المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لينكس مساعدة من بعد اذنكم

Diarra123
26-09-2010, 02:28 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالبداية حابب أتشكركم على هالموقع الرائع بالفعل وبجد عاملين في شغل كتير تمام والله يعطيكم العافية ومارح طول عليكم السوالف والحكي حابب فوت بالموضوع
أنا طالب بكلية الاقتصاد والدكتور عنا طلب منى حلقة بحث عن برنامج التشغيل لينكس بملا يزيد عن 10 صفحات ولتسهيل الدراسة قدم لنا بعض الأسئلة نحن نجاوب عليهم ومنهم نعمل حلقة البحث فلذلك بتمنى لاقي الجواب عندكم ولكم جزيل الشكر والاحترام .. أخوكم في الله

وهي الأسئلة بين ايديكم

1-فكرة عامة ولمحة تاريخية عن نظام التشغيل لينكس بشكل عام.
2-اذكر أسماء خمسة إصدارات منه.
3-حدد أحد إصداراته التي جذبتك المعلومات المتعلقة به وتحدث عن ميزاته.
4-تحدث عن تطورات الإصدار الذي اخترته واذكر رقم الإصدار الحالي.
5-بين الموقع الرسمي على شبكة الإنترنت للإصدار المنتقى.
6-حدد رابط التحميل للإصدار الذي اخترته.
7-حدد نوع الواجهة التي يستخدمها في الحالة الافتراضية.
8-اذكر خمسة من برمجيات الدعم التي يمكن إضافتها إليه وروابط لتحميلها.

9-اذكر خمسة من الألعاب التي تشتغل على هذا الإصدار.
10-كيف يمكن تعريف الكتابة باللغة العربية في نظام التشغيل لينكس.

ومشكور جهدكم سلفاً

al7ussein
09-12-2010, 11:30 AM
شوف يا سيدي انا هحاول اجاوبك من معلوماتي العامه والاجابات ممكن تكون صح او غلط الاخوه برضه يساعدوك
1-اللينيكس نظام حر مفتوح المصدر انشأه طالب الماني اسمه لينوس واوهب النواه للعالم ليطورها ويستخدمها بالمجان
2- ubuntu-open suse-redhat-ment-sabily-kubuntu
3-ubuntu-اصدار اكثر من رائع سهل وثابت قد تعمل علي الجهاز لمده اسبوع كامل بدون عمل ريستارت واحد واخيرا هو نظام ينفذ ما تطلبه اذا حدث ودا قليل تهنيج في احد البرامج هتقفله وتعمله كيل وانتهت مفيش بقي ابعت ريبورت ويستني شويه وجو مايكرو زفت الفاشل -دا غير انه ممكن ينزل علي اي جهاز حتي لو قديييييييييييييم جدا
4-مش فاهم تطورات ايه بس عمتا كل يوم اللينيكس عمتا بيتطور مش الاوبنتو بس انا دلوقتي بستخدم 10.10
5-www.ubuntu.com
6-خش الموقع هاته
7- مش فاهم بس تقريبا قصده gnom
8-مش عارف ايه هي برمجيات الدعم دي اديني اسمها بالانجليزي وممكن اساعدك
9-ماليش في الجيمس بس ادخل علي جووجل واكتب العاب لينيكس هيطلعلك بلاوي
10-من خيارت الكي بورد هتزود العربي-وبعدين من اللاي اوت اوبشن هتغير اختيارات اللاي اوت(ازاي تبدل من عربي لأنجليزي-Alt+Shift)
اي خدعه

Mr.redfield
25-07-2012, 02:03 AM
اتمنى تكون استفدت