورة يعني مو دواء هو بس ياخذة عند سد النفس او للزيادة في الاكل بالتوفيق

نهى احمد
01-12-2009, 11:46 AM
مرسي ليك اوى

نهى احمد
01-12-2009, 09:30 PM
اة خليتة خد حباية واحدة انهردة الصبح وطلع قالى انو كان بياخد منو وسابة علشان بيخلية عصبي جدا اعمل اية دلوقتى ؟؟؟

mashkaljey
02-12-2009, 01:46 AM
اذن ليجرب نوع اخر عليه بسؤال الصيدلي عن انواع اخرى لفاتح شهية ( باين على اخوك عصبي جدا يانهار اسود :) )

نهى احمد
02-12-2009, 10:19 AM
ههههههههههه
اوكية مرسي

نهى احمد
03-12-2009, 01:21 PM
طيب هوا ممكن حاجة تتخن من غير ادوية ومن غير اكل كتييييير اوى كدة

mashkaljey
03-12-2009, 09:23 PM
الزواج :) بس لسه عليه

بصراحه اختي مافيش حاجه غير الاكل الكتير وكمان الادويه والعلاج لو كان بيعاني من مشكلة كده ولا كده وراثيه مثلا او صحيه او سوء تغذيه لان المراهق بعمر اخوك ده بكامل نشاطه الحركي يعني الاكل عنده لازم يكون اكتر من الراجل اللي عمره 28 عرفتي ازاي

نصيحه يراجع اي دكتور متخصص بالتغذيه وهوا حينورو لموضوع الزياده الممتازه لوزنه

آبو رآشـد
04-12-2009, 12:31 AM
اقول بديت تفلها :) وين ام ابراهيم عنك

mashkaljey
04-12-2009, 12:51 AM
هاهاهاها ماشي يا بوراشد ماشي دواك عندي وانا بو ابراهيم يا ابو الفلبن :)

آبو رآشـد
04-12-2009, 12:58 AM
وش فيك بديت تتراجف طيب هههههههههههههاااي

mashkaljey
04-12-2009, 02:31 AM
هاهاهاها ياويلك والله هذي راس المال لام الواحد شوي يطخ :)

آبو رآشـد
04-12-2009, 02:36 AM
اجل ادع لنا يا ابو ابراهيم وان شاءلله عقبالي عاد ترى طريقي مثل طريقك في شهر سبعة ابخش العسكرية وبعد تسع شهور لما اتخرج من العسكرية ابقول الوالدة تدور لي ام راشد :)

mashkaljey
04-12-2009, 02:46 AM
الله يرزقك ان شاء الله بوحده تشابه الفلبيني قل امين بس :)

ولا تبيني ادعي دعوه من القلب الله يرزقك باللي تشيب راسك شوي :)

امزح معك الله يرزقك بالمره اللي تسند ضهرك وتجيب منها الذرية الصالحة قل امين :)

وهالله هالله بالعسكرية تراك بتشرفنا يوم نصير انا وانت بزنز عسكر :)

آبو رآشـد
04-12-2009, 02:51 AM
لا تكفى الا الي تشيب الراس مالي خلق والله وان شاءالله يكتب الي فية الخير وبالنسبة للعسكرية بشهر سبعة نشوف لها دبرة

نهى احمد
04-12-2009, 09:35 AM
قصدك اية الزواج بيتخن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عزه النفس
04-12-2009, 04:17 PM
لا تكفى الا الي تشيب الراس مالي خلق والله وان شاءالله يكتب الي فية الخير وبالنسبة للعسكرية بشهر سبعة نشوف لها دبرة

والله يابعد قلبي يالرسمي كمل دراستك افضل لك تراك لاحق على الوظيفه:)

آبو رآشـد
04-12-2009, 04:24 PM
خمس سنين في الجامعة زقت معي بالنسبة للماجستير ابكملها وانا بالوظيفة انتساب يعني هذا ان الله ما كتب ولا خشيت العسكرية

