المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كمال الاجسام كرياتين ايثل استر ام مونهيدرات ؟ اذكر تجربتك

ahmedzaza2
24-04-2011, 10:33 PM
السلام عليكم ورحمة الله

اخوانى كنت عايز اعرف انه الافضل الكرياتين المونهيدرات و الايثل مع كورس المكملات الى سوف استخدمة

ًWhey Protien
Casien Protien
Hemo Rage UC
Animal stak
Fish Oil
multiVitamin

كنت عايز استخدم كرياتين ايث استر بس ناس قالولى انه مضيعة للمال و ملوش تاثر و ناس تانية نصحونى بيه....وانا مش عارف انه الافضل....انا مش عايز استخدم المونهيدرات بسبب حبس الماء الى بيسببه و بمجرد من اوقف ارجع تانى يعنى احسن انه بينفخنى ماء و بيتبخر الماء لما اوقف :)

فياريت لو حد جرب الايثل استر يقولى تجربتة و نصيحتكم يا اخوانى.

السن 25
الطول 172
الوزن 74
الدهون فى حدود 18 ل 20 %

THE CAST
24-04-2011, 11:05 PM
السلام عليكم ورحمة الله

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخوانى كنت عايز اعرف انه الافضل الكرياتين المونهيدرات و الايثل مع كورس المكملات الى سوف استخدمة
ًWhey Protien
Casien Protien
Hemo Rage UC
Animal stak
Fish Oil
multiVitamin
كورس ممتاز ماشاالله

كنت عايز استخدم كرياتين ايث استر بس ناس قالولى انه مضيعة للمال و ملوش تاثر و ناس تانية نصحونى بيه....وانا مش عارف انه الافضل....انا مش عايز استخدم المونهيدرات بسبب حبس الماء الى بيسببه و بمجرد من اوقف ارجع تانى يعنى احسن انه بينفخنى ماء و بيتبخر الماء لما اوقف :)
كلها بتحبس ماء , والافضل توفر الاستاك
فياريت لو حد جرب الايثل استر يقولى تجربتة و نصيحتكم يا اخوانى.

السن 25
الطول 172
الوزن 74
الدهون فى حدود 18 ل 20 %

خذ كرياتين مونهدرات افضل حسب اخر الدراسات عنه ...
وودي ادرج الرابط لكن تم تعديل المقاله وحذف جزء كبير منها واكيد يوجد غيرها لكن ابحث بالمميزه لقراءة
المقال بشكل اوسع.

بالنسبه لاستعمال الكرياتين مع الهيمو له طرق منها
اولا تاخذ الاستاك قبل التمرين بساعه(تكون اكلت قبله بساعه ونصف)
ثم تاخذ الهيمو بعده بنصف ساعه ...

والكرياتين البيور بعد التمرين مباشره وتستمر لمدة شهرين على هذا المنوال ثم توقف شهر كامل عن اي منتج
كرياتيني وقلل من الكافيين لان الهيمو فيه كافيين بكثرة

بالتوفيق

ahmedzaza2
24-04-2011, 11:16 PM
طيب اخى the cast انا قريت ان الايثل افضل من حيث الامتصاص و عدم حبس الماء بالجسم و ايضار خفيف على الكى..هل دة صحيح ؟

يوسف404
24-04-2011, 11:19 PM
بالعقل لو خيروك بين فورد موديل 95 وفورد موديل 2011

ايش راح تاخذ؟ :33: (بغض النظر عن التكلفه)

في مقال عن الكرياتين اثيل في البدي بلدنق، اقرائه

وايضا اقرأ موضوعي هذا http://www.montada.com/showthread.php?t=702200

ahmedzaza2
24-04-2011, 11:21 PM
اكيد 2011 :)
ايد الموضوع يا ابو مجدع ؟

ahmedzaza2
24-04-2011, 11:34 PM
موضوع جميل يا ابو مجدع..و لهذه الاسباب انا عايز اجرب الايثل استر....انا بس قلقان من الطعم :)

