المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كمال الاجسام استفسار بخصوص تمارين البطن

Golf Lover
02-09-2010, 08:30 PM
بس عندي استفسار بسيط لو تتكرمو

انا طبيعي اول ما ادخل الجيم , العب على السير لمدة مابين 30-40 دقيقة يوميا
طبعا طولي 178 ووزني 80

السؤال هنا : بما اني بعد تمرين الحديد احيانا يكون حيلي طايح فما اقدر اكمل تمارين البطن واحيانا اكسل , فصرت اتمرن بطن بعد الكارديو وبعد البطن اخش حديد

كدا صح ولا غلط ؟

عشقي حديد
02-09-2010, 08:45 PM
والله المشكلة لمن تلعب كارديو وبطن قبل الحديد مارح تقدر تشيل اوزان وانت تتمرن انصحك تخلي البطن والكارديو بعد الحديد خصوصاً البطن يعتبر محور الجسم عشان كذا العبه اخر شي.. واذا تقدر تخلي البطن بيوم بلحاله زي جدول الكابتن ابو راشد تلعب كارديو قبل بنظام فواصل بعدين تدخل على البطن

THE CAST
02-09-2010, 09:07 PM
بس عندي استفسار بسيط لو تتكرمو
انا طبيعي اول ما ادخل الجيم , العب على السير لمدة مابين 30-40 دقيقة يوميا
طبعا طولي 178 ووزني 80
السؤال هنا : بما اني بعد تمرين الحديد احيانا يكون حيلي طايح فما اقدر اكمل تمارين البطن واحيانا اكسل , فصرت اتمرن بطن بعد الكارديو وبعد البطن اخش حديد
كدا صح ولا غلط ؟

صحيحه ماعندك مشكلة

لكن البطن مو كل يوم

تحياتي

Golf Lover
04-09-2010, 10:30 AM
بس يا أستاذي الفاضل :)

انا العب حاليا لشد البطن واشيل الدهون الباقية مو انو اضخمها

ععشان كدا كويس العب يوميا ؟ ولا برضو لازم يوم ويوم لأ ؟

لانو في موضوع حقق حلم الـ 6 باك مكتوب لازم لشد البطن يومي

THE CAST
04-09-2010, 02:17 PM
بس يا أستاذي الفاضل :)
انا العب حاليا لشد البطن واشيل الدهون الباقية مو انو اضخمها
حتى ولو
ععشان كدا كويس العب يوميا ؟ ولا برضو لازم يوم ويوم لأ ؟
التضخيم يكون بلعبها يوم واحد بالاسبوع..لكن انت كل يومين بمعنى في الاسبوع ثلاث مرات تقريبا
لانو في موضوع حقق حلم الـ 6 باك مكتوب لازم لشد البطن يومي........

تحياتي

مشروع بطل
04-09-2010, 03:42 PM
الطاقة عنصر أساسي في التمرين والكالوري اللي تضيعه في تمارين الكارديو والبطن ممكن تستفيد منه في تمرين العضلات ولذلك أنصحك بما يلي:

1 - زيادة الكربوهيدرات في غذائك لتحصل على طاقة أعلى في التمرين وهذا ضروري ومهم جدا جدا فهو سبب المشكلة اللي انت فيها...
2 - ان تحدد يوم في الاسبوع للبطن (تمرين كامل) يعني بطن علوي وسفلي وخواصر ولا مانع من وجود تمارين خفيفة للبطن اثناء الاسبوع كأن تلعب علوي مع عضلة صغيرة وفي يوم آخر تلعب بطن سفلي مع عضلة أخرى صغيرة.
3 - الكارديو ممكن تمارسه كل يوم والوقت يكون ما بين الربع ساعة والنصف ساعة وأنا أنصحك ان تمارسه 3 مرات في الاسبوع يكون أحدها مع اليوم اللي تلعب فيه تمرين البطن (الكامل) اللي مذكور في البند السابق.

4 - الكارديو بعد التمارين والبطن ممكن قبل ولكن بدون مبالغة وأنا من واقع تجربه افضله بعد تمارين الحديد...

ارجو ان يكون اللي ذكرته واضح ومفيد لك... تحياتي