المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كمال الاجسام مساعده يا كباتن عندى مشكله فى ترسب الدهون على عضله الصدر بطريقه ملحوظه نرجو الاستفاده

thetiger22
26-07-2010, 05:47 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يا جماعه انا محتاج رايكم بشده لانى واثق فى المستوى اللى موجود هنا فى المنتدى واساتذته واتحدى انه يكون فى اى منتدى تانى المستوى ده بموضوعاته الجصرته والطريقه العلميه اللى بيتم تناول المواضيع بيها
فانا يا جماعه عندى زياده فى دهون الصدر وطبعا الموضوع ده مسببلى مشاكل كتير وبتضظر انى احاول اخفيه دايما مع انى عارف ان ده حاجه طبيعيه وده مرض معروف باسم الجينو وطبعا كل معلوماتى عن الموضوع ده ليها مصدر واحد وهو النت وده طبعالان الموضوع ده بيسببلى حساسيه كبيره
وانا عن طريقى بحثى فى المنتديات العربيه دايما بتقول ان الحل اوحيد لهذه المشكله هو العمليه الجراحيه ولكن فى المنتديات الاجنبيه بيقولوا ان ده الحل الاسهل والاكثر تكلفه لكن مش الوحيد تمامك لحد كده
انا بقى يا جماعه كنت محتاج كباتنه القسم اللى طبعا معروفين ومكعرف نشاطهم ينصحونى ببرنامج رياضى يكون مناسب لحالتى (طبعا انا سامعكط يا كابتن وانت بتقول حرام عليك ما المكواضيع ده عملناها من زمان وشرحنالك كل حاجه عن التمارين الرياضيه وتشريح العضلات وزواياها وطريقه التدريب والمجاميع وخطر التدريب الزائد والمكملات والمنشطات يا ابنى انت مش عايز تتعب نفسك شويه)
وانا هارد عليك يا كابتن واقولك لا والله انا قاريت تقريبا معظم المواضيع وذاكرت المواضيع المثبته واللى فى القائمه الشرفيه مش المواضيع بس ولكن كل مشاركاتها وردودها فالموضوع مش فكره مش عايز اتعب نفسى
بس زى ما اتعلمنا منكم كل الكلام ده اتعلمنا كمان ان اللعبه ده فروق فرديه وبتختلف من واحد لاخر وانتوا اكيد كنتوا مركزين فى مواضيعكوا على الشريحه الاكبر علشان يبقى الموضوع مناسب لاكبر شريحه من القراء وما اقجدرش انكر ان فى بعض المواضيع اللى كانت بتكلم عن مواضيع مرتبطه بالموضوع ده بس انا طماع وعايز حاجات مححده ومركزه اعذرونى بقى ده من ثقتى فيكم والله
وعلى فكره انا عندى 21 سنه وزنى 67 كيلو وطولى حوالى 172 سم وما كنش عندى دهون خالص فى جسمى الا فى المنطقه دى وده اللى كان مضايقنى لدرجه انا سبت الدهون تترسب على بطنى علشان يبقى فى تناسق فى توزيع الدهون شويه

وكمان من طريق بحثى على النت عرفت انا ممكن يكون نقص فى معدل هرمون التسستيرون او زياده فى معدل هرمون الاستروجين بس انا عن نفسى حاسس انا عندى زياده عاليه فى النوعين دوول من الهرمونات فمروض اروح لدكتو(اخصائى غدد وهرمونات)
بس انا الصراحه يا جماعه عمرى ما كنت ماشى ولا قيت يافطه مكتوب عليها اخصائى غدد وهورمونات هعو اكيد تخصص فرعى من امراض الباطنه مثلا والصؤاحه مش عارف
فلو ممكن تقولى بالظبط فى حالتى ده مفروض اروح لدكتور تخصص ايه
ولو كمان حد يعرف عنوان دكتور يكون فى القاهره ياريت يقولى للافاده
وهل يا جماعه لو حد عنده خلفيه ياريت يقولى هل النوعيه من التحاليل ده بيبقى مكلف ماديا وفى حدود كام
وياريت يا كباتن تساعدنى فى موضوع طريقه التدريب وقصدى هنا انى انا حاطط لنفسى هدف اول وهو ازاى اجمل شويه من شكطل عضله الصدر واحرق اكبر كميه دهون ممكنه اكيد طبعا طريقه لعبى هتبقى مختلفه عن اللى رايح يلعب فى الجيم بهدف انه يبنى كامل جسمه وما عندوش عضله معينه محتاج انه يركزعليها
يعنى مثلا العب كام مره بنج فى الاسبوع ,المجاميع,العدات ,التكنيك فى اللعب,الكارديو كام مره و كده يعنى وياريت تساعدونى يا جماعه طبعا زى ما انتوا عارفين لاهميه الموضوع بالنسبه الى

