المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نقاش من عجائب الثوره المصريه 25 يناير 2011

elfarisedu
08-08-2011, 02:26 PM
من عجائب الثوره المصريه 25 يناير 2011

من عجائب الثوره المصريه مطالبة البعض بأن تكون مصر دوله إسلاميه
إمال هى مصر دوله أيه أصلاً

( مصر دوله إسلاميه و ستبقى دوله إسلاميه إلى يوم الدين
و لو كره اليهود و الأمريكان و لو كره المغضوب عليهم و الضالين )

من عجائب الثوره المصريه المطالبه بحل القضاء المدنى لفساده و عدم خضوع المدنيين للقضاء العسكرى
إمال المجرمين و البلطجيه و المخالفين هيتحكموا فين أكيد فى محكمة سلامتها أم حسن

من عجائب الثوره المصريه إستمرار بعض المعتصمين لأيام و أسابيع و شهور
إمال مين اللى بيصرف عليهم أكيد وارثين أو كانوا عاملين حسابهم فى جمعيه و قبضوها الأول

من عجائب الثوره المصريه كثرة المليارات اللى سمعنا عن إمتلاك السلطه الحاكمه السابقه لها داخل و خارج مصر فى البنوك المصريه و الأجنبيه
إمال مشفناش لغاية دلوقتى و لا حتى مليار واحد باين المليارات دى لبسه طاقية الأخفى و مقروء عليها عدية ياسين

من عجائب الثوره المصريه الهجوم على جماعة الإخوان المسلمين
إمال مين اللى ساعد على إستمرار و نجاح الثوره غيرهم أكيد جماعة الهنود الحمر

من عجائب الثوره المصريه المطالبه بعزل المشير طنطاوى
إمال مين اللى هيحكم البلد أكيد عايزين فيفى عبده علشان تبقى مصر آخر دلع و شخعـله و دندشه و فرفشه

( أخيراً أنا مش من الأخوان المسلمين و لا أنتمى لأى حزب دينى أو سياسى أنا من مؤيدى الثوره المصريه بقوه و بحب مصر أم الدنيا و عايزها تبقى أحسن دوله لان دى مكانتها الطبيعيه و عايز المصريين يستريحوا بقى بعد الذل و الهوان و الفقر اللى كانوا و ما زالوا عايشين فيه )

تحيا مصر بلادى أم الدنيا

منقووووووووووووول
بوابة الفارس التعليمية

chris
08-08-2011, 09:57 PM
اهلا بيك يا اخي العزيز
وشكرا لك لهذا الموضوع

اخي يقول المثل ( ارضاء الناس غاية لا تدرك )
وهذا امر فعلي حقيقي فكل انسان يريد شيء ويريد تغيير بطريقته الخاصة وبما يراه هو مناسب فتحصل الفروقات
ومن اجل ذلك مشكلة مصر لن تحل بسرعة

ولكن للحق يقال هناك تاخير غير مبرر ولا مفهوم من قبل السلطة الجديدة او لنقل الممسكين زمام الامور في مصر حاليا ً في ما يتعلق بالمفسدين و اعضاء النظام السابق السفاحين
وقضايا كثيرة لم توضع على طاولة العمل

ان شاء الله تعود مصر الى امنها وامانها ونرى الازدهار و الحرية فيها

سلام chris

akamah.y
10-08-2011, 10:41 PM
عارف مشكله مصر دوله اسلاميه ده بدات ازاى ؟ ان فى ناس قالوا عاوزين دوله مدنيه وسكتوا ع كده من غير ما يوضحوا قصدهم ايه ! يعنى مثلا يا ترى القصد ان يكون حاكم البلد واحد مدنى مش عسكرى طيب ان كان ده المقصود يبقى الموضوع ملوش علاقه بنظام الحكم صح ؟ بعنى مدنى او عسكرى هيحكم بالنظام الدوله اللى الشعب هيحدده صح ؟ :33:
ولا يا ترى معنى المدنيه ان يكون فى مسواه ومواطنه ومفيش تميز بالدين ماشى الكلام ده حلو بس يا ترى باه اللى بيقوله بيبقى من جواه شايف ان الهويه السلاميه تميز ع اساس دينى ولا لا :33:
فى ناس طلعت بعد الثوره ع طول وفى منهم غير كلامه مثلا انا سمعت واحد من المترشحين للرئاسه وواحد كمان كان فى الحكومه بيقول ع الماده التانيه عنصريه وبتاع ويرجع لما لقى ده هيضايق كتير من الناس غير رايه ( مش عاوزه اقول اسماء عشان مندخلش فى جدال تانى ) وفى ناس بعد التنحى ع طول قالت كده برده بس دلوقتى بيغيروا كلامهم لما لقوا ده بيضايق الناس العاديه مش بس الجامعات الاسلاميه يعنى الناس اللى بتقول مصر اسلاميه هما بيردوا ع اللى قال قببل كده ( والكلام بالظبط كان كده وسمعته بنفسى ) هى الدوله شخص عشان يبقى ليها دين مفيش حاجه اسمها تحديد دين الدوله ) :31:
وربنا يظهر الحق وينصره وان شاء الله كل حاجه تبقى تمام كلنا نفسنا نشوف مصر دوله كبيره :biggthump
.............. وجهه نظر ............:o

elfarisedu
19-08-2011, 11:47 PM
بالتوفيق للجميع

¤‍ JAN ¤
21-08-2011, 03:53 PM
ما في تطبيق ((وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَلا تَفَرَّقُوا))

تحياتي

elfarisedu
14-01-2012, 05:07 PM
شكرااااااااا جزيلااااااااااا