المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كمال الاجسام هل للكرياتين اعراض جانبية

free sniper
16-03-2012, 04:00 AM
معلومات المتقدم بالاستفسار :

الطول :182 متر
الوزن : 180 كيلوجرام

و الاستفسار كالتالي :
السلام عليكوا
انا بفضل الله ابتديت فى اول كورس مكملات منذ يومين و هو عبارة عن
سوبر امينو 8000 ىوطريقة استخدامه خمس حبات قبل التمرين و خمسة بعد التمرين
السيريس ماس سكوب بعد التمرين و سكوب بعد العشاء و قبل النوم مباشرتا
كرياتين اوبتموم و طابعا فترة التحميل 20 جرام موزعين خمسة عند الصباح قبل الفطار و خمسة قبل التمرين و خمسة بعد التمرين باخذهم مع السيؤيس و خمسة قبل النوم باخذهم مع السيرياس قبل النوم
المشكلة انى اوزانى بدل متزيد بتقل و مفيش بور و حاسس ببعض الوجع فى جنبى الايمن هل هذا بسبب الكرياتين و بسبب التحميل يا ريت حد يطمنى و استمر فى الكورس ولا لا

zizo888
16-03-2012, 07:48 PM
الأخوان راح يفيدوك ..
بس نقطة مهمة جدا مع الكرياتين .. لازم تشرب مويه كتير .. 2 لتر عالأقل في اليوم
بالنسبة لي أخذ كرياتين الاكسبلود .. وهو ما فيه تحميل .. سكوب قبل التمرين بنص ساعة إلى 45 دقيقة
انتظر إفادة الخبراء
تحيتي

jkd1
17-03-2012, 01:19 AM
الطول :182 متر
الوزن : 180 كيلوجرام
<<وتستخدم سيرياس ماس؟
غلطان أخوي لأنه راح يعبيك دهون على الفاضي
بالنسبة للكيرياتين فترة تحميل زي ماذكرت بعدها 5 جرام قبل التمرين مع وجبة كربو هيدراتية وبعد التمرين 5جرام

romarom
17-03-2012, 01:28 AM
أتوقع أن الوزن هو 80 مو 180 وأكيد فيه صفر جا غلط مطبعي ههههههه

على كل حال أنا من وجهة نظري ماأحبذ أبدا الكرياتين لأنه يعبي موية في العضلات خاصة في فترة التنشيف ولو صار وأستخدمته حاول تقلل كميته يعني خليه قبل التمرين فقط وحالو تكثر من شرب الماااااااااااااء قد ماتقدر يعني أقل شي لتر إلا لتر ونص في اليوم

وموفق أنشالله

Booyaka
17-03-2012, 01:30 AM
مثل ماقال لك الاخ jkd1 لو ماخذ واي بروتين أحسن لك من السيرياس
بس أستخدامك للسيرياس غلط مايصير بعد العشاء

الاستخدام الصحيح :

سكوب على الريق مع الحليب لانه جسمك اول ماتصحى من النوم محتاج بروتين وبعده بساعة تقدر تاكل الإفطار

سكوب بعد التمرين مع الماء

سكوب قبل النوم بساعة مع الحليب

انا عن الألم بجنبك الايمن هذا بسبب التمارين ماله دخل بالكرياتين ، أعراض الكرياتين ممكن تكون زيادة بدقات القلب ولكن هذا شيئ طبيعي كذلك .

free sniper
17-03-2012, 05:39 AM
اولا احب اشكر كل الكباتن الى فادونى برايهم انا فعلا وزنى 80 بس مش 180 غلطة مطبعية
انا رحت للدكتور و طل سبب الوجع انى واخد برد بس جامد شوبة وو قفت الكورس و ناوى اكمله بعد نما يروح البرد و بشكركم مرة اخرى على اهتمامكم