scaryface
26-07-2010, 06:18 PM
كبر حجم الثدي عند الرجل سببه 3 اشياء

1. زيادة نسبة الاستروجين (هرمون الانوثة)
2. زيادة هرمون الحليب
3.دهن تحت الثدي

انا كنت اعاني من هذي المشاكل وهي ترسبات الدهن بشكل عشوائي بالجسم بس بعد تجربه لعدة انواع من انظمة الغذائية
حسيت انه نظام الكيتوني هو الافضل وان شاء الله بيفيدك
Keto diet

ابو مهاا
26-07-2010, 08:17 PM
اخوي انا همن هل مشكله ملازمتني لحد الان بس خفت بشكل كبير عن قبل والسبب الدايت وكان وزني اوفر شوي وللأن في دهون بالصدر انصحك قبل لا تلعب تمشي يوميا 40 دقيقه وبعدين تلعب صدر في جهاز اسمه متوازي لاتفارقه يوميا اللعبه وبيوم الصدر حاول تخلي تكراراتك 15 و اربع جولات واللعب الصدر مرتين بالاسبوع مثلا بيوم الصدر والباي وبيوم الاكتاف مثلا اللعب صدر معاه حاول تحرقه قد ماتقدر بالتمارين وابتعد عن المطاعم لانه فيه اكثرها يستخدمون زيت فول الصويا الي اهو يحفز هرمون الاستروجين ( الاثنوي) حاول مثلا تاكل اطعمه طازجه وبالبيت افضلك وان كنت تبي محفزات تسترون اهي مو الحل بس بتساعد شوي مثلا تاكل موز لوز ني خس جرجير بصل محار اكلات بحريه ولله يوفقك ان شاء الله ماوصيك لا تأيس الخلاصه ( اللعب متوازي + بول اوفر + تجميع + تلعب صدر نازل مو المستوي الثاني وفي له لجهزه حق قصه الصدر السفليه + تلعب ضغط يوميا بالتوفيق

,,
اخوي سكيري انا اتمنى انك تعطينا موضوع عن نظام كيتو دايت فضلا ليس امرا عشان يستفيدون منه اكبر شريحه بالمنتدى وانا بصراحه حاولت اسوي بحث ماحصلت عنه وانت قبل وصيتني فيه اتمنى تفيدنا بالموضوع وبالتوفيق للجميع

scaryface
26-07-2010, 08:47 PM
اخوي سكيري انا اتمنى انك تعطينا موضوع عن نظام كيتو دايت فضلا ليس امرا عشان يستفيدون منه اكبر شريحه بالمنتدى وانا بصراحه حاولت اسوي بحث ماحصلت عنه وانت قبل وصيتني فيه اتمنى تفيدنا بالموضوع وبالتوفيق للجميع

مرحبا ابومها

في نظام الكيتوني 55% من سعراتك الحرارية اليومية تاتي من الدهون 35% من البروتين و 5% من الكربوهيدرات

هي فكرة الريجيم انه تحول مصدرالطاقة من الجلوكوز (السكر) الى الكيتونات (الدهون)
وعلى فكرة كان ارنولد يستخدم هذا النظام قبل البطولات حتى يصل لنسبة دهون تحت ال 8%

وان شاء الله بكتب موضوع عنه

Dr.Amjed
26-07-2010, 10:02 PM
هناك خلط كبير بين التثدي لدى الرجال وتركام الدهون في منطقة الصدر

فالتثدي ان يكون الصدر شبيه بثدي النساء على الدهون بحيث يختلف الشكل و تركيب الصدر والملس كذلك

افضل قبل ان تبدا بأي نظام غذائي بأن تذهب الى طبيب باطنة تخصص غدد حتى يتم عمل الفحوصات اللازمة والتأكد من انه ليس تثدي بل تراكم دهون فالاستروجين لوحده ليس سببا شائعا للتثدي ولكن يوجد العديد من الاسباب ولذلك وجب الاخذ بالاحوط وعمل الفحوصات اللازمة

