المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ايه الفرق بين مكملات الامينو والبروتين ؟؟

ghjkl
09-04-2010, 10:55 AM
السلام عليكم
انا شايف ناس كتير في بداية اللعبة تاخد امينو وناس تاخد بروتين علطول ومش عارف ايه الفرق بينهم
انا اعرف انه الامينو هوا ابسط صورة للبروتين ( احماض امينية ) لكن ايه الفرق بينه وبين السيريس ماس مثلا او البروكمبلكس !!؟
انا اخدت سيريس ماس وكرياتين وتقريبا ابتدو يخلصو وببحث على مكملات تانية تعطي نتايج افضل
انا 170 وزني قبل المكملات كان 53 موزنتش بعد المكملات ( خليها ببركتها :D ) وسني 22
شكرا

منادة الليل
09-04-2010, 12:04 PM
هلا اخوي

لو اخذت طله على هذا الموضوع عرفت
نواتج الامينو ( الاحماض الامينية ) (http://montada.com/showthread.php?t=654776)
لمراقبنا الغالي بوراشد الله يخليه

فالامينو وظيفته تختلف عن المكملات والمكملات مفهومها جاي من الاسم مكمل غذائي تغطية النقص الغذائي الي ما توفره في تغذيتك وبعد كل مكمل له وظيفته في تغذيت جسمك

ghjkl
09-04-2010, 04:24 PM
تمام دا عن مكونات الامينو وعرفت معلومات طيبه لكن لسه معرفتش الفرق بينها وبين البروتين في المكملات !!! الاتنين يدخلو في بناء الانسجة بس ايه الفرق !!!!! ولو كانو الاتنين زي بعض يبقى مكملات البروتين افضل على الاقل السكوب الواحد فيه اكتر من 50 جرام بروتين مش 2 جرام في الكبسولة !!!

AC-MILAN
09-04-2010, 05:01 PM
اخوي البروتينات غذاء للعضلات ان كانت بالغذاء او بالمكملات وتحتاجها العضلات للبناء
والأمينو فائدتها انها تساعد العضلات على امتصاص البروتينات والاستفادة منها بصورة اسرع وافضل

ghjkl
10-04-2010, 01:10 AM
اها يعني اذا اخدت امينو مع مكمل بروتين مع غذاء سليم كدا يبقى حققت الاستفادة القصوى للعضله ...صح كلامي ؟
طيب انا قريت في مكونات الامينو انه يحتوي على بعض الهرمونات او محفزات ...دا ميأثرش على افراز الهرمونات في المعدلات الطبيعية اذا انقطعت عنه ؟ وهل له اضرار غير تأثيره على الكبد والكلية كباقي المكملات !

منادة الليل
10-04-2010, 02:04 AM
هلا اخوي

هرمونات في الامينو؟ انا قرات اذا ما اكون غلطان في احد منتجات الامينو بيه محفز هرمون او شي من هذا القبيل وقرات عن منتج معين ...

ولا يالغالي الامينو ماله اضرار بالجسم :)