عزه النفس
04-12-2009, 04:58 PM
الله يوفقك ويكتب لك الي فيه الخير

mashkaljey
05-12-2009, 02:22 AM
نعم اختي الاكل والنوم يزيد الجسم بدانه

معروف هذا الامر

نهى احمد
05-12-2009, 10:26 AM
طيب انتا اشمعنى قولت الجواز يعنى فى الجواز اشمعنى

mashkaljey
05-12-2009, 11:04 AM
يا اختي لاني متجوز واعرف ان الجواز يزيد الوزن ماهو انا زاد وزني بالاكل والمرعى وقله الصنعا :)

معروف اختي الزوجه بس بتوكل جوزها اصناف واشهى المأكولات لوحده مش لخواته يعني ده عامل بيخلي الواحد يتخن بسرعه انو بس الفرخه او البطه او الملوخيه بالارانب كل دي الامور الزوجه بتزبطهم لراجلها وبس

دي معروفه يا اختي اسألي امك وحتجاوبك زي ما انا تكلمت بالزبط

نهى احمد
05-12-2009, 02:21 PM
اةةةةةةةةةةة
لالالالالا
خالص انا كمان متجوزة وجوزى بلعب حديد و ما شاء الله علية جسمه جبار ما شاء الله علية تقريبا زى فان ديزل لو تعرفوة
بس مش طخين اوى زى ما انتا بتقولو

mashkaljey
05-12-2009, 04:07 PM
هو انا ما قلتش يعني انو لازم يكون تخين زي يوكازونا ( اكيد بتعرفيه )

انا بتكلم عن الاكل الكويس للجسم الكويس يعني مش لازم يبقا وزنو 150 كيلو عشان نقول عنه ده واد تخين

هي نسبه الزياده في الدهون اكتر من 25 % تعتبر عند لعيبه كمال الاجسام تخين ولو انتي شفتي شكلو حتستغربي ليه بنقول كده بس هو ده عامل كمال الاجسام

وانا لو كنت بعرف ان جوزج بيلعب حديد زي ما بتقولي كنت من الاخر قلتلك روحي اساليه :)

وانا ما قلتش اني انا تخين قلت ان الجواز بيزيد الوزن بس

ياليت تكون المعلومة وصلت

عزه النفس
05-12-2009, 05:02 PM
وانتو لحد الحين ماخلصتو مع هالحوار الطويل

شرايكم تجون تتقهوون عندي ونكمل الحوار:09:

:silly:

نهى احمد
05-12-2009, 08:37 PM
لا عادى انا مكنتش عاوزة اسئالة كنت سائلتة عادى ومكنتش اشتركت فى الموقع هنا بس الموضوع انو نصحة كذا مرة بلاكل وكدة ونا كنت عاوزة اشوف فى رئي تانى طلع كلاكم كلام واحد لازم ياكل ال 6 وجبات ويا استاذ طيب ما تصور نفسك وتوريها للناس فى الموقع انتا يعنى وصلت لامرحلة قد اية فى الحديد؟؟؟؟؟

mashkaljey
06-12-2009, 12:24 AM
عه النفس والله انك صادق طولنا بالسالفه وبالاخير الاخت تقول ان زوجها قالها ان صحيح لازم 6 وجبات يعني كان ممكن نوفر على نفسنا هالحديث الطويل :)

واختي بالنسبه لمسأله الصور ممنوعه بالمنتدى ( يرجى الاطلاع على قوانين القسم ) لاسيما احنا الخليج نخاف من العين :) وبعدين في رقابه عندي ترفض اني اضع صور لي بالمواقع ( اقصد زوجتي ) واحتراما لها ولاني من النوع الذي يستحي فانا اراعي شعورها من هالاتجاه

وسيتم غلق الموضوع بعد ان اخذ اكثر من حقه بالنقاش وننتظر اي مواضيع اخرى مفيده او استفسارات جديده

دمتم بود