المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كمال الاجسام ماهو المتوسط لزيادة العضلات في الشهر ؟

ابو مالكـ
04-05-2012, 05:43 PM
معلومات المتقدم بالاستفسار :

الطول :182 متر
الوزن : 92 كيلوجرام

و الاستفسار كالتالي :
اذا انت ماشي بجدول غذائي ممتاز + مكملات غذائية

ماهو المتوسط لزيادة العضلات بالكيلو في الشهر ؟

وهل تستطيع قياس عضلاتك بالكيلو ؟

لاني قريت في احد المواضيع شخص يقول خسرت في فترة التنشيف 500 جرام من العضلات فقط

تحياتي لكم

daughtry
04-05-2012, 05:48 PM
سؤالك صعب وسهل ,
صعب تحدد يا كابتن ان كنت من النوع الى في دهن وسهل اذا كان جسمك ناشف , راح اوضح

وان كنت ( ناشف اي بمعنى جسمك كان ناشف ) راح تلاحظ الفرق كل اسبوعين بتغير طفيف ال العضلات او اجزاء الجسم وبعد شهور اي فتره كافيه راح تلاحظ ان الجسم استجاب ونمت عضلاتك وتلاحظ التغغير على جسمك
وان كنت تحمل دهون وعضل < فهنا المصيبه صعبه لان يمكن تصعد بالعضل ويمكن تنزل بالدهون ولو نزلت بالدهن راح ينزل المكان مثلا مكان تواجد بعض من الدهون في الذراع , فتصغر الذراع فا اهني من الممكن خسرت عضل او دهون او كلاهما معا ,

بالتوفيق

بردان1
04-05-2012, 06:44 PM
اذكر سابقا قرأت ولا اعلم عن صحته بتاتا البته

انه خلال الشهر الواحد الماكسيموم للشخص الطبيعي 1 كيلو عضل
لو كان ملتزم التزام تام من اكل وتمرين وراحة

مادري عن صحته

ديزل ديزل
04-05-2012, 07:48 PM
للمر العشره مليون انتا لما بتكون ماشى على نظام تنشيف مش بتخسر عضل بتخسر الدهون والله بتخسر الدهون الدهون غير العضلات العضلات الياف الدهون بتتحرق اما العضلات مبتتحرقش لما بتنزل الدهون بتنزلها علشان تظهر العضل لو العضلات بتتحرق او بتنزل مكناش هنشوف اجسام مستر اولمبيا بالشكل ده اللعبه دستور مينفعش يتغير عايز عضىتك تكبر وتزيد اتمرن وظبط اكلك عيزها تفضل زى ما هى اقعد فى البيت

OMDA_MIX
04-05-2012, 08:11 PM
للمر العشره مليون انتا لما بتكون ماشى على نظام تنشيف مش بتخسر عضل بتخسر الدهون والله بتخسر الدهون الدهون غير العضلات العضلات الياف الدهون بتتحرق اما العضلات مبتتحرقش لما بتنزل الدهون بتنزلها علشان تظهر العضل لو العضلات بتتحرق او بتنزل مكناش هنشوف اجسام مستر اولمبيا بالشكل ده اللعبه دستور مينفعش يتغير عايز عضىتك تكبر وتزيد اتمرن وظبط اكلك عيزها تفضل زى ما هى اقعد فى البيت

كلام سليييييييييييييييييييييييييم جدااااااااااااا

daughtry
04-05-2012, 08:12 PM
^^
هدي يالحبيب
شلون ماتخسر عضل وانت هامل نظام التغذئيه ؟؟ ومعتمد على low rotinue Food ! عشان تفقد الدهون
مستر اولمبيا خخخخ
بتككلم عن اجسام يلعبون اكثر من 25 سنه؟

لا يا رجل ولو تبي نتناقش بهالنقطه انا حاضر افتح موضوع جديد

ديزل ديزل
04-05-2012, 08:43 PM
يا حبيبى تنافس ايه بس انا اخوات من الطبيعى انك لو اهملت جانب التغذيه صحتك هتدمر ولو نيجى لكلام العقل ازاى هكون بلعب حديد ومش باكل لا اقعد فى بيتنا احسن

ديزل ديزل
04-05-2012, 08:45 PM
لو هترجع للتاريخ هتلاقى محمد مكاوى حاصل على مستر اولمبيا من عندنا من مصر من حوالى سته وعشرين سنه مفيش حاجه اسمها مستحيل

daughtry
04-05-2012, 09:03 PM
طيب ارجع لنظام محمد مكاوي راح تشوفه رجل فاهم وعارف شلون يحافظ على العضل بمرحله التنشيف
* الخلاصه قلل بمقدار 500 من احتياجك اليومي من السعرات الحراريه فقط ,

