المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كمال الاجسام السلام عليكم عندى مشكله فى عضلات الصدر ارجو الدخول من الخبراء ونصائحهم

batman86
15-09-2010, 12:28 AM
السلام عليكم ورحمه الله

انا كنت بلعب جيم لمده 3 سنوات تقريبا وكان جسمى كويس جدا بس فى اخر سنه لقيت ان صدر الشمال اكبر واعلى شويه من اليمين بحيث ان مثلا لما البس تشيرت او حته ملابس داخليه بحس انه ماسك عليا من جنب الصدر الشمال عن اليمين يعنى بحسه اعلى من اليمين فعايز اعرف سبب ده ايه وازاى ممكن اخلى اليمين فى حجمه

انا حاليا بلعب ضغط ومواظب عليه وصدرى رجع شد تانى بس برضه نفس المشكله ما زالت موجوده

فهل لو لعبت ضغط وركزت على الصدر اليمين فى اللعب هل ممكن تتعالج المشكله والا لا

فى انتظار ردكم ان شاء الله ولكم جزيل الشكر

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

.hamad.
15-09-2010, 12:40 AM
هلا فيك اخوي وبالنسبة لسؤالك , لاتزعل مني بس حتى لو ركزت على طرف وخليت الثاني مافي فايدة لاني اتوقع المشكله فالعظام مش في العضلات لان عادتاً الاختلافات الواضحة في شكل الجسم ان كانت واضحة فسببها الرئيسي هو العظام وليس العضلات ..
انصحك بمراجعة اخصائي عظام وعرض المشكلة عليه.. والف سلامة عليك

batman86
15-09-2010, 12:43 AM
هلا فيك اخوي وبالنسبة لسؤالك , لاتزعل مني بس حتى لو ركزت على طرف وخليت الثاني مافي فايدة لاني اتوقع المشكله فالعظام مش في العضلات لان عادتاً الاختلافات الواضحة في شكل الجسم ان كانت واضحة فسببها الرئيسي هو العظام وليس العضلات ..
انصحك بمراجعة اخصائي عظام وعرض المشكلة عليه.. والف سلامة عليك

السلام عايكم بس انا اول ما لعبت جيم مكنش عندى فرق بين عضلتين الصدر ولمده سنه ونص تقريبا اوا كتر مكنش فى فرق فاعتقد السبب كان التركيز مثلا على الصدر الشمال فى اللعب والتقفيل وكده والا ايه رايك؟

.hamad.
15-09-2010, 12:49 AM
السلام عايكم بس انا اول ما لعبت جيم مكنش عندى فرق بين عضلتين الصدر ولمده سنه ونص تقريبا اوا كتر مكنش فى فرق فاعتقد السبب كان التركيز مثلا على الصدر الشمال فى اللعب والتقفيل وكده والا ايه رايك؟

والله يالغالي انا اقصد اذا كان الفرق واضح جداً فهو اكيد من العظام يعني اصابة قديمة وتسببت بقطع احد اوتار العظلات او اثرت على شكل العضم ..لان اعرف واحد جاته اصابة في رجله اليسرى وقطع في الاوتار .. فلو تشوفه تلقى في اختلاف واضح بين الرجلين ...

batman86
15-09-2010, 07:06 AM
والله يالغالي انا اقصد اذا كان الفرق واضح جداً فهو اكيد من العظام يعني اصابة قديمة وتسببت بقطع احد اوتار العظلات او اثرت على شكل العضم ..لان اعرف واحد جاته اصابة في رجله اليسرى وقطع في الاوتار .. فلو تشوفه تلقى في اختلاف واضح بين الرجلين ...

نعم افهم ما تقصده اخى وفى انتظار المزيد من الاراء والنصائح ان شاء الله

الامبـــراطور
15-09-2010, 07:11 AM
هل عندك دهون في الصدر حالياُ ؟ إذا كان عندك فهذا طبيعي ولازم تسوي حرق وتمارين مكثفة وتعديل غذائي

batman86
15-09-2010, 07:23 AM
هل عندك دهون في الصدر حالياُ ؟ إذا كان عندك فهذا طبيعي ولازم تسوي حرق وتمارين مكثفة وتعديل غذائي
نعم فى دهون فى الصدر بس لو لعبت ضغط وركزت فيه على الصدر الايمن هل ممكن يكبر وتعالج المشكله ام فى طريقه تانيه؟

الشينوبي
15-09-2010, 09:44 AM
مشكلة ممكن تكون بسيطة
اولا هل انت اعسر(تستخدم اليسار اكثر من اليمين)؟
اذا كان نعم اكيد وقت التمرين يكون الثقل مائل نوعا ما الى اليد الاقوى فتكبر العضلة اليسار اكثر من اليمين ولاحظت بعد السنه والنصف لانك وصلت الى مرحلة يكون صدرك مشدود وكويس فيبان الاختلاف
وحلك للتركيز على اليمين هو الحل في الحالة هذي ويكون بتمرين العضلة الاقل مرتين بالاسبوع
وننتظر اراء الكباتن
تحيتي

batman86
16-09-2010, 12:12 AM
مشكلة ممكن تكون بسيطة
اولا هل انت اعسر(تستخدم اليسار اكثر من اليمين)؟
اذا كان نعم اكيد وقت التمرين يكون الثقل مائل نوعا ما الى اليد الاقوى فتكبر العضلة اليسار اكثر من اليمين ولاحظت بعد السنه والنصف لانك وصلت الى مرحلة يكون صدرك مشدود وكويس فيبان الاختلاف
وحلك للتركيز على اليمين هو الحل في الحالة هذي ويكون بتمرين العضلة الاقل مرتين بالاسبوع
وننتظر اراء الكباتن
تحيتي

لا انا استخدم اليمين ولكنى كنت بحس انى بركز على الشمال لما كنت بلعب بنش لان بيبقى الوزن تقيل على الشمال وكويس لليمين فكنت بركز اكتر فى الشمال فاعتقد ده السبب اللى كبر العضله دى اكتر لانها كانت بتبذل مجهود اكبر ولكنى مبطل بقالى سنتين او اكتر ودلوقتى بلعب ضغط فعايز اعرف هل لو ركزت فى الضغط على اليمين اكتر ممكن يكبر ويتظبط الموضوع؟

الشينوبي
16-09-2010, 12:37 AM
الافضل تدع التركيز على الجهتين وتمرن اليمين اكثر بتمرين واحد او اثنين

الامبـــراطور
16-09-2010, 01:04 AM
انا كنت مثلك بس كان عندي الصدر الايسر اكبر من الايمن لاني كنت سمين وفية فات
والحمدلله ركزت تمارين يعني يوم العب غطس (صدر) 15 عدة اربع جلسات
واليوم الي بعدة صدر منحدر 20-15 عدة اربع جلسات
واليوم الي بعدهم اوفر 12 عدة اربع جلسات
بالاضافة الل الهرولة والاوبتكل واستخدم منتج حرق الدهون وتنظيم غذائك وانشالله تشوف النتيجة مرضية

omar1161
16-09-2010, 02:49 AM
خل تمرينك اغلبه دنابل وان شاءالله يتحسن
و اوزان معقولة وتركيز

themaddemon
16-09-2010, 05:48 AM
اذا مافي اي مشاكل عضوية ،، فممكن تلعل على الجهاز تبع الصدر بس في جهة وحدة بس مرتين بالاسبوع و الصدر الكبير مرة وحدة بالاسبوع وتمرين واحد بس بعدد جلسات اقل من عدد جلسات الصدر المتأخر....