المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : التخسيس واللياقة ؟؟؟ الرجيم الكيميائي ؟؟؟ كيفيته واضراره ؟؟؟ .. موضوع نقاش ؟؟؟

Bl3ck Man
27-09-2011, 09:17 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

>> الرجيم الكيميائي <<

طبعا من المعروف انه بعد الوصول لنسبة الدهون 13% - 15% يصبح من الصبح النزول عن هذا الحد طبيعا
كيف ممكن اتخلص من 3% - 5% الاخيرة من اجل ابراز عضلات المعدة ؟؟

اقتباس من الاخ ماستر

هتدخل في نظام غذائي يجب تطبيقة بدقة عالية لأن اي اختلاف فيه ممكن يسبب اي مضاعفات والأنظمة دي بيتبعوها بعض الناس اللي بتدخل بطولات وبيكون قبل البطولة بيومين او تلاته عنده زيادة عن الميزان بتاعه بحوالي 3 او 4 كيلو والوقت زي ما قلنا بيكون ديق معاه فبيطر انه ينفذ البرامج الغذائية دي.

وهي ما تسمى بأنظمة الرجيم الكميائية ..
وعشان ابقى أخليت مسؤليتي امام الله عز وجل زي ما قلت النظام ده بيكون في اخر مراحل فقد الدهون حتى تتخلص من 4 او 5 كيلو اللي نقصين ومش عايزين ينزلوا بالعافية ويجب تطبيقة بدقة وألتزام واي حد هيستعمل الرجيم ده لأي سبب تاني فأنا غير مسؤل عن النتائج بتاعته

أولاً قبل الدخول في الرجيم في بعض الأمور يجب مراعاتها :-
1: ميكنش عندك اي مشاكل في اي جهاز زي القلب او التنفس او الكلي او الكبد
2: فترة الرجيم لا تزيد عن 5 ايام واكرر 5 ايام
3: هتمارس حياتك الطبيعية عادي جداً يعني مش عشان بتعمل رجيم كميائي فتقول انا اقعد في البيت
4: خلال فترة الرجيم لازم تمشي كل يوم مش اقل من ساعة
5: خلال فترة الرجيم هتروح الجيم عادي ولكن مع مراعاة انك هتسخن بس او زي ما بنقول هتجمع يعني هتلعب تمرينة واحدة لكل عضلة و ثلاث ايام فقط خلال فترة الرجيم يعني خلال ال 5 ايام هتتمرن 3 ايام بس تجمع فيهم
6: هتشتري من الصيديلة الحاجات اللي هقول لك عليها
*هتشتري اولاً اقراص خميرة بتكون ب 6 جنيه وهتاخد قرصين قبل كل وجبة بنص ساعة
*هتشتري فيتامين اسمه "سرجران اس تركيبة الأجهاد" العلبة ب 10 جنيه وهتاخد قرص واحد كل يوم بعد الوجبة الثالثة مباشرة
7: وجباتك هتبقى 4 وجبات بس في اليوم

بعد مرور الخمس ايام لو طبقت الرجيم زي ما ورد بالظبط المفترض ان معدل انخفاض الوزن هيكون بين 5 الى 6 كيلو وده هيعتبر انجاز هينقلك من شكل لشكل تاني..

أنظمة الرجيم الكميائي خطر :-

هي خطر فعلاً لو تم الأستمرار عليها لأزيد من المدة المحددة او انه تم تكرار الرجيم على فترات متقاربة
يعني لو طبقت الرجيم الكميائي مرة كل سنة مفيش مشكلة ان شاء الله بس المهم متزدش مدة الرجيم عن 5 ايام

شو رأيكم اخواني ؟؟؟

سلامات

محمود صايل
27-09-2011, 11:19 PM
لم افهم شي وين النظام الغذائي المتبع و وين الخطورة
و شكرا على مجهودك :)

buraydawi
27-09-2011, 11:28 PM
ممكن رابط اصل الموضوع لاهنت ي بطل

Bl3ck Man
27-09-2011, 11:29 PM
انا يا اخي ما اقدر اضعه لاني خايف يكون ممنوع لانه منتدى منافس ...

buraydawi
27-09-2011, 11:41 PM
وصوول ...م قصرت اخي الكريم
وحبوب الخميرة انا من الناس الي يستخدمها للصحة العامة ..
وم اشوف تتطرق لاهم عنصر الا وهو النظام الغذائي ...مع انه قال باول حديثه ((هتدخل في نظام غذائي يجب تطبيقة بدقة عالية......)),, وينه طيب؟!
تقبل مروري حبيبي

Bl3ck Man
28-09-2011, 06:55 AM
انا حكيت مع كاتب الموضوع انو يشرحلي كل شيء بس رقض وقلي نزل وزنك بالكارديو ولما تحس انو بطل ينزل قلي لانو الرجيم الكيميائي خطير جدا ...

محمود صايل
28-09-2011, 02:35 PM
طيب نستنى حدا من الشباب يفسرلنا الموضوع لانو عجبتني الطريقة :)

Bl3ck Man
28-09-2011, 02:50 PM
بصراحة ادا بنقدر نسويها بدون اضرار شيء رائع ...

محمود صايل
29-09-2011, 02:46 AM
وينكم يا شباب ؟؟؟؟

Bl3ck Man
29-09-2011, 11:48 AM
اتمنى من الاخوة الي بعرفو عن النظام يشاركونا ...

amma271
29-09-2011, 12:51 PM
الله يعطيك العافية أخوي بليك مان

الموضوع قريته قبل سنة تقريبا في منتدى عربي متخصص في كمال الأجسام كانت التفاصيل فيه أكثر على ما أظن
وقتها كنت توي بادي حديد فما أعرته الاهتمام لو عندك أساس الموضوع ضعه على شكل مقتبس

و ألف شكر على مجهودك

محمود صايل
30-09-2011, 07:36 PM
الرجاء التفاعل :(

S.A.G.2
30-09-2011, 07:57 PM
مافهمت المطلوب لكن الرجيم الكيميائي خطرا جداً والرجيم الكيميائي هو عبارة عن:

العيش على نوع واحد من الأكل وغالبا نجده عند لاعبي كمال الأجسام يعتمدون على البروتين اعتماد كلي في التنشيف ويتركون الكاربز والفات ولأن البروتين لا يأتي في الغالب بلا دهون فلذلك يحاولون انقاص الدهون الى أقصى حد .. وهذا خطأ مميت بنظري ..

على العموم .... أنا ضده

ولد ابوظبي
30-09-2011, 08:49 PM
اول مره اسمعهـاا !! .. الرجيم الكيميائي ..
قلت يمكن فيه هرمونات او كورس معين يساعد فالتنشيف والخ ..

انا فوجهة نظري .. الرد غير مرتب .. وماتطرق لأساسيات الرجيـم والعامل الأساسي .. الا وهو التغذيه ..ونوعياتها وتوقيتها.. والرياضه طبعا
غير هذه في مكملات ممكن الشخص يستعملها تساعده في الرجيم وانزال الوزن .. الخ

احترم وجهة نظر الكاتب .. < لكن ماقدرت افهم طريقة الرجيم الخطيره والي ممكن تؤدي للموت

تحياتي

uahr
30-09-2011, 08:53 PM
سبق وجربته وبصراحة مع احترامي ......
كلام فاضي