المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كمال الاجسام استفسار بخصوص الضخامة ارجو الرد السريع شكرا

gymman
07-01-2011, 05:21 AM
السلام عليكم

المهم يا اخوان انو اريد ان استفسر عن بض اشياء زى مثلا

اولا انا دلوقتى 178 سم اوكية ووزنى 72 كيلو اوكية ونسبة الدهون 15% بس
انى كنت بكلم موقع البدي بلدنج من كام يوم وقولتلهم انا عاوز اضخم جامد وعاوز اوصل لوزن ال 80كيلو قالولى اخد بروتين عادى ومنتج بور وانيمال ام ستاك

المهم اريد ان اعرف ماذا الفرق بين انيمال ام ستاك وانيمال ستاك العادى ونا 17 سنة وعاوز اوصل ل 80 كيلو من غير نسبة دهون كبيرة ونا دلوقتى بستعمل نترو تك الجديد وسل تك الجديد بردو وفاظلى 1 كيلو من كل واحد

المهم اسف علا الاطالة وارجو الدر علا الاسائلة اية الفرق بين الاثنين الانيمال واية الكرس ليا لاوصل للوزن المطلوب من غير نسبة دهون كبيرة وشكرا

france for ever
07-01-2011, 11:04 AM
السلام عليكم
عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
المهم يا اخوان انو اريد ان استفسر عن بض اشياء زى مثلا

اولا انا دلوقتى 178 سم اوكية ووزنى 72 كيلو اوكية ونسبة الدهون 15% بس
انى كنت بكلم موقع البدي بلدنج من كام يوم وقولتلهم انا عاوز اضخم جامد وعاوز اوصل لوزن ال 80كيلو قالولى اخد بروتين عادى ومنتج بور وانيمال ام ستاك

المهم اريد ان اعرف ماذا الفرق بين انيمال ام ستاك وانيمال ستاك العادى ونا 17 سنة وعاوز اوصل ل 80 كيلو من غير نسبة دهون كبيرة ونا دلوقتى بستعمل نترو تك الجديد وسل تك الجديد بردو وفاظلى 1 كيلو من كل واحد

اولا عمرك صغير و يمنع استخدام المحفزات في مثل هذا العمر منعا باتا !!!!
الانيمال ستاك للذين اعمارهم 25 سنة فما فوق !!!!

افضل المكملات التي تناسب عمرك هي البروتين
الواي بروتين يعطيك عضل صافي و لكن لا يزيد وزنك
االكينر بروتين يعطيك عضل مع دهون و لكن مع زيادة كبيرة في الوزن

المولتي فيتامين مثل الاوبتي مان

الاهم من المكملات التغذية الجيدة 6 وجبات مقسمة على مدار اليوم و النوم الكافي و التمرين

مكملاتك غالية و لا تناسب عمرك

المهم اسف علا الاطالة وارجو الدر علا الاسائلة اية الفرق بين الاثنين الانيمال واية الكرس ليا لاوصل للوزن المطلوب من غير نسبة دهون كبيرة وشكرا

بالتوفيق ان شاء الله

gymman
07-01-2011, 05:45 PM
اوكية اخوية شكرا علا ردك بس انتا قولتلى ما استدخم ولا اى شئ طيب استخدم اية يعنى للوصول للوزن ال 80 كيلو الى انا عاوزة ؟
وممكن حد يقول المنتج دة zma
والجلماتين دول بيعملو كل واحد بيعمل اية ومستنيى الرد فى الكورس بتاعى

gymman
07-01-2011, 07:21 PM
50 مشاهدة ورد واحد بس وين الكباتن

gymman
08-01-2011, 02:13 AM
80 مشاهدات وولا رد

mashkaljey
08-01-2011, 02:55 AM
اوكية اخوية شكرا علا ردك بس انتا قولتلى ما استدخم ولا اى شئ طيب استخدم اية يعنى للوصول للوزن ال 80 كيلو الى انا عاوزة ؟
وممكن حد يقول المنتج دة zma
والجلماتين دول بيعملو كل واحد بيعمل اية ومستنيى الرد فى الكورس بتاعى

اخوي الحبيب انت قريت رد العضو من اي منضور يعني ؟ متى قالك لا تستعمل شي ؟ قالك هالمنتج ما يناسب عمرك وبس !!

