المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : التخسيس واللياقة انا عايز انزل وزنى بالكتير اوى شهرين

zaza2010
15-09-2010, 09:12 AM
اولا كل سنة وانت طيبين

يا جماعة انا شاب عندى 23 سنة
وزنى 100 و طولى 170 سم
انا عايز فى اقل من شهرين انزل 30 كيلو يعنى عايز يبقى وزنى 70 كيلو و اقل كمان انا صراحة انا زهقت من السمنة و الشكل العام مش لذيذ و بعدين صحيا غلط .
انا الحمد الله كنت فى الاول 117 بس الكلام ده فى شهر 4 / 2009 و بعدين بدات ريجيم فعلى اللى هو اقلل فى الاكل و امشى بدات من شهر 2 او 3 / 2010 يعنى فى 7 شهور نزلت 17 كيلو و اكتر شهر نزلت فيه هو شهر رمضان 6 كيلو و ادى رمضان خلص .
انا مش عايز اطول عليكم انا عايز انزل 30 كيلو على الاقل و على الاكثر شهرين
انا عايز اروح جيم و اروح اجرى بس مش عارف بقى المدة اللى فى الجيم تبقى اد ايه و كمان اللى مخوفنى انى رحت جيم قبل كدة رحت الجيم و بطلت فزدت عن الاول بكتير يمكن عشان نفس الاكل كنت هو هواه اللى باكله بعد ما بطلت فده اللى خلانى زدت :02::31:
المهم انا عايز اروح الجيم بس بقى العب بوزن خفيف مرات كتيرة احسن و لا العب وزن ثقيل و لا ايه بالظبط انا بصراحة كل همى الاول انى اخس مش ههم اول تقسيم الجسم و العضل و الكلام ده المهم عندى اخس الاول و يكون برضه عندى العضل ناشف و بعد بازن الله الواحد يخس ابتدى اقسم العضل و الجسم
ياريت يا جماعة افيدونى و عايز تجارب من الناس اللى ربنا كرمها و خست فى نفس المدة اللى انا عايزها ووزنه قريب من وزنى
انا بعد ازنكم مش عايز حكاية اللى هو الفطار بيضه و ربع رغيف و الكلام ده انا عايز اكلى عادى بس انا الحمد الله رب العالمين دلوقتى مش باكل عيش خالص غير العيش اللى هو بالردة و الاسمر و كمان بمكية محدودة يعنى ممكن بالكتير اكون اكل اتنين منه و باكل جنبة قريش و اكل مسلوق و مشوى
انا عايزكم تظبطوووونى يا جماعة و ربنا يجعلوا فى ميزان حسناتكم يااااااااااااااارب

ابو مهاا
15-09-2010, 09:26 AM
اهلا وسهلا بك معنا اخي ومنور القسم
اساسيات انقاص الوزن هي انه يكون عندك هدف وواضح امامك واصرار وعزيمه واراده لانك تتخلص من الدهون
سالفه انه بشهرين تضعف صراحه اشوفها صعبه تقريبا المعدل الطبيعي بالشهر 3-5 كيلو وهذا الافضل
بالجيم حاول انك تمشي 45 دقيقه مشي سريع و 20 دقيقه بيسكل الدراجه و 20 دقيقه اوربت تراك الغزال الطائر وحاول تلعب سويدي وسباحه الحديد لا تفكر فيه حاليا
وحاول تتبع رجيم والانظمه كثيره بالمنتدى وغيره موفق عزيزي

Aqili
15-09-2010, 10:14 AM
اولا كل سنة وانت طيبين

يا جماعة انا شاب عندى 23 سنة
وزنى 100 و طولى 170 سم
انا عايز فى اقل من شهرين انزل 30 كيلو يعنى عايز يبقى وزنى 70 كيلو و اقل كمان انا صراحة انا زهقت من السمنة و الشكل العام مش لذيذ و بعدين صحيا غلط .