الوحش بوعابد
26-07-2010, 10:19 PM
اخوي انصحك ان اتنشف صدرك
او هرول كل يوم

thetiger22
26-07-2010, 10:46 PM
كبر حجم الثدي عند الرجل سببه 3 اشياء

1. زيادة نسبة الاستروجين (هرمون الانوثة)
2. زيادة هرمون الحليب
3.دهن تحت الثدي

انا كنت اعاني من هذي المشاكل وهي ترسبات الدهن بشكل عشوائي بالجسم بس بعد تجربه لعدة انواع من انظمة الغذائية
حسيت انه نظام الكيتوني هو الافضل وان شاء الله بيفيدك
Keto diet

مشكور اخى ودمت بالف خير
وان شاء الله نتبع نصيحتك
مشكور

thetiger22
26-07-2010, 10:59 PM
اخوي انا همن هل مشكله ملازمتني لحد الان بس خفت بشكل كبير عن قبل والسبب الدايت وكان وزني اوفر شوي وللأن في دهون بالصدر انصحك قبل لا تلعب تمشي يوميا 40 دقيقه وبعدين تلعب صدر في جهاز اسمه متوازي لاتفارقه يوميا اللعبه وبيوم الصدر حاول تخلي تكراراتك 15 و اربع جولات واللعب الصدر مرتين بالاسبوع مثلا بيوم الصدر والباي وبيوم الاكتاف مثلا اللعب صدر معاه حاول تحرقه قد ماتقدر بالتمارين وابتعد عن المطاعم لانه فيه اكثرها يستخدمون زيت فول الhttp://www.montada.com/newreply.php?do=newreply&p=6875238صويا الي اهو يحفز هرمون الاستروجين ( الاثنوي) حاول مثلا تاكل اطعمه طازجه وبالبيت افضلك وان كنت تبي محفزات تسترون اهي مو الحل بس بتساعد شوي مثلا تاكل موز لوز ني خس جرجير بصل محار اكلات بحريه ولله يوفقك ان شاء الله ماوصيك لا تأيس الخلاصه ( اللعب متوازي + بول اوفر + تجميع + تلعب صدر نازل مو المستوي الثاني وفي له لجهزه حق قصه الصدر السفليه + تلعب ضغط يوميا بالتوفيق

,,

مشكور اخى على نصائحك القيمه والتى ساقوم باتباعها وان كنت اريد ان اعرف منك طريقه تمرين المتوازى الذى ذكرته فى مشاركتك
واتمنى لك ان تكمل تمارينك وتختفى هذه المشكله ولكن لا تختفى فقط ولكنها تتحول للنقيض ان شاء الله
وياريت تبقى تعرفنا ما الجديد
مشكور اخى ودمت بخير

thetiger22
26-07-2010, 11:12 PM
هناك خلط كبير بين التثدي لدى الرجال وتركام الدهون في منطقة الصدر

فالتثدي ان يكون الصدر شبيه بثدي النساء على الدهون بحيث يختلف الشكل و تركيب الصدر والملس كذلك

افضل قبل ان تبدا بأي نظام غذائي بأن تذهب الى طبيب باطنة تخصص غدد حتى يتم عمل الفحوصات اللازمة والتأكد من انه ليس تثدي بل تراكم دهون فالاستروجين لوحده ليس سببا شائعا للتثدي ولكن يوجد العديد من الاسباب ولذلك وجب الاخذ بالاحوط وعمل الفحوصات اللازمة

مشكور اخى على توضيحك وتنبيهك
وبالاضافه الى ما ذكرته فيتهيىء لى انه لو كان السبب خلل هرمونى فانه عند تعديله سيساعدك كثير لانه سيقلل من انتاج الاستروجين والتى تتخحول لدهون على الثدى وتزيد من انتاج التستستيرون الذى سيساعد فى بناء الكتله العضليه
وياريت لو عندك خلفيه عن نوعيه التحاليل اللى هيطلبها مننا دكتور الباطنه تقولنا علشان يبقى عندنا خلفيه

thetiger22
26-07-2010, 11:14 PM
مشكور اخى على نصائحك القيمه والتى ساقوم باتباعها وان كنت اريد ان اعرف منك طريقه تمرين المتوازى الذى ذكرته فى مشاركتك
واتمنى لك ان تكمل تمارينك وتختفى هذه المشكله ولكن لا تختفى فقط ولكنها تتحول للنقيض ان شاء الله
وياريت تبقى تعرفنا ما الجديد
مشكور اخى ودمت بخير