يوسف404
24-04-2011, 11:39 PM
الاحماض الحره دائما طعمها لازع، والمرتبطه طعمها مائل الى الحموضه بسبب ذوبانها الكلي في الماء وبالتالي امتصاص أكبر
وتقدر تخلط الكرياتين اثيل بالجووس

THE CAST
24-04-2011, 11:40 PM
طيب اخى the cast انا قريت ان الايثل افضل من حيث الامتصاص و عدم حبس الماء بالجسم و ايضار خفيف على الكى..هل دة صحيح ؟

يليت تقرا هذا الموضوع كامل
http://www.montada.com/showthread.php?t=684139&page=1

ahmedzaza2
24-04-2011, 11:46 PM
يليت تقرا هذا الموضوع كامل
http://www.montada.com/showthread.php?t=684139&page=1

محتااااااااااااااااااااااااااااااااااااار D:

THE CAST
24-04-2011, 11:48 PM
ياابني انت اقرا وقارن ثم توكل على الله ...
مامداك قرات الموضوع فدقيقتين

يوسف404
24-04-2011, 11:57 PM
مع اني لم ارغب في الرد ولكن للفائده :)
[QUOTE][

2-الايثيل إيستر Creatine Ethyl Easter: يقال انه افضل من المونوهيدرات لانه لا يسبب اي انتفاخات و مستقر اكثر وقد ثبت ان هذا الكلام غير صحيح و انه غير مستقر ويتطسر الي كريتينين بنسبة كبيرة جداً.
/QUOTE]

الكلام المذكور كلام فاضي، تخيل لو انك صاحب شركة مكملات وعندك مليون حبه كرياتين مونهيدرات، راح تخسر لان الكرياتين الاثيل ظهر في السوق...

ببساطه الذي نشر الكلام عن ان الكرياتين الاثيل غير جيد وان المنوهيدرات افضل!!! من الذي نشر هذا الكلام؟ صاحب المليون حبه :silly:

والكلام هذا مذكور في صفحة البدي بلدنق باختصار

THE CAST
25-04-2011, 12:15 AM
مع اني لم ارغب في الرد ولكن للفائده :)
[QUOTE][

2-الايثيل إيستر Creatine Ethyl Easter: يقال انه افضل من المونوهيدرات لانه لا يسبب اي انتفاخات و مستقر اكثر وقد ثبت ان هذا الكلام غير صحيح و انه غير مستقر ويتطسر الي كريتينين بنسبة كبيرة جداً.
/QUOTE]

الكلام المذكور كلام فاضي، تخيل لو انك صاحب شركة مكملات وعندك مليون حبه كرياتين مونهيدرات، راح تخسر لان الكرياتين الاثيل ظهر في السوق...

ببساطه الذي نشر الكلام عن ان الكرياتين الاثيل غير جيد وان المنوهيدرات افضل!!! من الذي نشر هذا الكلام؟ صاحب المليون حبه :silly:

والكلام هذا مذكور في صفحة البدي بلدنق باختصار

مااخذت من الموضوع كله الا هالسطرين يا استاذالفائده :)

وبعدين بغض النظر عن الشركات وانتاجها للايثيل فالمونو هو الي مجراه عليه اغلب الدراسات , ولو سلمنا معك
ان المونو فاشل اجل ليس نفضله على الاستر !

او بشكل اوضح مجربي المونو والاستر اغلبهم يفضلو المونو...الله يهديهم :)

مَثَل جميل :
التعليل عند ابن جني .. من ..قال ولدي

ahmedzaza2
25-04-2011, 11:27 AM
طيب اخى the cast ممكن تشوف الموضوع دة و تقول رايك عشان انا الحقيقة ضعيف فى اللغة الانجليزية :)
http://www.bodybuilding.com/fun/south96.htm

http://videos.bodybuilding.com/watch/83812/site-guides-creatine-ethyl-ester

THE CAST
25-04-2011, 10:19 PM
طيب اخى the cast ممكن تشوف الموضوع دة و تقول رايك عشان انا الحقيقة ضعيف فى اللغة الانجليزية :)
http://www.bodybuilding.com/fun/south96.htm

http://videos.bodybuilding.com/watch/83812/site-guides-creatine-ethyl-ester
بالنسبه للرابط الاول
انت معطيني حوار بين مالكي شركات وبعض المندوبين وكل واحد قاعد يقول رايه في الاسئله يعني اشبه
مايكون ببرنامج الاتجاه المعاكس :)

