المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كل سنة ونتو طيبين وصباح الخير وسال بخصوص اخى 16 سنة عن بودر جديد عبارة عن بروتين

نهى احمد
11-01-2010, 04:45 AM
طبعا اظن انكم فاكرين الرخمة نهى الى الاسئلة عندها مش بتخلص صح
هههههه
;)

بس اخوية كان بيتكلم معى كابتن الصالة وهوا ما شاء الله جسمة حلو وغير كدة واخد شهادات فى بطولات كتيييييير اوى
هوا اخوية سائلة بخصوص البودر وهوا قالة فى بودر جديد عبارة عن بروتين بس وقالة ممكن 3 كيلو فى 2 شهر يخلية يعنى كويس جدا
بس انا مش عارفة اعراضة البروتين البودر اية يعنى اية الاعراض السئية الى لية واعراضة للكلية اية واي نوع ينفع يعنى يكون كويس بس هوا قالة انو مش فاكر نوع البورد البروتين اية بس انا مش عارفة اية البرودر البروتين الى هيكون كويس ويخلية كويس واعراضة على الكلية اية وبقيت الاسئلة انا سائلتها فوق فى الكلام وارجو الرد ومرسي عموما :p

نهى احمد
11-01-2010, 04:46 AM
اة وهوا قال انو ياخد بروتين علشان هوا مش بياكل كويس يعنى وارجو الرد على الاسئلة الى انا قولتها فوق ومرسي

عصفور بيه
11-01-2010, 05:16 AM
اهم شئ في اللعبة قبل المكملات = التغدية السليمة مع الراحة ثم الاستمرار في التمرين

فيه مكمل اسمه الواي بروتين هو جيد في كل الحالات
وفيه نوع اخر اسمه سيرياس ماس فهو جيد لزيادة الوزن مع دهون يعني مش وزن صافي + لابد بالاهتمام بالتغدية على حسب الهدف الدي يبحث عنه في ممارسته لهده الرياضة

عصفور بيه
11-01-2010, 05:17 AM
والمكملات ليس لها اضرار ان شاء الله ادا استعملت على حسب لمكتوب عليها في العلبة

نهى احمد
11-01-2010, 05:21 AM
طيب مرسي بس الكابتن قالوه انو تقريبا زى الواى بروتين بردو بس هوا نتا علشان استعملته
انتا عندك كام سنة علشان استعملتة طيب ونتا استعملت اية وخلك كدة يعنى ما شاء الله كدة فى قد اية

عصفور بيه
11-01-2010, 09:45 AM
العفو والف شكر يا نهى احمد

الواي بروتين جيد ويعتبر احسن المكملات لانه لايحتوي على دهون وفيه نسبة جيدة من البروتين
اهم شئ لازم الاهتمام بالتغدية وادا كان اخوكي مبتدء في هده الرياضة اي لسة في شهره الاول خليه يعتمد حاليا على تغديته ويحاول يهتم بالاداء السليم للتمارين اولا ولما يشوف انه بدء يتقن التمارين صح ياخد له مكمل

بالنسبة لي يا نهى حاليا في فترة التقسيم يعني بقسم جسمي وبمشي على هده النسبة من حيث السعرات الحرارية 50 بالمئة بروتين و40 بالمئة كاربوهيدرات و10 بالمئة دهنيات و بقسمهم على تغديتي طول فترة النهار
اما في فترة التضخيم بتكون نسبة الكاربوهيدرات اعلى من البروتينات
ولكن لازم الصبر لان هده الرياضة تحتاج الى الصبر وليس شهرين او ثلاث اشهر هدا لكي يعرف يحافض على جسمه لازم يصبر ويعرف التمارين لبتفيد جسمه + راحته النفسية والنوم المبكر

اللورد الأحمر
11-01-2010, 02:59 PM
كم طوله ووزنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نهى احمد
11-01-2010, 10:38 PM
اوكية مرسي هوا طولة
163 ووزنة 65

نهى احمد
11-01-2010, 11:23 PM
بس انا سوائلى تانى

طبعا اظن انكم فاكرين الرخمة نهى الى الاسئلة عندها مش بتخلص صح
هههههه
;)