ديزل ديزل
04-05-2012, 09:21 PM
شكرا على كلامك بس مش بتكلم من فراغ انا انا اغلبيه معلومتى من ناس عفرت اسمها فى اللعبه الكابتن عبد الحميد الجندى رحمه الله والكا بتن جلال السيد رحمها الله وعمى كان مصاحب الاتنين دول وكان بيتمرن معاهم وانا حاليا بتمرن معاه انا مش هرد على اى موضوع هتكون فيه فعلا هى دى العروبه واخلاق العروبه شكرا على كلامك وعلى سريتك منى انا غلطان علشان جيت هنا وسبت المنتدى بتاعى كنت مشرف عام فى منتدى اخر وتركته علشان خمول الاعضاء

kaka 12
04-05-2012, 10:44 PM
!!هووو هوو هدو كباتن وكبتن ديزل هو ماقالك شي!! ولا انت قلت شي تراه فالاخر مجرد نقاش لايفسد للود قضيه!! يعني ليش اندخل موضوع العروبه واخلاق!! هو قال ارجع لتاريخ محمد مكاوي وبس!! ماقال اي شي يعني ياجماعه مجرد نقاش عشان الكل يستفيد الله يهدينا جميعا....

daughtry
04-05-2012, 11:29 PM
افا ياديزل لاتفهمني غلط والله دخلت على التلفون عشان ارد عليك وماتشيل بخاطرك انت فهمتني غلطت ماقصدت اشكك بمعلوماتك يامان

ديزل ديزل
04-05-2012, 11:31 PM
والله ما فيه حاجه والراجل اخوايا بس مش عارف خدنى وش ليه دانا تى ما شفتش منو لصدر فرخه ولا حته لحمه ولا حتى كيس مكرونه

ديزل ديزل
04-05-2012, 11:32 PM
​حبيبى والله انتا حبيبى

الناعسي
05-05-2012, 01:37 AM
بو مالك لا تستعجل على نفسك فيه نقطتين ابي اوضحها لك : 1- على قد ما تعطي اللعبه من راحه واكل وتمرين كلها بشكل ممتاز على قد ما تكسب. 2-- النقطه الاولى تعتمد على هذي ان كل جسم يختلف عن الآخر يعني واحد خلال شهر تشوف اكتافه بدت تبرز والصدر والخ وواحد سنه وهو هو على حطة ايدك . الله يوفقك*

الناعسي
05-05-2012, 01:42 AM
ديزل ومنصور كل واحد منا يتعلم من اشخاص مختلفين تماما وكل واحد بعد مرور سنه في اللعبه يكون له فلسفته الخاصه فيه فكيف بشخص من سنين يلعب وبطولات وانت تسمع له اكيد بتقتنع بكلامه تماما اكثر حتى من اي كابتن ثاني حإى لو على خطا . هنا حنا نتبادل الآراء اللي يبي يتقبل فهذا شخص نحييه ونحترمه واللي بيزعل ف زي ما يقولون '' مع نفسك '' لك رايك ونحترمه ولكن حنا بعد لكل شخص رايه

.hamad.
05-05-2012, 02:30 AM
السلام عليكم يااخوان

اسمحولي بالمداخلة البسيطه

بخصوص سؤال اخونا عن كم كيلو عضل ممكن للرياضي ان يكسبه ؟؟

هذا الشيء اخوي صعب الاجزام فيه لان لكل شخص طبيعة جينية معينه فقد تكسب بشهر واحد 3 كيلو عضل صافي وقد تجلس 6 اشهر بدون زيادة عضلية ..

تقدر تقطع الشك باليقين

يوجد فالصيدليات الكبيرة جهاز مثل الميزان يحدد نسبة الدهون + نسبة العضلات + نسبة المياه + معدل الحرق اليومي

ان حبيت تعرف كم كيلو زدت من الاشياء اللي ذكرتها لك تقدر شهرياً تروح توزن على هذا الجهاز وهو يعطيك النسبة الصحيحة بالضبط ..

وان كنت من محبين التطور المستمر فأنصحك بالقياس شهرياً لكي تكون على بينه بكل كيلو دخل جسمك ..

تحياتي لك ياخوي

واتمنى لك التوفيق

ابو مالكـ
05-05-2012, 12:13 PM
كلامكم واختلافكم جميل والاجمل المعلومات القيمة

يعطيكم العافية جميعا كفيتم ووفيتم