وبعدين مساله يجاوبك وترد تسال سؤال ثاني ماله دخل بالاول وتقول ليش ما نجاوبك طبيعي اخوي انت مخبص اكيد محد وده يتوه معاك !!

شوف حبيبي مساله تبي توصل لوزن 80 عضل وانت وزنك 72 طويله حيل عليك يبيلك سنه وشوي يالله تزيد كم كيلو عضل وما توصل هالمستوى اللي انت تبيه لانه مستوى ابطال ياخذون امور كثيره مو بس مكملات

انا اقول وزن 75 زين عليك ويكون عضل شي تقدر تحققه ويبلك صبر

بالنسبة لك عمرك 17 لا تتعب نفسك وتتعب جسمك وانت توك بهالعمر اهتم بتغذيتك وزيد اوزانك شوي شوي وهذا راح يعطيك عضل وجسم ممتاز بدون لا تخبص ودور مكملات مني ومناك لان المكملات كلها داعم فقط لتغذيتك اذا ما تاكل صح انسى ان وزنك يزيد بالمكملات او العضل يزيد بالمكملات واللي يقولك بيزيد هذا للاسف مايعرف بهاللعبة

وعشان ما تقول مشكلجي دخل وما جاوب الزاما ادخل هنا

http://www.montada.com/showthread.php?t=666463&page=1

والجلوتامين ادخل هنا

http://www.montada.com/showthread.php?t=647855&page=1

وياليت تستخدم محرك البحث لو تبي تعرف اكثر عن المنتجات

بالتوفيق

gymman
08-01-2011, 04:01 AM
خلاص اخوى مشجلى شكرا علا ردك الاول علية طبعا ثانيا طيب زين
اشلون اقدر اوصل لوزن 75 علا طول 178 ونا نسبة الدهون عندى تقريبا 15% ارجو الرد وشكرا واسف علا الاطلة علية وشكرا

gymman
08-01-2011, 04:17 AM
ومعلش اخوية اريد اضيف سؤال صغير امتة الواحد يحتاج المنتج دة

http://www.bodybuilding.com/store/opt/fish.html

mashkaljey
08-01-2011, 04:51 AM
عادي مع رفع الاوزان وزياده تحمل العضل اجباري العضله تكبر لكن لازم تتغذا صح واصبر شوي

بالنسبة للنتج قلت لك لاتشتت بالاساله هذا زيت سمك مفيد بشكل عام مو بس للي يلعب حديد بيحرق الدهون لكن ما بتحتاجه ابدا خلك بالاكل وزود على نفسك شوي

gymman
08-01-2011, 05:03 AM
خلاص اوكية يا كابتن وشكرا علا الرد ونا فكرت فى كورس وكنت عاوز رئيك فية اوكية
جلماتين حبوب من شركة now
pro complex guiner
jack3d
amino tech
اية رئيك ؟

mashkaljey
08-01-2011, 05:17 AM
ممتاز بس لا تشتري جلوتامين لان عندك في البروكمبلكس كمية جلوتامين حلوة

والباقي ممتاز بس شوف العمر الافضل لاستخدام

وموفق

gymman
08-01-2011, 05:27 AM
عادى هما يقول ال جاك والاماينو ل للى تحت ال 18 سنة بس انا سالت الموقع وقالولى لا عادى مفهاش حاجة وخلاص ماسي ان شاء الله اخلص المنتجات الى عندى وابتدي فى دول ان ش ء الله
بس صحيح سؤالى اخير اية احسن نوع جلماتين حبوب ؟

ووالله شكرا كثرا علا ردودك معاية واسف علا الاطلة

france for ever
08-01-2011, 01:38 PM
عادى هما يقول ال جاك والاماينو ل للى تحت ال 18 سنة بس انا سالت الموقع وقالولى لا عادى مفهاش حاجة وخلاص ماسي ان شاء الله اخلص المنتجات الى عندى وابتدي فى دول ان ش ء الله
بس صحيح سؤالى اخير اية احسن نوع جلماتين حبوب ؟