بس اخوية كان بيتكلم معى كابتن الصالة وهوا ما شاء الله جسمة حلو وغير كدة واخد شهادات فى بطولات كتيييييير اوى
هوا اخوية سائلة بخصوص البودر وهوا قالة فى بودر جديد عبارة عن بروتين بس وقالة ممكن 3 كيلو فى 2 شهر يخلية يعنى كويس جدا
بس انا مش عارفة اعراضة البروتين البودر اية يعنى اية الاعراض السئية الى لية واعراضة للكلية اية واي نوع ينفع يعنى يكون كويس بس هوا قالة انو مش فاكر نوع البورد البروتين اية بس انا مش عارفة اية البرودر البروتين الى هيكون كويس ويخلية كويس واعراضة على الكلية اية وبقيت الاسئلة انا سائلتها فوق فى الكلام وارجو الرد ومرسي عموما :p

وارجو الرد واسفة على الازعاج

نهى احمد
12-01-2010, 03:45 AM
مفيش رد خالص؟؟؟؟

mashkaljey
12-01-2010, 08:37 AM
وانتي بخير يا اخت نهى

وبشكل عام اختي لاتوجد مشاكل من البروتين على الكلية ابدا ( بشرط يكون بروتين فقط وليس انواع مخلوطه معه )

نهى احمد
12-01-2010, 12:19 PM
طب ونا اعرف اقولة اذا كان مخلوط معاة حاجة ازاى ؟؟؟

mashkaljey
12-01-2010, 12:22 PM
هاتي اسمه يا اختي نحن بنعلمك ما يحتاج تسألي مع اني كنت افضل تسالي زوجك هذا السؤال البسيط !!!!

نهى احمد
12-01-2010, 12:23 PM
اوكية مرسي طب ونتا تقترح افضل نوعة لية اية؟؟؟

عصفور بيه
13-01-2010, 04:06 AM
نهى اهم شئ تستفيدي من المواضيع لانت بتحطي هنا بالمنتدى لانها قيها معلومات تفيد جميع الفئات يعني سواء بنات او شباب

عصفور بيه
13-01-2010, 11:20 AM
نهى فين هي مواضيعك لبتتعبي وتحطيها هنا اعتقد انها اتحدفة مرة اخرى هههههههههههههه

(هاتي اسمه يا اختي نحن بنعلمك ما يحتاج تسألي مع اني كنت افضل تسالي زوجك هذا السؤال البسيط !!!!)
نهى انت متزوجة هو عرف منين انك متزوجة رغم انك لم تدكريها من قبل ههههههه
بالنسبة لسؤلك عن طريقة استعمال الواي بروتين احسن طريقة له سكوب الصبح عند الاستيقاض وسكوب بعد التمرين مباشرة وسكوب قبل النوم
الصبح وقبل النوم يقدر يستعمله مع الحليب اما بعد التدريب مباشرة يفضل مع الماء لسرعة الامتصاص
السكوب هي الملعقة لموجودة داخلة علبة المكمل اتمنى انك تكوني فهمتي لاني اعتقد ان فهمكي قليل ههههههههههه وانا قمت باءعادة الجواب هنا لان الموضوع لانت ساءلتيني فيه اتحدف
واتمنى انهم ميحدفوش الرد ده عشان تستفيدي

mashkaljey
13-01-2010, 07:28 PM
نهى فين هي مواضيعك لبتتعبي وتحطيها هنا اعتقد انها اتحدفة مرة اخرى هههههههههههههه

(هاتي اسمه يا اختي نحن بنعلمك ما يحتاج تسألي مع اني كنت افضل تسالي زوجك هذا السؤال البسيط !!!!)
نهى انت متزوجة هو عرف منين انك متزوجة رغم انك لم تدكريها من قبل ههههههه
بالنسبة لسؤلك عن طريقة استعمال الواي بروتين احسن طريقة له سكوب الصبح عند الاستيقاض وسكوب بعد التمرين مباشرة وسكوب قبل النوم
الصبح وقبل النوم يقدر يستعمله مع الحليب اما بعد التدريب مباشرة يفضل مع الماء لسرعة الامتصاص
السكوب هي الملعقة لموجودة داخلة علبة المكمل اتمنى انك تكوني فهمتي لاني اعتقد ان فهمكي قليل ههههههههههه وانا قمت باءعادة الجواب هنا لان الموضوع لانت ساءلتيني فيه اتحدف
واتمنى انهم ميحدفوش الرد ده عشان تستفيدي

لا اخوي ذكرت انها متزوجه وزوجها يلعب حديد راجع مواضيعها بشكل ادق

وبالنسبه لحذف المواضيع هذه شئون اداريه لا دخل لك بها فان كانت لديك شكوى على موضوع لك راجعنا وغير ذلك لادخل لك بالامور الادارية

ويغلق هذا الموضوع لان الاسأله متكرره