اقرا هالكلام وتمعن فيه جيدا

But in comparing CEE vs CrMono, the winner is without a doubt, CREATINE MONOHYDRATE (http://www.bodybuilding4you.co.uk/dymatize-creatine-monohydrate-500g-p-576.html) ! In a study lead by one of the leading sports nutrition scientists West of the Mississipi, Dr. Darryn Willoughby and his band of merry men studied how a seven-week supplementation regimen combined with resistance training affected body composition, muscle mass, muscle strength and power, serum (blood) and muscle creatine levels, and serum creatinine levels in 30 non-resistance-trained males. Subjects were randomly assigned to a maltodextrose placebo (PLA), creatine monohydrate (CrMono), or creatine ethyl ester (CEE) group. The supplements were taken at a dose of 0.30 g/kg fat-free body mass (which is approximately 20 g/day) for five days followed by ingestion at 0.075 g/kg fat free mass (approximately 5 g/day) for 42 days. So it is your basic loading phase followed by a maintenance phase. By Day 6 and Day 48, CrMono produced higher levels of serum creatine than CEE. And interestingly, by Day 6 and Day 27, CrMono produced higher muscle creatne levels than CEE although by Day 48, CrMono was still higher (but it wasn’t statistically significant over CEE). One of the more telling results is the fact that CEE results in a much greater conversion to creatinine. Say it isn’t so! OMG! Yes, science has determined that by Day 6, 27 and 48, CEE produced 2 to 3 times more creatinine than CrMono. According to these eggheads, when compared to creatine monohydrate, creatine ethyl ester was not as effective at increasing serum and muscle creatine levels or in improving body composition, muscle mass, strength, and power.
Is it safe?
Short term (5 days), medium term (9 weeks) and long term (up to 5 years) oral creatine supplementation has been studied in small cohorts of athletes whose kidney function was monitored and scientists did not find any adverse effects on renal function.4
Richard Kreider, Ph.D. the Editor-in-Chief of the International Society of Sports Nutrition’s scientific journal completed a study in which he examined, over a 21-month period, 98 Division IA college football players who consumed, in an open label manner, creatine or non-creatine containing supplements following training sessions. Subjects who ingested creatine were administered 15.75 g/day of creatine monohydrate for five days and an average of 5 g/day thereafter in 5-10 g/day doses. What did he find? Nada darn thing. According to his study, “long-term creatine supplementation (up to 21-months) does not appear to adversely effect markers of health status in athletes undergoing intense training in comparison to athletes who do not take creatine.”5
How much should I take?
Take about 5 grams per day as a singular supplement or better yet, mixed with a protein powder.

THE CAST
25-04-2011, 10:23 PM
استزادة ..

Author:
Jose Antonio PhD is the CEO of the International Society of Sports Nutrition and an avid outrigger paddler.
References
1. Spillane M, Schoch R, Cooke M, et al. The effects of creatine ethyl ester supplementation combined with heavy resistance training on body composition, muscle performance, and serum and muscle creatine levels. J Int Soc Sports Nutr. 2009;6:6.
2. Rawson ES, Volek JS. Effects of creatine supplementation and resistance training on muscle strength and weightlifting performance. J Strength Cond Res. Nov 2003;17(4):822-831.
3. Willoughby DS, Rosene J. Effects of oral creatine and resistance training on myosin heavy chain expression. Med Sci Sports Exerc. Oct 2001;33(10):1674-1681.
4. Poortmans JR, Francaux M. Adverse effects of creatine supplementation: fact or fiction? Sports Med. Sep 2000;30(3):155-170.
5. Kreider RB, Melton C, Rasmussen CJ, et al. Long-term creatine supplementation does not significantly affect clinical markers of health in athletes. Mol Cell Biochem. Feb 2003;244(1-2):95-104
.

toto jeddah
26-04-2011, 07:34 AM
من رأيي تجرب الاثنين
وانتا الحكم ...