ووالله شكرا كثرا علا ردودك معاية واسف علا الاطلة

اخي مع احترامي و تقدير للاخ مشكلجي لا يجوز استخدام اي مكمل بور (طاقة ) لمن هم دون ال18 عاما و هذا مكتوب على كل منتجات الطاقة بغض النظر عن الشركة المصنعة !!!!! فلا تجازف و تعرض جسمك للاثار الجانبية

علما ان لي معارف في القاعة عمرهم نفس عمرك لم يتقيدوا بالنصائح و تعرضوا لمشاكل كثيرة مثل الدوخة و الصداع و سرعة نبضات القلب و اسهال و ارق شديد

اما انك تسال الموقع او صاحب المحل الذين همهم الوحيد تمشية بضاعتهم و الريح المادي فهذا خطء !!!

هذه نصيحة لوجه الله تعالى و ما عا على الرسول الى البلاغ المبين

و بالنسبة لاسئلتك فانها مثل ما قال اخي مشكلجي فانها متداخلة وغير واضحة و بتسلسل غير منطقي و لا تشجع الاعضاء على الرد و تدل على عدم معرفتك بابسط قواعد هذه الرياضة و الافضل ان تقرا و تطلع على المواضيع المميزة في القسم المخصص لها في المنتدى لمدة اسبوع على اقل تقدير و سوف تجد نفسك بعدها ان شاء الله قد استفدت استفادة كبيرة و طورت معلوماتك و اختصرت اسئلتك في المنتدى

بالتوفيق

gymman
08-01-2011, 06:24 PM
انا خلاص انا عارف الينكات الى الاخ مشكلجي بتاعتها بس انا اعت ادور عليها ملقتهاش قولت اتكنسلت فهمت وخلاص انا متشكر علا ردك علية واذا اى حد تانى دخل علا موضوع ومردش يبقى هيا بيستفيد من الى بيرضو علية او انو مش فاهم اى حاجة ومش مشكلة بدال انتو رديتو علية المهم شكرا اخوية وفى ناس كتير استخدمت الجاك ولا اى حاجة حصلت من الى انتا بتتكلم علية ونا استعملت كرياتين قبل كدة واستعملت سل تك كمان وولا اى حاجة حصلتلى الحمد لله وشكرا علا ردك

goo baby
08-01-2011, 09:33 PM
ياحبيبي اسمع كلام الكباتن وبعدين الجاك 3دي مايصللحلك
ولو بتستعمل البرو كومبلكس ماعتقد تحتاج جلوتامين لانه في كل اسكوب فيه 4.4 جرام جلوتامين
يعني لو بتشرب 3 سكوبات في اليوم بيطلع 13.2 جرام بروتين

تحياتي

gymman
09-01-2011, 12:22 AM
ما انا قولت الجولما تين خلاص مش هاخدة والجاك خلاص انا نشفت دماغى ولازم اجربة ههههههههههه

mashkaljey
09-01-2011, 01:31 AM
على راسي وانت لك كل الاحترام اخوي
france for ever
وانا بالعكس ذكرت للاخ في اخر جمله ( شوف العمر المناسب لاستخدام ) لاني ماجربت هالمنتج الاخير ما عجبني حجمه صغير ويقولك ملعقه بس قبل التمرين عكس النو اكسبلود جبار معي

وصحيح اخوي صاحب الموضوع في ناس تاخذ عليك نور حتى في بعمرك ياخذ هرمونات ! لكن هل بعد ماتصير لهم مشكلات بعرفو السبب ؟ لا اعتقد

فاي مرض غريب بتشوفه فيك اعلم انه من تناولك لهالمكمل وانت حر :)

موفقين جميعا

gymman
09-01-2011, 02:21 AM
ان شاء الله ما يصير شئ ونا جربت اكتر من حاجة قبل كدة والحمد لله ما فى اى شئ ونا شاء الله عليك يا الله واديها تجربة وبس