ياريت يا ابو مها
تشوف المشاركه لعلها تكون مفيده لديك
http://www.montada.com/showpost.php?p=6875379&postcount=9

Dr.Amjed
27-07-2010, 12:51 AM
اول شي مهم توضح للطبيب كم العمر الي بدء عنده ملاحظة حالة التثدي لانه نسبة 25 % من الاشخاص يكون بدأ في فترة المراهقة واستمرت معاه وماختفت وحجم الصدر واذا في كتل في الصدر او لا واذا هناك حالة مشابهة لحالتك في العائلة وبالذات اقارب الدرجة الاولى او اذا كنت تستخدم ادوية في الفترة الحالية ولا ننسى بانه ايضا نسبة 25 % لا يوجد سبب واضح لحالة التثدي

بالنسبة للتحاليل فراح يطلب غالبا تحليل نسبة الهرمونات مثل الغدة الدرقية وهرمونات LH , FSH , Estrogen and testosterone
بالاضافة لتحاليل الكيميائية لاستبعاد امراض الكبد والكلى غالبا ماحيزيد عن كدا وان شاء الله فيك العافية ويكون الموضوع بسيط

thetiger22
27-07-2010, 05:26 PM
اول شي مهم توضح للطبيب كم العمر الي بدء عنده ملاحظة حالة التثدي لانه نسبة 25 % من الاشخاص يكون بدأ في فترة المراهقة واستمرت معاه وماختفت وحجم الصدر واذا في كتل في الصدر او لا واذا هناك حالة مشابهة لحالتك في العائلة وبالذات اقارب الدرجة الاولى او اذا كنت تستخدم ادوية في الفترة الحالية ولا ننسى بانه ايضا نسبة 25 % لا يوجد سبب واضح لحالة التثدي

بالنسبة للتحاليل فراح يطلب غالبا تحليل نسبة الهرمونات مثل الغدة الدرقية وهرمونات LH , FSH , Estrogen and testosterone
بالاضافة لتحاليل الكيميائية لاستبعاد امراض الكبد والكلى غالبا ماحيزيد عن كدا وان شاء الله فيك العافية ويكون الموضوع بسيط

مشكور يا دكتور على متابعتك
وبالنسبه للسن اللى لاحظت فيه الحكايه ده من قبل مرحله البلوغ مثلا 12 سنه بس طبعا الدهون كانت بتكتر مع التقدم فى العمر او اقل كمان
انما بالنسبه لاقارب الدرجه الاولى متهيالى لأ هو بابا عنده دهون بسيطه على الصدر بس ده عادى لانه عنده 60 سنه وكمان نسبه قليله قوى واخوى بطل سباحه يعنى ما فيش خالص هو ابن اختى عنده 16 بس بلاحظ ان عنده بعض الدهون بس بطريقه قليله
وعندى سؤال تانى انت حضرتك ذكرت امراض الكبد والكلى (هى ليها علاقه بكبر حجم الصدر)
لانى انا بعانى من ادرار مستمر فى البول وممكن يكون ده ليه علاقه بالكبد او الكلى ولا ايه عموما انا لسه رايح اكشف عند دكتور مسالك بوليه علشان اتاكد من الحكايه دى
ومشكور بجد على اهتمامك

thetiger22
27-07-2010, 06:29 PM
مشكور يا دكتور على متابعتك
وبالنسبه للسن اللى لاحظت فيه الحكايه ده من قبل مرحله البلوغ مثلا 12 سنه بس طبعا الدهون كانت بتكتر مع التقدم فى العمر او اقل كمان
انما بالنسبه لاقارب الدرجه الاولى متهيالى لأ هو بابا عنده دهون بسيطه على الصدر بس ده عادى لانه عنده 60 سنه وكمان نسبه قليله قوى واخوى بطل سباحه يعنى ما فيش خالص هو ابن اختى عنده 16 بس بلاحظ ان عنده بعض الدهون بس بطريقه قليله
وعندى سؤال تانى انت حضرتك ذكرت امراض الكبد والكلى (هى ليها علاقه بكبر حجم الصدر)
لانى انا بعانى من ادرار مستمر فى البول وممكن يكون ده ليه علاقه بالكبد او الكلى ولا ايه عموما انا لسه رايح اكشف عند دكتور مسالك بوليه علشان اتاكد من الحكايه دى
ومشكور بجد على اهتمامك

اه وبالنسبه لموضوع التكتل فى الصدر الصراحه ما فهمتش قصدك ايه بالظبط