وكلها رح تفيدك كضخامة وطاقة ,, الفرق بالامتصاص فقط

ولو عن رأيي اقولك خليك ع الهيمو ريج فيه نسبة جيدة من الكرياتين و اكسيد النيتريك ...
وماقصروا والله الابطال في ردودهم ابو منصور وابومجدع

,,

ahmedzaza2
26-04-2011, 11:25 AM
من رأيي تجرب الاثنين
وانتا الحكم ...

وكلها رح تفيدك كضخامة وطاقة ,, الفرق بالامتصاص فقط

ولو عن رأيي اقولك خليك ع الهيمو ريج فيه نسبة جيدة من الكرياتين و اكسيد النيتريك ...
وماقصروا والله الابطال في ردودهم ابو منصور وابومجدع

ماهو يا كابتن لو طلع فعلا زى ما الاخ كاست بيقول ان كرياتين الايثل بيتكر لكرياتنين يبقى بلاش التجربة و انا كنت اتمنى ان يكون حد جربة فعلا و يقول تجربتة
وبخصوص الهيمو ريج انا عندى المركز الى بيحتوى على كرياتين مونو معنديش البلاك للأسف

ahmedzaza2
26-04-2011, 11:28 AM
استزادة ..

Author:
Jose Antonio PhD is the CEO of the International Society of Sports Nutrition () and an avid outrigger paddler.
References
1. Spillane M, Schoch R, Cooke M, et al. The effects of creatine ethyl ester supplementation combined with heavy resistance training on body composition, muscle performance, and serum and muscle creatine levels. J Int Soc Sports Nutr. 2009;6:6.
2. Rawson ES, Volek JS. Effects of creatine supplementation and resistance training on muscle strength and weightlifting performance. J Strength Cond Res. Nov 2003;17(4):822-831.
3. Willoughby DS, Rosene J. Effects of oral creatine and resistance training on myosin heavy chain expression. Med Sci Sports Exerc. Oct 2001;33(10):1674-1681.
4. Poortmans JR, Francaux M. Adverse effects of creatine supplementation: fact or fiction? Sports Med. Sep 2000;30(3):155-170.
5. Kreider RB, Melton C, Rasmussen CJ, et al. Long-term creatine supplementation does not significantly affect clinical markers of health in athletes. Mol Cell Biochem. Feb 2003;244(1-2):95-104
.انا ممكن اكون فهمت اول قطعة شوية انما دى مش فاهم منها حاجة خالص ^^

THE CAST
26-04-2011, 11:46 AM
معلومات ومصادر وتوثيق اكثر ...

يوسف404
26-04-2011, 12:17 PM
شكرا لك اخ توتو على ردك الايجابي، وانت بالفعل شخص محترم يعطيك العافيه واتمنى لك التوفيق.

الاخ ذا كاسيت اخ وعزيز، وان شاء الله كل واحد مننا مايبخل على المنتدى بالمعلومات الي عنده. وشكرا على تفاعلك مع قسم الاستفسارات اخوي ذا كاسيت مع ان البعض منهم يحرق دم الواحد او تلاقيه عاجز عن القراءه او البحث او المقارنه!!

تحياتي لتوتو وذا كاسيت مجدداً

ahmedzaza2
27-04-2011, 05:47 PM
مع ان البعض منهم يحرق دم الواحد او تلاقيه عاجز عن القراءه او البحث او المقارنه!!

تحياتي لتوتو وذا كاسيت مجدداً
المسالة مش مسألة عجز اول كسل يا اخ ابو مجدع...كل الحكاية انى ضعيف فى اللغة الانجليزية و مش بيعرف فى المصطلحات العلمية فإضطريت احط المقال الى فوق عشان حد على دراية باللغة يفهنى....غير كدة الواحد بيحب يتاكد من خلال استفسارة من الناس الى جربت و عندها خبرة...وربنا يزيدك من علمه
و على اى حال شكر ليك اخى ابو مجدع و شكرا جدا ل كاست لمتابعتة المستمرة و شكر خاص لاخ toto jaddah