اولا انك تنقض كل الوزن في شهرين مش صحي و بيسببك مشاكل كثر ( قليل دائم افضل من كثير منقطع

انا الحمد الله كنت فى الاول 117 بس الكلام ده فى شهر 4 / 2009 و بعدين بدات ريجيم فعلى اللى هو اقلل فى الاكل و امشى بدات من شهر 2 او 3 / 2010 يعنى فى 7 شهور نزلت 17 كيلو و اكتر شهر نزلت فيه هو شهر رمضان 6 كيلو و ادى رمضان خلص .
ما شاء الله بس استمر
انا مش عايز اطول عليكم انا عايز انزل 30 كيلو على الاقل و على الاكثر شهرين
لا لالالالالالالالالا ايش قلنا
انا عايز اروح جيم و اروح اجرى بس مش عارف بقى المدة اللى فى الجيم تبقى اد ايه و كمان اللى مخوفنى انى رحت جيم قبل كدة رحت الجيم و بطلت فزدت عن الاول بكتير يمكن عشان نفس الاكل كنت هو هواه اللى باكله بعد ما بطلت فده اللى خلانى زدت

اذا بديت لا توقف لكنك بترجع اسوء من قبل

:02::31:
المهم انا عايز اروح الجيم بس بقى العب بوزن خفيف مرات كتيرة احسن و لا العب وزن ثقيل و لا ايه بالظبط
لازم تتمرن حديد و تسوي كارديو و لازم تكون في برنامج غذائي جيد

انا بصراحة كل همى الاول انى اخس مش ههم اول تقسيم الجسم و العضل و الكلام ده المهم عندى اخس الاول و يكون برضه عندى العضل ناشف و بعد بازن الله الواحد يخس ابتدى اقسم العضل و الجسم
حطه هدقف و حققه و لا توقف
]ياريت يا جماعة افيدونى و عايز تجارب من الناس اللى ربنا كرمها و خست فى نفس المدة اللى انا عايزها ووزنه قريب من وزنى
انا بعد ازنكم مش عايز حكاية اللى هو الفطار بيضه و ربع رغيف و الكلام ( كيف تيغا تخس يدون برنامج فذائي انت كذا تغالط نفسك نقصان الوزن محتاج تضحيات)ده انا عايز اكلى عادى بس انا الحمد الله رب العالمين دلوقتى مش باكل عيش خالص غير العيش اللى هو بالردة و الاسمر و كمان بمكية محدودة يعنى ممكن بالكتير اكون اكل اتنين منه و باكل جنبة قريش و اكل مسلوق و مشوى
انا عايزكم تظبطوووونى يا جماعة و ربنا يجعلوا فى ميزان حسناتكم يااااااااااااااارب ( في مواضيع مفيه في المنتدي اقرا و بتتعلم اكثر و طبق و عطينا ايش سويت و الشباب باذن الله بيغطو المواضيع الي ما غطيتها )
[/COLOR]

اتمني اكون جاوبت شي من تسائلاتك

zaza2010
15-09-2010, 02:09 PM
كل الشكر و التقدير للشباب اللى ردوا عليا جزاكم الله كل خير
انا يمكن من كتر ما انا نفسى اخس و اوصل للجسم اللى انا عايزه هو اللى خلانى اقول الكلام ده و اقول شهرين بس عزيمتى و ارادتى مش عايزهم يقلوا و فى نفس الوقت عايز نتيجة باسرع وقت ممكن
بس الحمد الله على كل حال و شكرا مرة تانية للاساتذة اللى ردوا عليا كل الشكر و التقدير ليكم
بس كنت برضه عايز استفسر لو رحت العب جيم هل الافضل انى العب اوزان خفيفة مع تكرار لعب كتير و عايز التمارين المهمة اللى تنزل الاجناب ، انا عندى الاجناب عاملالى جنان فى دماغى و بتخنق جدا فى اللبس
يااااااااااااااارب الله المستعان بس بازن الله انا عندى امل كبير فى ربنا سبحانه و تعالى و فيكم انى حخس قريب و حظبط جسمى و مش حرجع لوجع الدماغ ده

Aqili
15-09-2010, 02:23 PM
عدات كثير باوزان خفيفه يا باشا هههههه . و زي ما فلتلك اقرا في مواضيع الشباب و بتتعلم اكثر من ما تتوقع

ابو راشد له مواضيع مفيده جدا
the rock
teto jedadh
the cast
و البقيه برضو خير وبركه